Specificaties 2,44" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Bold 9780 Zwart Review

XoReP 29 april 2011, laatste update op 29 april 2011, 2.896 views

BlackBerry Bold 9780 Zwart

Pluspunten

• Accuduur
  • Bereik
  • Fysiek toetsenbord
  • Stabiliteit
  • BBM werkt erg lekker en betrouwbaar

Minpunten

• Magere appstore
  • Stock navigatie valt tegen
  • BESX minimaal nodig voor goede samenwerking met Exchange (levert overigens wel extra handige features erbij)

Ik heb eigenlijk voor deze mobiel alles wel gehad qua platformen dus kan opzich wel aardig het een en ander met elkaar vergelijken. In het begin was ik om eerlijk te zijn super anti BlackBerry maar om dat te kunnen gronden heb ik in een wilde bui en door een goede aanbieding besloten een 9780 te nemen. Hiervoor had ik trouwens een HTC Desire waar ik eigenlijk totaal tevreden over ben.

Featureset
Eigenlijk kun je er alles mee alleen zijn er een paar kleine dingetjes die tegenwoordig beter kunnen en daarom is het niet perfect. Qua apps valt het tegen en stock navigatie stelt niks voor wat voor mij toch wel even een domper was. Browsen zonder touchscreen is ook weer ff wennen na 5 touchscreen telefoons hiervoor gehad te hebben maar dat weet je en moet zeggen dat ik me er ook goed mee kan redden.
Verder vindt ik de feature dat hij locked in de speciale hoesjes erg handig en de software

Accuduur en bereik
Dit zijn echt grote pluspunten. De accu trekt het zeker met de nieuwe firmware (6.0.0.534) enkele dagen als je hem niet heel veel gebruikt en ook origineel wel maar ietjes minder. Met normaal gebruik doet hij bij mij 2 dagen meestal. Het bereik is ook zeer goed te noemen en heb vaak het meeste bereik i.v.m. andere om mij heen met de zelfde provider en andere telefoons.

Gebruiksgemak
Doordat je hem bediend met je hardware toetsenbord vind ik het bedienen met 1 hand ook lekkerder werken dan bij touchscreen telefoon, vooral als je bijvoorbeeld aan het lopen bent op drukken stations. Het toetsenbordje werkt bij mij echt heel accuraat wat ik toch niet echt verwacht had.
De software is in het begin wel ff wennen en soms een beetje onoverzichtelijk maar eigenlijk zit dat ook gewoon goed in elkaar.

Design en bouwkwaliteit
Het design is erg prettig, het ziet er zakelijk en solide uit en houd lekker vast. De bouwkwaliteit is opzich goed maar kon wat beter. De touchpad maakt een klein beetje geluid bij gebruik en het scherm kun je aan de zijkanten een beetje indrukken (dit schijnt overigens geen kwaad te kunnen). Al met al weinig te klagen eigenlijk.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Echt niks te klagen eigenlijk. Hij werkt gewoon altijd en loopt nooit vast of dat soort dingen.

De prijs is opzich goed over het algemeen hoewel het nog steeds geen koopje is ;) Maar zeker zijn geld waard.

Al met al een telefoon waar ik buiten mijn verwachtingen toch erg tevreden over ben (mensen zien mij als een Android-fanboy). Toch zou ik Android aan de meeste mensen wel blijven aanbevelen gezien die veel van de features niet gebruiken van een BlackBerry en meer hebben aan de rijk gevulde Market en touchscreen. Ik zelf zou eigenlijk niet weten wat mijn volgende telefoon wordt... of een nieuwe Android of een Bold met touchscreen. Alles heeft zijn voor- en nadelen maar dat moet ik dan maar zien ;)

Heb jij ook een BlackBerry Bold 9780 Zwart?

prima toestel, enige minpunt is dat het klepje van de accu na een paar maande intensief gebruik erg los zit.
Waarom wil je dat klepje steeds loshalen dan? Je weet dat je het toestel ook kunt herstarten zonder batterij-pull? Gewoon 'Alt - aA - Del' indrukken :)