Logitech MX610 Laser Cordless Mouse (USB) Review

lourens_h 11 januari 2007, 1.130 views

Logitech MX610 Laser Cordless Mouse (USB)

Pluspunten

• goede vorm, functionele knoppen, fijne materialen

Minpunten

• af en toe haperen van de cursor.
  • het gebruik van deze muis leidt tot ernstige conflicten met windows XP en zelfs tot schade op laptop van Toshiba met windows xp

Ik heb deze muis gebruikt op een medion pc (2002) met windows xp, en een satellite a110 (2006) met windows xp

Ergonomie: hierover kan ik kort zijn, voor mijn grote hand is deze muis goed, ook de mediaknopjes voor geluid liggen binnen bereik van mijn grote vingers. Het scrolwiel voor gebruik als drukknop is, zoals bij bijna alle muizen van Logitech, zwaar en voor regelmatig (professioneel Autocad, Microstation) gebruik te zwaar. Het gewicht vind ik goed, je voelt tenminste dat je iets in de hand hebt, het levert geen probleem op bij veelvuldig gebruik.

Functionaliteit: draadloos, ik wilde er eerst niet aan, maar wil nu niet meer zonder, dus dat is goed. De beweging van de cursor hapert wel regelmatig (ook bij volle batterijen), dit zou ook kunnen komen door de plaats van de ontvanger, deze zit bij mij aan de achterkant van de pc, welke op de vloer staat. De algemene knoppen vooruit en achteruit zijn ideaal en ook het tijdens het spelen van een spel het geluid wat harder of zachter kunnen zetten zonder de hand van de muis af te hoeven halen is erg praktisch.

Precisie: de muis werkt precies, meestal geen probleem om de juiste elementen te selecteren, maar de beweging hapert regelmatig en dat is irritant, dat is iets waar je als gebruiker geen rekening mee houdt, ook bij een andere draadloze muis van Logitech constateer ik datzelfde.

Vormgeving en bouwkwaliteit: ik heb de muis pas gekocht nadat ik deze op de hcc dagen in de hand kon houden en kon uitproberen. ik ben er erg tevreden over. ook nu na enkele maanden gebruik nog geen slijtageplekken. De muis is ook goed schoon te houden. Omdat het een draadloze muis is en hij daardoor iets meer gewicht heeft ligt deze lekkerder in de hand en heb je het gevoel dat het ook degelijk is. Hij is me al een paar keer op een tegelvloer gevallen, maar dit deert hem niet.

DRIVERS: dit is het heikele punt, ook bekend in de database van Microsoft. Vanaf de site van Logitech de driver SETPOINT.EXE geladen en geinstalleerd. De viruscanner McAffee geeft onder XP elke keer bij gebruik de melding "verdacht script aangetroffen Setpoint.exe" en als het programma wordt opgestart de melding "toepassingsfout".

Door gebruik van deze muis werd mijn pas aangeschafte laptop onbruikbaar en heeft mij honderden euro's gekost aan zweet tranen, telefoonkosten naar Toshiba en herinstallatie. Door het gebruik zijn bestanden op de laptop corrupt geraakt, "" het blauwe windows scherm met de foutmelding 0x000000D1"",waardoor de setup opnieuw moest worden gedraaid. Eerst had ik niet door waardoor de laptop plotseling opnieuw opstartte, ik dacht een defecte laptop en zou hem al opsturen naar Toshiba, maar het lukte me uiteindelijk toch weer de setup succesvol af te ronden, maar bij de tweede keer had ik door dat de usb-stick/muis er de oorzaak van waren dat de laptop onbruikbaar werd en tot nu toe nog geen succesvolle setup kunnen draaien..
Als iemand mij hierbij kan helpen, dan graag !

Heb jij ook een Logitech MX610 Laser Cordless Mouse (USB)?

Het klinkt misschien lullig en sadistisch, maar die driverproblemen liggen aan je computer en kan je niet wijten aan Logitech. Simpelweg, omdat ik deze muis in 2005 voor mijn verjaardag kreeg en hij perfect werkte. Later hebben 2 vrienden van mij deze muis nog gekocht, omdat ik ze die muis aanraadde. Op mijn verjaardag eind 2006 kreeg ik dan een G5 van mijn broer, maar zij werken er nog steeds mee en hebben nooit driver problemen gehad.

Wat je wel als negatief zou kunnen stellen imho is het accuverbruik. 2 AA'tjes zuipt hij er op een intensieve modus binnen 5 dagen er doorheen :'(
Gebruik je oplaadbare NiMh ofzo? Met nieuwe Duracells gaat mijn muis maanden mee
Het probleem van het haperen ligt aan de (imo) zwakke zender. Als jij je pc onder je bureau hebt staan, heb je geheid problemen daarmee. Staak uw zoektocht dus maar :)
Heb zelf oplaadbare batterijen, 2100Mah, werken prima meer dan een maand. Wat ik heel erg storend vind is de zender/ontvanger. Wat ook zeer irritant is, is dat de draadloze netwerkverbinding stoort op deze muis |:(

Dat de boel niet werkt met je notebook vind ik raar, heb zelf ook een Toshiba notebook, met Windows XP en het werkt allemaal prima. Misschien overwegen om een GOEIE antivirus te gebruiken? :P