Ovislink Airlive WMU-6000FS Wireless Access Point Printer/File server (54Mbps, 2,5" HHD, 2x USB 2.0) Review

dodo79 3 februari 2007, 1.085 views

Pluspunten

• als accespoint werkt hij goed.
  • Laag energie verbruik voor een alles in 1

Minpunten

• print server werkt in het geheel niet (in mijn geval)
  • Trage datadoorvoer over netwerk
  • onthoud gegevens van usb schijven die ontkoppelt zijn
  • geen ntsf ondersteuning

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
De Airlive WMU-6000FS
Op het eerste gezicht een geweldig apparaat.
Alle opties die je zou willen hebben zitten in 1 enkele behuizing. Zoals een printserver een accespoint/wireless client, een NAS server met usb uitbreidings sloten.
En dit allen met een zeer laag stroom verbruik.

Een vriend van mij had deze gekocht, en deed er eigenlijk niks mee, dus wou ik hem wel hebben onder voorwaarde dat deze uiteraard zou bevallen.

Ik had deze unit helemaal in gesteld als accespoint wat ook gewoon goed werkt, geen problemen hiermee.

Daarna de ingebouwde fileserver geprobeerd via 100mbit bedraad netwerk.
Snelheid was zeer bedroevend, de maximale snelheid was 3.9 mB/s zowel up als down.
Op de usb poort een usb flash stick gehangen die hij meteen zag, en je kon deze ook netjes benaderen.
Hierbij was echter het probleem dat hij de usb stick nog steeds zag terwijl deze uit het apparaat verwijderd was.
De file structuur had hij allemaal onthouden, maar uiteraard was er niks te lezen omdat de flash disk er niet meer inzat natuurlijk.
Op zich niet zo'n probleem zou je zeggen, maar je krijgt wel erg veel drives in dit apparaat als je na een tijd verschillende usb storage devices erop heb gehad.
Hij onthoud ze allemaal namelijk.
Dit kun je pas verhelpen door de stroom eraf te halen en er weer op te zetten.
Dit apparaat ondersteund ook geen NTFS, dus externe usb hd's die met windows NTFS geformateerd zijn, zijn niet bruikbaar

De printserver dan maar.
Tja, zover het printserver mag heten.
Hij ondersteund GEEN 2 weg dataverkeer, ook geen RAW, en mijn printer (canon i865) werkte in het geheel niet met dit ding.
Ik heb nu een simpel sweex print servertje gehaald en die werkt meteen.

Al met al lijkt het prachtig, maar is het een slecht product.
Dit heeft wel alles met de firmware te maken, dus misschien dat hier in de toekomst verandering in komt.

Heb jij ook een Ovislink Airlive WMU-6000FS Wireless Access Point Printer/File server (54Mbps, 2,5" HHD, 2x USB 2.0)?

Ik heb hier een exemplaar liggen onder de sticker van linksys,

zelfde "features" en zelfde mankementen

maar mijn grootste tegenvaller was de harddisk - of de aansturing daarvan
het apparaat draait continu en er is geen sleepmode, welke mij niet echt prettig voor de levensduur is

het kastje ligt nu in de meterkast, en dient als WEP toeganspunt voor de DS, met alleen poort 80 open

als printerserver heb ik de LN-308 aangeschaft, en voor de NAS een "lan-disk" single 3,5 HDD enclosure ( conceptronics verpakt deze ook, in hun eigen model )
de slaapstand is perfect, na 10 minuten rust gaat hij 'uit' en de ingebouwde ftp is voor mijn doeleinden prima

dus idd, GEEN aanrader, jammer genoeg