AOpen GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, DVI), Aeolus 6600-DV256 Review

Cpt.Iglo 16 september 2007, 2.659 views

AOpen GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, DVI), Aeolus 6600-DV256

Pluspunten

• Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Goed overclockbaar
  • Passief gekoeld, en toch een lage acceptabele temperatuur

Minpunten

• Nog geen minpunten tegen gekomen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Een aantal maanden terug heb ik een nieuwe pc aangeschaft als vervanging voor mijn Athlon XP 1900+ met 512MB en een Radeon 9200SE.

Het belangrijkste was dat het zo goedkoop mogelijk moest. Ik kon goedkoop aan een AMD Opteron 144 komen, dus de keuze voor S939 was snel gemaakt.
Ik had bijna een 7300GS gehaald tot ik ineens deze 6600 bij 4Launch tegenkwam voor nog geen ¤50,-. Hij was ook nog passief gekoeld, dus prima geschikt voor mij.

Algemene beoordeling
Prima kaartje voor de lage prijs die je ervoor betaald. De prestaties in games zijn goed te noemen, en ook de beeldkwaliteit met games en films is dik in orde.

Featureset
Deze is ook prima. Naast het boekje en de driver-cd word er ook een CD meegeleverd met een aantal demo's, een CD met het complete spel "Spelforce; the order of dawn" (Waar ik nog nooit van gehoord had :P), een tv-out kabel en een DVI -> VGA converter.

Prestaties
Toch ben ik zeer tevreden over de prestaties. Ik heb een 19" breedbeeld TFT en speel het liefst in de native resolutie van dit scherm (1440x900). Ik was bang dat dit een probleem ging worden, maar dit valt ontzettend mee!
Games als Call of Duty 2 speel ik zonder problemen in deze resolutie met alles op high met een gemiddelde FPS van zo'n 20! Af en toe drops naar 10FPS, maar dit vind ik acceptabel.
Ook BF2 speel ik op dezelfde instellingen, en deze draait zelfs nog iets beter. Zit gemiddeld rond de 50FPS met singleplayer.
(Wel allebei zonder AA/AF uiteraard ;))

[Edit @ 5-03-2007]
Vorige week de demo van C&C3 gedownload en ik moet zeggen dat ook in deze game de prestaties van deze kaart me absoluut niet tegenvallen!
Op een resolutie van 1440x900 @ medium details een gemiddelde FPS van 15, wat snel genoeg is voor een RTS.

De score's in 3Dmark vielen me iets tegen, maar dit zegt ook niet heel veel over de prestaties natuurlijk.

3Dmark2001SE zo'n 12500 3Dmarks
3Dmark'03 zo'n 4400 3Dmarks

Na het overclocken heb ik dit omhoog gekregen naar 13700 en 5300.

Overklokbaarheid
Wat betreft overclocken van deze kaart kan ik heel kort zijn: geweldig!
Ik heb de kaart met RivaTuner van 300/400 zonder problemen naar 425/450 gekregen, wat zoals ik al eerder zei in 3Dmark'03 een winst van 900 punten gaf. Niet slecht voor een passief gekoelde kaart!
Waarschijnlijk kan hij nog wel wat verder, dit ga ik later proberen als ik hier tijd voor heb.

Na het overclocken word de kaart na een uurtje CoD2 ook niet warmer dan 50 graden. :)

Beeldkwaliteit
Prima! Vooral met het kijken van films zie ik behoorlijk wat verschil t.o.v mijn vorige 9200SE.
Games ook uiteraard, maar dit komt vooral doordat deze kaart DX9.0c compliant is, en de 9200SE DX8.1.

Modbaarheid
Modden begin ik niet aan, ik kan hier dus ook geen beoordeling over geven.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Redelijk te noemen. Elke game start op zonder problemen, en de DX9.0 ondersteuning is ook in orde.

Enig minpuntje is dat ik problemen heb met de demo van FarCry. Hoe hoog ik de instellingen ook zet, het blijft er echt onzettend lelijk uitzien. Zelfs nog lelijker dan op m'n 9200SE.
Ik denk tenminste dat het aan de drivers ligt, want aan de rest van m'n pc kan het niet liggen.

[Edit @ 1-02-2007]
Het probleem met FarCry ligt niet aan de kaart en/of drivers zag ik net. Na een reactie op deze survey ben ik even wezen googelen, en zag dat het probleem inderdaad met een patch op te lossen is :)

Warmte- en geluidsproductie
Zeer goed! Standaard wordt deze kaart stressed maximaal 45 graden, na het overclocken word hij maximaal 50 graden. Ik vind dit zeer acceptabel voor een passief gekoelde videokaart.

Hier kan ik kort over zijn;
Zeer goed!

In het budget segment is dit zeker een van de betere kaarten, ook al is het een oudere generatie. Zit je te twijvelen tussen bijvoorbeeld een 7300GS, een X1300HM of een 6600 ga dan voor de laatste.

Heb jij ook een AOpen GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, DVI), Aeolus 6600-DV256?

M.b.t. je opmerking over Far Cry.
Ik kan me herinneren dat ik de laatste patches van het spel moest installeren om een foutloos plaatje te krijgen met een 7800 GTX. Heb je deze patches voor het spel ook al geďnstalleerd?
@Jakkkus:
Thnx! zal even kijken of het werkt, ben de driver nu aan het downloaden.

@hardware-lover:
Het gaat hier om de demo van FarCry he. Ik weet niet of hier patches voor zijn, maar als dit een probleem is met FarCry en niet met de drivers dan zal ik het weghalen uit de minpunten. :9
Helaas, andere drivers maken geen verschil..
Tja, dan zou je de volledige versie moeten installeren en daarna bijwerken met de laatste patches. Het spel kost zo'n 5 of 6 euro op dit moment dus dat mag de pret niet drukken lijkt me? Ik kan me iets herinneren van vage donkere vlakken, correct?
"Een moeilijk punt dit vind ik. Het is natuurlijk alweer een kaart van -op moment van schrijven- een generatie terug, dus heel veel moet je er natuurlijk niet van verwachten." Strikt genomen alweer 2 generaties terug, na deze 6xxx generatie hebbben we immers alweer de 7xxx gehaden nu de 8xxxx generatie. ;)
Toen ik de review schreef nog niet :)

Alleen de 8800GTX en GTS waren toen te krijgen (nu nog steeds trouwens, maar dat terzijde :P), en aangezien dit allebei high-end kaarten zijn -en er nog geen mid- of low end kaarten van de 8-serie beschikbaar zijn- , is hij toch echt van maar één generatie terug. :Y)
In principe is voor beide natuurlijk wat te zeggen. Maar ik vind dat alleen de high end verkrijgbaar is niets uit maakt of de 8xxx generatie een feit is. Hij is alleen nog niet uitgebreid met middle/low end versies. Dat is trouwens naar mijn mening puur winst/voorraad technisch. Aangezien ati nog niet met de nieuwe versie op de markt is is er immers geen druk om je low/middle op de markt te brengen. Zo kun je je voorraden van je oudere versies verkopen, want dat boeit je afnemers toch niet. Het zijn de high-end gamers die het nieuwste willen en die halen ze nu binnen. Ze zouden zich in hun vingers snijden als ze wel meteen de middle/low end versies hadden uitgebracht, want dat zou direct invloeden hebben op haar eigen 7xxx verkopen. Zeer slim dus van Nvidia.

Maar goed, we zitten wel op de same level. Het leek me al raar dat je niet zou weten dat de 8800 gts/x verkrijgbaar was:S
Mja, ik zie een "generatie" meer als een complete "serie" videokaarten. Van de 8-serie zijn er nog maar 2 varianten leverbaar, en ook nog allebei high-end.

Een generatie vind ik bijvoorbeeld:
GeForce 7100, GeForce 7300, GeForce 7600, GeForce 7800 en GeForce 7900. Pas als hiervan een complete nieuwe lijn gemaakt is (én een opvolger van de 7600 die op zijn beurt weer de opvolger is van de 6600) kun je in mijn ogen pas spreken van een nieuwe generatie :)
intussen is een volledige serie ter beschikking , van 8400 tot 8800 Ultra
Kun je gelijk meedoen met de Fairplay 3D Contenst op GoT ;)
en ik zou er zo ie zo nog 512 bijproppen als je call of duty en ZEKER battlefield beetje normaal wil spelen !!
Ben ik ook van plan ;)
Als ik m'n loon binnen heb komt er 1GB bij.
Heb je ook de forceware die bij je kaart zat of een oudere geprobeerd? Mijn oude Geforce 7600GT werkte merkbaar sneller toen ik de 84.21 erop had staan ipv. de 93.xx. Misschien is het ook wel zoiets bij jouw kaart.
Beetje raar dat je zo weinig 3DMarks haalt. In 2003 zou je er toch minstens 8000 moeten halen. Misschien nieuwere drivers proberen?
Ja idd, die score viel mij ook al wat tegen. Had sowiezo wel rond de 6000 verwacht.
Ik gebruik nu de nieuwste Forceware drivers..
Denk je dat het zal helpen als ik Detonator drivers zou gaan gebruiken?
Niet modbaar?

Kijk eens in de 3D Fairplay contest :9
Verrek, je hebt gelijk :9 Weer wat geleerd :)
Naja, ik ga me er maar niet aan wagen denk ik. :+
@hardware-lover

Nee, ik heb meer last van een soort "teletubbie omgeving"om het zo maar te noemen :9 De zee is gewoon dezelfde kleur blauw, en er zit ook geen diepte in.
Het strand is hetzelfde verhaal, ook hier is het gewoon één groot geel stuk.

Bedankt voor de tip overigens, zal eens kijken of ik het spel vinden kan. ;)
ik heb een asus n6600 ik wis niet dat ze vaak goed overclockte misschien toch is proberen :P
@whiplash1990:
Probeer het zou ik zeggen. :) Niet geschoten is altíjd mis ;)
mij lijkt het dat je tamelijk lage eisen hebt qua FPS... Moet je maar es C&C3 spelen op 30fps, je gaat huilen ;)

Voor de rest goeie survey , heb em ook nog gehad, maar de actieve 128mb versie. Draaide niet slecht :)

En inderdaad, de 6600 serie kan goed overclocken, mijne kon ik op 580 - 630 mhz draaien zonder problemen ( kon nog hoger maar dan begon die fan zo'n herrie te maken )

[Reactie gewijzigd door C-Gate op 16 september 2007 21:17]