Specificaties Rad. HD6850 (775MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC) Review

Abeltje130 21 mei 2011, laatste update op 23 mei 2011, 3.383 views

XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)

Pluspunten

• prijs/prestatie
  • energieverbruik
  • Crossfire schaling

Minpunten

• Geluidsproductie kon minder

Drivers en compatibiliteit Score: 5
n' goeden dag, mijn waarde.
Dit is mijn 3e review op tweakers, vorige 2 kregen 2 sterren, ik hoop natuurlijk deze keer voor 3 sterren+

(koekjes als beloning)

Edit: 4 sterren gehaald yey ben erg blij, nu kunnen jullie fluiten naar je koekjes!
Ik lig in een deuk! :+

Dit is een review van de HD 6850 van XFX, en stiekem ook van de HIS hd 6850!

Ik heb deze kaarten namelijk gecombineerd in crossfire, De XFX was mijn eerste kaart, 2 maanden later hier een 2e bijgeprikt, omdat de kaarten erg goed schalen, en ik toch wel wat grafische power miste (metro 2033 onspeelbaar met 1 kaart).

Ik zal eerst een deel schrijven over de prestaties van 1 kaart, en nog een deel over 2 kaarten in crossfire.

Featureset
De kaart beschikt over 1024 mb ddr5 geheugen, omdat ik op een resolutie van 1080p speel, is dit ruim voldoende voor mij.
De kaart kan tot 3 monitors aansturen, 2 door middel van Hdmi en Dvi, en nog 1 door een Displayport monitor aan te sluiten.
Er is 1 crossfire brug bevesteging aanwezig, je kunt dus maximaal 2 van deze kaarten in crossfire zetten.

Prestaties
Ik heb 1 benchmark, en enkele games gedraaid, op zowel 1 als 2 kaarten.
Alle games/bechmark zijn gedraaid op zowel een overgeclockte kaart, als een kaart op de standaardwaarden.
Dit zelfde geldt voor de crossfire setup.
De overklok bedroeg 900mhz op de core, en 1100mhz op het geheugen
Mijn processor (amd phenom II x4 955) was ten alle tijde op 4,2 Ghz geclockt.
De games zijn op hoogste instellingen ingesteld, 3dmark vantage op performance preset.

3dmark Vantage
Op alle screenshots zijn ook de maximale tempraturen te zien tijdens de benchmark
1 kaart op stock:

1 kaart met overklok:

2 kaarten stock:

2 kaarten overklok

Metro 2033
Op dit moment het allerzwaarste spel op de markt, ondersteunt direct x11.
AF x16
AAA

Assassins creed brotherhood
Misschien niet het zwaarste spel, maar nog erg populair, en maakt het menig mid-range kaart nog moeilijk.
AF uit
MSAA x8

Crysis 2
Opvolger van het beruchte crysis 1, hoewel ik last had van de licht-flikkering door crossfire, wordt de prestatie hier niet door aangetast.

AF uit
AA uit

Portal 2
Eigenlijk compleet nutteloos, deze benchmark, maar het spel is zo leuk, je moet een excuus hebben om het nog eens te spelen(en te benchen).

AF x16
MSAA x8

Overklokbaarheid

Hierboven kun je al de resultaten zien van het overklokken, dit is gebeurd met MSI afterburner, een progamma waar je gemakkelijk je kloksnelheden mee kunt bepalen, en ondertussen de temperatuur kunt zien.
Het limiet lag rond de 920Mhz op de core, anders kreeg ik rare bugs etc.
Bij 1100Mhz op het geheugen krijg ik nog net geen artifacts op mn beeldscherm, ik heb dit meestal dan ook op 1000mhz staan.

Tempraturen
Hierbij de temperaturen die je krijgt bij zowel overklok, als stock settings.
alles is met de fan op ´auto´.

Met overclock 850-1100 (staat niet op msi afterburner)

zonder overklok, dus op 775-1000

Beeldkwaliteit

Niks over te melden, alles ziet er prachtig uit, dx11 is fantastisch, vooral bij personages.

Modbaarheid

Nog nooit geprobeerd, ik weet elk geval wel dat bij het XFX model de garantie niet vervalt, mocht je er een andere koeler op zetten.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Toen ik voor het eerst mijn crossfire setup had opgestart, had ik een tijdje nodig om een probleem uit te vogelen, mijn 2e GPU had 0% usage tijdens elke game.
Na het installeren van een hotfix, en windows updaten, werkte ze prima.
Deze fout lag ook deels aan mij zelf, ik was te lui om drivers te de-installeren voordat ik mijn 2e kaart erbij prikte.
Hoewel ik al had gelzen dat het XFX model van deze kaart een bug heeft waardoor de koeler als een dolle draait op idle, ik heb hier geen last van gehad, hij blijf mooi op 30% idle.

Warmte- en geluidsproductie

De kaart blijft in single card opstelling rond de 60 graden met overklok, bij crossfire stijgt dit met ongeveer 10 graden(full-load).
Zonder overklok blijft de kaart rond de 55 graden, en met crossfire zo'n 66 graden(full-load).
Idle blijven de kaarten rond de 40 graden.
Het geluidsniveau blijft altijd acceptabel, onder full load hoor je ze wel, ze zijn nog steeds het lawaaiigst in een Haf 922, met een scythe mugen 2.

Deze kaart bied een uitstekende prijs voor de prestatie die deze levert, ik heb mijn XFX voor 170 euro gekocht, en mijn HIS later voor 133 euro.
Voor gamers met een kleiner budget is dit een uitstekende kaart, voor veeleisende gamers zijn 2 6850's ook voldoende, ik ben nog geen spel tegengekomen wat ik niet kon spelen op 2 6850's.

KOEKJES!
Jongens, de koekjes zijn gepost, koop nu een amd kaart vanaf www.abeltje130iseenechtebaas.nl
of stuur direct al je geld naar: 1337.666.696
je krijgt direct koekjes thuisgestuurd!

het is natuurlijk een geintje, voordat ik word opgepakt voor interwebz oplichting :p

Heb jij ook een XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)?

Een overzichtelijke review dat zeker. Vind het hier en daar wat hakkerig lezen maar het is zeker wel goed te doen.
Waar ik zelf altijd erg goed vind is bij de featureset even bespreken wat de afmetingen zijn van de kaart en wat je daar van vindt. En hoe het allemaal past in je kast en al.
Wat ik wel erg mooi vindt is dat je zegt dat de garantie niet vervalt als je er een andere koeler op zet. Maar geldt dit voor alle XFX kaarten of alleen deze? En hoe weet je dit? Staat dat ergens verstopt in een boekje wat er bij geleverd is of anders.
Over de grafieken met fps, tjah persoonlijk houd ik niet zo van die hele brede staven maar dat is aan jou om te bepalen hoe je ze neerzet.
ik had het eerst gelezen op internet, vervolgens op de onderkant van de pcb gekeken, hier vervalt alleen je garantie als je de gpu zelf losschroeft, de hele heatsink kan er gwn vanaf zonder garantie verval
die brede staven waren ook niet echt de bedoeling, er is iets raars met resizen gebeurd ofzo, ik ga het later nog fixen.
nette review, benchmarks. plaatjes en nette kopjes, en omdat je het zo lief vraagt 3 sterren (is het ook waard)
edit: koekjes? kun je ze eten, stuur maar op :9

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 9 mei 2011 23:31]

Nette review, 3 sterren are coming ur way! and your cookies my way =D

[Reactie gewijzigd door Frozen op 9 mei 2011 23:51]

Nou voorruit, even met de hand over mijn hart en met een koekje in de mond, drie sterren :Y)

Maar toch mooi om te zien, dat Crossfire (en SLI) toch zo goed (kunnen) schalen in bepaalde ondersteunende games.

Maar goed, je kan Metro 2011 best met 1 6850 spelen, mits je niet alle instelling op z'n hoogst wil houden... tis maar wat je wilt. Want je energie rekening gaat nu natuurlijk ook een beste lading omhoog :P
Even voor de duidelijkheid;heb je ook de application profile's van de ati AMD site gedownload en ingesteld? Anders werkt je CF opstelling niet goed.

Daarnaast is het niet geheel duidelijk op welke resolutie en grafische instellingen de benchmark zijn gedraaid. Per benchmark/spel zal dit verschillend zijn. wellicht handig om er alsnog bij te zetten, anders maakt het je grafiekjes van benchmarks compleet nutteloos.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 10 mei 2011 10:20]

Leuke review, mag wellicht iets dieper op temps/oc/oc software ingaan, maar toch nu al aardig compleet: 3sterren en een koekje
zit het geheel in een lian li casing ??

Mooie review
nope, in een cooler master HAF 922
dankje voor het compliment :)
Zijn er nog koekjes over?

Ik vindd het een goede revieuw goed onderboud ook en duidelijke plaatjes. Geef mij nu de trommel maar.
@mcsluis
ik heb 1x vermeld dat het op 1080p word getest, behalve bij 3dmark vantage die op de performance preset staat
Het is punt is dat dat weinig zegt.. heb je AA & Af aan staan, hoe zijn de rest van de textures ingesteld... Resolutie zegt dan ook niet heel veel...
jup, eens.
deze review is 4 sterren waard, als je even netjes aan iedere game toevoegt ok welke details, en hoeveel keer AA enz.
klein werkje, maar nu heb je niet echt heel veel aan de benchmarks.
er staat toch echt dat alles op zo hoog mogelijke instellingen is gezet waar de games daar de optie toe hebben.
maar ok ik zal het nog bijvoegen voor de duidelijkheid, na het zelf nog eens gelezen te hebben ben ik het wel met je eens dat het niet zo duidelijk is.
ok ik heb amd gekocht nu koekjes of ik dood je XD