Specificaties Socket 1155 met Intel P67 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P67A-GD65 (B3) Review

increddibelly 26 april 2011, laatste update op 26 april 2011, 2.996 views

MSI P67A-GD65 (B3)

Pluspunten

• Layout
  • Kwaliteit van componenten
  • Bios herstel functies
  • Overclockbaarheid
  • Cool uiiterlijk wit/blauw/zwart

Minpunten

• het kabeltje van het USB3.0 slotplaatje is wat stroef. beetje sneu, maar verder is er gewoon niets te klagen!
  • nou, ok, het ontbreken van een VGA connector t.b.v. Intel HD graphics is misschien een minpunt.

Layout Score: 5
Dit is mijn eerste MSI bord, na 15 jaar trouwe Asus klant te zijn geweest. De laatste jaren heeft Asus mij steeds vaker teleurgesteld, dus nu is het tijd voor wat anders.

Eerste Indruk
MSI heeft dit moederbord een stoer Blauw/Zwart/Wit thema gegeven. Een leuk uiterlijk is mooi, maar dit bord straalt echt kwaliteit uit.
De 4 bijgeleverde SATA kabeltjes zijn ook wit, twee met een 90 graden connector, twee met een rechte connector. Het is bij het inbouwen handig om keuze te hebben.
Alle connectors zijn erg duidelijk gelabeld. Wat ik erg mooi vond, is dat er in de connector op het moederbord met duidelijke letters staat waar hij voor dient; bijv. in de Rode USB connector op de foto staat met witte letters 'JUSB1'. Dat soort details maakt het installeren net een tikje makkelijker. Ik ben wel gecharmeerd van dit soort details.

Featureset
mijn keuze is gevallen op dit moederbord vanwege de
4x SataII poorten
4x SataIII poorten
4x USB 3.0 poorten
8x USB 2.0 poorten
2 PCIe x16 slots
en het robuuste uiterlijk van de componenten en koelblokken.
Met de overige specs ga ik je niet vervelen.

Het enige wat mist is een VGA poort voor de Intel HD graphics die op Sandy Bridge CPU's aanwezig is. Jammer, maar als ik eerlijk ben, die ging ik toch al niet gebruiken. Dan heb ik toch liever deze extra USB stekkers. Verder zie ik ook een aantal eSATA stekkers; meh, I don't need those.

Layout
Het bord zit stampvol, maar dat is nergens storend of onhandig.
De 2 x16 sloten zijn ver uit elkaar geplaatst, dik handig voor de dikke videokaarten tegenwoordig.
Er zijn 4 connectors voor fans aanwezig, naast een 4 pins CPU fan die kan worden aangestuurd op basis van temperatuur.
Alle interne connectors zitten aan de rand op logische plaatsen. Kabelmanagement is nog nooit zo eenvoudig geweest, dat is erg prettig. (de connectors vlnr Audio uit, CD in, CD in, USB3, 1394, USB1, TPM, COM1, en twee front panel connectors. Bovenin zit nog een JLED1, die volgens de manual is gereserveerd voor de "MSI Future Control Card". Geen idee wat het is, maar het klinkt awesome, en als het bestaat wil ik er een hebben!)
De witte SATA poorten zijn SATA3, de zwarte poorten leveren SATA2. De reden dat ze zo om-en-om zijn geplaatst, is dat er op deze manier van elk type 2 aansluitingen zowel naar boven als naar beneden kunnen worden geleid zonder dat kabels elkaar veel kruisen. Zo kun je op elke plek in je computer met gemak het juiste smaakje SATA regelen voor elk van je schijven en DVD drives. Dat is weer zo'n detail waarmee MSI laat zien dat ze hebben nagedacht over installatiegemak.

Prestaties
Ik geloof niet zo in de invloed van een moederbord op de prestaties, ik heb in ieder geval niets om mee te vergelijken.
Voor de vorm: Overklokken is een eitje (maar dat komt m.i. door de 2600K, gewoon de multiplier een schop geven) Koeling is een eitje (maar dat komt m.i. door de ruime kast met veel fans)

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De componenten zien er robuuster uit dan mijn oude asus, het ziet er netjes afgewerkt uit.
Je kunt aflezen aan ledjes of je CPU voldoende stroom krijgt.
Een mooie toevoeging vind ik de dual-bios mogelijkheid; je kunt twee bios versies in je flash chip zetten; als een van beide corrupt is, m.a.w. als het niet mogelijk is om met een van beide te booten, dan kun je dat aflezen aan ledjes op je moederbord. Zo is het wel heel makkelijk om even een nieuwe BIOS versie uit te proberen. Je kunt ook instellen dat hij terugvalt op de tweede bios als de eerste faalt, en meer van zulke truukjes.

De BIOS is overigens een grafisch opgeleukte UEFI. Het ziet er wat cartoony uit, maar ik vind het wel fijn dat je je muis kunt gebruiken. De menu'tjes zijn logisch ingedeeld.
Vanuit je BIOS kun je backups maken, nieuwe BIOS flashen en er zit een schattige kleine linux ingebakken waar je naar keuze naar kunt booten. Je kunt overigens maar liefst 8 voorkeuren opgeven bij de Boot Order. Als het dan nog niet lukt weet ik het ook niet meer ;)
Al met al zijn er heel veel functies die je helpen bij het herstellen of instellen van je systeem. Een erg prettige gedachte.

Overklokbaarheid
Op het moederbord zit een knopje, wat -als je het indrukt- een paar keer de computer reboot met verschillende overgeklokte instellingen en vervolgens bepaalt welke setting optimaal is.
Ik vind dit een zinloze functie bij Sandy Bridge CPU's; je gaat niet of nauwelijks aan de bussnelheid zitten, en als je een vrije multiplier hebt is overklokken uiteraard kinderspel. Geheugentimings worden niet aangepast (bij mijn valueram tenminste, ymmv) dus hier heb je niet veel aan.
Gelukkig is het mogelijk alles zelf te doen: Je kunt in de bios een aantal overklokprofielen definieren, waarbij alle voltages, multipliers en timings worden opgeslagen. Dat maakt het erg makkelijk om te experimenteren. Bovendien zijn er 7 meetpunten op het moederbord, waar je voltages kunt meten van je CPU en RAM. zie afb1 voor details.

Compatibiliteit
je kunt je printer niet meer aansluiten op je parallelle poort. :(
Maar alles wat je recent hebt aangeschaft, doet het gewoon. En alles wat je de komende jaren gaat kopen, doet het ook. Klaar.
Er zijn geruchten over problemen met SSD's, maar ik heb nergens last van.

Ondersteuning door fabrikant
Meegeleverde software checkt op alle driver / bios updates bij boot. Handig, maar snel irritant. Je kunt deze automatische check ook uitzetten en zelf af en toe het tooltje starten of op de website neuzen. De tool werkt wel goed, dus toch een pluspunt. De manual (niet in Dutch, slecht vertaald Engels is de beste keus) heeft duidelijke plaatjes en tekst. Je wordt via de manual erop gewezen waar de poorten voor bedoeld zijn (bijvoorbeeld: USB1 is bedoeld om USB apparaten snel op te laden. Dat gok je zelf niet als je het op goed geluk aansluit) zonder dat het belerend of overdreven wordt.

niet de duurste, niet de goedkoopste. Er is ook een grote broer, GD80, maar ik zie geen meerwaarde t.o.v. dit bord. het verschil in prijs is echter aanzienlijk.

Mijn eerste MSI bord! En zeker niet mijn laatste. Ik ben zeer tevreden over de indruk van kwaliteit die het bord achterlaat. De layout en accessoires zijn uitstekend. Meegeleverde software is prima, de bios is prima, en overklokken is een eitje. Daarbij, alles werkt. In een keer. top!

Tip
MSI moederborden hebben schijnbaar de neiging om continu te rebooten als er iets mis is.
In mijn geval maakte een schroefje van de koeler contact met de baseplate - erg obscuur, maar geen reden voor RMA.

Heb jij ook een MSI P67A-GD65 (B3)?

lekker geschreven, ja het missen van een VGA connector naar de onboard graphics is jammer.. maar te overzien. Vooral dat kleine stukje over compatibiliteit is een fijn detail over het moederbord. goed!
Maar hoe is dat een minpunt van het moederbord, dat is echt iets wat bij de chipset ligt. Dan moet je dit bord kopen, maar dan met een Z68 erop, dan heb je dat 'probleem' niet :)
Dat is niet helemaal waar, de SATA 6Gbps poorten (niet SATA 3, dat is een onjuiste benaming) worden 2 geleverd door de Intel chipset, de andere 2 door een externe controller. Je hebt dus eerst alle poorten van je Intel Controller, daarna die van de Marvellcontroller. Dat is dus niet zozeer gedaan om het installatiegemak, maar omdat het anders verdomd lastig is om de connectoren goed te kunnen verbinden met de chip waar ze vandaan komen.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 26 april 2011 14:33]

dan heb je dat 'probleem' niet
hehe, nu ook niet :) moet nu al zoeken naar negatieve eigenschappen. Zeg, bedankt voor jouw review van de oude versie van deze plank trouwens, dat was mede de reden dat deze het uiteindelijk is geworden.
overigens, een Z68 bord kon ik vorige week nog niet kopen... ;)
Zou kunnen, maar je maakt het mij niet wijs dat ze het niet voor elkaar zouden krijgen als ze de layout anders zouden willen :)
Maar goed, linksom of rechtsom, het resultaat is hetzelfde: overal in de kast heb je elk smaakje SATA tot je beschikking zonder dat kabeltjes elkaar moeten kruisen.

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 27 april 2011 09:15]

Goede en Nette Review,

Ik heb hetzelfde Moederbord, Processor en Cooler als u.
Dit was ook de eerste keer voor mij dat ik met een MSI Bord werk.

Het draait hier ongeveer een week.

Alleen heb ik wat vraagjes aan jou.

1. Ik heb af en toe last van een hard freeze, geen idee of dit iets met het Moederbord te maken heeft. Ram Geheugen in ieder geval niet. (deze heb ik al getest met Memtest86+)
Dan blijft namelijk zelfs mijn muis en toetsenbord hangen als ik bijvoorbeeld aan het surfen ben.

2. Ook als ik mijn pc opstart hoor ik 4 biepjes, 3 op dezelfde toon en dan, een 4de die een toontje hoger is. Heb jij daar ook last van?

3. Ook bij de installatie van de Mugen 2 komt het bracket tegen 3 pinnetjes op de achterkant van het moederbord. ze raken net niet het bracket van de cooler. ( Het schuim zit er nog net tussen. Heb jij hier ook last van?
Hij maakt denk ik net geen kortsluiting dus het zal wel goed zijn?

4. En wat is zijn de temps van jou 2600K idle in Windows?

Hopelijk kunt u ze beantwoorden. (Dat zou voor mij wat dingen duidelijker kunnen maken)

Groetjes Tim.

[Reactie gewijzigd door Thebestchoice op 26 april 2011 16:52]

Freeze - hoeveel vermogen levert je voeding? Veel mensen vergeten dat de CPU een eigen stroomaansluiting heeft, die zit tussen de PS/2 poort en je CPU op het moederbord. Heb je die aangesloten?

maar eerlijk gezegd zou ik beginnen met troubleshooten bij de piepjes, de betekenis daarvan is op te zoeken en wellicht geeft hij aan dat er te weinig stroom is.
Misschien is het wel normaal dat hij piept, en geven de piepjes aan dat testjes geslaagd zijn bij opstarten. Ik heb geen speaker aangesloten, dus kan het niet beoordelen.
edit: heb zelf even gegoogeld, ben ook wel benieuwd naar de beep codes. Het valt nog niet mee om de juiste info te vinden... :S

de backplate komt inderdaad dichtbij de bodemplaat van de 1155 socket. Je hebt denk ik wel de backplate van de Mugen met de schuim-kant tegen het moederbord gedaan?

Temps met de 2600K @ 4 GHz zijn 30 graden idle.

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 27 april 2011 09:21]

Hi, bedankt voor je reactie!

Ik heb een Seasonic M12II Bronze 520W.
Daar heb ik op aangesloten:

1. Core i7 2600k (nog niet overgeclockt)
2. 1x HD6950 1GB (nog niet overgeclockt)
3. 8GB Corsair geheugen.
4.1x 1TB WD Caviar Black.

Ja die had ik al op mijn Moederbord aangesloten met een 2x 4pins aansluiting, alleen zat er bij mij nog een klein klepje op de aansluiting, maar die heb ik er afgehaald zodat het er 8 werden in plaast van 4.
Gewoon voor de zekerheid mocht de CPU meer power vragen over een tijdje.( i.v.m Overclock)
En natuurlijk de standaard 24 pins connector, Dus een tekort aan power is er volgens mij niet.

Ja, die beeps klinken inderdaad niet echt lekker, alsof er iets niet goed is.
Ik had er zelf ook eerst geen speaker op zitten, maar bedacht mezelf toen dat het wel belangrijk is mocht er iets niet goed zijn.
Ik heb er zelf ook veel naar gegoogled, maar tot op heden is het voor mij een raadsel!

Ik ben van plan om maar met MSI zelf contact op te nemen, om te horen wat zij er over te zeggen hebben.
Alleen staat er bij mij niet meer het Serienummer op de doos (de stikker is er half af :( ) , deze moet ik op de support site van hun invullen.
Kan jij mischien nog het serienummer achterhalen op jou MB doos?
Het nummer begint zo: S/N:********** de rest is er af bij mij.

Over de Backplate, deze heb ik met de schuimlaag tegen het moederbord gemonteerd, maar toch aan de rechterkant steken 3 pinnetjes uit die langer zijn dan de rest. en ze raken volgens mij net niet het metaal van het bracket. (het is volgens mij echt minder dan een milimeter)

Oke, Deze temps kunnen bij mij wel wat lager, denk ik?
Mijn Temps Idle zijn in Windows (gemeten met Coretemp)
Core 1: 31/32
Core 2: 28/27
Core 3: 21/22
Core 4: 31/32
Maarja ik heb dan ook maar 2 casefans in mijn behuizing zitten. (Maar er komen er nog twee bij)

in UEFI: 43/45 een stuk hoger. Er word gezegd dat de CPU dan niet IDLE is. en op veel forums word er veel geklaagd over hoger temps in UEFI.

Groetjes Tim.

[Reactie gewijzigd door Thebestchoice op 28 april 2011 17:20]

grappig, we hebben bijna hetzelfde systeem :)

het is inderdaad lastig om zinnige info te vinden over de piepjes. misschien zijn er hier op GoT wel MSI fans die er meer over kunnen vertellen.

Die temperaturen lijken me netjes hoor :) UEFI geeft bij mij ook ongeveer 40-45 aan, CoreTemp in het OS om en nabij 30. Het klinkt alsof UEFI iets anders meet dan CoreTemp, of dat er een bug in de bios zit en die wordt dan hopelijk opgelost met een bios update in de toekomst.

Misschien zou het helpen als je (een linkje naar) een foto van je backplate plaatst? ik kan het me niet goed voorstellen.

ik hou mijn serienummer even voor mezelf als je het goed vindt (en anders ook :Y) ) wel bedankt voor de tip, ik ga nog snel de sticker er snel even af halen voordat de doos bij het oud papier gaat.

edit: yep, vriendelijke vrienden van GoT hebben een antwoord: MSI-P67A-GD65 probleem
ook een handige link bij troubleshooten: MSI troubleshooting
ik lees ook dat het moederbord 1x piept voor elk USB apparaat wat hij ziet, en daarna 1x om te zeggen dat alles OK is.

ik hoop dat je het kunt oplossen :)

[Reactie gewijzigd door increddibelly op 27 april 2011 23:48]

Oh.. excuses, ik wist niet dat Serienummers identiek waren. :X
Dat was niet mijn bedoeling.

Ik heb vanmiddag ook maar even MSI gemaild en nu al antwoord terug!

Zei vertelden mij dat de beeps komen van de USB Controllers, en niet de aangesloten USB apparaten.
Dus dat heb ik net even getest en inderdaad, nadat ik alle USB controllers had uitgeschakeld kreeg ik bij het opstarten maar 1 beep.
Had vanmiddag ook mijn BIOS geflashed (voordat ik het mailtje terug kreeg van MSI)
naar 1.B die sinds Zondag uit is.
Nu zijn de beeps door de bios update andersom eerst 1 lange daarna 3 korte.

Ik heb hier nog een paar foto's die ik heb gemaakt van mijn Mugen 2 bracket.

[IMG]http://i1215.photobucket....01/Thebestchoice1/MB1.jpg[/IMG]
[IMG]http://i1215.photobucket....01/Thebestchoice1/MB2.jpg[/IMG]
[IMG]http://i1215.photobucket....01/Thebestchoice1/MB3.jpg[/IMG]

Ik kreeg de foto's niet scherper dan dit.

[Reactie gewijzigd door Thebestchoice op 30 april 2011 09:25]

Gisteren is mijn moederbord overleden.
Ik weet niet waar het precies door komt.
Of 1 chip werd te heet en is gaan fikken.
Of de houder van de mugen 2 cooler zat toch te dicht op de chips en dat heeft kortsluiting gegeven.
hier 3 foto's. Foto 1 daar zie je om welke chip het gaat
Foto twee is als de houder er op ligt.
foto 3 zie je goed dat een deel van de bescherming op de houder is verbrand/gesmolten, en dat 1 pinnetje van de chip dus is verbrand/doorgeslagen.

Hebben jullie een idee wat het kon zijn?
Nog een andere vraag. Ik moet nu dus een nieuw mobo in mijn pc gaan zetten. Als ik nu een ander mobo koop (bijv. pricewatch: Asrock P67 Extreme4 Gen3) is de kans dan groot dat ik ook heel windows 7 opnieuw moet gaan installeren? Of zal hij het wel herkennen en werkt het dan?
Ik ga anders gewoon weer hetzelfde bord kopen (deze MSI dus), maarja die is wel iets duurder.

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 18 december 2011 13:59]

heb je de temperatuuur binnen je PC wel eens gemeten? dit gebeurt niet zomaar. of heb je contact gemaakt tussen koeler en de zijplaat van je kast? dat zorgt ook voor een lekkere ozongeur ;)
heel windows 7 opnieuw moet gaan installeren
het moet niet - maar als je het wel doet werkt het gegarandeerd stukken lekkerder.
als je niet een vreselijk goeie reden hebt om een reinstall tegen te houden (en luiheid is dus geen goeie reden) dan zou ik het absoluut doen.
dat is echt veel te veel.
ik zou dit maar eens goed doornemen;
meer dan een rijstkorrel heb je niet nodig!

[Reactie gewijzigd door zwijnands op 20 februari 2013 10:16]

Nette review, ik beschik zelf ook over het bordje en ben zeer tevreden.
Wel heb ik, zoals jij ook al noemde maar niet kon bevestigen, last van problemen met m'n SSD. Heb zelf het gevoel dat dat meer aan de SSD ligt (OCZ Vertex 3, 120GB)

Probleem is dat ik vaak BSOD krijg als de pc langere tijd aan staat. Vaak start die dan ook niet direct meer, maar moet ik in de bios de boot priority veranderen.
De P67 Chipset ondersteunt geen CPU-ge´ntergreerde GPU. Vandaar dat er geen beeldaansluitingen op het moederbord zitten, zoals de Z68 Chipset moederborden hebben.