Specificaties Rad. X1950 XTX, 512MB DDR4 - Bekijk alle specificaties

Sapphire Radeon X1950 XTX 512MB DDR4 (PCI-e, 2x DVI) 21092-00-50 Review

PSYch0landeR 7 februari 2007, laatste update op 17 november 2015, 4.469 views

Sapphire Radeon X1950 XTX 512MB DDR4 (PCI-e, 2x DVI) 21092-00-50

Pluspunten

• Snelste kaart van Ati op het moment
  • GDDR4
  • Bling gehalte van cooler
  • 2x Dual-Link DVI + Avivo
  • Ati Overdrive

Minpunten

• Geluids productie stock cooler
  • Stroom verbruik
  • Afmetingen zijn zeer fors!

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb in december via V&A een Sapphire Ati Radeon X1950XTX op de kop getikt voor het bedrag van 275,- was 2 maanden oud en 1 maand gebruikt want de verkoper ging al over naar een Nivdia 8800GTX, geld te veel...

Maar goed niemand heeft nog een survey gemaakt van de X1950XTX dus bij deze maak ik er een.

Verpakking & Inhoud
De kaart zat in de welbekende witte doos van sapphire, gelukkig een doos van normaal formaat want als je bij bijvoorbeeld asus kijkt kunnen ze soms dozen maken van 70cm.
In de doos vinden we:
2x DVI naar VGA plug
en wat RTFM materiaal.
Sapphire product site

Eerste indruk
De kaart voelt heel solide aan, is vooral zwaar en groot! (zelfde lengte als een Nvidia 7800GTX/8800GTS)
De koeler ziet er zeer gelikt uit en bevat zelfs een heatpipe en is helemaal van koper, wat natuurlijk het nodige gewicht met zich mee brengt en het de kaart Dual-slot maakt.

Specs
Native display support: 10-bit
3D Graphics Resolution: 2560x1600
TV Out resolution: 1024x768

Inbouwen
Het inbouwen ging voorspoedig je klikt hem in het PCI-E 16X slot van je moederbord en je controleert of het slotje gesloten is van het PCI-E slot en erna schroef je 2 schroeven in je kast door de backplate van de kaart. Goed vast schroeven is een pre omdat de kaart een aardig gewicht heeft.

Driver
Ik heb de kaart pas in gebruik sinds half januarie omdat ik mijn systeem nog moest upgraden naar PCI-E en een Core 2 Duo (was wel moeilijk die kaart zolang op me kast te zetten). Ik heb de kaart alleen met windows Vista gebruikt, de 2 beta drivers van ATI/AMD waren aardig teleurstellend in spellen. ik heb moest Need For Speed Carbon in windows 98 / ME compatibility spelen anders crashte hij meteen en Battlefield 2 ging alleen werken in Win2K compatility.Met de 2e Beta driver had je vaak allerlei gekleurde blokjes in je spel.
Gelukkig is er nu Catalyst 7.1 voor Vista in 32 en 64bit.
Deze driver werkt gewoon zoals je gewend ben van de catalyst driver onder windows XP, je heb nu ook de Ati Overdrive functie waarmee jeje kaart een stuk kan overclocken.
In 2D mode zet de kaart zichzelf naar 500mhz core en 600mhz mem om warte en stroom te besparen, al geeft dit wel problemen met overclock tools die dus standaard waardes krijgen die veels te laag zijn en dus niet ver willen clocken (was het geval bij Riva tuner).

Ati Avivo
Ati's Advanced Video Input Video Output.
Dit is de opvolger van de oudere Vivo die nog te vinden was op de X800 series en lager.
Met Avivo kan je deze kaart ook kan gebruiken om video te encode in plaats van dat je dat doe via je CPU en dat gaat zo een factor 5 sneller. ondersteunde formaten: H.264, VC-1, WMV 9, WMV 9 PMC, MPEG-2, MPEG-4 en DivX.
Dit is dus een zeer handige feature als je af en toe een filmje wel omzetten naar een handzamer formaat.
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar ik ben nog geen negatieve berichten tegengekomen
Ati's Avivo

Overclocken
Ik heb nog niet veel overgeclocked maar met de stock cooler haal ik max 685mhz core of er komen artifacts in beeld en het geheugen schopt het tot 1080mhz (effectief 2160mhz)
Mijn ervaring met Windows Vista X64 is dat andere overclock tools niets werken op de driver na, dit komt dat Vista X64 alleen signed drivers kan draaien en de overclock tool die ik tot nu toe gezien heb werken met unsigned drivers en werken dus niet.

Stock cooler
De stock cooler ziet er zeer goed uit en doet kwa tempraturen zeer goed zijn werk maar zodra je da kaart 3d belast gaat de cooler binnen enkele seconden elke keer tussen door hard blazen wat een best iritant geluid is in een systeem wat niet veel herrie maakt. de koeler is volgens mij wel 1 van de zwaarte VGA koelers op de markt door zijn volledig kopere inhoud. naar mijn mening hadden ze 3 extra heatpipes mogen monteren zodat de warmte afvoer beter gaat en de fan dus minder nodig is.

Thermalright HR-03
Ik heb inmiddels een Thermalright HR-03 ontvangen van Freezing Hardware (vrijdags besteld en bewijs van betaling gemaild en zaterdag nog binnen) en die is eenvoudig te monteren, ik heb daar ook een 120mm led fan opgemonteerd en ik kan zeggen de tempraturen zijn dratisch gedaalt evenals de geluidsproductie. Deze koeler is zelfs instaat om de kaart passief te koelen, maar ik heb er liever een 120mm fan op 800rpm erop blazen.
tempratuur is er zeer bevoordelijk op vooruit gegaan.
Idle: 35graden (was 50graden)
Load: 55graden (was 75)
Thermalright product site

Oordeel
Ik ben zeer tevreden met mijn kaart. Hij trekt alle spellen op de hoogste instellingen op 1680x1050 mits het spel het ondersteund (met name EA mag wat doen aan de widescreen support). de stock cooler had stiller gemogen maar doet redelijk goed z'n werk als je ziet wat voor warmte die kaart produceert, maar ik vind het teveel dus ik heb er een aftermarket koeler erop gemonteerd.

3dmark06 alles stock speed: 6800punten
3damrk06 Core 698Mhz Mem 2160Mhz: 7200punten
Met Ati Catalyst 7.1 Vista X64 / C2D op 350fsb = 3.150Ghz
PSYchOlandeR's systeem

Survey Updates
2-2-2007 Survey aangemaakt
5-2-2007 Survey aangepast met betrekking tot Thermalright HR-03 en tekst aangepast
6-2-2007 Survey 3dmark06 score toegevoegd

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1950 XTX 512MB DDR4 (PCI-e, 2x DVI) 21092-00-50?

Als je dat al Fors vind dan wil je igg de G80 niet zien.
Mooie survey :+
Klopt, maar als je kijkt hoe het verder in de techniek gaat wordt alles kleiner en die videokaarten groeien alleen maar!
Ik heb zowel deze kaart (die van Psycholander) als een 8800GTS in mn systeem gehad (de 8800GTS zit er nog steeds in ;) ) en beide zijn even groot. Hiervoor had ik een 7800GTX en die is...***tromgeroffel*** ook even groot :P
Bij deze <heel verkeerde smiley>

Ga jij maar ffies een survey maken van 5000woorden van je 8800GTS want dat heeft nog niemand gedaan....
Ontdankbare hork dat ge er bent. Schrijf hem zelf!
Het is een hele nette survey en aan de maker: laat je niet de kast opjagen door dit soort types :)
T scheelt dat ik hem ken, dus ik zal hem voorlopig nog laten rond lopen op deze aardbol :+
Haha volgens mij heb je nog niet gezien hoeveel surveys ik al geschreven heb en hoeveel daarvan User Reviews zijn geworden :)

En ja, Psycho is een ex collega en een goede vriend van me (nu iets minder :P )
Nette survey, ik mis alleen de credits naar mij toe, je inspirator om goede lange surveys te schrijven :>
Bij deze :r

Stelletje mafkezen :o ;)

Word je geheugen nu niet heet met de koeler aan de andere kant?
Voorheen zat er dus niets op de geheugenchips :?
En het koperen koelblok van de GPU zat er met een halve cm boven dus, nu zullen ze ongetwijfeld beter gekoeld worden, nu staat er een fris briesje op de achterkant van de kaart en er zitten Ramsinks op de chips.
HE?! Niets op je geheugen, ik heb exact dezelfde kaart en daar zit toch echt koeling op het geheugen.
Check bit-tech:
Ligt nog bij de verkoper :o

Heb je trouwens nog een compare url? :)
Duidelijk verhaal. Ik wacht nog even op de volgende generatie denk ik.

Het energie-gebruik heb je niet zelf geconcludeerd zo te zien?
BTW. Jij mag je daar niet zo veel zorgen om te maken met al die schijven in je systeem :)
Nee energie heb ik zelf niet gemeten, maar op de bekende review sites is dit geen klein verbruiker...
doodzonde dat die kaart ondersteboven in die kast zit. waarom denken die fabrikanten daar niet aan???? heb precies hetzelfde probleem met een coolermaster kast. die kaart ziet er gewoon super uit en nu zie je er niks van :(
Dat krijg je ervan als een "standaard" er niet doorheen komt, met de BTX standaard was dit probleem opgelost. Helaas maken alleen OEM bouwers gebruik van deze standaard, zoals Dell of Lenovo (voorheen IBM).

Voor de thuisgebruikers betekent dit dat ze een kast moeten hebben met een BTX conversion kit, zoals de Stacker STC01 of verschillende kasten van Lian Li, Thermaltake etc.
heb ook zo'n kaart alleen van club 3d zelfde probleem word ook lekker warm

maar als je die andere koeler er op zet en je wilt een 2de kaart met ook zo'n koeler gaat dat denk ik niet erg lekker passen of wel ??
Ik heb op de GOT een stukje geschreven over de AcceleroX2 op een X1950CF.

Mijn X1950, voorzien van een AcceleroX2, staat parallel aan een X1900, ook voorzien van een X2, en het wordt na een half uurtje flink rossen echt bloedheet in mijn kast (Antec Sonata LSII). Dus let daarop!
offtopic:
Mod je kast dan als ATX (Type 2/BTX). ;) Alles ondersteboven, net als BTX, ben ook benieuwd hoe dat er dan uitziet met je GPU, ik vind het zelf ook erg jammer dat het altijd maar weer verstopt wordt.

Mooie en duidelijke survey, leuk om te lezen ook. Wel jammer van de foto's dat je de originele cooler eraf gehaald hebt, weer terug als je je kast op z'n kop hebt gezet? :P Voorlopig alles voor safe-temps, hè?. ;)
PS: Veel EA games werken met INi's en het voordeel daarvan is dat je elke resolutie kunt krijgen die je systeem maar aan kan. Het is dus niet EA wat in de weg zit.

Vaak staan deze INI's in de Application data map onder je accountnaam. De INI's zijn makkelijk te bewerken.

Mocht je een BIG file moeten openen dan is FinalBIG je vriend.

Ooit Need for Speed Hot Pursiut 2 op 2560x2048 zien werken? het kan dus wel degelijk.

Het is vaak aan de gebruiker wat hij/zij verandert en/of kan veranderen aan een game. Ik ben zelf behoorlijk ervaren als het gaat om herbalancing in een game en eenresolutie wijzigen is veel makkelijker.

Mooie productsurvey kerel, maar zoek eens op fora welke INI file je moet hebben. Misschien heb je daar ook een tooltje voor nodig en in het ergste geval een HEX-editor, maar ook jij kunt je games spelen op vol.

PS: De laatste foto is wel een pats foto ;)
Misschien dat de verkoper dat dan nog heeft, maar op mijn kaart zat die plak koper niet op het geheugen... :'(
Maargoed dat is alsnog opgelost.

Ik heb geen comparison URL omdat die viste drivers toen nog niet WHQL waren