HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA) - Reviews

Specificaties 11,6" • 1366x768 (WXGA Wide) • 320GB • Overig - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA) Review

HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA)

Pluspunten

• Klein en krachtig
  • Dual core netbook
  • Lange accuduur (normaal gebruik 5 uur en 20 minuten)
  • Altec Lansing speakers
  • 720p & 1080p HD content soepel afspelen

Minpunten

• Ventilator niet echt stil (wordt beter met CoolSense van HP)
  • Trackpad niet echt "gevoelig"
  • Trackpad drukknoppen voelen "vreemd"
  • Extra note, na update naar bios F12 zijn de ventilator problemen verleden tijd.

Deze review gaat over de HP DM1-3125SD, maar HP levert ook de HP DM1-3125ED, een verschil qua uiterlijk is er niet, ED staat voor airshipment, dus naar nederland via vliegtuig. SD voor sea delivery, dus per boot. De beide laptops zijn verder dus identiek.

Voorwoord:

Mijn laatste review over een notebook/netbook ging over mijn "oude" Asus EeePC 900HD. Aangezien deze toch aardig langzaam begon te worden voor het geen ik er mee wou doen, werd het toch echt tijd voor een upgrade. De EeePC 900HD ging in de verkoop. En de zoektocht naar een nieuwe netbook/laptop was geboren.

Al vanaf eind vorig jaar (december 2010) was ik op de hoogte van het feit dat AMD zijn nieuwe AMD Fusion APU zou gaan introduceren. Naar doorlezen van de specificaties was ik dusdanig onder de indruk dat ik het nieuws hierover bleef volgen. Het was alleen erg lang wachten tot de AMD Fusion based netbooks uitkwamen. Gelukkig is het nu eindelijk zover, vandaar ook deze review.

AMD Fusion, wat is dat?

AMD Fusion is hetzelfde wat Intel nu ook doet met zijn Sandy Bridge systemen. Het integreren van een GPU (videokaart) en een CPU (processor) op een "die". Oftewel alles zit ge´ntegreerd in een CPU behuizing. De grafische kern van de AMD Fusion bestaat uit een Radeon 6310 of 6250, het enige verschil tussen beide is de snelheid van de GPU. Het processor gedeelte van de AMD Fusion is op CPU snelheid na gelijk.

AMD levert op dit moment de AMD Fusion reeks in vier smaken te weten;
  • C-30 (single core @ 1.2 Ghz,Radeon 6250 als GPU) (Core Ontario)
  • C-50 (dual core @ 1 Ghz, Radeon 6250 als GPU) (Core Ontario)
  • E-240 (single core @ 1.5 Ghz, Radeon 6310 als GPU) (Core Zacate)
  • E-350 (dual core @ 1.6 Ghz, Radeon 6310 als GPU) Core Zacate)
Er staat nog een AMD C-60 in de planning, en het enige verschil met de C-50 is de "turbo" stand, waardoor deze single core APU wat overklokt wordt naar maximaal 1.33 Ghz.

De HP Pavilion DM1-3125SD

De HP DM1-3125SD

Allereerst eens even de droge specs van de HP Pavilion DM1-3125SD
  • Processor: AMD Fusion E-350 APU (Zacate), dual core @ 1.6 Ghz
  • Videokaart: AMD Radeon 6310 (@ 500 Mhz)
  • Geheugen: DDR3, 1333 Mhz, 2 GB module (1x)
  • Hardeschijf: Hitachi HTS725032A9A364, 7200 RPM, 2.5" inch, 320 GB
  • Beeldscherm: 11,6" inch, widescreen, resolutie 1366 x 768
  • Aansluitingen: HDMI (1x), USB 2.0 (3x), VGA (1x), Gigabit LAN (1x), SD kaart reader (1x)
  • Altec Lansing stereo speakers
  • 1.3 Mpixel webcam met microfoon
  • Headset aansluiting (1 jack, dus of mic of geluid)
  • BlueTooth
Op dit moment heb ik mijn HP een uitbreiding van zijn geheugen gegeven van 2 GB naar 4 GB.

Waarom de HP DM1-3125SD?

Ik ben heel lang wezen wikken en wegen. Welk merk zal ik nemen (MSI, Acer, Sony, Asus of HP)? Hoeveel wil ik ervoor betalen, hoe groot moet mijn scherm zijn etc etc. De reden dat ik toch voor de HP heb gekozen werd uiteindelijk heel simpel. Het uiterlijk sprak me aan, samen met de prijs. Verder was de Sony & MSI te duur en de Asus 1215b was (en is) nog niet leverbaar. Als deze wel beschikbaar was geweest tegelijk met deze HP DM1-3125SD was ik voor de Asus gegaan, maar dan puur vanwege de looks.

De Sony is ondertussen wel in prijs gezakt, en ligt nu rond het prijs niveau van de MSI. De Asus 1215b is ondertussen al leverbaar bij de buren (Duitsland, dus de verwachting is dat deze ook zeer binnenkort in Nederland te krijgen is). Desondanks, blijft de HP qua prijs op dit moment de beste keus.

Als alternatief heb ik nog de Acer Aspire One 522 overwogen, met de iets lager geklokte C-50 APU en en een kleiner 10,1" inch scherm, maar gezien de meerprijs voor deze HP maar 80 euro was, verdween deze netbook al weer snel uit mijn gedachte. Verder was ook de Acer op het moment van aanschaf niet meer leverbaar.

Inhoud van de doos & eerste indruk:

De doos

Inhoud van de doos

De rechterkant van de HP DM1-3125SD

De linkerkant van de HP DM1-3125SD

De doos bevatte niet erg veel:
  • HP DM1-3125SD netbook
  • Garantie boekjes
  • Quick start guide
  • netstroom adapter
  • Accu (6 cell)
Verder ziet de laptop er netjes en degelijk uit. De bovenkant is zwart en heeft een motiefje. Hierdoor vallen vingerafdrukken wat minder op. Het chicklet toetsenbord is zwart en door de relatief grote toetsen is het prettig (10 vingers blind) typen. De trackpad is ook zwart, hij werkt prima alleen de knoppen missen wat "gevoel". Ze drukken niet super lekker. De rest van de notebook is uitgevoerd in mat zilver. In mijn ogen een mooie kleuren combinatie.

Het scherm kan compleet 180 graden gedraaid worden naar achter, zodat je altijd een goede kijkhoek houdt. Verder is de onderkant (de cover), van plastic welke erg makkelijk te verwijderen is (eerst de accu verwijderen). Dit biedt je dan een goede kijk op de binnenkant. Dit heb ik dan ook gebruikt om er een tweede geheugen module bij te plaatsten.

Beeldkwaliteit & prestaties:

De eerste keer booten gaat relatief snel en het valt dan gelijk op hoe kleurrijk en warm het beeldscherm is. De processor lijkt prima geschikt voor zijn taak, hij speelt moeiteloos 720p en 1080p af. In combinatie met Media Player Classic speelt een 1080p film moeiteloos af terwijl de CPU niet meer belast wordt dan 33% (hij wisselt tussen 23 & 33%). Als je daarna switcht naar een ander programma, gaat de film gewoon door. Scrollen door films gaat ook moeiteloos, hij is het spoor nooit kwijt. Zelfs het spelen van spellen gaat deze netbook nog prima af. Ik ben even wezen testen met Alien Swarm (via Steam) en Half-Life 2. Beide spellen lopen op de native resolutie met niet alle settings op high prima. Dat verbaasde me. Ik zal in de toekomst zeker nog meer dingen gaan testen, want harde FPS cijfers heb ik zo eerst niet. 3DMark06 en eventueel Vantage zal ik ook even meenemen.

Verder heb ik de laptop via HDMI aangesloten op mijn 37" Samsung Full HD TV. Het afspelen van Youtube ging uitstekend (zelfs het skippen van stukjes), maar de CPU bleef wel constant op 99% draaien. Dit kwam naar mijn mening meer vanwege de dual screen setup (eigen resolutie 1366*768 en op de TV 1920*1080). Daarna een 720p film getest met behulp van Media Player Classic, hierbij bleef de CPU load rond de 66% hangen. Scrollen naar een ander stukje in de film ging super soepel. Na het uitzetten van het tweede scherm, en het draaien van Youtube & een 720p film op het eigen scherm, ging de CPU load weer naar benednen (tussen de 15 ~ 33%). Maar je kan dus rustig een HD film kijken op je Full HD TV, zonder hickups.

Ondertussen ben ik even wat verder wezen spelen met deze kleine netbook. En een paar testen gedaan. Ik heb The Settlers II - The Next Generation er opgezet deze loopt op de native resolutie uitstekend. Settings staan dan wel op medium. Verder heb ik ook nog The Settlers - The Rise Of An Kingdom geinstalleerd. Deze loopt op de native reslolutie met alles op medium ook prima. Alleen het scrollen gaat soms iets trager. Ook ben ik even wezen spelen met wat oudere games, Battlefield Vietnam en Battlefield 1942 lopen als een trein.

Omdat er op Steam een leuke aanbieding voor kwam, kon ik die niet laten liggen. Battlefield 2, complete collectie voor maar 5 euro. Dat zou een leuk probeersel zijn voor mijn netbook. Na installatie alles op medium instellingen (behalve AA en vSync) en gewoon draaien op 1366x768. Loopt als een trein, iets wat ik niet verwacht had, aangezien mijn "oude" PC met Athlon XP 3000+ en een Geforce 7600GS hier al af en toe moeite mee had.

Op Steam was verder tijdens de "SummerSale" weer een aantal andere leuk games in de aanbieding. Het complete F.E.A.R. pakket en Tombraider. F.E.A.R. heb ik gespeeld en dit draait verrassend goed op 1366x768 met de settings op medium (geen Vsync). Tombraider - The Guardian Of Light werkt zelfs op 1920x1080 op mijn Samsung Full HD TV, dat had ik niet verwacht...

Na installatie van Call Of Duty 2, heb ik deze even getest op de standaard resolutie (1366x768). Alle settings op medium. Geen AA, of Vsync. In multiplayer sessie draait het spel tussen de 25 ~ 30 fps. Afhankelijk van de drukte. Single player draait ook, maar zodra het zwaar wordt, loopt het moeilijk. Al met al wel speelbaar...

3DMark06 heb ik ook even gedraaid op de standaard settings (1280*768).

3DMark06 score: 2144
CPU score: 947
SM2.0 score: 746
HDR/SM3.0 score: 941

De 3DMark06score + CPU-z + GPU-z

Windows 7 voelt net zo soepel als op mijn Phenom II X4 met SSD. Booten gaat snel, surfen gaat snel. Het voelt gewoon niet als een netbook. Verder heeft de uitbreiding van 2 GB naar 4 GB ram, Windows ook nog een kleine boost gegeven.

HP levert onzettend veel software mee, waarvan ik de meeste heb gedeinstalleerd. Zonder deze software draait de netbook nog weer soepeler. HP Cool Sense is eentje die je wel wilt houden.

Herinstallatie van Windows 7

In totaal heb ik nu twee weken gedraaid met Windows 7 Home Premium 32 bit, wat op zich prima werkt, maar om de volledige 4 GB aan ram te benutten is er toch een 64 bits OS nodig. Hiervoor heb ik een ISO gedownload van Windows 7 Home Premium 64 bit, en deze met behulp van een bootable USB stick ge´nstalleerd. De huidige 32 bit key die bijgeleverd is door HP, kan je gewoon gebruiken. Na installatie en activatie van Windows (via de telefoon, anders werkt het niet), draait voor mijn gevoel het systeem nog soepeler als dat het al deed. Dit komt deels natuurlijk ook, doordat nu alle voor ge´nstalleerde HP zooi nu ook weg is. Na de installatie van Windows heb ik via mijn tweede PC alle drivers van de HP site gehaald. Er blijft echter in de hardwarelijst een apparaat op onbekend staan, maar deze be´nvloed de werking van het apparaat niet. De enige HP software die ik wel weer ge´nstalleerd heb is de HP CoolSense.

Altec Lansing speakers, wereld van verschil?

HP adverteert er natuurlijk mee, dat deze netbook is voorzien van Altec Lansing speakers, met een Dolby keurmerk hierop. Nou heb ik ze zelf natuurlijk even aan een test onderworpen, zowel met gamen, als met Youtube en gewoon een MP3. Ik moet zeggen dat het geluid me echt verbaast heeft, ik was gewend aan de " lullige" speakertjes van mijn Asus EeePC 900HD, maar dit geluid is echt een heel stuk beter. Goed, de bass is niet echt aanwezig maar hoge tonen worden goed weergegeven. Al met al ben ik erg tevreden over de geluidskwaliteit.

Zodra je de laptop op schoot neemt, wordt het geluid wel in de kiem gesmoord, vanwege de locatie waar ze zitten.

To Skype or not to Skype?

Om de webcam van 1.3 Mpixel eens aan de tand te voelen in combinatie met de ingebouwde microfoon. De beste methode om te testen is via Skype. De camera kan qua kwaliteit zeker beter (vooral omdat je weinig kan instellen), maar voor een simpel gesprek wil het prima. De microfoon is van goede kwaliteit. Mijn tegenpartij, kon mij prima horen, zelfs als ik wat verder van de microfoon zat. Het geluid van zijn kant, stoorde niet op de microfoon. M.a.w. er zat geen echo in het geluid. Bij de software van HP zit nog wat grappig zaken voor het gebruik van je webcam (b.v. klassiek beeld en rare figuren om/en rond je hoofd).

Ergonomie

Het chicklet toetsenbord

Typen gaat heerlijk op dit toetsenbord, ik kan al mijn vingers prima kwijt op de relatief grote toetsen (deze review wordt ook op deze netbook getypt). Het touchpad, kan beter, maar voldoet in wat hij moet doen. Hij zit niet in de weg tijdens het typen, mocht dit wel zo zijn, is twee keer tikken op het puntje linksboven in en dan staat hij uit.

Warmte en geluidsproductie:

Dit is op dit moment het enige puntje van kritiek; wat opvalt is dat de CPU fan, regelmatig aanslaat, het geluidsniveau is niet hard en storend, maar wel aanwezig. Na het gebruiken van HP Coole Sense, is de fan een beetje stiller geworden. Echt warm wordt hij nog niet, maar dat zullen we komende zomer nog even verder uit testen. De hardeschijf hoor je in ieder geval niet.

Bij het kopje geluidsproductie komt nu een opmerking. Er is een nieuw bios uit (versie F12), deze lost het probleem met de fan op. In Windows tijdens Youtube, of tijdens een spel is de FAN niet meer hoorbaar (en dus stoorbaar) aanwezig. Een goeie oplossing dus!

De binnenkant van de HP DM1-3125SD

Mobiliteit & accuduur

Door het lage gewicht (1.5 KG) is deze HP DM1-3125SD prima mee te nemen op reis. Door het scherm van 11"6 inch past hij dan ook overal in. De accuduur moet ik jullie nog even schuldig blijven, hiervoor heb ik hem nog niet lang genoeg getest.

Goed even een kleine edit qua accuduur. Ik heb vandaag onder normaal surfen, Youtube kijken en een lichte game (Half-Life 2 & Alien Swarm) een accutijd gehaald van 5 uur en 12 minuten. Niet verkeerd voor een eerste keer. Maar we gaan de accu nog even wat meer stressen de komende week(en)

Een van de belangrijkste onderdelen van een review, want wat kost het nu eigenlijk? De HP is op dit moment de goedkoopste van alle E-350 netbooks. Maar dat kan ook nogal gauw, aangezien er nog bijna geen E-350 netbooks uit zijn. De MSI ligt qua prijs net 4 tientjes hoger (maar heeft ook meer geheugen en een groter scherm). De Sony is bijna 90 euro duurder, in mijn ogen een absurd bedrag. Maar de prijs kwaliteit verhouding is bij deze netbook prima in orde.

Wat wil ik verder nog doen aan/met deze notebook de komende week(en)?
  • 3DMark06 testen.
  • 3DMark Vantage testen.
  • Geheugen uitbreiden (of naar 3 of naar 4 GB).
  • UniEngine Heaven en Tropics testen.
  • Call Of Duty 2 (misschien Call Of Duty 4 MW2)
  • Clean install van Windows 7 64 bit i.p.v. de standaard Windows 7 32 bit[/li]
Voorlopige conclusie:

Een prima netbook waar ik nog jaren plezier van kan hebben. De mobiliteit, de grafisch prestaties, de prijs, en het geluid van de Altec Lansing speakers, alles spreekt in het voordeel voor de HP DM1-3125SD. Maar deze mening kan ik nog herzien als alle Fusion based netbooks eindelijk op de markt zijn. Maar voor iedereen die (nu) op zoek is naar een mooie netbook, waarop je HD films kan kijken, gewoon kan surfen of een (wat ouder) spel wil spelen, kan met deze netbook zijn hart ophalen.

[23-04-11] Nog wat spelfouten aangepast en een stuk over de Altec Lanting speakers toegevoegd.
[25-04-11] 3DMark06 score toegevoegd + een extra stuk over gamen op de HP.
[28-04-11] Geheugen uitgebreid van 2 naar 4 GB en wat spelling aangepast.
[04-05-11] Stukje over HD films kijken uitgebreid, extra foto's toegevoegd.
[05-05-11] Herinstallatie van Windows 7, van 32 bit naar 64 bit toegevoegd.
[07-05-11] Youtube & 720p film getest op Full HD TV via HDMI, toegevoegd aan review.
[09-05-11] Battlefield 2 getest, toegevoegd aan review.
[10-05-11] Tekst herschreven, teksfoutjes er uit gehaald.
[14-05-11] Nieuw bios ge´nstalleerd (F12), problemen met de FAN zijn nu een stuk minder erg.
[10-06-11] Call of Duty 2 geprobeerd, gezien de uitkomst heb ik Call of Duty 4 geschrapt.
[30-07-11] Lara Croft - Guardian Of Light & F.E.A.R. getest, spelfouten aangepast.

Heb jij ook een HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA)?

Reviews door de redactie

Ik vroeg me af of iemand weet of hier op een line-in functie zit voor audio te recorden.
Als het goed is zit deze line-in er niet op. Er zit alleen 1, 3.5mm jack op die zowel voor microfoon doeleinden of voor line-out gebruikt kan worden.

Dus audio recorden zit er met deze netbook niet echt in, en ik betwijfel ook of de CPU daar wel snel genoeg voor is.
nou, de cpu kan het prima aan lijkt mij. Aangezien men vroeger ook al 24bits/96kHz dan wel 192kHz kon opnemen met een P3... en je hier toch echt een betere klasse cpu hebt.

@relie: waarschijnlijk kan je voor soundrecorden beter kijken naar een USB soundcard ter ondersteuning van de ingebouwde audio.
Nette review. De laptop staat ook op mijn lijstje, althans voor m'n vriendin.

Wat betreft warmte en geluid, heb je daar last van bij het afspelen van HD fimpjes of ook bij licht gebruik?
@ Tweade,

Het valt op zich wel mee, de modes waar ik nu in werk (op schoot), blaast hij iets harder, ook als je alleen een beetje surft. Maar zodra je een filmjpe gaat kijken via Youtube of een normale HD film, overstemt het geluid van de boxen makkelijk het geluid van de fan.

Verder wordt deze netbook zeker niet warm (boven of onder). Dus op schoot houden is geen probleem.

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 23 april 2011 01:21]

Nette review. Eindelijk beginnen de fusion netbookjes dan toch ook binnen te komen bij de Nederlandse consument. Fijn dat je de moeite hebt genomen om jouw ervaringen te delen met je mede tweakers. Hoe ervaar je het geluid van de dm1-3125? Netbooklive.net was blij verrast meen ik mij te herinneren.

Ook ik volg al sinds de aankondiging van het gehele fusion platform de ontwikkelingen op de voet. Ik was ook van plan de dm1-3125 te halen, maar door de recente aankondiging van de 1215N Ún doordat ik deze week mijn xps15 binnen heb gekregen wacht ik toch nog even met de aanschaf van een netbook.

PS: Benchmarks zouden een fijne toevoeging aan deze review zijn (3Dmark 06, vantage & 11, cinebench etc.), dan beginnen tweakers pas echt te watertanden ;)

[Reactie gewijzigd door databit op 22 april 2011 23:52]

@ Databit, ik zal mijn ervaring met de Antec Lansing speakers nog even toevoegen. Maar de speakers zijn zeker een goede aanvulling op een netbook. Ze hebben mij qua geluid hoorbaar verrast.

Ik heb voor de grap even Tropics benchmark van Uniengine gedaan, maar deze liep voor geen meter (8 ~ 10 FPS).

Ik moet alleen het weekend werken + familie weekend, dus de rest volgt zeker volgende week!

Ik neem aan dat je de Asus 1215B bedoelt i.p.v. 1215N? Want de N versie is al op de markt... (B van Brazos, AMD Fusion chip)

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 23 april 2011 00:58]

Hmm leuk review'tje!
Vind dit AMD-platform ook wel interessant en deze HP spreekt me ook aan.
Heb in de Tweakers(p)review gelezen dat de bouwkwaliteit niet op en top was..?
Hoe bevalt dat bij jou? Goed genoeg om laten we zeggen elke dag mee te nemen?

De Sony tegenhanger is omlaag gegaan en staat op de 425,00 euro...

[Reactie gewijzigd door CLB op 23 april 2011 11:33]

Zeer nette review, ik had zelf 2 weken geleden de sony VAIO VPC-YB1S1E/S aangeschaft, maar na 2 dagen terug gebracht vanwege de zeer korte accuduur van max 2,5 uur en de herrie van de fan.Inmiddels een Asus 1215n ervoor in de plaats gehaald en die hoor je totaal niet, verschil in snelheid is nihil tussen de sony en de asus en ik haal gewoon met zelfde werk de dubbele accuduur er op.
Dus vraag me toch een beetje af wat het voordeel van de fusion notebooks tov de intel atom.
Erg jammer van het Chiclet toetsenbord, ik wil de Lenovo x120e, beste (netbook) toetsenbord dat er is als ik de reviews mag geloven, alleeen heeft die een aan de achterkant uitstekende accu (bij de 6 cel) en is nog niet in NL verkrijgbaar

Verder is dit wel een mooi ding

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 8 mei 2011 21:41]

Waarom is het jammer van het chiclet toetsenbord? Is het omdat je er persoonlijk niet van houd?

Hij typt namelijk echt heel erg goed, er zit een goede aanslag op en de toetsen zijn groot genoeg om niet de verkeerde toets te raken als je met 10 vingers blind typt.

De Lenovo X120e is ook een mooie netbook, maar ja, levertijd is een probleem (als die ooit uitkomt in NL). Uitstekende accu's heb ik altijd een hekel aan...
hmm ik zie bij nadere inspectie dat deze toetsen indents hebben (dus niet helemaal plat zijn?) dan is het misschien wel relaxed, toch maar eens in de mediamarkt proberen.
Kun je hier ook een engelse 64 bit windows versie op installeren of werkt dewindwos key dan niet meer? Of kan ik eerst een nederlandse versie installeren van de Windows 7 home premium 64-bit en dan een language pack voor engels installeren?
Volgens mij (maar pin me er niet op vast), kan je ook rustig met deze key de Engelse versie installeren.

Language pack Engels, werkt toch alleen bij Windows 7 Ultimate? Ik kan tenminste in mijn eigen NL versie geen extra talen downloaden.