NEC ND-3520 16x (Dual-layer) Review

Reanimation 19 april 2005, laatste update op 26 april 2005, 1.139 views

NEC ND-3520 16x (Dual-layer)

Pluspunten

• Zeer goede mediacompabiliteit
  • Modbaar
  • Hoge leessnelheid
  • Goedkoop

Minpunten

• geluidsniveau iets wat hoog
  • brandsnelheid redelijk hoog vergeleken met andere branders

Media-foutgevoeligheid Score: 4
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 4
Een prima brander, heb er een gemodde firmware opzitten, waardoor verschillende media op hogere snelheden gebrandt kunnen worden. Ik heb media uitgeprobeert met mediacodes van ISO1001 t/m Taiyo Yuden, allemaal werken ze naar behoren.

De leessnelheid met de gemodde firmware is met dvd-decrypter ongeveer 12x speed (dvd->hdd in 4,5 min). Het schrijven van een 8x speed schrijfje op 8 speed duurt ongeveer 8 a 9 minuten, wat redelijk lang is in vergelijking tot andere branders (bijv. Pioneer). Heb nog nooit op 16x speed gebrandt, maar 12x gaat ook prima. Een schrijfje op 12x speed is volledig gevuld in ongeveer 6-7 minuten. Met DVDRW schrijfjes heb ik geen ervaring.

CD's branden gaat ook zeer goed, op 24x speed is in 4 minuten een cd mooi volgepompt. Het branden kan ook op een hogere snelheid (40x) dan is het klaar in ongeveer 3 minuten. Maar persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een lagere brandsnelheid. Goedkopere schrijfjes werken allemaal prima op deze brander.

Het aansluiten van de brander is zeer makkelijk, gewoon even de jumpers goed zetten en de stroom/IDE kabel aansluiten en hij werkt. Het geluidsniveau zou wel iets lager mogen, maar het is niet erg storend. Verder mag NEC nog wel iets meer aandacht geven aan nieuwe firmwares (maar de gemodde firmwares zijn ook prima).

Over het algemeen geef ik deze brander een 7,5
Ik raad deze brander vooral aan, als je voor een laag budget een kwalitatief goede brander wilt hebben en geen moeite hebt om 1-2 minuten langer te wachten dan bij (duurdere) concurrentie.

Huidige firmware op mijn brander: 3.04 (Hacked)

Heb jij ook een NEC ND-3520 16x (Dual-layer)?

Wellicht een goed idee om erbij te zetten welke firmware-mod je erin hebt zitten? thnx
Wel "hack" firmware heb je grbuikt om een hogere l;eessnelheid te krijgen, of is de originele 3.04 van NEC hier verantwoordelijk voor?
Misschien een rare vraag, maar waarom zet je een hogere brandsnelheid dan de concurrentie als iets negatiefs???

Voor de rest een nette review.
Denk een type, als je goed leest staat er namelijk
Het schrijven van een 8x speed schrijfje op 8 speed duurt ongeveer 8 a 9 minuten, wat redelijk veel is in vergelijking tot andere branders (bijv. Pioneer).
en veel moet natuurlijk lang zijn :)

Verder ben ik het helemaal eens met de review. Heb zelf ook sinds een maand of 2 deze brander. Ben nu toevallig de nieuwe official 3.04 firmware aan het testen.