Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000 (NRD-00002) Review

nozem 11 mei 2011, laatste update op 17 november 2015, 573 views

Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000 (NRD-00002)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Werkt feilloos met build-in Bluetooth

Minpunten

• Geen Vorige knopje

Aanschafcriteria
Ik was op zoek naar een muis met de volgende eigenschappen:
- Bluetooth
- Geen los USB stickje
- Betaalbaar
- Goede bouwkwaliteit

Bij een muis vind ik het erg belangrijk dat ik het fysieke apparaat kan bekijken en vasthouden alvorens ik hem aanschaf, daarom ben ik in plaats van met Pricewatchfilters te gaan schuiven, de stad ingegaan. Daar viel het aanbod een beetje tegen. De overgrote meerderheid van de draadloze muizen (vaak ook Bluetooth) heeft een stickie en dat wilde ik niet omdat mijn laptop ge´ntegreerde Bluetooth heeft, waardoor ik mijn 4 USB-poorten vrij kan houden. Deze muis van Microsoft was de enige die binnen alle criteria viel. Mijn eerdere ervaringen met MS-muizen waren goed, dus durfde ik deze aankoop wel aan.

Waar gebruik ik de muis voor
- Photoshop
- Casual games (zoals minecraft, flashgames etc)
- Browsen
- Office

Vooral bij de eerstgenoemde is een muis voor mij essentieel. Ik gebruik hem als ik in de huiskamer met mijn laptop op schoot op de bank zit, of aan tafel. Hij ligt in de lade van mijn salontafel mooi binnen handbereik en naast de reservebatterijen.

Prijs: geen mening
De huidige prijzen in pricewatch (100-150 euro) verbazen mij, aangezien ik deze muis augustus 2010 voor 40 euro (daarna nog 19% BTW terug van Microsoft) heb aangeschaft bij de DynaByte. Om verwarring te voorkomen heb ik bij Prijs geen mening neergezet. 40 euro vind ik een goede prijs voor deze muis. >100 euro vind ik een zeer slechte prijs, want de muis is goed, maar geen hoofdprijs waard.

Gebruiksvriendelijkheid
Ik heb erg veel plezier van deze muis. Pairen is zo gebeurd met het knopje aan de onderkant. Wanneer ik de muis aanzet, heeft hij binnen 10 seconden contact. Als hij een tijdje niet gebruikt is, gaat hij in slaapstand en is hij binnen 3 seconden wakker als je hem beweegt.
Er gaan 2 AAA batterijen in. De Ikea-batterijen die ik ervoor gebruik gaan naar mijn mening lang genoeg mee (even uit het hoofd: zo'n 3 maanden bij dagelijks gebruik van een half uur tot twee uur en vaak vergeten uit te zetten). Ook ptrettig is dat ze eenvoudig te vervangen zijn middels de lipjes die onderin het batterijvakje zitten. Het batterijlapje bovenop de muis gaat rood branden als de batterijen bijna leeg zijn.
De muis werkt ook goed als ik hem op de stoffen leuning van de bank gebruik, dit alles maakt het tot een apparaat dat je er makkelijk even bijpakt.
Naast een aan-uitschakelaar, linkermuisknop, rechtermuisknop en een scrollwieltje waar je tevens op kunt klikken, heeft deze muis ter hoogte van de (rechtshandige) duim een langwerpige Vorige-knop. Dit vind ik een pluspunt, want het is erg handig bij het browsen.
Het enige dat nog te wensen over laat is het ontbreken van een Volgende-knop. Een andere muis die ik bezat had deze knop wel en dat is toch ook wel makkelijk.

Degelijkheid
Hier ben ik goed over te spreken. Weerloze randapparatuur als muizen hebben het zwaar te verduren met mij als eigenaar. Ik laat ze vallen, veeg ermee door koekkruimels, gooi er frisdrank overheen en oefen grote druk uit op de toetsen wanneer het systeem mij frustreert. Deze muis heeft geen voorkeursbehandeling genoten en desondanks doet hij het nog prima. Zijn compacte formaat met weinig uitstekende (als in uitpuilende) delen zorgen ervoor dat hij tegen een stootje kan.

Bottomline
Een uitstekende muis! Weinig toeters en bellen, maar goed gebouwd en prettig in het gebruik.

Heb jij ook een Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000 (NRD-00002)?

Heb hem ook in bezit, gekocht voor de te hoge prijs van 48€.
Uiterlijk is goed te noemen
Bouwkwaliteit is ook aan de goede kant
Bluetooth werkt feilloos hier
De knoppen voelen niet echt goed aan, geen solide indruk, benieuwd hoelang dit apparaat het zal uithouden
De combinatie scrollwieltje en het klikken erop is te gevoelig, keer op keer is hij bij een zachte bediening toch ingedrukt, dat kan beter.
Helaas is het een Microsoft product, wat bijna altijd een toestel oplevert met haken en ogen aan, ondanks hun redelijk hoge vraagprijzen.
Wellicht is dit mijn allerlaatste MS product geweest, het is nooit top met hun producten.
Tja, wat wil je van een bedrijf dat zich zowat het begrip "bugs" heeft eigen gemaakt.
Zal nog een poging wagen hem alsnog in te ruilen, hopelijk lukt dat nog

Generaliseren is zo makkelijk. Als je specifieke wensen hebt hoe snel een knop werkt, moet je gewoon een winkel in lopen en zelf even proberen.
Dit heeft niets met MS of een specifieke fabrikant te maken, maar is apparaat specifiek.