AMD Athlon 64 3000+ (S754, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W) Review

T.T. 19 april 2005, laatste update op 19 april 2005, 385 views

AMD Athlon 64 3000+ (S754, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W)

Pluspunten

• Cool&Quiet
  • Snel
  • Goede prijs/prestatie
  • 64-bit ondersteuning

Minpunten

• Socket754, dus single-channel geheugen

Deze processor rond april 2004 gekocht ter vervanging van AthlonXP 2400+. De processor vervolgens toegerust met een Zalman koeler die in te stellen is met fanmate ik gebruik echter Speedfan om het toerental van de koeler laag te houden. Deze combinatie is perfect: wanneer het nodig is, dan draait de processor op volle kracht en is dan super snel. De rest van de tijd (99%) is de pc volledig stil. In rust houd ik de temperatuur op maximaal 35C, de koeler doet dan 1440rpm (slechts 10% van maximum).

Prestaties zijn prima, hoewel sommige games misschien wat zouden profiteren van dualchannel geheugen. De 3200+ en 3400+ modellen hebben 1MB L2 cache, maar daar staat tegenover dat dit 3000+ model net als het 3200+ model op 2.0GHz loopt.

Ik heb nooit vastlopers, de stabiliteit is dus perfect in orde. Prijs is lager dan vergelijkbare processoren van Intel en voor mij was de keuze dan ook eenvoudig. Des te meer omdat het moederbord niet al te duur was en Intel processoren destijds flink warm werden. Compatibiliteit is nog niet zo veel over te zeggen, want ik gebruik nog geen 64-bits software. Dat zal binnenkort gaan veranderen met de komst van WindowsXP 64-bit edition.

Als ik op dit moment weer een processor moest kopen, dan zou ik voor Socket939 gaan, maar dat was toen niet te koop en bovendien is dit voorlopig nog snel genoeg.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3000+ (S754, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W)?