Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) Review

Aronvanos 22 mei 2011, laatste update op 22 mei 2011, 5.567 views

Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Pasvorm
  • Eigenlijk vind ik hem helemaal goed!

Minpunten

• De blisterverpakking, wat een vreselijk ding!

Ik had nieuwe oortjes nodig voor mijn laptop, en ik zag deze bovenaan staan. Na wat twijfel tussen de CX-300 en de CX-400, heb ik toch gekozen voor deze, omdat het goedkoper was, en het volgens mij bijna geen verschil maakte. Overgens zijn ze op Foka.nl ¤32.99 (incl. verzendkosten), scheelt ¤3, maar daar heb ik ze uiteindelijk gekocht.

Openen van de verpakking
Na lang peuteren aan de blisterverpakking (wie-o-wie heeft deze dingen toch uitgevonden?), zat het gebruikelijke erin, met iets extra's:
  • De oortjes
  • Set grotere en kleinere dopjes
  • Zakje
Verder mooie verpakking, niets op aan te merken, behalve de blister.

De oortjes
Ik ben niet erg bekend in audioland, maar ik vind het geluid heel goed klinken. De hoge en lage tonen komen er goed uit, en ook de bass is geweldig. Voor een niet audiofiel is dit een heel goed setje met goede geluidskwaliteit. Een nadeel zou het kabeltje kunnen zijn, het is namelijk heel dun, maar aangezien er 2 jaar garantie op zit van Sennheiser lijkt me dat geen probleem. Het geheel is heel precies afgewerkt, en ik vind het er perfect uitzien.

Pasvorm
Ik vind ze heel goed in je oren zitten, je voelt ze niet zitten, wat je bij andere wel eens hebt, een nacht in je oren laten lijkt me daarom ook geen probleem. Mijn ene gehoorgang is iets kleiner dan dan de andere, in het begin zit het en beetje irritant, maar na 2 minuten in voel je er ook niets meer van.

Asymmetrisch koord
Ik zat te twijfelen of zo'n koord wel een goed idee was, aangezien ik altijd symmetrische heb gehad, maar het bleek reuze mee te vallen. Het is even raar dat je geen kabeltje langs rechts hebt lopen, maar dat went ook hel snel.

Het zakje
Wat ik nu wel handig vind is het tasje, zo blijven ze beschermd, en raak je ze minder moeilijk kwijt. Het is ook stevig, en makkelijk te openen. Ik vind het nu handig, maar de vraag is of ik het over een half jaar nog gebruik. Desalniettemin heel handig en leuk dat ze het erbij hebben gedaan.

Al met al een hele goede oortjes, en ik beveel ze zeker aan. Het enige nadeel is de mogelijke kabelbreuk, vandaar de 4 sterren, maar er zit wel 2 jaar garantie op, wat dat dan weer dekt.

Bedankt voor het lezen, dit was mijn eerste review, dus geef feedback zodat ik weet wat in een volgende review beter kan doen.

Heb jij ook een Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)?

Een goed begin :) Je hebt de belangrijkste dingen wel genoemd. Ik ben het alleen niet eens met je beoordeling.
ket asymmetrische kabeltje, als je dat niet handig vind
ket = het Toch geef je het gebruiksgemak 5 sterren.
Een nadeel zou het kabeltje kunnen zijn, het is namelijk heel dun
En toch geef je de bouwkwaliteit 5 sterren. Het is wel zo dat garantie ook kabelbreuk zal dekken (in de meeste gevallen), maar garantie zou niet nodig moeten zijn.

Je zou kunnen overwegen om deze twee punten 4 sterren te geven. Ik ben het met je eens dat de weergavekwaliteit voor die prijs erg goed is. Het haalt het natuurlijk niet bij duurdere professionele koptelefoons, maar dat schrijf je zelf al.
Dankjewel, heb ik aangepast. Met het asymmetrische koord is het misschien onhandig als je dat niet wilt, maar zoals je ook kan lezen vind ik niet onhandig. Voor sommigen kan hetlastig zijn, maar niet voor mij.
van die kabelbreuk valt wel mee hoor :) Heb deze nu inmiddels 2 jaar zonder enige mankementen (meestal leven ze bij mij maar een paar maanden..). Vaak gebeurde het toch dat het draadje bij de aansluiting kapot ging. Ik zie bij dit setje nog geen schade daar :)
Ik heb een vraag over deze oordoppen.
Ik heb een iPhone4 met bijbehorende Apple bumper. Nu zijn er veelal oordoppen die bij de jackplug vrij groot zijn en niet door de opening passen van de bumper, is het plastic om deze jackplug klein genoeg zodat dit wel gaat passen ?

link naar de opening

[Reactie gewijzigd door appel22 op 23 mei 2011 20:55]

ik heb de oordoppen ook, ook een review over geschreven, en ik denk dat ze wel passen, het plugje is niet zo heel groot, hij is ong. 0.7 cm ,vanaf het einde van het deel wat in het gat gaat, tot aan het knikje. De diameter zal niet veel groter zijn 0,5 cm.

Denk dat het wel past.

Misschien beetje laat reactie bedenk k me nu, nadat k jouw datum heb gechecked :P

[Reactie gewijzigd door thekoekepeer op 1 juni 2011 19:49]

Foto's doen het altijd goed bij een review en hou em even up to date na wat langer gebruiken.
Overigens erg fijne oordoppen, goed geluid voor een goede prijsje. Ben zelf overgestapt naar een over ear koptelefoon, wel weer Sennheiser, maar ik vond het in-ear toch onprettig worden na een tijd.
Vind je het niet waanzinnig hinderlijk dat door die a-symetrische kabel het oordopje steeds uit je oor wordt getrokken? (dat is wat ik vaak heb met die ellendige kabeltje in ieder geval)

Verder prima review, fototje erbij en feest:)
De Sennheiser CX 300 II heb ik al ruim een half jaar intensief gebruikt (5x per dag om mobiel of iPod heen wikkelen, constant in andere poort gebruiken, zo nu en dan urenlang naar luisteren) en ik ben zeer positief.

Zeker vergeleken met de standaard iPod-oortjes en de duurder iPod ear-ins, maar met ook andere oortjes in dezelfde prijsklasse zijn deze erg goed. Ze blijven goed zitten, krijg geen last van mijn oren (met Apple-oortjes altijd).

Je angst voor kabelbreuk etc. lijkt ongegrond. De bedrading is erg sterk. Zelfs het 3,5mm aansluitstukje heeft geen speling. Ik verwacht dat dit setje zeker nog 2 jaar mee gaat.

Een nadeel of voordeel is de asymmetrische kabel. Zelf trek ik nooit mijn oordopjes zomaar uit, maar dat kan ook zijn omdat ik niet zoveel aan doe wat veel weerstand kan leveren of het aan de binnenkant van mijn jas draag. Een voordeel is dat je altijd weet welke links of rechts moet en dat je indien gewenst de draad van één oortje via je achterhoofd kan spannen.
Blisterverpakkingen zijn er omdat er te veel armoedzaaierige zielepoten zijn die stelen..