Sennheiser CX 270 (Zwart) Review

Corman 22 mei 2011, laatste update op 23 mei 2011, 2.937 views

Sennheiser CX 270 (Zwart)

Pluspunten

• Basweergave voor dubstep/trance/...
  • Garantie voor kabelbreuk

Minpunten

• Geluidsbalans
  • Kabels glijden niet lekker

De CX-270 is een in-ear oortjesset die op het doosje 'Raw Power' belooft. Kan Sennheiser deze belofte waarmaken?

Geluidskwaliteit
De CX-270 oortjes zijn geen oortjes voor audiofielen, maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Met een prijs van ongeveer 30 richt Sennheiser zich dan ook op de gewone consumentenmarkt. Dat betekent echter ook dat de oortjes gericht zijn op consumentenoren, niet op de geoefende luisteraar. Concreet betekent dat dat Sennheiser tegemoet komt aan de bashonger van de jeugd. Daar speelt het bedrijf ook expliciet op in: op de verpakking wordt meermaals gewag gemaakt van de baskwaliteiten van de oortjes. Zo is de productslogan zoals al in de inleiding te lezen viel, 'Raw Power', ook het opschrift 'Feel the beat' maar ook de productsbeschrijving liegen er niet om: 'Ear canal phones with excellent bass'.
Kortom, de oortjes excelleren in bas.En dat is dan vooral een volle, diepe bas die je vooral in genres als dubstep en trance hoort. Voor andere genres zijn de oortjes echter minder geschikt, omdat vooral het middenveld wordt onderdrukt door de hevige bassen. De highs worden wat schel weergegeven, maar dat zal ook inherent aan het formaat zijn. De balans is met andere woorden niet optimaal, maar daarvoor moet je ook niet in dit segment van de markt zoeken.

Bouwkwaliteit en materialen
De oortjes zijn uit een zwart rubber gemaakt, met blinkende drivers waar het Sennheiser trots op prijkt. De kabels zijn niet glad, wat enerzijds soms tot ergernis kan leiden omdat ze als het ware aan je T-shirt plakken. Ze schuiven niet makkelijk door, wat anderzijds ook wel als positief gevolg heeft dat ze de kabel zelf ook goed op zijn plaats blijft als je op de fiets zit of gaat lopen. Niets is zo ergerlijk als oortjes waarvan de oortjes steeds uit je oren dreigen te vallen omdat de zwaartekracht haar werk doet.

In-ear oortjes gaan snel stuk door kabelbreuk. Daarom geeft Sennheiser ook 2 jaar garantie op dat euvel. Ik heb de oortjes nu 4 maanden in gebruik en ze zijn nog als nieuw, dus ik ga vol vertrouwen de toekomst tegemoet.

Technische gegevens
Frequentiebereik: 19 - 20,000 Hz
Geluidsdrukniveau: 120 dB (1kHz, 1V)
Impedantie: 16Ω

De CX-270 zijn leuk voor onderweg, bijvoorbeeld op de fiets naar de les. Op zulke momenten doet een perfecte geluidskwaliteit er niet toe en mag de bas lekker knallen. De oortjes komen dan ook het meest tot hun recht. Bij rustiger gebruik valt de ongebalanceerde geluidsweergave echter wel op. Maar omdat het merendeel van de consumenten daar geen boodschap aan heeft, is dat geen overtuigende reden om de oortjes te laten liggen.

Update 23 mei 2011

Foto's toegevoegd

Heb jij ook een Sennheiser CX 270 (Zwart)?

Fotootjes zouden leuk zijn!
Ik heb heel slecht licht hier op mijn kamer, ik zal er morgen toevoegen.
Ik heb zoals beloofd foto's toegevoegd aan de review. Ik heb ook gemerkt dat ik slechts 2 sterren krijg voor mijn tekst. Wil je zo vriendelijk zijn om dan minstens punten ter verbetering te noemen?
Alvast bedankt
Nou, aan iedereen die denkt dit te kopen : DOEN !! , ze zijn namelijk heel goed ! De reviewer luister volgens mij alleen maar naar trance en dubstep (bluegh) , maar ik kan je verzekeren dat je met een FLAC van bijv. TooL wel blij bent met deze koptelefoons. En ja, ik heb ze "op de gok" gekocht bij de Kijkshop (of all places).