Specificaties Socket 1155 met Intel P67 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P67A-GD65 (B3) Review

jantjabo 7 mei 2011, 1.294 views

MSI P67A-GD65 (B3)

Pluspunten

• duurzame onderdelen
  • oc genie 2 handig voor de onervaren overklokker(meestal).
  • uefi bios is weer wat nieuws

Minpunten

• weinig usb headers
  • 1 pci slot werkte niet naar behoren(defect??)
  • handleiding had dieper in detail mogen treden.
  • door msi erkende problemen met geheugen.

Layout Score: 4
Na een probleem met mijn vertex 2 besloot ik een nieuw moederbord met processor aan te schaffen.
Na veel zoeken besloten de p67-gd65 te kopen aangezien deze voor de prijs in huis had wat ik zocht.
Voor 18:00 besteld bij komplett en de volgende dag al binnen :D.super.

Meteen uitgepakt en zag dat er niet veel bijzonders bijzat.4 sata 6gb/s kabels ,wat boekjes ,een usb 3.0 header en een dvd en dat was het wel.Maarja genoeg om aan de slag te kunnen.
Het moederbord geinstallerd en alles aangesloten.Helaas zorgde mijn noctua nh-d14 ervoor dat ik het 1e geheugenslot niet kon gebruiken aangezien deze volledig overkapt was hierdoor en nogal vaak mijn pc uit elkaar haal.vertex 2 80 gb aangesloten en begonnen met windows installatie.
Na alle drivers en updates waren alle vraagtekens verdwenen uit apparaatbeheer(INF intel update is een must aangezien sm bus controller anders niet werkt).

Alles zag er super uit en werkte totdat ik erachter kwam dat mijn asus hdav slim 1.3 niet herkend werd in windows.De pass through vanaf mijn ati hd 5850 naar mijn asus hdav slim 1.3 werkte wel waardoor mijn versterker het signaal ontvang alleen de benodigde software kon niet geinstalleerd worden omdat de kaart niet herkent werd als aangesloten :S.
een oude Netwerkkaart in 2de pci slot gestoken en toen bleef de pc rebooten.
vervolgens na de bios verschenen er allemaal rare tekens in beeld met een cursor erachter die bleef knipperen en niet doorgedrukt kon worden.Na 5 minuten geen reactie maar cmos reset wat alles oploste.
vervolgens asus kaart in zelfde pci slot gestoken en toen werkte wel alles naar behoren.
Helaas was dit van korte duur.Dag later zelfde probleem ,na een uur kaart wisselen tussen pci soten werd deze ineens wel herkend weer.
Ook weer het probleem met de rare tekens kwam naar boven.

Volgende dag werkte deze nog prima maar nu werd de videokaart niet meer herkend en kwam ik windows in met een 640x480 resolutie :S.
weer reboot en toen weer wel herkend en werkte alles prima.
Zag nog wel in de bios iets met pci bus staan die op 32 stond standaard maar heb daar maar niet aangezeten.Na al dit gedoe had ik het wel even gehad.

uiteindelijk toch nog even de oc genie 2 getest en dit werkte verrassend goed,ook al moest ik het voltage van de cpu iets verlagen want deze wordt wel een tikkeltje overdreven door de oc genie 2.
Handmatig ook genoeg mogelijkheden om te overklokken.
mogelijkheid om een 2de backup bios in te laden als de 1e faalt,altijd handig,alleen is nergens in de manual(uitgebreide versie gedownload) te vinden hoe...
Dus al met al voor de prijs een prima bord met genoeg mogelijkheden mits deze "goed" werkt.
Mijn versie gaat terug voor een RMA als de asus p8p67die ik in huis heb gehaald bij de mycom om de hoek werkt.En ga vannacht deze in elkaar zetten om te kijken of dezelfde problemen zich hier ook bevinden en het dus niet het msi moederbord maar een overig stuk hardware is wat problemen veroorzaakt zoals geheugen of minder waarschijnlijk de cpu.WORDT VERVOLGD>.

Heb jij ook een MSI P67A-GD65 (B3)?

Moederboard schroeven horen ook niet bij een moederboard te zitten, maar bij een kast...
En hoezo weinig usb headers? Je hebt 10 normale USB-poorten al en je hebt gewoon 2 usb-headers die je een extra 2x USB3 geven en 2x USB2.0. Lijkt mij voldoende toch?
Slechts 1 interne USB 2.0 header, terwijl veel behuizingen 4 usb-poorten hebben: je kunt dan ofwel 2 niet gebruiken of met een extra kabeltje moeten komen om ze aan te sluiten. Een gemiste kans van MSI!

Over de review: enkele foto's, tussenkopjes en wat meer interpunctie zouden hem goed doen! Daarom geef ik nu nog geen beoordeling.
Er is een speciale verloopkabel in de handel van de blauwe usb3 header naar front panel usb.

Hier vind je hem:

Foto:

[Reactie gewijzigd door mustang9 op 5 mei 2011 13:49]

inderdaad maar 1 interne usb 2.0 en 1 3.0 voor de meegeleverde usb 3.0 bracket waar 2 usb 3 aansluitingen op zitten.Wel handig.Maar aangezien mijn pc 4 usb headers heeft ken ik er inderdaad zonder verloopje maar 2 gebruiken.