Scythe Katana 3 Review

basb 1 juni 2011, laatste update op 1 juni 2011, 2.452 views

Scythe Katana 3

Pluspunten

• makkelijk te monteren
  • prijs
  • koelprestaties
  • zeer goede bevestiging(alleen op am2+ socket getest)

Minpunten

• Er zijn betere koelers (maar niet voor deze prijs en gebruiksgemak!)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik heb aantal jaren lang zalman koelers gebruikt, maar nooit echt tevreden over geweest. Vooral met hoge cpu loads(veel warmte productie) vond ik de koelprestaties tegen vallen. Daarom ben ik op zoek gedaan naar een alternatief. Ik wilde een goede koeler die zonder moederbord uit systeem te halen, te monteren zou zijn. Na lezen van reviews kwam ik uit op de katana 3, makkelijk te monteren en onder hoge load van cpu's erg goede prestaties.

Eerste indruk koeler, zo'n klein is ie ook weer niet :)
Ik heb de koeler geplaatst op een nieuw gekochte amd 640 als upgrade van oud systeem met een amd 5600x2 met een zalman CNPS9700 NT. De 640-cpu heb ik een lichte overklok van 200mhz gegeven(3200Mhz). Let op, voor intel en amd schijn je wel net een andere versie van de katana te moeten hebben,

Montage, dit is echt super eenvoudig. Even goed op de plaatjes kijken, pasta smeren, klemmetjes plaatsen op koelribje en koeler plaatsen op systemboard. Koeler zit bijzonder stevig met het bijgeleverde klemsysteempje en dat zonder te schroeven, véél beter dan het klemmetje van zalman! Je moet natuurlijk wel met beleid werken, hoe eenvoudig ook klemmetje net niet goed erin zetten in de koeler is nog steeds mogelijk; maar ik heb nog nooit met zo'n makkelijk te monteren koeler gewerkt. Bijna dummy proof.

Ik heb niet heel uitgebreid getest m.b.t. temperaturen, omdat met het oude bordje(m2n32-sli deluxe) lastig is software te vinden die de temperatuur en ventilator snelheden goed uitlezen. daardoor is wat ik hieronder noem mogelijk niet het maximale wat deze koeler kan. Bios is ingesteld op profile:"performance" voor alle case fans

Wat direct opvalt is dat de cpu veel koeler blijft onder load. Met 100% cpu load met kast temperatuur van 33 graden, blijf de cpu rond 54 graden zonder dat de koeler echt veel herrie moet maken, ondanks een ati4890 die er pal naast zit die tijdens de test rond de 84graden is. Ik heb geen temperatuur per core, omdat ik deze niet correct heb kunnen uitlezen. Met cpu idle en ventilator op langzaamste stand is de koeler totaal niet te horen en de temperatuur van de cpu rond 41 graden celcius.

Samengevat: Ideale koeler voor wie wat beters wil dan de boxed koeler maar geen zin heeft beugels aan moederbord te schroeven en ook niet teveel geld uit wilt geven,

update 01-06-2011
Inmiddels heb ik nog een 2e katana 3 gekocht voor de andere pc waar een (oude) phenom II 955 in zit. Ook in die pc had ik een zalman koeler zitten. Deze pc is behoorlijk goed gevuld en zit in een relatief kleine lian lii kast waar het allemaal maar net in past

Deze pc is uitgerust met:
asus m4a78t-e
phenom II 955 140 Watt
4x2gbyte corsair memory@1600mhz, 1,88volt
creeative x-fi titanium
msi lighting II amd/ati 6970 2gbyte
3 harddisks(type maakt weinig uit, alle drie verbruiken maximaal 8 watt elk)
casefans: 12cm front, 12cm rear, 8cm top, snelheidsafhankelijk geregeld door bios, geen high speed fans.

Genoeg componenten dus die het lekker warm kunnen maken in een pc-kast.

De gebruikte cpu is een eerste generatie amd phenom II 955 welke een hoge TPD heeft van 140watt in plaats van de nu gebruikelijke 125watt versie. Daarmee is de cpu is erg geschikt om een cpu-koeler te testen. Ik heb de cpu getest op 3.1Ghz en 3.4Ghz en belast door middel van draaien van boinc client(world community grid). Bios van moederbord stond ingesteld om temperatuur afhankelijk de snelheid van de cpu-fan en casefans aan te passen via "performance" profile.

Resultaten
Op 3,1Ghz wordt de cpu hoogtens 54 graden Celcius met een omgevingstemperatuur van 24 graden en wat misschien nog belangrijker is alle blijven fans in het systeem blijven op lage snelheid draaien. Ter vergelijking, de oude zalman koeler(CNPS9700) kreeg de cpu nooit onder de 60 graden, ook niet met alle fans op maximale snelheid. Een erg goed resultaat dus voor zo'n goedkope koeler.

Hierna heb ik nog een test gedraaid maar dan met de cpu op 3.4Ghz zodat de cpu onder maximale load een TPD meer dan 140watt heeft. Op 3.4Ghz wordt de temperatuur ongeveer 60 graden, 13 graden onder de temperatuur waaronder het systeem instabiel wordt. Er is wel een belangrijk verschil met de test op 3.1Ghz, alle fans moeten op een hogere snelheid draaien om de processor koel te houden. Op zich kan dit prima en maakt het systeem niet eens heel veel geluid, maar ik vind het de performance winst niet waard.

Conclusie:
De Scythe Katana3 is een prima koeler die buitengewoon eenvoudig te monteren is en ook voor beperkt overklokken van cpu's geschikt is. De koeler heeft voldoende capaciteit voor cpu's met een relatief erg hoge TPD(140watt), maar verwacht niet dat nog veel reserve over is om over te klokken.

EDIT: thx voor wijzen op typo in naam product. hopelijk nu overal aangepast

Heb jij ook een Scythe Katana 3?

Je hebt een redelijk review gelezen, ik was alleen vrij snel het overzicht al kwijt, een tip is dan ook om met kopjes te werken, heel simpel om te maken en voor de lezer ook erg duidelijk en je behoud daarmee dus ook het overzicht.

Tevens zou het leuk zijn om wat grafiekjes te plaatsen van de tempraturen, temps die je met je vorige koeler had en met de nieuwe koeler op verschillende fan snelheden etc etc.

Ik heb alleen nog wel een vraag, waarom deze koeler en waarom niet een Mugen 2 oid? Die is toch ongeveer even duur en heeft volgens mij wel beter prestaties.

Voor nu krijg je 3 sterren (net aan)
Volgens mij heeft de mugen 2 een back-plate nodig onder je moederbord om te monteren.

Ik zocht een goede koeler die snel te monteren was en waar vooral niet systemboard voor uit hoef te bouwen en een cooler die wel aanmerkelijk beter dan de boxed cooler. Die twee belangrijkste criteria voldoet de "kantana 3" helemaal aan.

Volgens deze website is installatie van mugen 2 lastig:

Over ongeveer drie weken ga ik een aanmerkelijk moderne pc van een upgrade voorzien waaronder ook een kantana 3. Ik kan dan denk ik veel betere testresultaten geven. De cijfers die ik nu heb zijn complete meet fouten. Individuele cores zouden kouder zijn dan de omgevings temperatuur en de ventilator snelheid zou 70rpm zijn. Ik heb verschillende tools geprobeerd maar helaas. Asus probe,versie uit 2007 installeren doe ik niet, die gaf in 2007 mij teveel ellende. Even geduld voor betere testresultaten :)
Redelijke review, vrij kort maar er staat toch wel alles in wat je zou moeten weten, wat eigen gemaakte foto's zouden leuk zijn om een beetje een idee te krijgen van de grootte.

Het is trouwens een Scythe Katana 3 ;)
Thx!!
Even naam goed gezet :)
Wat een raar iets is dat, er zijn 3 verschillende types van deze koeler. Een Intel, een AMD en een model die ondersteuning heeft voor allemaal! Ik heb dus de verkeerde besteld en moet 'm nu omruilen.

Bah!