Fractal Design Define XL (Zwart) Review

Sinny 22 mei 2011, laatste update op 23 mei 2011, 1.260 views

Fractal Design Define XL (Zwart)

Pluspunten

• Cable-management
  • Design
  • Aantal fans dat geplaatst kan worden.
  • Kwaliteit

Minpunten

• Constructie intake fans.
  • Kabelgat boven het moederbord
  • Kabelgat voor de voeding

Was al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe case, omdat ik uitgekeken was op mijn oude kast. Ik was aan het kijken naar een wat grotere kast maar wilde eigenlijk niet te veel uitgeven. Dus viel mijn oog op de CM690 van Coolermaster, alhoewel ik liever de Define XL van Fractal Design zou willen bemachtigen.
En toen had ik op het goede moment een financiele meevaller! Dus ik meteen de volgende dag de Define XL besteld bij Zercom voor 130 euro. Wat eigenlijk geen geld is voor een kast van deze orde.

Iedereen zijn ding maar ik vind het gewoon een hele mooie strakke kast.

Inhoud

Toen ik de kast binnenkreeg was ik natuurlijk blij als een kind :) Want wat een doos :P Moet natuurlijk ook wel de kast is groot.
Breedte 232mm
Diepte 561,3mm
Hoogte 560mm.

De kast weegt een kleine 18kg schoon aan de haak.
In de verpakking zaten de kast, verpakt in plastic en twee enorme blokken piepschuim. en een installatie handleiding. In de kast zelf zat een doosje met daarin de bijbehorende schroefjes, tie-rips en de meegeleverde fancontroller die 3? fans aan kan sturen en gemonteerd kan worden aan de achterkant van de kast in eigen expansion slot.

Het doosje met schroefjes bestaat uit een redelijk aantal schroeven en thumbscrews.
40x Harde schijf schroefjes
4x FDD schroefjes
1x 5.25" - 3.5" converter
1x Fancontroller met verloopkabeltjes

Installeren

Ik ben natuurlijk meteen aan de slag gegaan met installeren van de hardware. Ook zijn er genoeg koelmogelijkheden in de kast. Vanuit de fabriek zijn er 2 140mm fans geinstalleerd, 1 achter en 1 voor. Ook is er in het dak van de kast een 180mm fan geinstalleerd die onder een hoek geplaatst is en een soort van eigen fanduct heeft naar de achterkant van de kast. Er zijn nog extra koelmogelijkheden, er kan 1 extra 140mm fan in de voorkant geplaatst worden en een op het zijpaneel. Ook is er nog een mogelijkheid om een 120mm fan te installeren in de 5.25 bays. Ik heb dan ook tegelijk met het bestellen van de kast enkele (stille) fans gekocht, namelijk:
2x Scythe Slip Stream 140mm , 800RPM (Zijpaneel, Intake voorin)
3x Scythe Slip Stream 120mm , 800RPM (5.25 bay, Push& pull True-120)

Het enige nadeel was dat ik met het aanschaffen van de 140mm fans niet gezien had dat deze een 120mm mount hadden en dus niet gemonteerd kunnen worden op een 140mm mount. Niet heel handig.

Desondanks paste de 140mm fan wel op de plek in de intake van de kast onder de al in fabriek ge´nstalleerde 140mm fan. Voor de fans zit een deurtje wat met een duwtje boven en een duwtje beneden gemakkelijk open gaat. Ook de klepjes voor de 5.25 bays zijn gemakkelijk te verwijderen, het terugzetten is iets lastiger. De constructie waarin de 2 intake-fans geplaatst worden vergt wel wat moeite om terug te zetten ( of ik moet gewoon de instructies wat beter lezen, ik vond het iig niet heel gemakkelijk). Ook de 120mm fan-houder in de 5.25 bays vond ik wat lastig te verwijderen. De fans klikken verder heel makkelijk in en uit de houders. Er zijn ook mogelijkheden voor waterkoeling.

Vervolgens ging ik verder met de montage en heb ik het blok met de (4?) 3.5" bays die dwars geplaatst waren verwijdert door 4 thumbscrews los te draaien waarna het hele ding eruit geschoven kon worden. Op deze manier had ik meer ruimte ( welke ik uiteindelijk niet nodig had) bij het plaatsen van de gtx295. Ook bevordert dit de airflow omdat de bovenste intake fan nu de lucht rechtstreeks de kast in blaast en de lucht niet eerst door een ijzeren constructie met gaten moet. Dit laat ik er momenteel ook uit omdat er onderin de kast nog plaats is voor 6 HDD's. Er is in totaal dus plaats voor 10 3.5" schijven!

De schijven plaats je op een verwijderbare hdd-houder welke zich makkelijk in en uit de constructie laat schuiven. De HDD tray heeft 4 rubberen steuntjes waardoor je de schroeven in de schijf schroeft. Deze rubbertjes absorberen natuurlijk (een deel van) de trillingen die veroorzaakt worden door de schijf. Je schuift de hdd terug in de constructie en klaar is de figuurlijke kees. Ook is er gedacht aan de SSD's, deze trillen echter niet en kunnen hierdoor gewoon zonder converter in de hdd tray bevestigt worden via andere schroefgaten die ook aanwezig zijn op de hdd tray. De constructie is zo geplaatst dat aan de andere kant van de kast nog ruimte is voor de sata en power connectors, op deze manier heb je geen lelijke kabels die uitsteken. Er is ook een verwijderbaar schot dat tussen het voedingscompartiment en de hdd-constructie. (voor de voedingen met niet al te lange kabels.)

Vervolgens heb ik de spacers voor het moederbord geplaatst en het moederbord gemonteerd. Dit is bovenin een beetje krap als je kijkt naar de grootte van de kast. Dit komt door de 180mm fan die met zijn fanduct een tikkie in de weg zit. Maar dit is natuurlijk niet iets waarom je de kast maar een voldoende zou geven voor installatiegemak. Verder is er natuurlijk ruimte genoeg om alles te plaatsen wat er ook maar mogelijk is. Ook de TRUE-120 heeft ruimte genoeg om te ademen. Het plaatsen van de voeding wijst voor zichzelf en kan op 2 manieren gemonteerd worden. Er is namelijk een tweede verwijderbaar klepje tussen het voedingscompartiment en het moederbord gedeelte. Deze moest ik verwijderen omdat de 8 pins moederbord kabel net iets (lees 2cm) te kort is om door het gat boven het moederbord in de connector te komen. Had het gat iets meer richting het midden gezeten had dit gepast... jammer.

Het gat voor de kabels van de voeding naar de achterkant van het moederbord is eveneens een beetje irritant ver naar de achterkant van de kast geplaatst wat er voor zorgt dat alle voedingskabels vanaf de voeding ongeveer een bocht van 90 graden moeten maken om het voedingscompartiment te verlaten.

Verder is er wel goed nagedacht over de cablemanagement mogelijkheden. Er zijn 4 grote gaten met rubberen flapjes langs het moederbord en dus 1 gat boven het moederbord voor de 8-pins voeding. Er is achter de mobo-tray genoeg ruimte om alle kabels weg te werken en het is dan ook heerlijk, op de 8-pins voeding na, kabels managen met de define XL :)

De kast is op veel plekken voorzien van geluidsdempend materiaal en de kast heeft de onder de voeding een stoffilter en bij de intake. Ik heb een 120mm fan op de zijkant van de case gemonteerd.. echter produceert deze een lichte zoem/piep die ik vrij irritant, als ik mijn had voor/tegen het ventilatiegat houdt verdwijnt deze zoem dus het is 100% die fan. ( de werkelijke oorzaak moet ik nog even onderzoeken :P) Verder is de kast met de 5 fans + de fan aan de zijkant voor mijn doen stil. Om een indruk te geven hoe stil het is... denk ik dat ik het moet vergelijken met een airco/afzuiging die ik herken van studieruimtes ed :P dus niet storen en nauwelijks hoorbaar. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ook moet ik hierbij vermelden dat alle fans op max speed draaien. Ik moet nog even kijken of ik de bijgeleverde fancontroller ga gebruiken en wat hier de effecten van zijn wat geluid betreft. De kast is ook koel te noemen en is frisser dan mijn oude kast met 1 zijkant verwijderd.

Foto's ga ik nog toevoegen.

Ik hoor graag wat meningen ;)

Bedankt voor het lezen :)

EDIT: Foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Fractal Design Define XL (Zwart)?

Ik heb een 120mm fan op de zijkant van de case gemonteerd.. echter produceert deze een lichte zoem/piep die ik vrij irritant, als ik mijn had voor/tegen het ventilatiegat houdt verdwijnt deze zoem dus het is 100% die fan. ( de werkelijke oorzaak moet ik nog even onderzoeken )

Resonantie,denk ik, mijn cm690 heeft er ook last van.
Ik heb eigenlijk nog nooit positieve ervaringen gehad met een fan in de zijkant. Tot op heden belemmert het de airflow meer dan dat 't bevordert. Dus wellicht eens testen of een zijfan sowieso wel een verbetering is, zo niet, dan is de oplossing simpel ;)

Goede review, geeft weer een wat beter beeld van deze kast, die ik ook op 't oog heb. Al blijf ik het nog even doen met m'n Antec P182 denk ik tot m'n volgende upgrade.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 22 mei 2011 17:14]

ik heb de fan in de zijkant naar buiten gericht, zodat de warme lucht die van mijn videokaart komt gelijk de kast uit kan. Op die manier werkt het wel (denk ik) :D

Mooie review en natuurlijk mooie kast! :)
Dat is al logischer, maar koelt 't ook meer?
Mijn ervaring is toch dat een gecontroleerde airflow 't beste werkt (voor naar achter). Als je die baan onderbreekt krijg van die loze lucht die blijft hangen. Zo was koeling bijv. ook beter bij m'n P182 als ik die onderste op low zette. Als ik Medium of High koos ging er schijnbaar toch iets mis en werd het warmer.

Maargoed, maakt verder niet uit. Maar meer fans is niet altijd koeler.
Mja het maakt enigzins uit volgens mij... moet het gewoon even nakijken ;) als ik foto's ga maken kan ik het meteen ff testen zonder.

De kast schijnt nogal een rip off van de antec kasten te zijn :P

edit: Heb de fan maar verwijderd.... Heb de rest van de geluiden ook even onderzocht!

Het airco-geluid verdwijnt als ik ofwel de fan op de TRUE tegenhoudt of de 140mm outtake-fan, dus zal het de lucht zijn die door de TRUE geduwd/gezogen wordt. De rest van het geluid dat in de kast geproduceerd wordt is de GPU-fan :P

Dus als ik de outtake fan en de fan van de gpu tegenhoudt is het muisstil :P

Heb ook even een kort testje gedaan wat warmte betreft, het zal 1 graden schelen ofzo. Dus er is geen praktisch nut van het hebben van die zijfan in deze case... iig niet in combinatie met een Scythe Slip Stream 140mm.

[Reactie gewijzigd door Sinny op 22 mei 2011 20:28]

bedankt voor de review. Ik heb een vraag. Ik wil twee MSI R6970 lightning kaarten gaan kopen. Deze hebben een lengte van 310 mm. Zou deze in de kast passen. Volgens de fabrikanten zouden kaarten tot 330 mm geplaatst kunnen worden. Kun je dit beamen??

Lijkt een goede kast. Heb je na deze review nog andere kasten getest en ben je wellicht andere tegengekomen die (nog) beter zijn. NB. de twee msi kaarten moet ik kunnen plaatsen...

Groet,
Jan
Als je de verwijderbare bays er uithaalt, net als ik past dat makkelijk ;)

Ik heb er een gtx295 inzitten die 27 cm is...Zoals je op de plaatjes ziet is er nog aanzienlijk ruimte over.

Dus lijkt me gewoon te passen ;)