Sparkle GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) SP-PX76GDH Review

OcGuru 8 januari 2007, 679 views

Sparkle GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) SP-PX76GDH

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel kaartje voor relatief weinig geld
  • Blijft redelijk koel.
  • Overklokbaarheid is goed

Minpunten

• Standaard koeler laat te wensen over
  • Geen reference PCB
  • Geen games (aangezien de prijs is dit ook onmogelijk )

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Omdat plotseling mijn X700pro kapot ging moest ik snel een nieuwe videokaart hebben. Na enkele reviews en vergelijkingen gelezen te hebben had ik mijn zinnen gezet op een Geforce 7600GT.

De inhoud

Aangzien deze kaart maar 129 euro zat er alleen een driver cd bij en een dvi>vga stekker. Natuurlijk ontbrak het informatieboekje niet.

Featureset

De kaart bevat onder andere 256MB gddr3 geheugen en twee DVI uitgangen. Aangezien mijn monitor gewoon een normale aansluiting heeft heb ik de dvi>vga stekker moeten gebruiken die erbij werdt geleverd. Deze videokaart gebruik trouwens geen reference PCB.

Het inbouwen

Het inbouwen gaf geen probleem. Aangezien er een klein aluminium koelblok opzat met een klein 40mm fan gaf dit de nodige herrie.

Prestaties

De prestaties zijn gewoon goed te noemen. De kaart heeft 12pipelines die op een snelheid van 560mhz werken. Het geheugen draait standaard op 1400Mhz (1.4ghz effectief). De prestaties zijn stukken beter als mijn x700pro. Standaard haalt deze kaart ongeveer 6600 punten in 3dmark05.

Modbaarheid

Aangezien er een kleine fan opzit maakt dit het nodige lawaai. Ik heb deze standaard fan eraf gehaald en een zalman vf700-cu erop gezet. De tempratuur is maar liefst 12 graden gedaald na deze verandering.

Overklokbaarheid

Na een enig tijdje op standaard clocks te hebben gedraaid ging ik toch weer over overklokken. Na coolbits geinstalleerd te hebben keek ik eerst wat voor klokt eruit kwamen met Detect optimal clock in de nvidia driverpanel. Dit kwam op 605/809mhz uit. Dit resulteerde in een 3dmark05 score van ~7000. Na een tijdje overgeklokt te hebben met coolbits kreeg ik telkens error's dat ze snelheid niet toegepast kon worden. Soms ook niet maar dan ook werd de overklok gewoon niet toegepast. Toen kreeg ik de tip om eens AtiTool te proberen. Dit werkte perfect en ik kwam veel verder dan coolbits. Uiteindelijk kwam ik op 635mhz/848mhz uit. Dit kwam neer op een score van 7555punten.

Beeld kwaliteit

Dit is gewoon goed. In games lijkt het er soms iets mooier uit te zien maar dat is ook logisch, aangezien de 7600gt pixelshader 3.0 heeft en de x700 niet.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

De driver optie zijn prima. De menutje start stukken sneller op als Ati control center die soms ook nog eens vastloopt. De driver die op de cd stond was versie 91.31, een redelijk nieuwe driver dus.

Dit was op 1 na de goedkoopste. Maar aangezien deze op voorraad was heb ik deze besteld voor 129,00. Een nette prijs voor dit kaartje.

Heb jij ook een Sparkle GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) SP-PX76GDH?