Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Sony) Review

Vipsie 27 april 2011, laatste update op 3 oktober 2011, 578 views

Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Sony)

Pluspunten

• Zoombereik
  • Macro
  • Scherpte op f8 of hoger

Minpunten

• Autofocus
  • Scherpte wijd open

AF-snelheid Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 5
Ik heb deze lens gekocht omdat ik een lens zocht om in Tanzania tijdens een safari foto's te maken van de dieren.

Bereik
De lens heeft een fijn bereik en is een mooie aanvulling op de standaard kitlens van de Sony a300 (dt 18-70). De 300mm is toch net even iets meer dan 200mm en je kan er ook behoorlijk ver mee inzoomen.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is behoorlijk goed. Op vakantie was er behoorlijk veel stof in de lucht en aan het eind van de vakantie zat de lens geheel onder het stof. Tot nu toe geen last van zand of stof in de lens. Het zoomen gaat af en toe een beetje zwaar maar het is geen last. De focus ring draait wel heel erg soepel op MF zodat je redelijk snel kan focussen. Het is alleen wel een nadeel dat het voorste lenselement meedraait bij het focussen.

Autofocus
De autofocus is niet heel snel. Er zit geen focus motor in de lens. Focussen ging alleen goed als ik het focusgebied op spot zet en dan het onderwerp in het midden zet. Op breed zit de lens er vaak naast en dat leidde bij mij vaak tot frustratie zodat ik manual ben gaan focussen. De lens heeft ook de neiging om eerst het hele focuslengte af toe zoeken van oneindig naar 1.5m en dan weer terug, terwijl het onderwerp soms vlak bij oneindig is. Er is ook geen mogelijkheid om hem bijvoorbeeld tussen 3m en oneindig in te stellen.

Scherpte
De scherpte is wijd open niet heel erg goed maar er valt mee te leven. Dit wordt een stuk beter als je hem afstopt naar f8. Op 300mm is de lens niet heel erg scherp maar dit is al weg als je uitzoomt naar 280mm. Ook op 70mm is de lens scherp. De lens is op f8 over de gehele lengte scherp.

Macro
De macro functie op 200-300mm heb ik tot nu toe 1 keer gebruikt en dit beviel me wel. Ik had toen alleen een beetje moeite om de foto scherp te krijgen vanwege de kleine DoF. Ik moet bekennen dat ik ook geen statief bij me had.

Heb jij ook een Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Sony)?