Sennheiser HD 555 (Grijs) Review

gastje13 10 mei 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.197 views

Sennheiser HD 555 (Grijs)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit, op alle punten
  • Comfort

Minpunten

• Kleine scheurtjes aan de zijkant na paar jaar gebruik
  • Niet echt geschikt voor portables

Sennheiser HD555

De sennheiser HH555 is een open hoofdtelefoon tegen een prijs van ongeveer 100 euro. Het is na de HD515 de goedkoopste high-end koptelefoon van sennheiser.

specificaties (opgegeven door de fabrikant)

Nominal impedance 50 Ω
Contact pressure 3,5 N
Weight w/o cable 260 g
Jack plug 6,3 mm stereo (3,5 mm Adapter)
Transducer principle (Headphones) open, dynamic
Ear coupling circumaural
Cable length 3 m
Frequency response (headphones) 15 - 28000 Hz
Sound pressure level (SPL) 112 dB (1 kHz and 1 Veff)
THD, total harmonic distortion < 0,2 %

Bouwkwaliteit en design
De koptelefoon oogt standaard en zakelijk qua uiterlijk. Niets spectaculairs, gewoon recht toe recht aan. Hij voelt redelijk stevig aan, maar voor deze prijs is er beter te krijgen op dit gebied. Helaas zijn ook bij mij, na 2 jaartjes kleine scheurtjes aan de zijkant ontstaan. Dit is helaas geen onbekend probleem en komt bij meerdere voor.

Zie hieronder een extreem voorbeeld (niet m'n eigen)

Hopelijk mondt dit op de één of andere dag niet uit in een gratis extra koptelefoon (dat hij in 2 breekt)

Comfort:
De koptelefoon zit prima op het hoofd, ook na langere tijd. Je merkt er weinig daar hij behoorlijk licht is.

De sennheiser bezit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld AKG, geen automatisch systeem dat de koptelefoon automatisch aanpast aan je hoofd. Ik vind dit een voordeel, op deze manier zelf kunt bepalen op welke stand hij het prettigst zit.

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit is fantastisch van deze koptelefoon.

Het geluid is ongelofelijk neutraal, de bass, midden en hoge tonen zijn goed in balans, en op geen één ligt de nadruk. De bass is diep en strak, de midden en hoge tonen ongelofelijk gedetailleerd zonder enig spoortje van scherpte.

Het geluidsbeeld is erg breed en de muziek komt mooi los, in de zin van dat je niet meer het idee hebt dat je naar een koptelefoon luistert maar dat je naar de muziek luistert.

Zowel met film/game als muziek is deze koptelefoon ideaal. Bij film/game hoor ik elk geluidje dat ik nooit eerder heb gehoord, en de muziek komt compleet los.

De weergave is relatief rustig, met als gevolg dat je weinig last hebt van luistermoeheid. Door de wat rustige weergave is deze koptelefoon iets minder geschikt voor degene die graag een spectaculair geluid willen met veel bass en treble.

Functionaliteit
De koptelefoon is niet kieskeurig wat versterker betreft (hij presteert al maximaal in de uitgang van b.v. een receiver) maar is wel noodzakelijk voor een goede geluidskwaliteit.

De koptelefoon heeft een grote impedantiepiek rond 100hz. Dit als gevolg dat de bass wegvalt op portables spelers. Versterkers gebruiken meestal tegenkoppeling, die dit corrigeert. Op een portable is er geen ruimte voor tegenkoppeling, daar het lage vermogen en versterkingsfactor.

Verder is het een open koptelefoon dus hij lekt veel geluid. In stille openbare ruimtes is deze koptelefoon ook niet te gebruiken zonder overlast te veroorzaken. Hij sluit andersom ook niet af, dus bijvoorbeeld in de trein is het ook niet ideaal. Hij is echt gemaakt voor thuisgebruik.

Qua geluid een fantastische koptelefoon voor thuisgebruik, de afwerking kon helaas beter.

• Marantz SR6001
  • Ipod mini 4GB

Heb jij ook een Sennheiser HD 555 (Grijs)?

Ik heb deze koptelefoon ook al een aantal jaren in bezit en heb dezelfde ervaringen als hier beschreven. Voor frequent gebruik is deze koptelefoon ideaal. Dit komt aan de ene kant door het comfort, hij klemt niet, de kussens zijn fijn en hij is heel licht. Aan de andere kant door de weergave, die is neutraal en geschikt om uren naar te luisteren. Ook ik heb een klein scheurtje op dezelfde plek. Dat scheurtje zit er echter al jaren en lijkt niet groter te worden.

Ik heb nog een koptelefoon in dezelfde prijscategorie met zo ongeveer tegenovergestelde eigenschappen als deze, namelijk de Ultrasone HFI-580. Deze is gesloten, heeft een zeer dynamische weergave met veel bas impact en is niet comfortabel. Hij heeft echter niet een overdreven bas weergave zoals sommige van die Beats koptelefoons. Als ik voor mijn plezier 1 of 2 uurtjes naar muziek ga luisteren dan pak ik liever deze dan de Sennheiser. Voor dagelijks gebruik pak ik de Sennheiser. Ze vullen elkaar prima aan, maar als je hip hop of R&B luistert, geluidsisolatie van belang is of als je bas weergave het belangrijkst vind raad ik de Ultrasone aan. Voor lange luistersessies, meer comfort en een wat neutralere, minder vermoeiende (maar wellicht wat saaiere, maar meer veelzijdige) weergave is de Sennheiser de betere.

[Reactie gewijzigd door BCage op 10 mei 2011 15:03]

Daar ben ik een beetje huiverig voor. De mod is onomkeerbaar, dus een risico als je de klank achteraf minder vind . . .
Nee want ze plakken daarbij is dubbel zijdig tape+Klittenband(heb je geen resonantie) erg goedkoop.