Specificaties 4,3" scherm met kaart van Europa en Live Services (abonnement) - Bekijk alle specificaties

TomTom GO LIVE 1000 (Europa) Review

zeezuiper 6 september 2011, 2.154 views

TomTom GO LIVE 1000 (Europa)

Pluspunten

• Goede en duidelijke navigatie
  • Snel
  • Recente kaarten

Minpunten

• HD Traffic werkt meestal niet goed
  • Beperkte functionaliteit in de Home software

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 2
Na jaren met een Mio TMC navigatie te hebben rondgereden vond ik het wel tijd voor een navigatieapparaat met HD Traffic. Daarnaast zit ik veel op de weg en vond het ook belangrijk dat de kaarten up-to-date zijn. Vandaar mijn keuze voor TomTom en dan gelijk maar het meest recente model, het type Go 1000 dus.

Om maar met het positieve nieuws te beginnen werkt de navigatie op de TomTom uitstekend. Routes worden razendsnel berekend en je moet wel zitten slapen als je nog verkeerd rijd. De stem is duidelijk en noemt naast het wegnummer ook vaak de plaats op. Vrijwel alle nieuwe wegen zitten in de kaarten terwijl andere systemen (bijv. Navigon) vaak maanden achterlopen.

De bediening is erg simpel en duidelijk. Wel reageert het scherm in de auto niet altijd zoals je zou willen. Vaak moet je meerdere keren drukken voordat je het juiste knopje te pakken hebt. In vergelijking tot bijvoorbeeld het touch screen van mijn nieuwe smartphone blijft het scherm van TomTom behoorlijk achter.

Ook de HD Traffic informatie is beduidend minder goed dan ik verwacht had. Vaak worden files niet of laat weergegeven, evenals afsluitingen die toch wel langere tijd van te voren bekend zijn. Ook de schatting van de aankomsttijd is lang niet altijd nauwkeurig en scheelt aanzienlijk met de werkelijkheid. Ook vraag ik mij regelmatig af of ik inderdaad nog steeds op de snelste route zit. Het is mij in een paar weken ook al enkele keren opgevallen dat er helemaal geen verbinding met de servers gemaakt kan worden.

Tja en dan het drama van de bijbehorende TomTom home software. Of beter gezegd, het ontbreken ervan. We zitten nu in mei 2011 en we kunnen kaarten bijwerken en ja, kaarten bijwerken. In vergelijking tot de "oude" TomTom's zit er ongeveer 5% functionaliteit in de nieuwe software.

Update 31 juli. Heb het apparaat nu een kleine 3 maanden in gebruik en heb de beoordeling naar beneden bijgesteld. Hoewel er wel nieuwe functionaliteit via de TomTom home services is bijgekomen werkt de live services nog steeds absoluut onvoldoende. Ik wordt nog steeds in de file gestuurd, ook als er een alternatief is. Ik wordt nog steeds via afgesloten wegen geleid terwijl TomTom dit wel als verkeersinfo aangeeft en ik heb geen files als er wel files zouden moeten zijn.

Overigens is het geen slecht navigatieapparaat, alleen de live services werkt super slecht wat voor mij juist de belangrijkste redenen is van een navigatiesysteem...

Update 6 september. Na verscheidene calls bij TomTom te hebben aangemaakt blijft het apparaat niet naar behoren werken. De TomTom staat geconfigureerd om een alternatieve route voor te stellen bij vertragingen. Hoewel dit soms ook daadwerkelijk gebeurt, gebeurt dit vaak ook niet. Als ik weet dat er op mijn route bijvoorbeeld een file staat en ik laat een alternatief uitzoeken blijkt deze inderdaad sneller te zijn. Wat echter nog veel vervelender is dat dit snellere alternatief niet het snelste alternatief is, bijvoorbeeld:

Ik moest laatst van Amsterdam naar de Uithof (Utrecht). Nu wilde ze me eerst via de Noordring sturen, een veredeld karrespoor met veel stoplichten, plus zes minuten vertraging. Toen ik handmatig om een andere route vroeg was deze 5 minuten sneller, en zonder vertraging (Zuidring A2/A12/A27). Echter op de A27 aangekomen wilde ze me rechtdoor sturen, terwijl ik anders altijd de A28 (de enige logische route) opga. Uiteindelijk kwam ik nog bijna 10 minuten eerder op plaats van bestemming aan, zonder vertraging.

Ik snap niet hoe dit nu nog steeds zo moeilijk kan zijn. In ieder geval, weer de beoordeling naar beneden bijgesteld.

Heb jij ook een TomTom GO LIVE 1000 (Europa)?

Als ik jouw ervaringen met Live zo lees, staan de instellingen wel goed?
Ik herken jouw ervaringen wel, maar ik zag toen dat de instellingen zo stonden dat de verkeersinfo wel gemeld werd maar dat hij niet automatisch een nieuwe route berekend. Dit staat standaard uit.
Ik heb 'm zelf ook, wel een aangepaste versie die communiceerd met Blue&Me in m'n Mito, maar toch, in basis hetzelfde apparaat.

De aankomstijden kloppen over het algemeen redelijk en ik heb al twee keer gehad dat ie me een hoop tijd bespaard heeft vanwege dikke files op m'n normale route. Wel heb ik het gevoel dat Live Services een beetje achter lopen, ze zijn niet helemaal actueel.

En tsja, het scherm. Elke een beetje recente smartphone heeft een capacitief scherm. Duurder, maar veel nauwkeuriger en een lichte aanraking is al voeldoende. Navigatiesystemen hebben over het algemeen een resistief scherm, en zoals de naam al zegt; hier moet je op drukken. Zo ook de TomTom, dus dat hij anders reageerd is logisch, maar dat is inherent aan de gebruikte techniek.
De Live 1000 heeft wel degelijk een capacitief touchscreen.
Het is mischien een idee om te zeggen welke firmware en welke kaart versie dit mee getest is.
Daar zal HD traffic resultaat ook van afhankelijk zijn