Antec NSK3300 (mATX, 300W, Zilver/Zwart) Review

Jol65 20 januari 2007, 743 views

Antec NSK3300 (mATX, 300W, Zilver/Zwart)

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteitsverhouding
  • Stil
  • Trilvrije montage harde schijven
  • Front paneel zit in het midden

Minpunten

• Sommige onderdelen lastig te monteren
  • Voedingskabels eigenlijk te kort
  • Wat gepruts om de harde schijven te monteren

Ik was op zoek naar een nieuwe, niet te grote PC voor een bedrijf voor kantoorwerk. De PC moest behoorlijk stil zijn voor kantoorwerk en in ieder geval de kast moet lang meegaan. Doel was mijn buurman aan te tonen dat er beter spul is dan wat hij uit de Dell of HP catalogus haalt....

Voor mijn eigen stille PC had ik al de Antec NSK 3300 overwogen, maar het is toen de Silverstone Sugo SG01 geworden, (http://tweakers.net/productsurvey/manager/122433). De kast was daarom snel gekozen, ik had me al ingelezen. Een starpunt voor inlezen is overigens SilentPCReview. Hier vindt je een uitgebreid verhaal (http://www.silentpcreview.com/article641-page1.html). Best kritisch en ik ben het op de meeste punten wel eens met de reviewers. Ik hou het daarom kort.

Opbouw en afwerking
De NSK 3300 heeft twee kamers: boven zit de ingebouwde voeding en twee 5.25” drive bays waarvan een voorbereid is voor een harde schijf. Boven in de onderkamer is ruimte voor een floppiedrive. De kamers zijn gescheiden; voor de kabels is een opening die je ook met een klepje kan afsluiten. Een tweede harde schijf kan helemaal onderin de kast worden geplaatst. Dit is ook de beste plaats wegens de airflow en de krapte bovenin.

Er gaan nogal wat kabels van de ene kamer naar de ander. Bij mij is dat: voeding naar het moederbord, voeding S-ATA schijf onderin de kast, voeding kastventilator, IDE kabel voor de CD-ROM en tweede harde schijf boven. De kabelroutering is niet optimaal. Ten eerste is de voedingkabel voor het moederbord is eigenlijk te kort voor mijn Asus mobo. Ten tweede moet ook de IDE kabel door de de ene opening tussen de kamers. Hij gaat daarbij van voor naar achter en weer naar voor. Een standaardkabel is maar net lang genoeg. Ook deze kabel staat strak. Ten derde zit de bundel kabels de bovenste harde schijf in de weg bij montage: deze drukt stevig tegen de bundel kabels tussen disk en voeding. Bij een andere plaatsing van de connectors op het mobo kan het natuurlijk veel beter zijn, maar er zijn ook reviews die hetzelfde ondervinden of erger. Lastig, niet mooi en niet goed voor de airflow.

De afwerking is verder netjes. Geen scherpe randen, openen kast zonder gereedschap. Voldoende montagemateriaal wordt meegeleverd.

Koeling
De bovenkamer wordt gekoeld door de voeding. Deze blaast naar boven uit, dit biedt redelijk wat koeling, hoewel een harde schijf beter onderin kan. De benedenkamer heeft een 12cm 3-speed fan. Er zit een klein schakelaartje aan de ventilator met 3 standen. De standen maken waar wat je ervan verwacht: nauwelijks hoorbaar, hoorbaar, duidelijk aanwezig. Je kan het schakelaartje door een PCI open slot aan de achterkant van de kast uitsteken zodat je de snelheid kan aanpassen aan het gebruik (bij gamen op hoog, anders op laag). Heb ik niet nodig: hij staat gewoon op laag. Eigenlijk kan dit met elke fan door deze niet op 12 maar op 5 volt aan te sluiten (stekker omdraaien en met wat geweld in een Molex-kabel van je voeding drukken). En een moederbord met meer features kan het toerental natuurlijk automatisch aanpassen. Heb je dat allemaal niet, is dit is een nette oplossing om je PC instelbaar stil of koel te houden.

Features
Wat beslist opvalt zijn de rubbervoetjes van de kast (waarmee hij op de vloer/tafel staat) en voor de harde schijven. Voor twee harde schijven wordt dit meegeleverd. Het resultaat is zondermeer prima, zowel met de nieuwe (redelijk stille) harde schijf als met de 5 jaar oude lawaaimaker. Antec maakt op dit punt zijn naam beslist waar. Het geheel is stevig afgewerkt.

De uitrusting van de kast is prima. Het front paneel is stevig en de USB (2 x), aan/uit knop, resetknop en geluidstekkertjes zitten in het midden. Zo hoef je niet zo ver te reiken als de kast op de grond staat. De kabels van het voorpaneel zijn omhuld, goed gelabeld en lang genoeg. Kabels die je niet nodig hebt, (firewire) kun je helaas niet afkoppelen.

Voeding
Zoals hierboven genoemd is de bovenkamer niet al te groot. Wel is er ruimte de niet gebruikte voedingskabels op te bergen. De aanwezige kabels zijn overigens ruim voldoende in relatie tot de inbouwmogelijkheden van de kast. Er is geen PCE-E aansluiting. De voeding heeft een 8 cm ventilator die naar boven uitblaast en goed stil bij mijn (low power) systeem.

Installatie
De installatie is probleemloos als je de goede volgorde aanhoudt. Open maken van de kast gaat snel, eigenlijk hoeft alleen de behuizing eraf (zonder gereedschap) en het voorpaneel met een platte schroevedraaier. Ik heb het moederbord eerst voorzien van processor, koeler en geheugen, daarna pas erin geschroefd. Daarna het mobo van voeding voorzien, het frontpaneel aangesloten en als laatste de harde schijven en CD-ROM. Wat overigens altijd weer puzzelen is (3 kasten ervaring!) is de aansluiting van de ledjes “power” en “hdd”. Plus en min staat meestal niet op de kast aangegeven, en als dat wel zo is, staat het weer niet bij het mogo. Het is altijd weer een gok: als het lampje niet brand, draadjes wisselen (LEDjes zijn diodes en laten geen stroom door als ze verkeerd zijn aangesloten).

Gebruik
Tja, wat merk je van de kast bij gebruik? De kast is trilvrij en inderdaad optimaal stil met de CPU-fan op de laagste stand. Ook de voeding hoor je niet. Met de configuratie die ik heb gebruikt (en het kantoorgebruik), is koeling geen enkel probleem. Het is niet echt een designkast, maar wel best fraai. De voorkant is aluminiumkleuring maar voelt wel plastic aan. Aan de binnenkant is nog voldoende ruimte voor groei. Al met al best de extra prijs t.o.v. een budgetkast waard. Ik zie deze kast nog wel eens 8 jaar of zo meegaan, met na 4 jaar nieuw binnenwerk (als er nog mATX moederborden bestaan tenminste)....

Modbaarheid
Ik zie niet veel mogelijkheden. Met het zijpaneel is wel iets te doen, zodat je de binnenkant kan zien. En waarom zou je? Je kiest deze kast m.i. vanwege de acoustische eigenschappen.

En dus...
Neem deze kast als je een kast wil die je helpt en stil systeem te maken tegen niet al te veel extra kosten t.o.v. een budgetkast. Kijk naar mijn Silverstone Sugo SG01 review als je meer eisen hebt.

Heb jij ook een Antec NSK3300 (mATX, 300W, Zilver/Zwart)?