Sennheiser CX 680i (Geel, Zwart) Review

Hengst 17 juli 2012, 3.923 views

Sennheiser CX 680i (Geel, Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Blijft goed zitten tijdens sporten
  • Kabelgeleiding
  • Compleet geleverd voor hardlopers

Minpunten

• Rubberen materiaal slijt bij wisselen
  • Jack plug configuratie

Algemeen
Ik heb deze doppen gekocht om te mee te nemen het Vondelpark in voor mijn trainingsrondjes. Ik heb verschillende setjes (eigenlijk allemaal Sennheiser) en deze spraken me in eerste instantie aan door het innovatieve klemsysteem.

Productkeuze
In de overweging welke doppen te kopen heb ik ook gekeken naar banden die langs je hoofd lopen om de doppen goed vast te houden tijdens het rennen maar dan geeft vaak getik op mijn nek. Dus heb ik voor dit systeem gekozen.

Inhoud verpakking
Zoals ik gewend ben van Sennheiser wordt de headset geleverd met alles er op en er aan. 3 maten dopjes, 3 maten oorklemmen, vervangende filters en uiteraard een tasje. Niets mis mee trouwens dat tasje gebruik ik voor deze doppen veel omdat ze voor sporten zijn zitten ze er geregeld in.

Sennheiser levert een gids voor kabelgeleiding mee en de kabel is voorzien van kledingklemmen en een schuifje dat zorgt dat de gescheiden links en rechtsdraad goed langs je hoofd lopen.

Geluidskwaliteit
Het geluid is echter wel verrassend. Van een setje dat voor sporten bedoeld is had ik niet zo'n goede kwaliteit verwacht. Ik heb ze in de VS gekocht voor 85 Dollar, ongeveer 60 euro. Bedenkend dat ze waarschijnlijk al het grootste deel van de prijs voor de "runningfit" van Adidas in rekening brengen waren mijn verwachtingen gewoon redelijk. Ze zijn alleen eigenlijk beter dan mijn CX 400 II set als het om de geluidservaring gaat.

Gebruiksgemak
Sennheiser heeft ook mijn voorkeur door de kabelkwaliteit en ook in geval van deze set maken ze de verwachtingen waar. Daarbovenop hebben ze goed rekening gehouden met het doel van de headset door er een heel kleine stekker aan te maken, deze zit goed op de kabel en steekt heel weinig uit ten opzichte van andere jack stekkers die ik heb gezien. Hij buigt voldoende mee bij eventuele botsingen met takken en dergelijke (iets wat bij een bosloop of in het park nog wel eens voorkomt).
Door de goede geluidsweergave zou ik ze graag dagelijks gebruiken. Hiermee kom ik echter meteen op een groot minpunt. De doppen worden geleverd met de klem vleugels maar ook met een setje vleugel ringen zonder vleugels. Deze zijn voor dagelijks gebruik. Ze dagelijks gebruiken betekent alleen dat je de dopjes moet loshalen om te wisselen tussen sport en dagelijkse modus en die rubberen spullen slijten heel hard als je dat vaak doet.
Als ik kijk naar het gemak bij het sporten is deze set zeer makkelijk in gebruik, de knoppen op de afstandsbediening laten zich goed bedienen ook als je ze niet kunt zien. De kabelgeleiding is gemakkelijk pas te maken en de set zit heel comfortabel in je oor. De vleugels houden goed vast en de dopjes sluiten het geluid van buiten net niet (je kunt dus een gesprek voeren) af. Het is aan te raden de vleugels die bijgeleverd zijn wel allemaal te proberen want de maat zegt niet alles ook de vorm van de vleugel ten opzichte van je oor is belangrijk voor een goede passing.

Aandachtspunten
Een aandachtspunt bij aanschaf is dat Sennheiser de headset connector (jack 3,5 met mic) levert volgens de iPhone, Blackberry configuratie. Ik heb een SGS en Samsung heeft de polen van de mic en de aarde omgedraaid wat leidt tot een blikkerig geluid en een gebrek aan microfoon. Als je de knoppen op de headset indrukt dan hoor je ineens het juiste geluid omdat dan de aarde contact maakt op de juiste baan.

Ik heb het opgelost met een verloopkabel die slechts stereo geluid doorstuurt van de telefoon naar de headset (zat bij mijn CX400II als verlengkabel) maar dat levert een kabel op van 1,5 m. Ook niet heel handig maar het werkt. Ik ben nog op zoek naar een goede verloopstekker maar die heb ik nog niet gevonden. Er zijn overigens wel handleidingen op het web om de stekker zelf om te solderen.

Ik zou ze zeker aanraden aan hardlopers want deze doppen blijven perfect zitten ook als je gaat zweten langs je oren (ze zijn waterdicht) maar koop lever de niet i variant stereo headphones in plaats van deze CX680i met mic als je geen iPhone hebt.

~[Update 17-7-2012]
Inmiddels heb ik een Galaxy S III 16GB gekocht en ook deze gebruik ik tijdens het hardlopen. De audioprocessor van de SIII is van hetzelfde soort als in de SI, dat vraagt dus om goede doppen. Ik had verwacht dat ik de verloopkabel die ik gebruikte nog steeds nodig zou hebben maar Samsung heeft de SIII aangepast zodat hij ook over iPhone geconfigureerde jacks werkt. Topkeuze van Samsung. Erg fijn voor mij want na twee jaar behoorlijk lopen en zweten op deze doppen doen ze het nog steeds fantastisch.

Op de foto's:

1. De headset in stukjes. De onderdelen kunnen allemaal los, er zit ook een filter in de geluidsgang, deze heb ik laten zitten want die ben je zo kwijt.

2. De kabelklip en de bediening voor een apple apparaat, volume, play / pause en de telefoon opnemen.

3. De hele headset, als je geel verschrikkelijk vindt, tja...

4. Het schuifje om de kabel rond je gezicht te geleiden.

Heb jij ook een Sennheiser CX 680i (Geel, Zwart)?

Geel is al heel lang dé kleur voor sportkoptelefoons. Kijk maar naar de Sony Sports-serie van weleer :+ Ik heb zelf nog wel ergens een hele oude FM-koptelefoon liggen...

Serieuze vraag: in-earkoptelefoons willen nog wel eens flink last hebben van zogenaamde microphonics. Alle bewegingen die je maakt (hardlopen!) worden doorgegeven aan de kabel, die het geluid weer doorgeeft aan de koptelefoon. Dus: je hoort jezelf lopen door de koptelefoon. In hoeverre heb je hier bij deze koptelefoon last van?

Een "gewone" in-ear als de Sennheiser CX300 heeft hier erg veel last van (je hoort elke stap als een harde bonk); maar mijn Sennheiser IE 8 heeft het opgelost door de kabel boven je oor langs te laten gaan.
De bonk ken ik, op de 300 en 400 heb ik ze ook flink gehoord. Eigenlijk is die bonk niet vreemd want je hoort de kabel tegen je lichaam botsen, ik vond het behoorlijk irritant vooral bij hardlopen. Van dit 8)7 of dit |:( , zeg maar.

Ik ben er achter gekomen via verschillende fora dat kabelgeleiding de sleutel is en daar is deze set goed in. De kabel loopt zo langs je hoofd dat hij nauwelijks beweegt en de bonk niet meer is dan hoe het zou zijn bij rustig bewegen met een normale set en dat is nog afhankelijk van je looptechniek en hoe goed de set zit.

Het schuifje onder je kin meet wel nauw, want te strak zit het niet zo lekker en te los is tikken van de kabel maar precies goed is geweldig. Je moet dus even pielen met deze set maar daarna is het gewoon goed.

De IE8 leek mij ook een oplossing maar voor lopen vond ik die te duur, zeker omdat ze niet waterdicht zijn en ik zweet nogal tijdens hardlopen. Bij hardlopen verwacht ik echter ook dat de dopjes van de IE8 los gaan door je voetstappen. De vleugels van deze set duwen de dopjes ook nog eens in je gehoorgang.
De dopjes van de 680i lijken hetzelfde te zijn als die van elke andere in-ear Sennheiser, alleen dan geel. De IE 8 is zeker niet aan te raden voor hardlopen, daar is 'ie echt veel te duur voor inderdaad. Ik gebruik hem wel 3 dagen in de week onderweg, en hij is nog heel, maar hardlopen wordt 'm vast wat teveel.
Klopt de dopjes zijn uitwisselbaar met andere typen van Sennheiser. De vleugels zijn wel specifiek voor de sportserie. Er is ook een mx variant (met conventionele dopjes). Deze heb ik niet geprobeerd maar zou waarschijnlijk niet bonken.

Ik kan me voorstellen dat je met een IE8 niet gaat hardlopen, ik vond deze al prijzig om mee te sporten maar ik gebruik ze wel veel dus ach :).

Ik zal in de loop der tijd nog wat ervaringen toevoegen, ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat de bonk heel veel samenhangt met mijn eigen cadans. Analyse volgt.

[Reactie gewijzigd door Hengst op 10 mei 2011 23:06]

Ik zal wat fotootjes toevoegen van hoe ze in mijn oor zitten als ik hardloop morgen.

Oh en sorry van tiepvauten. Ik ga soms een beetje te snel en er zat een kat op schoot :-)
Ik heb de review wat aangepast, stuk toegevoegd over de passing en het gebruik.