WD WD TV Live (2009) Review

Laguna 22 mei 2011, laatste update op 5 juni 2011, 3.698 views

WD WD TV Live (2009)

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Snelle interface
  • Preview mode
  • Ledjes minder fel
  • DVD menu's bij .iso
  • Positionering ondertiteling

Minpunten

• Bugs
  • Firmware ontwikkeling is matig
  • Starten vanuit "stand-by" duurt vrij lang
  • Geen extra bestandsinfo tijdens afspelen

Geluidskwaliteit Score: 4

Ik heb een aantal dagen geleden de WD TV Live aangeschaft om mijn eerste generatie WD TV te vervangen. Aangezien er al sinds eind 2009 geen officiŽle support meer voor deze speler is, de interface af en toe wat traag is en soms zo'n 30 seconden blijft hangen, het stroomverbruik ongeveer gelijk is of het apparaat nu aanstaat of in stand-by staat, de stroom constant op de aangesloten USB stick of 2,5" USB harddisk blijft staan, DVD menu's niet ondersteund worden, soms haperen bij 1080p bestanden, de ledjes op het apparaat vrij fel zijn en ik een preview mode mis.

Ik had hiervoor nog even de Popcorn Hour A-210 geprobeerd, maar vond deze uiteindelijk het geld niet waard waarvoor ik 'm zou gebruiken, namelijk puur het afspelen van films/series (terwijl het apparaat natuurlijk veel meer kan). Wel werd alles wat ik getest had perfect afgespeeld, maar ik miste in de interface de preview mogelijkheid waarmee je bijvoorbeeld makkelijk kan zien welke aflevering van een serie je al gezien hebt. Tevens nog de nieuwe NMJ interface getest, maar naast het feit dat het synchroniseren met IMDB de eerste keer erg lang duurt (afhankelijk van je hoeveelheid media natuurlijk), vond ik de interface nog vrij traag. Ook bleef de stroom in stand-by stand op mijn 2,5" HD staan (wel fijn waren de ledjes op de PCH die amper waarneembaar zijn tijdens het kijken van een film). Daarnaast is zowat alles via de mediaportal op de Amerikaanse markt gericht en kreeg ik YouTube niet fullscreen, maar in een kader (+/- de helft van mijn scherm) wat linksboven was uitgelijnd. Ik heb die dan ook weer snel van de hand gedaan.

Toen ik in de Mediamarkt op de doos van de WD TV Live keek zag ik op een screenshot dat deze wel over een preview mogelijkheid beschikte en na wat lezen van diverse reviews op internet besloten deze te proberen. Ook het feit dat het apparaat al uit 2009 stamt deed mij vermoeden dat de firmware inmiddels wel volwassen zou zijn (dit bleek dus niet het geval, maar later meer daarover).

Featureset

De WD TV Live is dus in 2009 op de markt gezet als eenvoudige, makkelijk te gebruiken mediaspeler met netwerkfunctionaliteit (de netwerkfunctionaliteit gebruik ik zelf niet). Het apparaat ondersteunt alle gangbare mediaformaten dankzij de Sigma 8655 chipset (zie voor verdere specificaties de website van Western Digital).

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit op mijn Full HD 50" plasma is zeer goed, vergelijkbaar met Blu-ray (dit betrof 720p materiaal). SD is natuurlijk minder, maar was nog prima te doen. De interface ziet er overigens strak uit.

Geluidskwaiteit

De geluidskwaliteit heb ik niet volledig kunnen testen, aangezien ik problemen had met de optie digital pass-through bij DTS, maar downmixing werd goed gedaan. Van andere bestanden met stereo of AC-3 geluid was de kwaliteit goed.

Gebruiksgemak

Qua gebruiksgemak zit het wel goed. Het menu is eenvoudig opgezet en voor iedereen makkelijk te begrijpen. Op het netwerk aansluiten schijnt ook alleen een kwestie van aansluiten te zijn, maar dit heb ik zelf niet getest.

Design

Design vind ik zelf mooi. Mijn oude WD TV was glossy zwart waar je constant vingerafdrukken op hebt zitten. Dat probleem heb je bij de WD TV Live niet, alleen de rest van mijn apparatuur is zwart en de WD TV Live is grijs metallic.
De locatie van de USB port aan de zijkant vind ik zelf ideaal, aangezien er een grote klep voor al mijn apparatuur zit en ik bij een USB port aan de voorkant dan constant de kabel of stick eruit zou moeten halen. Verder gebruik ik alleen de HDMI port aan de achterzijde voor een connectie naar mijn receiver.
Ook het vermelden waard vind ik dat de ledjes aan de voorkant minder fel zijn dan bij mijn oude WD TV, wat soms wel eens afleidt tijdens een film (rest van mijn apparatuur staat de brightness van het display namelijk laag).

Bouwkwaliteit en afwerking

Hier valt niets op aan te merken. De WD TV Live zit zeer degelijk in elkaar en ook de afwerking laat niets te wensen over. De knoppen van de afstandsbediening werken daarnaast soepeler dan die van zijn voorganger.

De prijs is aardig, mocht het apparaat verder geen mankementen vertonen, maar dat is helaas niet het geval.

Eigen ervaring

Wat mij direct opviel, na de eerste keer opstarten, was dat het navigeren in het menu een stuk sneller ging dan de oude WD TV. Het opstarten daarentegen duurt wel een stuk langer, namelijk zo'n 40-50 seconden. Dit is schijnbaar in latere firmware versies geÔntroduceerd. Bij de voorganger was dit enkele secondes, maar die stond dan wel in stand-by. De WD TV Live schakelt zichzelf nu altijd helemaal uit (voordeel daarvan is dat ook de stroom van de apparaten aangesloten op de USB porten uitgeschakeld wordt). Het mooiste zou zijn als het apparaat zelf wel in stand-by komt te staan, maar wel de stroom van de USB porten afgaat.
Zo uit de doos was de WD TV Live voorzien van firmware versie 1.04.17 en deze vrijwel direct vervangen door de laatste versie 1.05.04, middels een USB stick. Het updaten van de firmware duurt zo'n 2-3 minuten.
Vervolgens instellingen aangepast video output op HDMI gezet, met auto-resolutie, auto-color en een optie die er voor zorgt dat de framerate automatisch wordt aangepast aan het videobestand. Bij sound output de instelling gewijzigd van stereo naar digital pass-through (aangezien mijn receiver het decoden voor zijn rekening neemt).
Standaard staat de browser op preview mode ingesteld, waarmee je naast de bestandsnamen een klein scherm hebt staan waar het geselecteerde bestand in begint af te spelen. Ik vind dit zelf een fijne toevoeging. Als je vervolgens naar rechts drukt (waarvoor je het scherm selecteert) en op "OK" drukt dan wordt het scherm direct beeldvullend.
Er is ook nog een optie "File manager" (het menu kan overigens niet in het Nederlands weergegeven worden, maar ik prefereer zelf hiervoor toch vaak Engels), waar bestanden mee gekopieŽrd en verwijderd kunnen worden. Alleen vind ik het jammer dat niet alle bestanden zichtbaar zijn (zoals bijvoorbeeld subtitles).

Testen videoformaten

Nu was de tijd aangebroken om een aantal videobestanden te testen, waaronder enkele films (.mkv's in 720p formaat met DTS geluid), een dvd (in .iso formaat), tv series (in zowel .mkv als .avi formaat), een filmtrailer (in .mov formaat), een sample met een ogg vorbis geluidsstream en de killa sample (welbekende birds scene in .mkv formaat zo'n 34Mbps en met 16 Ref Frames).
Tijdens het afspelen vind ik het wel jammer dat je nergens de huidige resolutie of framerate kan bekijken.
Bij een dvd werkt nu eindelijk het menu ook, zonder menu was het toch maar behelpen (vooral bij een tv serie met meerdere afleveringen op een dvd). Het beeld is goed en ook het geluid wordt mooi weergegeven.
Bij tv series ziet HD er erg goed uit en SD redelijk. Verder kan nu ook de ondertiteling eenvoudig verticaal van positie veranderd worden middels de omhoog en omlaag toets op de afstandsbediening en met links en rechts is de timing van de subtitles aan te passen. Ik had wel een keer last van lipsync issues, maar dat was tot nu toe eenmalig. Wat ik wel vervelend vond was dat indien het geluid AC-3 betrof, het geluid in het begin haperde of dat er een klein stukje van het begin ontbrak. Ook bij het op "back" drukken tijdens het afspelen gaat het beeld even op zwart, waarna er kort nog even beeld en geluid verschijnt om daarna toch terug in het menu te belanden.
Bij de filmtrailer was het beeld en geluid goed, tenminste als er geluid aanwezig was. Om de 1 of andere reden wordt het geluid namelijk niet altijd afgespeeld.
Bij de sample met ogg vorbis (wat ik zelf verder nooit gebruik), waren er oneffenheden in het geluid te horen (net of er de naald over een vinylplaat wordt gehaald tijdens het draaien). Dit bleek later met firmware versie 1.03.49 niet het geval te zijn (en ook met mijn oude WD TV gebeurd dat niet), met elke latere versie van de firmware was dit probleem wel aanwezig.
Bij de killa sample wordt het beeld nu vloeiend afgespeeld dit was bij mijn oude WD TV niet het geval, maar dat is puur te wijten aan de snellere Sigma chip in de WD TV Live.
Bij de films is het beeld gewoon prachtig, alleen het geluid heb ik even in het begin werkend gehad (ik weet alleen niet of dit nu alleen bij de oorspronkelijke firmware was of ook na de update naar de laatste versie), maar daarna niet meer werkend gekregen. De DTS stream werd gewoon niet aan mijn receiver doorgegeven. Als ik de instelling van het geluid van pass-through naar stereo wijzigde had ik wel geluid, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling (aangezien het geluid dan gedownmixt wordt).

DTS probleem

Ik heb vervolgens echt van alles geprobeerd om DTS weer werkend te krijgen:

- diverse rollbacks naar voorgaande firmware versies
- het laden van de fabrieksinstellingen
- de reset switch aan de zijkant
- stroom er een tijd afgehaald

Echter alles zonder het gewenste resultaat. Uiteindelijk maar mijn oude WD TV weer aangesloten en die speelt alle films met DTS gewoon perfect af. Toen op internet diverse forums doorgekeken, maar niemand met hetzelfde probleem. Ik mag aannemen dat ik toch niet de enige ben die een upgrade heeft uitgevoerd naar de laatste firmware en het geluid via digital pass-through heeft lopen.
Verder nog Western Digital zelf benaderd. Via de telefonische helpdesk kreeg ik te horen dat ik kon proberen om de WD TV Live rechtstreeks aan te sluiten op een TV die DTS ondersteund 8)7, dus ja de vriendelijke man maar bedankt voor het meedenken (en ja dat is natuurlijk mogelijk als die bewuste TV ARC ondersteund, maar dan komt uiteindelijk alsnog de DTS stream bij je receiver terecht, maar toen ik dit vertelde werd mij wel duidelijk dat hij dat dus niet bedoelde..). Ook nog middels e-mail contact gehad. Alles duidelijk vermeld en krijg ik vervolgens een e-mail terug of ik een rollback kon proberen :X en of ik anders mbv Mediainfo informatie over het bestand kon sturen. Aangezien het gewoon een standaard .mkv bestand betreft van zo'n 4,5GB met DTS stream zie ik hier ook niets uitkomen. Op het WDC community forum ook nog een topic geplaatst, waar tot op heden nog geen oplossing uit is gekomen.

Algemene beoordeling

De WD TV Live kan een geweldig apparaat zijn, maar daarvoor moet wel de software naar behoren werken. Western Digital presteert het echter met zowat elke firmware update bepaalde zaken op te lossen, maar vervolgens andere zaken weer te verpesten. Bij de 1.04.31 update was dat het auto-brightness probleem, bij de 1.05.04 staat nu de tekst van het option menu uiterst links half buiten beeld en zo zijn er nog wel meer issues. De HDMI uitgang verliest nog wel eens het signaal kort na dat je een videobestand hebt gestart met afspelen, op "back" drukken zorgt dan dat het beeld weer terugkomt (ik gok op een handshake issue). Je zou toch verwachten dat bij een apparaat wat al zo'n 2 jaar op de markt is, dat de firmware inmiddels wel volwassen is.

Enige conclusie die ik voorlopig over mijn WD TV Live kan trekken is dat het apparaat defect is geraakt, waardoor het nu geen DTS stream meer kan doorgeven via HDMI. Ik denk dat ik 'm maar gewoon retourneer en het voorlopig bij de oude WD TV houd. De WD TV Live heeft wat voordelen tov de oude WD TV, maar betrouwbaarheid weegt bij mij hier toch zwaarder dan die bewuste voordelen.
Tevens vind ik de koppeling met IMDB (zoals bij de PCH) een zeer waardevolle toevoeging en zodra dit fatsoenlijk is uitgewerkt in een toekomstige mediaspeler zal ik daar zeker naar gaan kijken.

P.S. Er is nog een mogelijkheid om moviesheets toe te voegen mbv ThumbGen. Dit ziet er erg goed uit, maar hiervoor is wel een custom firmware nodig en het kost erg veel tijd en moeite om die moviesheets te genereren.

Update 21/5: Ik heb de WD TV Live inmiddels teruggebracht. Ik had 'm ook kunnen omruilen (wat ook uiteindelijk het advies was van WD Tech Support), dan was het DTS probleem waarschijnlijk opgelost, maar er zijn wat mij betreft nog teveel andere issues aanwezig (lipsync, hdmi handshake, soms geen geluid, opstarttijd, missen van multichannel geluid kort bij het begin tijdens afspelen icm pass-through). Mijn oude WD TV mag dan over het algemeen langzamer zijn, maar werkt tenminste wel altijd correct.

Heb jij ook een WD WD TV Live (2009)?

Naast de officiele FW van WD is er ook WDLXTV firmware. Oorspronkelijk initiatief van 1 persoon (B-Rad) maar langzaam aan uitgegroeid tot een heuse community. Leuke is dat je naast flashen ook een live-usb versie kan proberen zonder de firmware aan te tasten. Zij halen echt het onderste uit de kan met oa Apple Trailers, Mediafly, Shoutcast en veel meer.
Ikzelf wil nooit meer terug naar de originele WD firmware :)
jammer dat zij niet zo snel van basis-firmware kunnen veranderen. Ik heb ook een poos B-Rad gebruikt, maar op een duur waren de nadelen te groot. Zeker nu 3tb schijven alleen door de nieuwste officiele fm ondersteund worden.
Fw ontwikkeling is ronduit slecht? Nou noem mij een andere merk die zoveel aan de Fw sleutelt. Heb dit ding sinds 2009, en jeetje er zijn heel wat Fw's langsgekomen. Dat is ronduit goed! Dat er af en toe een nieuwe bug geintroduceerd wordt maakt het niet slecht, zeker niet als je er geen last van hebt.
Bij PCH bijv wordt er ook veel aan de firmware gesleuteld, maar daar introduceren ze niet telkens nieuwe bugs bij een nieuwe firmware update of er moeten features toegevoegd zijn, dan vind ik het een ander verhaal. Echter Western Digital presteert het telkens om nieuwe bugs toe te voegen bij het verhelpen van bestaande bugs.

Ik heb mijn punt wel iets gematigd, omdat 10 firmware updates over een jaar tijd zeker niet slecht is vergeleken met de 4 firmware updates van de oude WD TV (daarbij moest je namelijk soms erg lang wachten totdat bugs verholpen waren met een nieuwe firmware update). Maar het feit dat er zoveel firmware updates uitgebracht worden hoeft per definitie niet als positief beschouwd te worden.

De ontwikkeling is zeker voor verbetering vatbaar. Zoals danielsrje hieronder al aangeeft is het eigenlijk belachelijk dat er zoveel firmware updates nodig zijn om allerlei bugs eruit te halen. Ze hebben al genoeg ervaring kunnen opdoen met de eerste twee generaties spelers, dan mag je toch verwachten dat ze inmiddels wel een bugvrije firmware kunnen afleveren.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 20 mei 2011 11:58]

@ JeanLeGrand,

Heb je een link voor een download van de live usb versie?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je een groot aantal FW-updates als pluspunt kunt zien. Waarom doen ze het niet in een keer goed? 8)7
Ok, 1 update kort na introductie snap ik nog wel, dan hebben ze haast gehad om het ding naar de markt te brengen en komen dan nog achter wat bugjes, maar dan moet het klaar zijn. Ik koop zo'n ding om films (en zo) te kijken, niet om voor de hobby allerlei forums af te struinen, daar heb ik andere apparaten voor O-)
Heb hier nu al een hele tijd een Asus O!Play staan, en hoewel die niet perfect is doet-ie tot nu toe alles wat wij er van vragen. En inderdaad: 1x de FW ge-updeet
Zover ik weet heeft 'standby' in latere modellen een HW mod en in eerdere modellen een software mod gekregen om zo aan de EU norm (per 01-2010) te voldoen. Zelf vind ik het wel prettig een 'full boot' aangezien er soms toch issues optreden na lange tijd aanstaan. (Het blijft Linux :))
en ik een preview mode mis
Wat bedoel je hiermee precies?
Voor videobestanden kun je wel degelijk previews zien. Of bedoel je iets anders?
Ik zou zeggen lees mijn review (nog) een keer goed door.