Specificaties Zuil speaker - Bekijk alle specificaties

Jamo S 608 (Zwart) Review

JasperE 16 mei 2011, laatste update op 17 mei 2011, 4.144 views

Jamo S 608 (Zwart)

Pluspunten

• Een zuivere weergave van hoge tonen
  • Zonder subwoofer al prima basweergave
  • Prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• Grote zuilen; 40cm diep en 117cm hoog
  • Weergave van bastonen varieert met je positie in de kamer

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Referentiekader
Ik heb zelf weinig ervaringen met degelijke HiFi sets en home cinema setups uit het duurdere marktsegment. Dit is een review vanuit het perspectief van iemand die gewend is aan logitech 5.1 setjes en zich redelijk georiënteerd heeft; ik ben na het lezen van reviews over de Jamo S608 bij de importeur gaan luisteren en heb verschillende Jamo speakers vergeleken. Ik heb echter geen speakers van andere merken dan Jamo in hetzelfde prijssegment beluisterd bij andere HiFi winkels. Voornamelijk omdat ik de indruk had dat de HiFi winkels waar ik kwam in dit prijssegment weinig vergelijkbaars hadden staan.

Algemene indruk - Stereoweergave
De S608 geeft een mooie weergave van zowel heldere hoge tonen als lage en diepe bastonen. Vergeleken met de vorige setup die ik had (Logitech 5.1 setje) merk ik met name in het hogere toonbereik erg veel verschil. Ik hoor opeens instrumenten en klanken die ik voorheen nooit had opgemerkt, het geluid is nu echt goed gedefinieerd; ik hoor bijvoorbeeld het geluid van de bewegende vingers op de hals van een akoestische gitaar (bij het wisselen van frets).

Ik heb de set met bi-amp aangesloten op mijn Onkyo TX-SR608 met 2.5mm speakerkabel van de GAMMA. Vervolgens heb ik de set gekalibreerd met Audissey 2EQ en met de hand hier en daar nog wat bijgesteld (Crossover voor surround speakers in overeenstemming met het boekje van de speakers ipv wat de Audissey mic detecteert). Ik heb de set nu een week of twee ingespeeld en ik ben er tot dusver erg tevreden mee. De bass die uit de zuilspeakers komt vind ik voldoende bij zowel films en muziek, ik zal er dus geen subwoofer bij aan gaan schaffen, dat terwijl ik warme klanken en een volle bass juist erg belangrijk vind (ik zet de bass altijd wat hoger dan standaard). Als je het volume opendraait kun je de bass ook goed voelen, ik merkte dat de bank waar ik op zat al mee begon te trillen en ik kan het geluid voelen in mijn buik.
De basweergave varieert echter wel met de positie die je inneemt in je kamer. In de 'sweet-spot' is die bas erg goed maar als je je als het ware buiten de buitenste speaker bevind dan kan de basweergave nog wel eens weg lijken te vallen. (Een losse omnidirectionele subwoofer kan daar wellicht uitkomst bieden?)
Als ik een film kijk vind ik dat helemaal niet erg, dan zit ik altijd in de sweet-spot, maar als ik muziek luister dan zit ik ook nog wel eens achter mijn bureau linksachter in mijn kamer; en dan merk je het wel.

Algemene indruk - HCS3 - Multichannel (DTS 5.1 / DD 5.1 bron)
Hier heb ik nog weinig ervaring mee, sinds ik de Jamo S608 HCS3 set heb gekocht heb ik nog weinig films bekeken. Wel heb ik een DTS test-dvd afgespeeld (waar de star wars pod racing scene op bleek te staan). De S608 HCS3 wist deze scene mooi weer te geven; de bas was diep genoeg om te voelen wat echt wel wat toevoegd aan je filmervaring. De pods leken echt om je heen te racen, rear-speakers zouden echter (denk ik) nog wel nét wat extra's wat toevoegen aan deze ervaring. Maar die miste ik niet echt op een bewuste manier tijdens het kijken.
Ik werd me opeens weer heel bewust van het feit dat geluid een heel belangrijk element is in je filmbeleving, een element dat maar wat vaak wordt overschaduwd door een budgettaire nadruk op een grotere flatscreen ten koste een betere geluidsweergave.

Vergelijking met overige Jamo speakers
Er is een wereld van verschil tussen de S608 en de overige speakers (S606, S506, S426 etc) van Jamo. Ik ben bij de importeur gaan luisteren, met de S608 was het geluid mooi en helder, de bas klonk goed en in verhouding met andere toonhoogtes, dit bleef ook zo op verschillende volumes en met verschillende genres muziek. Ik heb bijvoorbeeld geluisterd naar deadmau5 tracks, maar ook naar the beatles, the wombats etc. Ik had een selectie gemaakt van muziek waar mijn vorige logitech 5.1 setje typisch problemen mee had (vooral in de lagere tonen). De S608 gaf die lage tonen goed weer waar mijn vorige setje het telkens liet afweten. De verrassing in geluidskwaliteit bleek echter juist vooral in de veel betere weergave van hogere tonen te liggen.
Vergeleken met de S608 klonken de overige speakers vrij dof, met name in de hoge en scherpere tonen kon je het verschil heel goed merken (dof dus). Bovendien kwam de bas bij de goedkopere series minder goed uit (leek meer te resoneren zodat één bepaalde bastoon er opeens erg bovenuit stak).

Uiterlijk
Tot slot nog één ding in de categorie "let op". De speakers zijn glanzender (pianolak) dan ze lijken op veel van de officiële productfoto's. Dat kun je goed zien op de tweede foto die ik heb bijgevoegd. De bovenkant van de speaker heeft ook zo'n spiegelend zwart gelakt oppervlak.

Heb jij ook een Jamo S 608 (Zwart)?

Je tweede negatieve eigenschap is geen slechte eigenschap van deze speakers, maar heeft eerder te maken met fysica!
Misschien heb ik het niet bij het juiste eind, maar als je voor een opstelling met een losse sub gaat kun je de positie hiervan beter optimaliseren?
Nu de speakers voor lage frequentie geïntegreerd is in de front speakers is de locatie van de sub dus als het ware afhankelijk van de locatie van de front speakers. Met een losse sub kan je die positie gemakkelijk aanpassen en heen en weer schuiven terwijl de fronts blijven waar ze staan.

[edit: "tweede" negatieve eigenschap, niet de 1e]

[Reactie gewijzigd door JasperE op 16 mei 2011 23:39]

Ja dat is logisch, maar het punt is dat deze speakers gewoon een erg mooi laag weergeven (mits je ze dus goed neerzet). Het is dus zeker de moeite om te proberen de boel goed neer te zetten.

Wat wel zo is: je hebt zo te zien een kleine kamer, daar klinken ze niet optimaal in. Ik heb dezelfde speakers en zit op een kamer van 4 bij 4. Klinkt goed, maar heb ze een keer in een grotere woonkamer gezet: wat een diepe enorme klanken komen er dan uit!!! Dus t zal zeker de moeite zijn om ze lang te bewaren voor als je ooit een grotere kamer hebt.

Ik had er eerst een subwoofer bij, 12" JBL, maar die heb ik verkocht omdat deze speakers meer dan voldoende bas geven.
Inmiddels ben ik verhuisd van studentenkamer naar appartement, de diepe klanken komen er nu inderdaad nog stukken beter uit :)
Fijne review. Ik vind het zo vreemd dat er tussen de 606 en 608 zoveel verschil in de hoge tonen is, ze hebben beiden exact dezelfde tweeter. Misschien toch anders afgeregeld/gefilterd ofzo. Ik twijfel erg om mijn pas opgehaalde S426 te gaan upgraden naar de S608 of eventueel toch de S606. Toch maar eens naar Putten om het goed te vergelijken ook al is het een eind rijden.
Dat verschil is inderdaad opmerkelijk gezien de specs. Toch hoort volgens mij iedereen die het naast elkaar vergeleken heeft een duidelijk verschil. Ik was samen met een vriend bij de importeur gaan luisteren en we vonden het allebei een groot verschil.
En zie bijvoorbeeld ook: http://gathering.tweakers...message/36528048#36528048