Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart Review

Jape 1 juni 2011, laatste update op 1 juni 2011, 1.411 views

Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • Snelheid
  • Geheugen
  • Specificaties

Minpunten

• Batterijduur
  • Windows mobile verouderd
  • Stabiliteit

Uiterlijk

Het toestel is heeft een volledig kunststof behuizing die stevig en robuust aanvoelt. Het scherm steekt niet uit boven de behuizing en zal daardoor dus minder snel beschadigen. De camera aan de achterzijde steekt helaas wel ongeveer een millimeter uit, waardoor de Omnia niet plat op tafel kan liggen. De lens van de camera valt iets binnen de behuizing waardoor deze goed beschermd is.

Onder het scherm zijn 3 knoppen geplaatst, een knop voor bellen, een knop voor ophangen en een zeshoekige knop waarmee het menu geopend kan worden. Helaas is het geen kompastoets zoals ik op mijn MDA touch had, dit zou het navigeren in het menu en op webpagina's vergemakkelijken.

Aan de linkerzijde zijn nog 2 toetsen geplaatst waarmee het volume geregeld kan worden, en aan de rechterzijde zit bovenaan één toets voor het in en uitschakelen van het display en toetsen (toetsenblokkering ahw). Rechts onderaan zit nog een cameratoets en een knop om terug te gaan uit programma's.

De achterkant van de telefoon is van glanzende zwarte kunststof. De achterzijde is helaas wel heel erg besmettelijk, als er eenmaal vingerafdrukken op staan zijn deze er heel lastig weer af te poetsen.

Aan de bovenzijde van de omnia is een 3,5mm jackplug geplaatst zodat elke koptelefoon gebruikt kan worden. Ook is er de mogelijkheid voor TV-Out. Naast de jackplug zit de Micro-USB aansluiting achter een klepje verborgen.

Specificaties

De Omnia II is 118mm hoog, 60mm breed en 12mm dik. De telefoon weegt ongeveer 129 gram (incl batterij).
De telefoon draait op Windows Mobile 6.5 met Touchwiz
Het scherm is een 3,7 inch amoled display met een resolutie van 800x480
800 MHz Samsung processor
256 MB RAM
512 MB ROM (opslag geheugen)
8 GB intern geheugen
1500 mAh accu
A-GPS
WIFI (b/g)
Bluetooth 2.0

Levering

In de doos van de Omnia zijn een aantal zaken te vinden:

- De Omnia II
- Gebruikershandleiding en snelstartgids
- Activesync CD
- Micro USB lader
- Tasje
- Stylus (los, kan niet in telefoon geplaatst worden)
- Millionaire tasje met stylus
- Datakabel
- Oordopjes
- Headset kabel (met microfoon en opnameknop)

Het hoesje heb ik zelf nooit gebruikt omdat ik een screenprotector op het scherm heb zitten, dit voldoet voor mij prima. Het toestel zelf heeft geen krassen, het plastic is vrij sterk en krasbestendig.

Scherm

De Omnia II wordt geleverd met een AMOLED scherm. Grote voordelen van een AMOLED scherm zijn de goede helderheid - elke pixel verlicht zichzelf - en een laag stroomverbruik, wat positief is voor de levensduur van de batterij.

Daarnaast is de kijkhoek van het scherm zeer goed, onder de meest extreme hoeken is het scherm nog behoorlijk kleurecht. Ideaal dus om met meerdere mensen een filmpje te kijken of foto's te laten zien.

Binnen is de helderheid van een scherm vrijwel nooit een probleem, buiten daarentegen zijn de displays van de meeste telefoons vrijwel onleesbaar in de zon en soms zelfs in de schaduw. Het AMOLED scherm van de i8000 is zelf in felle zon voldoende goed afleesbaar.

Boven het scherm zit ook een lichtsensor die de helderheid van het beeld aanpast aan het omgevingslicht. De lichtsensor reageert niet bijzonder snel, het duurt meestal een seconde voordat de helderheid aangepast wordt. Het zou sneller kunnen, maar echt hinderlijk is het niet. Het scherm kan overigens ook op een vaste helderheid ingesteld worden.

Touchscreen

Naast de weergave is er uiteraard ook nog een touchfunctie ingebouwd in het display. Het gaat hier om de resistieve variant. In vergelijking met de MDA Touch die ik eerst had is de aanraakgevoeligheid enorm veel beter. Er is weinig druk nodig op het scherm om een aanslag te registreren, en dit blijft zo van het midden tot aan de hoeken van het scherm.
In vergelijking met een capacitatief scherm is er uiteraard wat meer druk nodig. Voordeel van een resistief scherm is wel dat er voor spelletjes waarvoor veel nauwkeurigheid nodig is ook met een stylus gewerkt kant worden. Op een capacitatief scherm is dit niet mogelijk.

Haptic feedback

De i8000 heeft de mogelijkheid om feedback te geven bij elke actie die op het scherm gedaan wordt. Hierbij worden allerlei verschillende vibraties toegepast, indien gewenst aangevuld met vrolijke pieptoontjes. Ik heb deze functie 5 minuten aangehad en daarna maar uitgeschakeld. Voor mij voldoet optische feedback voldoende. De haptische feedback veroorzaakt ook in de trilstand toch nog wat 'herrie' wat zeer onwenselijk is als je bijvoorbeeld tijdens een vergadering wat dingen op aan het zoeken bent.

Aansluitingen

Zoals tegenwoordig gebruikelijk heeft de Omnia een micro-USB poort voor het uitwisselen van data en het opladen van de telefoon. De aansluiting ligt helaas wel wat diep in de telefoon waardoor opladers van andere telefoons (uiteraard wel micro-USB) niet altijd passen.

De 3,5 jackplug aansluiting kan naast de headset functie en als aansluiting voor de earphones ook gebruikt worden voor TV-out functie. Ik heb hiervoor de volgende kabel gebruikt: Dealextreme 3,5mm to 3x RCA In combinatie met mijn 32" Samsung TV werkt dit prima. Voor basale functies als het laten zien van foto's en filmpjes voldoet het prima. Voor het laten zien van bijvoorbeeld een webpagina is het beeld niet scherp genoeg.

Headset

De headset heb ik nog nooit gebruikt, ik kan hier dus niets zinnigs over zeggen.

Batterij

De Omnia II wordt geleverd met een 3.6V Lithium accu met een capaciteit van 1500 mAh. De beloofde standbytijd is 430 uur en de beloofde spreektijd is 12 uur.
In de praktijk moet ik de telefoon om de dag opladen, er is dan meestal nog ongeveer 15% over. Ik bel dagelijks ongeveer 10 minuten, stuur 2 sms-jes, surf 40 minuten op internet en speel 30 minuten spelletjes.
Als ik de telefoon een dag niet gebruik verliest deze 10-15% van de lading, dus de maximale standby tijd is dan ongeveer een week. De 430 uur is echt onhaalbaar.

Bij gebruik als navigatiesysteem (met Sygic Mobile) is de accu behoorlijk snel leeg. Na een uurtje of 3 navigeren schakelt de telefoon zichzelf uit. De telefoon wordt dan ook behoorlijk warm.

De processor kan wel ingesteld worden op een energiebeheerprofiel, hiermee kan de energieconsumptie van de processor enigzins aan banden gelegd worden. Ik heb de instelling op automatisch staan wat de meeste tijd het beste compromis is.

Processor

De Omnia II is uitgerust met de ten tijde van productie vrij nieuwe S3C6410 processor van Samsung. De meeste concurrenten die ten tijde van de i8000 werden geintroduceerd moesten het met 200 MHz minder stellen.
De chip heeft een ingebouwde grafische processor die geschikt is voor hardwarematige 2D en 3D accelleratie.

De processor is voldoende snel voor de standaard taken van de Omnia. Scrollen door menu's gaat soepel en zonder vertragingen, echter voor internetten (met Opera Mobile 10) zou een snellere processor niet verkeerd zijn. Voor bijvoorbeeld navigeren is de processor voldoende snel, wel zijn er wat haperingen bij het laden van de kaart als de route ingesteld wordt.

Geheugen

De Omnia heeft vrij veel geheugen aan boord. Er is 256 MB RAM geheugen voor het draaien van programma's. Daarnaast is er 512 MB ROM geheugen waar applicaties op geinstalleerd kunnen worden. Naast het ROM geheugen heeft de i8000 ook 8GB intern geheugen voor bijvoorbeeld programma's/filmpjes/muziek aan boord.

Indien het aanwezige geheugen niet voldoende is kan dit nog worden uitgebreid via een MicroSD kaartje, het slot hiervoor bevind zich achter de batterijklep.

Digitale camera

De Omnia II heeft 2 camera's aan boord, nl een VGA camera aan de voorzijde voor videotelefonie en een 5.0 megapixel camera achterop voor het maken van foto's en filmpjes.
De VGA camera heb ik nog niet gebruikt.
De camera aan de achterzijde is ook uitgerust met een dubbele ledflitser die ook als zaklamp gebruikt kan worden (hier is wel een losse applicatie voor nodig). De camera maakt redelijk foto's in het donker, mits op korte afstand, want de flitser heeft slecht een klein bereik. Overdag zijn de foto's vrij goed, de kleuren zijn wel wat flets.
Het grootste manco aan de camera is dat deze erg gevoelig is voor beweging van het toestel. De meeste foto's die ik heb gemaakt zijn teveel bewogen om scherp te zijn. Na een tijdje kwam ik erachter dat de camera de foto pas een halve seconde na het sluitergeluid echt maakt, en sindsdien zijn de foto's een stuk beter.

De camera kan video's maken op een resolutie van maximaal 720 x 480 pixels met een snelheid van 30 frames per seconde. De kwaliteit van de filmpjes is heel redelijk, en prima geschikt voor gebruik op je TV of op Youtube.

GPS

De omnia heeft een ingebouwde GPS ontvanger die ondersteund wordt door de A-GPS mogelijkheid. De GPS sensor wordt hierbij ondersteund door locatie-informatie van de gsm masten die in de omgeving staan, dit zorgt ervoor dat de GPS ontvanger al een redelijk goed idee heeft welke satellieten er in de buurt zijn. De telefoon heeft dan ook meestal vrij snel een fix met de satallieten, normaal gesproken duurt het ongeveer 20 seconden tot 1 minuut. Dit is ook sterk afhankelijk van de omgeving en de bewolking.

Ik heb nu Sygic Mobile als navigatiesysteem geinstalleerd op mijn i8000. Sygic werkte gelijk met de GPS sensor dit ingebouwd is in de Omnia, dit in tegenstelling tot Route66 en TomTom die beide niet werkend te krijgen zijn met de ingebouwde GPS ontvanger.

Google Maps werkt prima met de ingebouwde GPS ontvanger. Google Maps navigatie heb ik niet kunnen testen omdat ik geen data-abonnement bij mijn telefoon heb, ik heb het enkel in de omgeving van mijn huis getest het de wifi verbinding.

Accelerometer

De Omnia heeft ook een accelerometer aan boord. Deze sensor detecteert de hoek waaronder de i8000 zich bevind, maar ook de snelheid waarmee de telefoon bewogen wordt.

De sensor zorgt ervoor dat het scherm zich draait als de telefoon gedraaid wordt. In het menu en het hoofdscherm werkt dit niet, omdat het menu niet geschikt is gemaakt voor landscape weergave. Bij het typen van SMSjes en bijvoorbeeld in Opera Mobile en de Youtube applicatie werkt het draaien uitstekend.

De accelerometer kan ook gebruikt worden bij het spelen van spelletjes. Zo zit er standaard een app op waar je met 2 dobbelstenen kunt schudden door de telefoon heen en weer te bewegen. Ook zit er een racespel op (Asphalt) waar je kunt sturen door de telefoon te kantelen in de richting waarheen je wilt rijden. Ook spellen zoals Snake (niet standaard) zijn te besturen met de behulp van de accelerometer.

Gesprekskwaliteit

De gesprekskwaliteit van de Omnia is goed, ook in wat luidruchtigere omgevingen is de andere persoon goed te verstaan.

Speaker

De omnia is aan de achterzijde voorzien van een speaker die gebruikt kan worden voor het weergeven van het geluid bij filmpjes/muziek, maar ook voor de handfree functie tijdens het bellen.
De geluidskwaliteit bij handsfree bellen is behoorlijk goed, de andere persoon is goed verstaanbaar.
Voor het afspelen van muziek komt de speaker natuurlijk wel wat te kort in vergelijk met een stereoset, maar het geluid is vrij helder en het volume kan vrij hoog gezet worden. De geluidskwaliteit wordt hier niet blikkerig van.

Nabijheidssensor

De i8000 heeft boven het display naast de VGA camera ook een nabijheidssensor. Deze detecteert tijdens een telefoongesprek of je de telefoon tegen je oor houdt of niet. Zodra de telefoon vlak bij het oor gehouden wordt wordt het scherm uitgeschakeld zodat je niet per ongeluk allerlei toetsen in kunt drukken.

WIFI

De WIFI chip in de Omnia is geschikt voor zowel 802.11b als 802.11g netwerken. Het bereik van de telefoon verschilt niet van het bereik wat mijn laptop heeft, het lijkt dus vrij goed te zijn.

De telefoon kan de de ontvangst automatisch in en uitschakelen met het in en uitschakelen van het scherm, dit zorgt voor een besparing van het verbruikt. Zodra een netwerk eenmaal is ingesteld heeft de telefoon elke keer vrij snel verbinding.

Besturingssysteem

De Omnia draait onder Windows Mobile 6.5 met hieroverheen de Samsung TouchWIZ schil. De schil van samsung functioneert prima. Er zijn een aantal widgets beschikbaar dit op de 3 homescreens geplaatst kunnen worden.

Van windows mobile zelf is niet veel meer te zien, enkel het startmenu is nog bereikbaar indien dit gewenst is. Sterke verbeteringen die Samsung doorgevoerd heeft zijn onder andere de SMS applicatie, de rekenmachine, de instellingen en de contactpersonenen. De gehele interface is vervangen voor een donkere interface met grote knoppen, die wel wat weg heeft van de huidige layout van Android.

Het besturingsysteem is redelijk stabiel, maar ik moet de telefoon toch wel 1 a 2 keer per week herstarten omdat er een en andere is vastgelopen of niet goed functioneert.

Al met al is de Omnia een zeer complete telefoon met alle gewenste features aan boord. De kwaliteit van het geheel is prima, waarbij het scherm er duidelijk uitspringt.

Windows mobile is duidelijk verouderd, maar kan toch nog prima meekomen door de schil die Samsung er overheen gebouwd heeft.

Heb jij ook een Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart?

Leuke review, geef er 4 sterretjes voor ;)
Met een beetje getweak kan je er toch ook android op zetten?

[Reactie gewijzigd door Lemming op 1 juni 2011 20:39]

Klopt, heb ik ook gedaan en vrijwel alles functioneert ondertussen ook goed. Er is 1 ding wat ik nog niet werkend heb en dat is het instellen van een google account, ondanks de workarounds die er zijn kan ik mijn google account niet aan mijn telefoon gekoppeld krijgen. Onder andere de Market functioneert dan niet, toch een redelijke essentieel iets in Android.

Tot er hier een goede oplossing voor komt blijf ik lekker WinMo draaien.
Je zou losse apk`tjes kunnen installen of een alternative appstore, maar als het maar werkt!
Ondertussen heb ik een nieuwe versie van de Omnia2Droid geinstalleerd waarmee alles wel goed functioneert. Met ongeveer 24 uur stabiele uptime is er vrij goed mee te werken. Battery drain is wel zeer slecht, met 16 uur (en dan doe ik niet al te veel) is de accu leeg, dus ik moet tijdens het avondeten mijn accu weer opladen.
ja er bestaat een android project http://code.google.com/p/omnia2droid/
is nog niet stabiel genoeg voor alledaags gebruik, maar zeker iets om in de gaten te houden
Na enige tijd is de Android versie die ik op mijn telefoon had staan in de soep gelopen. Android.process.acore blijft vastlopen, ook nadat ik ongeveer alle suggesties die ik op internet gevonden had heb geprobeerd. Binnenkort maar eens opnieuw installeren, maar ik denk dat ik voor ik daar aan toe kom de Defy+ al wel bij mij in huis is.