Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Operation Flashpoint: Red River, PC (Windows) Review

CT Marty 12 mei 2011, laatste update op 12 mei 2011, 1.044 views

Operation Flashpoint: Red River, PC (Windows)

Pluspunten

• Pluspunten:
  • Realisme met betrekking tot hoe gemakkelijk je dood gaat.
  • Tactical assault maken de aanvallen realistisch en geregeld.
  • De mogelijkheid tot het sparen van punten per missie waarmee het karakter verbeterd kan worden.
  • Redelijk scherp geprijsd voor een spel dat net uit is.

Minpunten

• Minpunten
  • Matige graphics.
  • Ellenlange stukken rennen.
  • Checkpoints laten soms lang op zich wachten waardoor een lang stuk soms wel 5 keer gerend moet worden in een map met veel snipers.
  • Matige gameplay met betrekking tot de muis; deze is niet geschikt voor "reflex-kills" zoals bij counter strike.
  • Één schot is voldoende, maakt niet veel uit waar je de enemy schiet. Headshots voegen dus niks toe aan dit spel.
  • Epic bug(s) waardoor je niet verder kan dan level 8, zelfs na herinstallatie.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 3
Beste Tweakers,

opzich is dit spel best een aardig spelletje om te doen, maar absoluut niet vergelijkbaar met een game als battlefield. Ik moet zeggen dat ik het erg goed vind hoe snel je dood kan gaan. Een sniperschot en al je werk sinds de laatste checkpoint is voor niks.

Graphics
Ik ben niet van plan van deze review een boek uit te brengen en daarom houd ik het maar kort. Voor een spel van 2011 ben ik wel erg teleurgesteld in de graphics, qua graphics lijkt het soms wel Delta Force op hoge resolutie. Het is niet zo lelijk als Delta Force, maar overtuigen doet het zeker niet. Ik heb zelf een resolutie van 1920 x 1200 en ik vind het spel niet verbijsterend mooi. Voor een spel van 4 jaar geleden zou het er nog mee door kunnen, maar de omgeving vind ik toch wel matig. De wapens zijn verder best redelijk vormgegeven.

Rendering op korte afstand gaat nog wel, maar op lange afstand ziet het er niet uit. Het feit dat foto's van wolken worden gebruikt om boven levels te plakken om een lucht na te simuleren ging mij iets te ver. Ik dacht dat de luchten bij professionele spellen toch wel allemaal dynamisch waren, maar hier niet. Veel stukken zijn wel dynamisch, maar er zijn ook stukken waar een foto van wolken geplakt is ergens in de lucht.

Gameplay
Wat ik leuk vind aan dit spel is het feit dat het (afgezien van de graphics) wel een stuk realistischer is dan battlefield. Een sniperschot in je buik is genoeg om je te doden, dus rondrennen over een stuk vlakke grond is dan ook niet erg aan te raden. Wat ik minder vind is het feit dat één kogel voor elke tegenstander voldoende is. Of je hem nou in zn voet schiet of zn buik of zn hoofd, dat maakt niet zo heel veel uit. Headshots hebben dus geen toegevoegde waarde in dit spel (misschien dat ze je ego wat boosten, maar daar blijft het dan ook bij).

Verder vind ik de wapens niet lekker vloeiend sturen. Ik mis de "Counter Strike" touch waar je uit reflex gemakkelijk schiet. Dit ontbreekt echt wel aan dit spel, want de muisbesturing van het wapen is niet zo fijn dat je gemakkelijk uit reflex een enemy neerhaalt. Ik heb verschillende "mouse sensitivities" geprobeerd, maar ook die konden mij niet echt overtuigen.

Nog iets over de gameplay is de lange afstanden. De lange afstanden maken het spel natuurlijk best realistisch, aangezien battlefield's realisme niet verder gaat dan dat je met E direct in de tank "geteleporteerd" zit. Wat dat betreft zijn voertuigen meestal pas aan het eind van de missie beschikbaar om je naar je volgende objective te brengen. Best leuk dat rennen over eindeloos land, maar niet als je bij een stukje 4 keer neergeschoten wordt na een lang vuurgevecht om vervolgens steeds opnieuw een paar 100 meter te moeten lopen. Totaal kan het zijn dat je met sommige checkpoints wel een avondvierdaagse of zelfs marathon moet lopen voor je er eindelijk langs wil komen.
Nog even een kleine toevoeging op het eeuwige lopen: je kan wel heel lang rennen en het herladen van energie duurt maar heel kort voor je er weer vol tegenaan kunt. De gamedevelopers hebben je geen soldaat maar een marathonrenner gegeven met een geweer en pak aan wat dat betreft.

Wat een erg leuk onderdeel is van dit spel is het feit dat je door de singleplayer missies punten kan sparen. Afhankelijk hoe je een missie afrond; goud, zilver of brons krijg je 3, 2 of 1 punt te besteden die je kan gebruiken om je karakter een beter soldaat (of marathonrenner ;)) te maken. Je kan in totaal 70 of 80 punten besteden. 10 punten per attribuut. Voorbeelden van attributen zijn: endurance (langer rennen volhouden) accuracy (beter richten) tactics (hier heb ik het nut nog niet zo van ingezien).

Tenslotte nog een kort woord over het teamverband en tactisch order: er zijn veel tactische orders te geven, surpressing fire: je teamleden blijven schieten op een doelwit zodat jij dichterbij kan komen en je tegenstander "pinned down" zit. Defend building: spreekt voor zich. Rush: snel ergens heen rennen enz. Daarnaast kun je ook je rol in het team kiezen, rifleman (soort sniper), medic en andere.

Oja, nog één kleine irritatie; je kan niet door bosjes heen lopen, want die zijn zo hard als een bakstenen muur. Wel jammer dat je als je stealthy door de bosjes kruipt je "the open" in moet om vervolgens als "sitting ducks" beschoten te worden.

Bugs
Ook leuk overigens is te vermelden dat een groot probleem is dat mensen met Operation Flashpoint vaak niet verder komen dan level 8. Ik heb deze missie 4 à 5 keer gedaan. Je missie is om alle "enemy forces" rondom een toren weg te werken, maar als je dit gedaan hebt en er niks anders meer is dan je eigen teammates en dode enemies, dan heb je de missie niet gehaald. Ik dacht eerst dat ik iets verkeerd deed, maar na online zoeken schijnt het een veel voorkomend verhaal te zijn. Erg slecht dat zoiets er na game-testing nog in kan zitten. Wanneer dit gebeurt breng je als developer toch ASAP een patch uit?

Mijn conclusie van deze game:
Best een aardige game voor een paar uurtjes speelplezier een paar middagen. Ik heb de singleplayer nog niet uitgespeeld, dus ik weet ook niet hoelang die je bezig houdt. De game is niet super vormgegeven en de gameplay laat qua muisbesturing nog wel wat te wensen over. Wat betreft de manier waarop aanvallen tactisch worden uitgevoerd zit wel een stuk dichterbij de werkelijke uitvoering van Amerikaanse legermissies in landen als Irak dan hoe Battlefield spellen dit doen voorstellen.

Ik hoop dat mijn review uitgebreid genoeg was.
Graag hoor ik nog eventuele suggesties.

Groet,

Mede-tweaker CT Marty

Heb jij ook een Operation Flashpoint: Red River, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

"Gebruikt in combinatie met:
■Intel Core 2 Quad Q6600
■MSI R5770 Hawk"

Hoe soepel draait dit spel op jouw pc?
En komen die matige graphics niet door je 5770 videokaart?
Ik heb alles op hoog staan en hij trekt t gewoon prima.
Hij loopt gewoon wel vlot dus dat is em niet.

Niet om te bashen hoor:

256 MB video card with Pixel Shader 2.0
Microsoft Windows Vista Service Pack 1
5,3 GB free hard disk space and at least 1 GB of free space to store

Bron: http://thesystemrequireme...int-red-river-system.html

Overigens moet ik zeggen dat Tweakers.net van andere system requirements spreekt. (http://tweakers.net/nieuw...nt-red-river-onthuld.html)

Ik heb 1GB videogeheugen en een quad core, zelfs met de specs van tweakers kan ik er gemakkelijk bij. Ik denk dat ik weinig hoef toe te voegen over de (relatief) lage grafische kracht van dit spel. Age of Empires 2 is nog bijna zwaarder.

Dat stelt toch niks voor? Dat kan een pc van 10 jaar oud nog draaien :s

[Reactie gewijzigd door CT Marty op 3 mei 2011 14:43]

opvallend dat ze pixel shader 2 bij de recommended specs hebben staan, alle kaarten sinds geforce 6xxx hebben al shader 3, water is bijvoorbeeld vrij lelijk met 2. Gelukkig speelt dit spel zich in de woestijn af :)
jah maar ook niet iedereen heeft een splinternieuwe pc tot zn beschikking.
Dat is dus onzin. Je kan toch een grafisch goed spel maken waarbij je de instellingen goed kan instellen op jouw systeem? Normaal kun je bij een spel (neem Far Cry 2 bijvoorbeeld) instellen of je het perfect wil spelen (met een i5 en een 6950) systeem ofzo, of dat je alles op laag instelt (met een dual core en een 8600GT).

[Reactie gewijzigd door CT Marty op 3 mei 2011 15:31]

Dat dacht ik ook toen ik het nog eens na las...

Ik heb zelf dezelfde processor maar dan met een 8800GTS 512mb, en ik speel op medium met solid 60fps en af en toe wat flikkerende textures :P

en dan vind ik de graphics nog meevallen :)
matige graphics zijn zeker niet op het systeem afstuurbaar.

ik heb het spel dan maar 5 min gespeeld omdat ik helemaal in de war raakte ervan,
maar de graphics waren bagger, en ik had alles maar dan ook werkelijk ALLES naar max gezet.

'k heb 'n phenom II 1090T en 'n 6850, en hij draait maxed out vrij makkelijk...
Sommige van je min-punten die je noemt zijn over het algemeen de pluspunten van deze game. Zo vergelijk je het met Counterstrike, wat ik geheel onterecht vind.

Ellenlange stukken rennen, dat is ook een punt van realisme. Je word niet 20 meter naast je doel gedropt.
Misschien ellenlange stukken rennen dat dit realistisch is, maar je speelt geen game om een half uur shift + W ingedrukt te houden. Als ik wou wandelen om een grafisch zwakke omgeving te bekijken dan ging ik wel runescape doen ofzo.

Daarnaast, als je dat graag in een realistisch spel wilt, prima, maar een spel waar headshots niet in uitmaken, no offence, maar als ik iemand in zn been schiet is hij over het algemeen niet dood. Je kan iemand in zn dikke duim schieten en het doet hetzelfde als een schot in zijn hoofd.

Checkpoints laten lang op zich wachten, dit voegt weinig aan het realisme toe, hooguit iets aan de moeilijkheidsgraad van de game.

Matige graphics, pluspunt aan het spel? Dacht het niet.

Het feit dat je ellenlange stukken rennen realistsch vindt is tot daar aan toe, maar voor de andere minpunten gaat dit niet op.

[Reactie gewijzigd door CT Marty op 3 mei 2011 14:40]

mee eens met Keuvie...

Volgens mij ben je met een hele andere mindset deze game gaan spelen dan waar hij voor bedoeld is. Deze game is bedoeld voor de mensen die bijvoorbeeld makkelijk een minuut of 10 willen lopen om net in die ene goede angle te kunnen aanvallen. Mensen die bij battlefield de mod project reality graag speelden....

De graphics ben ik met je eens, dat had beter gekunt, maar voor een spel waar de nadruk op realisme wordt gelegd, kan ik het persoonlijk wel door mijn vingers zien... en echt lelijk is het nou ook weer niet... maar ieder zijn smaak :)

De hitboxes en damage die vijanden krijgen had beter gekund, maar ik heb regelmatig meegemaakt dat mijn kogels NIET in 1 keer iemand killen, wel is het overdreven dat ze wegvliegen van een pistoolschot o.i.d. Met de bulletdrop en andere eigenschappen van wapens is het bijvoorbeeld wel heel erg realistisch overgenomen.

De gemiddelde gamer die battlefield e.d gewend is zal hier inderdaad niet veel plezier aan beleven, het is nou eenmaal niet te vergelijken met mainstream games, en ik denk zelf dat jij ook dacht dat het een battlefield achtige game is en het daarom niet leuk vind ;)
Ik moet zeggen dat je het mooi diplomatisch weet te brengen.
Misschien is het mijn type game ook niet wat betreft dat lopen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel best een leuk spel vind, alleen het lopen is zo mateloos irritant.

Je noemt het feit dat je van een goede angle wil komen, dat is misschien bij multiplayer zo, maar toen ik teveel afweek van de vlaggetjes waar ik heen gecommandeerd werd, zei hij come back soldier o.i.d. en toen ik dat niet deed viel ik dood neer. Ze geven je dan ook naar mijn mening niet veel speling om op je eigen strategische manier het aan te pakken.

Een rode vlag elke 50 meter is mij iets te overdreven. Geef gewoon hoofdlijnen. Maar je moet naar die ellendige controle post luisteren in plaats van dat je zelf je aanpak mag bepalen.

Dat zijn wel wat minpunten waar ik t spel op afgerekend heb. Behalve die punten is het best een aardig spel.
misschien een screenshot erbij om de "matige graphics" te illustreren?
Ik zal wat screenshots posten als ik vanavond thuis ben.
Ik heb met veel plezier de voorganger Operation Flashpoint Red Dragon gespeeld.
Vergeleken met de originele Operation Flashpoint en de hiervan afgesplitstte ARMA reeks zijn de Flaspoint 2 titels qua gameplay een stuk meer arcade geworden.

Ze hebben door de verschillende difficulties geprobeert om verschillende types gamers te bedienen, op de lagere difficulties wordt je door het spel geleid door checkpoints en heel veel informatie die al beschikbaar is.
De interface is makkelijker met crosshairs en je ziet altijd waar je bent op de map.

Op de hogere difficulties moet je over een hoge situational awareness (gevechts overzicht) beschikken om de missies tot een goed einde te leiden.
Je hebt een kompasrichting en veel informatie zie je pas wanneer het in je line of sight is.

Veel van de extra objectives zijn dan niet meteen zichtbaar maar daar moet je echt naar zoeken.
En het gebrek aan respawns zorgen dat een lange game je vanzelf to behoedzaamheid dwingt.

Ik ben er nu bijna doorheen en moet zeggen dat ik het weer een unieke shooter vindt.
Het is alleen nog steeds geen casual shooter en zo is het ook niet bedoeld.

Ik waardeer je review maar zal de game zelf veel hoger beoordelen omdat dit spel absoluut niet in het rijtje battlefield counterstrike kan worden genoemd.
Daarmee doe je de aanwezige diepgang op hogere difficulties teniet en die maken dit spel juist.

Misschien kan je een replay op hogere diff overwegen ?
Ik denk dat je wellicht met het foute gevoel het spel bent binnen gestapt. Dit spel kan je niet met shooters als cod,counterstrike etc vergelijken. Dit is realiteit en dan kan je niet ff een reflex schot maken. Als je alle enemy;s met 1 hit dood zou ik het spel eens op een hogere moeilijkheidsgraad proberen.
zijn die screenshots van jouw op high? Want toen ik Red river had gespeeld zag het er toch een tikkie beter uit
Mijn screenshots zijn zeker op high, misschien dat jij op een kleiner scherm speelt?
Ik speel het op een 26 inch scherm van 1920 x 1200 in elk geval.
Ik moet zeggen dat dit wel de lelijkste dingen van het spel zijn.
Uiteraard heb ik de wat mooiere stukken achterwege gelaten.
Idd, je hebt de game grafisch op low-medium draaien. Het ziet er wel wat beter uit hoor!