MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E Review

StanPC 8 januari 2007, laatste update op 8 januari 2007, 2.277 views

MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E

Pluspunten

• Performance
  • Koeler
  • Temperatuur stressed

Minpunten

• Lengte/dikte

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Begin

Nadat mijn 6800XT overleden was, was ik van een plan een nieuwe kaart te kopen die een goede Prijs/performance verhouding heeft en niet al te duur is. Ik kwam al snel uit bij de X1950 Pro of de 7900 GS. Na vele benchmarks door te hebben gekeken kwam ik uiteindelijk tot de X1950 Pro omdat deze kaart in elke benchmark overtuigend won van de 7900GS.

Kopen

Ik heb uiteindelijk voor de MSI versie gekozen omdat deze een goede koeler had en de goedkoopste was. Bovendien waren er bij de Sapphire versies problemen ontdekt en dit was bij de MSI versie niet het geval voor zo ver ik heb kunnen vinden. Ik heb hem gekocht bij www.sallandautomatisering.nl leverijd tot 5 werkdagen, en dit klopte ik had hem netjes binnen de tijd. Enorme doos met een mooi kaartje erin. Ik vond de koeler echt enorm er zit ook nog een extra heatpipe bij deze kaart en de kaart neemt 2 PCI sloten in. Ook nog eens was de kaart lang.

Inbouwen

Na bewonderen en alle voorzorgsmaatregelen moest hij erin. Ik moest hem diagonaal door de kast er in stoppen en dan in de kast weer draaien om hem vervolgens in het PCIe slot te steken. Daarna vast gezet met een schroefje en de stroomkabel er met moeite in gestopt.

Installeren

Als eerste heb ik de Drivers van de CD geļnstalleerd op mijn PC. Maar hierover ben ik niet te spreken. Na de installatie moest ik rebooten en toen het blauwe laad scherm van Windows XP kwam met ''Welkom'' er op bleef mijn PC hangen en liep hij vast. Vervolgens heb ik via veilige modus de drivers gedeļnstalleerd en vervolgens de nieuwste Catalyst Control Centre gedownload. Hiermee waren geen problemen en ik kon gewoon booten.

Systeem:
- Pentium 4 3,2 Ghz @ 3,53 Ghz (10% overclock)
- 2 x 512 (1GB) Dual Channel PC3200 DDR400 Ram @ 440 Mhz
- Asrock 775-DUAL-VSTA (ja dat moederbord met dat 4x PCIe slot... + AGP slot)
- 350 Watt chieftec voeding
Beeldscherm: LG L1919S 19'' 8ms TFT monitor

Beeld

Het beeld is zeer helder en scherp, zeker vergeleken met het beeld van mijn ''noodvideokaart'' die ik er voor in het AGP slot had zitten de Radeon 9250. Maar ik ben qua beeldprestatie niet echt een expert. Films draaien doet hij volgens mij net zo netjes als een goedkoop kaartje van ¤50,- Maar er zijn hier vast specialisten die mij hierop corrigeren en me vertellen dat er wel degelijk verschil in zin. Ik heb dus nog niet met Avivo gespeeld of met andere opties om de beeld kwaliteit te verhogen.

Gamen

Na al dit gedoe was ik toe aan de performance. Ik startte Medal of Honor Allied Assault om de enorme FPS's te zien. Maar dit viel dik tegen, de FPS was niet hoger dan bij een 6800XT of zelfs lager. Toen Battlefield 2 ook dit viel tegen, FPS gemiddeld niet hoger dan 50.

Aanpassing: Ik heb in BIOS PCIe slot als ''Primary Graphics'' slot ingesteld en ik heb iets enabled dat met de Pixelpipelines van PCIe slot te maken had (lol?) Dit heb ik pas gevonden 2 weken nadat ik de kaart had.

Gamen na aanpassing

Nadat ik bepaalde dingen hierboven had aangepast ging ik vol nieuwsgierigheid kijken of mijn dingen wat veranderd hadden. En tot mijn verbazing en vreugde: JA! Mijn FPS bij Medal Of Honor Allied Assault was verdubbeld ten opzichte van de vorige keer.
Battlefield 2 had nu gemiddeld een FPS van 80 op ''Wake Island 2007'' wat zeer aangenaam speelde; Alles High 4x AA. Need for speed Carbon demo alles op hoog loopt vloeiend. Wat een performance vergeleken met mijn vorige kaart. Battlefield 2 werd, ondanks de 1 GB ram opeens veel leuker om te spelen. De gameplay veranderde door deze graphics boost, en ik kreeg meer plezier in het spelen van BF2.

3dmark05/3dmark06

3dmark05: 7606
3dmark06: 4017

(Zie plaatjes onderaan)

Temperaturen

De temperaturen zijn zeer netjes. Ik heb alleen bij mijn Processor airflow, maar bij mijn X1950 Pro heb ik geen 2 coolermaster fans hangen. De temperatuur stressed is ongeveer: 55 graden celcius. In idle is het ongeveer 40 graden celcius. Zeer netjes voor een graphische kaart die het zonder airflow moet doen. Maar wel een uitstekende koeler heeft.

Conclusie na een maandje gamen:

Een geweldige videokaart voor ¤170,- het gaf alles wat ik hoopte na het aanpassen van de instellingen in BIOS. Natuurlijk kan ik nog een Core 2 Duo kopen en een beter moederbord met wel PCIe 16x, maar het belangrijkste vind ik tot nu toe nog de RAM ondanks de bottleneck voor mijn videokaart door de bovenste twee dingen. Ik ben zeer tevreden over de kaart en hoewel hij geen DX10 ondersteuning heeft ben ik van mening dat deze kaart nog wel een tijd mee gaat. (Persoonlijk denk ik dat DX10 nog niet met zo'n vaart zal lopen)

Dus voor iedereen die geen zin heeft om een ''high end'' kaart te kopen en ¤500,- euro uit te geven en achteraf denkt dat hij toch beter een heel nieuw systeem had kunnen kopen, is dit een geweldige kaart. Deze kaart kan je in elk redelijk systeem met PCIe pluggen terwijl je nog niet een enorme bottleneck krijgt. Voor iedereen die een goede performance wil en tevreden is met twee settings op medium en de rest op high, is deze kaart absoluut een aanrader!

Heb jij ook een MSI Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) RX1950PRO-T2D256E?

Leuke survey om te lezen.
heb erg lang getwijfeld om deze kaart te kopen.
Heb uiteindelijk toch snel een 7900gto gekocht, maar als die uitverkocht was geweest was het deze geworden.

Hoe zit het met je voeding? trekt die het een beetje?
Ja mijn voeding trekt het prima :)
Ik heb een 360 Watt Chieftec.
En die heeft geen enkele problemen.
7900GTO is natuurlijk ook een leuke kaart maar moeilijk te krijgen.
maakt deze videokaart veel lawaai? Ik wil deze ook gaan kopen maar ik heb er al aan zitten te denken om er een andere videokaartcooler bij te kopen, maar als dit niet nodig is....
Nee valt opzich wel mee, maar ik hecht niet zo veel waarde aan lawaai of niet. Als het maar acceptabel is, ik het dus niet echt een oor ervoor.
Nette survey. Misschien leuk om te weten, deze kaart (alleen dan ASUS) haalt 11000 punten met een conroe @ 3.6GHz :D (ervaring ;) ) Zonder overklok.
Ik heb dezelfde kaart, doe 8779 in '05 @ stock, met een s939 3500+

Dus je processor is weldegelijk een lichte bottleneck.

En aan de reactie van Woutro te zien, is mijne ook een bottleneck }:O
Denk ook dat zijn moederbord die niet meer dan x4 op die PCI-E slot levert een boosdoener is.
Mooie survey! :)

Kan iemand me misschien vertellen of de koeler veel lawaai maakt? Ik heb inmiddels begrepen dat ze prima koelen en minder lawaai maken dan veel andere X1950 Pro's, maar nog wel hoorbaar geluid of lekker stil?
Ach, ik heb dan wel een behoorlijke bottleneck. Maar hij doet het prima hoor :)
Ik denk ook dat het aan je mobo zal liggen aangezien je CPU sneller is dan een AMD 64 3500+.
Je hoeft 3Dmark06 maar te vergelijken met hem.
Jij heb dus wel de versie van msi gekergen met de 2 slots koeler?

ik lees op verschillende forums dat de msi ook geleverd wordt met de 'gewone' reverentie koeler.
Ik heb rond de kerst ook deze kaart bij Salland besteld en ik kreeg de enkelslot koeler die leek op het referentie-model van de 1950PRO. Ik had liever de dubbelslotskoeler gehad want deze pompt de lucht gelijk naar buiten, maar deze koeler is idle stil genoeg en tijdens het gamen hoor ik toch alleen de boxen.