Mio 470 (Europa) Review

klaashelmers 9 mei 2011, 1.210 views

Mio 470 (Europa)

Pluspunten

• Duidelijke route-instructies (vooral gesproken);
  • Rijstrookindicatie;
  • Gesproken straatnamen voor goede oriŽntatie;
  • Goede bevestiging (zuignap met hendel);

Minpunten

• Geen alternatieve route-opties, berekende route blijft totdat de afwijking sneller, goedkoper of korter is, geen mogelijkheid de route vooraf te wijzigen?
  • Touch screen niet heel gevoelig in vergelijking met moderne touch screens;
  • MioMore Desktop duidelijk minder dan TomTomHome.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 3
Features Score: 2
Het apparaat werkt best, al voelt een schuifknop voor uit/aan/reset toch wel vreemd. Grootste afknapper is het gebrek aan de mogelijkheid alternatieve routes te laten berekenen. Ik heb in tijden niet zo veel op de borden gelet zelfs de wegenkaart gebruikt.

Voor goed inzicht in de kaarten zelf heb ik er nog niet voldoende mee gereden, ik had al wel wat moeite hier en daar, maar niet echt problemen, buiten de alternatieve routes. Dat komt de betrouwbaarheid niet ten goede. Het is wel mogelijk de berekende route per stap te bekijken en de routekaart weer te geven, maar het haalt het niet bij TomTom. Wat het IQ-gebeuren inhoudt is mij niet duidelijk, ik gebruik ook niet de verkeers-updateservice.

De instructies zijn - in vergelijking met mijn vijf jaar oude simpele PDA-TomTom-applicatie - wel erg goed. Elke te nemen actie wordt duidelijk voorbereid en de rijstrookindicatie werkt goed. Ook heel fijn is dat de straatnamen ingesproken zijn en het daarmee mogelijk is volledig op de stem te werken.

De weergave is als oud TomTom-gebruiker nog wat wennen, maar zeker niet onhandig. Er is een aantal kaartopties om de kleuren (kaartschema) naar wens aan te passen. Het updaten van software en kaarten is wat ondhandig omdat de MioMore Desktop niet zo inzichtelijk is. Het is mij - als het apparaat met de PC verbondenis - niet duidelijk of de beschikbare kaartupdate ook daadwerkelijk geÔnstalleerd is.

De prijs - ik kocht de iBood van enige tijd geleden als afzonderlijke vervanging van een TomTom-applicatie op een oude PDA die niet heel soepel meer loopt - was voor mij de voornaamste overweging. Ik vergelijk dan ook alles met deze TomTom Navigator die duidelijk over meer zinvolle opties, mogelijkheden en flexibiliteit beschikt.

Duidelijk een apparaat voor weinig veeleisende gebruikers, wel makkelijk en eenduidig in gebruik.

Update: vandaag bijna uit het raam van de auto gegooid toen mijn oude TomTom en PDA met navigatie wťl met een goede route kwamen terwijl de Mio een afgrijselijke route voorstelde. Op de Ring Amsterdam weigerde hij de Coentunnel te accepteren als snelste route...?

Heb jij ook een Mio 470 (Europa)?