Specificaties zonder bediening - Bekijk alle specificaties

AKG K 514 (Bruin) Review

gastje13 5 mei 2011, laatste update op 6 mei 2011, 984 views

AKG K 514 (Bruin)

Pluspunten

• Goede bass
  • Brede soundstage
  • Detail weergave
  • Mooie afwerking.
  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Makkelijk aan te sturen
  • Comfort

Minpunten

• De zeer overdreven middentonen
  • Hoge tonen kunnen verfijnder
  • Klinkt soms een tikje dof
  • Hoofdtelefoon niet verstelbaar -> iets mindere geluidskwaliteit

De AKG HD514 is semi-open hoofdtelefoon tegen een prijs van ongeveer 50 euro.

Bouwkwaliteit:
Om te beginnen, de koptelefoon ziet er fantastisch uit voor de prijs, mooie leren oorkussens en een stevig ogend frame. Hij oogt erg professioneel en voelt stevig aan. Op dit punt echt niets aan te merken!

Comfort:

De AKG bezit een systeem dat er automatisch de band uitschuift naarmate de grootte van je hoofd. Dit werkt goed qua comfort en de koptelefoon zit comfortabel ook na langere tijd. Hij is licht van gewicht. Door het semi-open systeem dempt hij omgevingsgeluid behoorlijk (en is het geluid dat eruit lekt ook beperkt) dus je merkt daaraan wel dat je hem op hebt. Iets wat je wel eens vergeet bij volledig open koptelefoons.

Geluidskwaliteit:

Het belangrijkste punt, hoe klinkt hij?
De AKG levert een gemengd gevoel maar voor de prijs doet hij het goed.

De AKG levert een prima gedetailleerd geluid en een opvallend soundstage die erg ruim is voor de prijs. De bass is goed aanwezig en diep zonder overdreven te worden. De hoge tonen zijn ook heel redelijk, niet heel erg verfijnd en helder tot het hoogste toontje, maar voor de prijs prima in orde. Met verfijnd bedoel ik: een betere hoofdtelefoon zal meer details leveren in het hoog, maar minder opdringerig (of iets minder scherp) klinken

Tot hiertoe de positieve punten van de AKG. Helaas worden de middentonen flink gepusht, wat de balans compleet verstoord. Door de overdreven middentonen doen de koptelefoon soms wat "onhelder" of tikje (maar niet overdreven) dof klinken, ondanks dat de hogen tonen genoeg aanwezig zijn.

Wat ik ook opmerk, is dat als je de AKG strakker op het hoofd duwt, het geluid beter in balans is. Helaas is het systeem dat bepaald hoe strak hij op je hoofd zit automatisch, en kun je dit niet bijstellen.

Functionaliteit

De AKG is een makkelijk aanstuurbare koptelefoon, het rendement is niet extreem maar omdat de impedantie ongeveer 32Ohm is, zal hij prima presteren op de meeste portables. Door z'n omvang is hij iets minder geschikt om mee te nemen.

Door het semi-open systeem lekt hij relatief weinig geluid al is het geen totaal dicht systeem

Conclusie:

Een koptelefoon met een goede prijs kwaliteit verhouding vooral het brede geluid met goede kwaliteit bass vallen op, helaas jammer van de overdreven middentonen, welke ook met deze prijs veel beter kunnen.

*Ter referentie is uitgegaan van de sennheiser HD555, wat tot nu toe (naar persoonlijke smaak) de beste hoofdtelefoon is die ik ooit heb gehoord (en bezit)

edit:
Ik denk, na wat langer luisteren, vooral dat de middentonen juist extra naar voren komen om bepaalde muziek een extra "kick" te geven. Dit moet je echter wel liggen.

• Marantz SR6001
  • Sony CD speler uit de pré-hystorie
  • Ipod mini (4GB, oud type)

Heb jij ook een AKG K 514 (Bruin)?

de balans, niet het balans

ongeveer 32Ohm is, is hij prima presteren op de meeste portbles
ongeveer 32Ohm is, zal hij prima presteren op de meeste portables.

Verder een prima en vooral nuttige review! Laat ik nou net op zoek zijn naar een dergelijke koptelefoon in de prijsklasse :)
Thnx! Even aangepast ;)
gastje13 jij niet goed nederlands kenne. ;)
Zo zou ik kunnen zeggen dat de HD650 (die ik heb) of HD800 veel beter is dan de genoemde hoofdtelefoons. Maar dat is, netzoals de HD555 vergelijken met de AKG 514, appels met peren vergelijken...
Beter zou dan zijn om gelijkwaardige koptelefoons met elkaar te vergelijken, zoals:

AKG 514 - 55 euro
Koss Sporta Pro 45 euro