Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart) Review

pineapple 26 mei 2011, laatste update op 26 mei 2011, 4.104 views

Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart)

Pluspunten

• Goed, neutraal geluidsbeeld.
  • Mooi design.
  • Goede geluidsisolatie.

Minpunten

• Neutraal geluidsbeeld (als je van veel bass houdt).
  • Retro design (smaken verschillen).
  • Prijs (300 is zeker niet goedkoop voor een hoofdtelefoon).
  • Erg dunne kwetsbare kabel

Inleiding:
Omdat ik veel muziek luister, en mijn huidige oordoppen aan vervanging toe waren, was ik opzoek naar een nieuwe hoofdtelefoon. Surfend op de site van Hobo Hifi kwam ik de Bowers & Wilkins P5 tegen.

Deze heb ik in de winkel vergeleken met de Senheisser HD25-II en Beyerdynamic t50p, beide hoofdtelefoons die geschikt zijn voor mobiel gebruik, en die in dezelfde prijsklasse vallen 200 - 300.

Na een tijdveel luisteren heb ik de B&W p5 gekocht. Dit omdat ik vind dat deze ten opzichte van de bovengenoemde Senheisser en Beyerdynamic een neutraler klankbeeld heeft. De t50p klonk naar mijn mening wat schel, en de HD25-II's wat dof. Bovendien hebben de P5's vervangbare earcups en een vervangbare kabel.
En het design sprak mij meer aan dan dat van de Senheisser Hd25-II en Beyerdynamic t50p

In de doos:
- De P5 hoofdtelefoon.
- Opbergtasje (merk op dat deze er chique uitziet, en de klep sluit mbv magneten).
- Extra kabel met iPhone-remote. (deze bevat een microfoon voor handsfree bellen, en is ook compatible met iPods, voor gebruik als remote).
- Vergulde verloopstekker (6,35 mm naar 3,5 mm)
- Quick start guide, en warrenty statement.

Design:
Het design van de hoofdtelefoon is erg mooi. Met de leren hoofdband en leren earcups doet het denken aan grote headphones zoals die bestonden in de jaren '70.

De hoofdtelefoon voelt en oogt stevig, en straalt kwaliteit uit. De hoofdtelefoon is in zijn geheel gemaakt van roestvrij staal, aluminium en leer, wat een chique uitstraling geeft.

Het enige jammere aan het Design is de vrij dunne kwetsbare kabel. Op een vreemde manier oogt deze een beetje misplaatst bij een degelijk vormgegeven hoofdtelefoon als deze.

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit van de hoofdtelefoon is erg goed. De P5's hebben erg mooi neutraal geluidsbeeld. Hoog, midden of laag overheerst niet, alles is in gelijke mate aanwezig, wat maakt dat je echt het samenspel van de verschillende instrumenten hoort.

De bass is vol en diep, en vocals duidelijk en helder. Persoonlijk vind ik dit erg mooi, Echter als je op zoek bent naar een hoofdtelefoon met veel bass is de P5 misschien niet de beste keuze.
Door de leren earcups met memory-foam isoleert de hoofdtelefoon ook nog erg goed, in vergelijking met de bovengenoemde modellen.

Wel moet gezegd worden dat de hoofdtelefoon natuurlijk het best bij zijn recht komt bij bestanden van een hoge bitrate (mp3 240 kbps of hoger). Mp3 bestanden met een lage bitrate (<192 kbps) vallen door de mand, en klinker opmerkelijk vlakker en minder dynamisch.

Bovendien speelt ook de aparatuur waarop de muziek afgespeeld wordt een rol. FLAC of mp3 bestanden vanaf mijn MacBook klinken aanzienlijk beter en hebben meer dynamiek dan bestanden afgespeeld van mijn HTC Desire.
Ondanks dat de P5's bedoeld zijn voor mobiel gebruik (icm een iPod/iPhone of andere mobiele telefoon/mp3-speler) komen ze eigenlijk pas helemaal tot hun recht bij het gebruik op een HiFi-installatie.

Geluidsisolatie:

De P5's isoleren erg goed voor een passieve koptelefoon. De isolatie komt dan niet in de buurt van noise-cancelling headphones als Beats by Dre Studio en de Bose Quietcomfort 15, maar de hoofdtelefoon isoleert goed. In de bus kan ik de hoofdtelefoon op normaal volume zetten, zonder heel veel last te hebben van omgevingsgeluid.

Overig:
Op de P5's zit 2 jaar garantie. En je krijgt bij het product 3 maanden gratis toegang tot Society of Sound, een online muziekdienst van Bowers & Wilkins waar je muziekbestanden in hele hoge kwaliteit kan downloaden (FLAC 24bit/96khz, ALAC 16bit/96khz).
Ondanks dat het aanbod op Society of Sound maar klein is, is het wel de moeite waard om er gebruik van te maken. Er zitten mooie albums bij van o.a. Peter Gabriel, Little Axe, en veel klassieke werken.
En de hoge kwaliteit files laten ook nog eens zien hoe goed de P5's klinken.

Ik heb deze hoofdtelefoon vanaf december 2010, nu ongeveer een half jaar, en ben er zeer tevreden mee.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart)?

Het is goed dat je de geluidskwaliteit omschrijft, dat zegt veel meer dan iets als "gewoon goed". Het lijkt erop dat B&W de klankkleur van zijn luidsprekers in zijn koptelefoons heeft verwerkt. Ik vind B&W-geluid ook erg neutraal. Het is helemaal waar je van houdt, want ze zijn noch helder, noch warm van klank. En blijkbaar geldt dat ook voor deze koptelefoon.

Ik denk overigens ook dat de geluidsbeleving nog een eind beter wordt als je betere versterkers gebruikt. De versterker van de MacBook is al heel wat beter dan dat van de HTC Desire, maar haalt het nog lang niet bij een goede geluidskaart in een pc. Die het dan weer niet haalt bij een digitaal signaal dat pas in een goede eindversterker wordt omgezet naar analoog geluid. Maar ja, de MacBook heeft geen digitale geluidsuitgang...

Als je nog een paar foto's erbij zet, dan krijg je van mij 3 sterren.
Heeft een macbook pro dan alleen een digitale uitgang? Verder is dat natuurlijk iets dat middels USB opgelost kan worden...
de 3,5 mm jack uitgang van je macbook is ook een optische (dus digitale) out.
Foto's zouden inderdaad leuk zijn, omdat je niet echt iets ziet op de productafbeelding. Ik heb wel nog 2 vraagjes:
- Hoe drukken de schelpen op je oren?
- Hoe klinkt het geluid van de Desire? Ik weet dat die een lichte ruis geeft als je oortjes gebruikt met een laag vermogen - aangezien de P5 een hoofdtelefoon is lijkt het me dat daar veel minder van te merken valt. Klopt dit?
Ik heb hem ook en ben er ook erg tevreden over. De p5 verdiend het om op een goede versterker te worden aangesloten maar ook op mijn iPhone met ALAC bestanden klinkt hij geweldig. Een hifi hoofdtelefoon die zeer draagbaar is, ook voor langere tijdsduur ondanks het feit dat hij supra-aural is.
Ik ben ook "in de markt" geweest voor de P5. Frappant is dat ik de eerste keer dat ik hem hoorde zeer onder de indruk was, maar de tweede keer (bij een andere zaak) totaal niet gecharmeerd was van het geluidsbeeld. Misschien lag het aan de bron. Ik denk dat ik van de week weer eens ga luisteren. Het is eigenlijk wel een apparaat dat een fatsoenlijke hoofdtelefoonversterker verdient.
@ Corman:
De schelpen drukken bestwel op je oren, en door het memory-foam vormen ze zich ook naar je oren. Ik zelf vind het opzich niet pijnlijk of vervelend. Wel voelen ze nogal warm, op zomerse dagen, omdat het leren oorschelpen zijn. Ik kan de hoofdtelefoon makkelijk 2 uur achter elkaar op hebben bij het kijken van een film, zonder last te krijgen van mijn oren.

Hij klinkt niet heel goed, en wat vlak bij het gebruik van een Desire. De Desire geeft inderdaad wat lichte ruis bij het gebruik van oortjes, bij de P5 is dit niet het geval.
Zoals roland83 hierboven ook al zegt, maakt de bron van je geluid ook erg uit. Ik heb de hoofdtelefoon ook gebruikt met de NAD C372 versterker van mijn ouders, en daarop klinkt het ding nog beter.

Dit heb ik gedaan door m'n MacBook middels de optische toslink-uitgang aan een NAD C 565BEE CD Speler te koppelen, die het signaal vervolgens doorgeeft aan de versterker. Hierdoor omzeil je dus de DAC van de MacBook.
26-05-2011: Review bewerkt, toegevoegd:
- Foto's.
- Mijn ervaring met betrekking tot de geluidsisolatie.
- Beschreven wat er in de doos zit.