Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA) Review

HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA)

Pluspunten

• Klein en krachtig
  • Dual core netbook
  • Lange accuduur (normaal gebruik 5 uur en 20 minuten)
  • Altec Lansing speakers
  • 720p & 1080p HD content soepel afspelen

Minpunten

• Ventilator niet echt stil (wordt beter met CoolSense van HP)
  • Trackpad niet echt "gevoelig"
  • Trackpad drukknoppen voelen "vreemd"
  • Extra note, na update naar bios F12 zijn de ventilator problemen verleden tijd.

Deze review gaat over de HP DM1-3125SD, maar HP levert ook de HP DM1-3125ED, een verschil qua uiterlijk is er niet, ED staat voor airshipment, dus naar nederland via vliegtuig. SD voor sea delivery, dus per boot. De beide laptops zijn verder dus identiek.

Voorwoord:

Mijn laatste review over een notebook/netbook ging over mijn "oude" Asus EeePC 900HD. Aangezien deze toch aardig langzaam begon te worden voor het geen ik er mee wou doen, werd het toch echt tijd voor een upgrade. De EeePC 900HD ging in de verkoop. En de zoektocht naar een nieuwe netbook/laptop was geboren.

Al vanaf eind vorig jaar (december 2010) was ik op de hoogte van het feit dat AMD zijn nieuwe AMD Fusion APU zou gaan introduceren. Naar doorlezen van de specificaties was ik dusdanig onder de indruk dat ik het nieuws hierover bleef volgen. Het was alleen erg lang wachten tot de AMD Fusion based netbooks uitkwamen. Gelukkig is het nu eindelijk zover, vandaar ook deze review.

AMD Fusion, wat is dat?

AMD Fusion is hetzelfde wat Intel nu ook doet met zijn Sandy Bridge systemen. Het integreren van een GPU (videokaart) en een CPU (processor) op een "die". Oftewel alles zit ge´ntegreerd in een CPU behuizing. De grafische kern van de AMD Fusion bestaat uit een Radeon 6310 of 6250, het enige verschil tussen beide is de snelheid van de GPU. Het processor gedeelte van de AMD Fusion is op CPU snelheid na gelijk.

AMD levert op dit moment de AMD Fusion reeks in vier smaken te weten;
  • C-30 (single core @ 1.2 Ghz,Radeon 6250 als GPU) (Core Ontario)
  • C-50 (dual core @ 1 Ghz, Radeon 6250 als GPU) (Core Ontario)
  • E-240 (single core @ 1.5 Ghz, Radeon 6310 als GPU) (Core Zacate)
  • E-350 (dual core @ 1.6 Ghz, Radeon 6310 als GPU) Core Zacate)
Er staat nog een AMD C-60 in de planning, en het enige verschil met de C-50 is de "turbo" stand, waardoor deze single core APU wat overklokt wordt naar maximaal 1.33 Ghz.

De HP Pavilion DM1-3125SD

De HP DM1-3125SD

Allereerst eens even de droge specs van de HP Pavilion DM1-3125SD
  • Processor: AMD Fusion E-350 APU (Zacate), dual core @ 1.6 Ghz
  • Videokaart: AMD Radeon 6310 (@ 500 Mhz)
  • Geheugen: DDR3, 1333 Mhz, 2 GB module (1x)
  • Hardeschijf: Hitachi HTS725032A9A364, 7200 RPM, 2.5" inch, 320 GB
  • Beeldscherm: 11,6" inch, widescreen, resolutie 1366 x 768
  • Aansluitingen: HDMI (1x), USB 2.0 (3x), VGA (1x), Gigabit LAN (1x), SD kaart reader (1x)
  • Altec Lansing stereo speakers
  • 1.3 Mpixel webcam met microfoon
  • Headset aansluiting (1 jack, dus of mic of geluid)
  • BlueTooth
Op dit moment heb ik mijn HP een uitbreiding van zijn geheugen gegeven van 2 GB naar 4 GB.

Waarom de HP DM1-3125SD?

Ik ben heel lang wezen wikken en wegen. Welk merk zal ik nemen (MSI, Acer, Sony, Asus of HP)? Hoeveel wil ik ervoor betalen, hoe groot moet mijn scherm zijn etc etc. De reden dat ik toch voor de HP heb gekozen werd uiteindelijk heel simpel. Het uiterlijk sprak me aan, samen met de prijs. Verder was de Sony & MSI te duur en de Asus 1215b was (en is) nog niet leverbaar. Als deze wel beschikbaar was geweest tegelijk met deze HP DM1-3125SD was ik voor de Asus gegaan, maar dan puur vanwege de looks.

De Sony is ondertussen wel in prijs gezakt, en ligt nu rond het prijs niveau van de MSI. De Asus 1215b is ondertussen al leverbaar bij de buren (Duitsland, dus de verwachting is dat deze ook zeer binnenkort in Nederland te krijgen is). Desondanks, blijft de HP qua prijs op dit moment de beste keus.

Als alternatief heb ik nog de Acer Aspire One 522 overwogen, met de iets lager geklokte C-50 APU en en een kleiner 10,1" inch scherm, maar gezien de meerprijs voor deze HP maar 80 euro was, verdween deze netbook al weer snel uit mijn gedachte. Verder was ook de Acer op het moment van aanschaf niet meer leverbaar.

Inhoud van de doos & eerste indruk:

De doos

Inhoud van de doos

De rechterkant van de HP DM1-3125SD

De linkerkant van de HP DM1-3125SD

De doos bevatte niet erg veel:
  • HP DM1-3125SD netbook
  • Garantie boekjes
  • Quick start guide
  • netstroom adapter
  • Accu (6 cell)
Verder ziet de laptop er netjes en degelijk uit. De bovenkant is zwart en heeft een motiefje. Hierdoor vallen vingerafdrukken wat minder op. Het chicklet toetsenbord is zwart en door de relatief grote toetsen is het prettig (10 vingers blind) typen. De trackpad is ook zwart, hij werkt prima alleen de knoppen missen wat "gevoel". Ze drukken niet super lekker. De rest van de notebook is uitgevoerd in mat zilver. In mijn ogen een mooie kleuren combinatie.

Het scherm kan compleet 180 graden gedraaid worden naar achter, zodat je altijd een goede kijkhoek houdt. Verder is de onderkant (de cover), van plastic welke erg makkelijk te verwijderen is (eerst de accu verwijderen). Dit biedt je dan een goede kijk op de binnenkant. Dit heb ik dan ook gebruikt om er een tweede geheugen module bij te plaatsten.

Beeldkwaliteit & prestaties:

De eerste keer booten gaat relatief snel en het valt dan gelijk op hoe kleurrijk en warm het beeldscherm is. De processor lijkt prima geschikt voor zijn taak, hij speelt moeiteloos 720p en 1080p af. In combinatie met Media Player Classic speelt een 1080p film moeiteloos af terwijl de CPU niet meer belast wordt dan 33% (hij wisselt tussen 23 & 33%). Als je daarna switcht naar een ander programma, gaat de film gewoon door. Scrollen door films gaat ook moeiteloos, hij is het spoor nooit kwijt. Zelfs het spelen van spellen gaat deze netbook nog prima af. Ik ben even wezen testen met Alien Swarm (via Steam) en Half-Life 2. Beide spellen lopen op de native resolutie met niet alle settings op high prima. Dat verbaasde me. Ik zal in de toekomst zeker nog meer dingen gaan testen, want harde FPS cijfers heb ik zo eerst niet. 3DMark06 en eventueel Vantage zal ik ook even meenemen.

Verder heb ik de laptop via HDMI aangesloten op mijn 37" Samsung Full HD TV. Het afspelen van Youtube ging uitstekend (zelfs het skippen van stukjes), maar de CPU bleef wel constant op 99% draaien. Dit kwam naar mijn mening meer vanwege de dual screen setup (eigen resolutie 1366*768 en op de TV 1920*1080). Daarna een 720p film getest met behulp van Media Player Classic, hierbij bleef de CPU load rond de 66% hangen. Scrollen naar een ander stukje in de film ging super soepel. Na het uitzetten van het tweede scherm, en het draaien van Youtube & een 720p film op het eigen scherm, ging de CPU load weer naar benednen (tussen de 15 ~ 33%). Maar je kan dus rustig een HD film kijken op je Full HD TV, zonder hickups.

Ondertussen ben ik even wat verder wezen spelen met deze kleine netbook. En een paar testen gedaan. Ik heb The Settlers II - The Next Generation er opgezet deze loopt op de native resolutie uitstekend. Settings staan dan wel op medium. Verder heb ik ook nog The Settlers - The Rise Of An Kingdom geinstalleerd. Deze loopt op de native reslolutie met alles op medium ook prima. Alleen het scrollen gaat soms iets trager. Ook ben ik even wezen spelen met wat oudere games, Battlefield Vietnam en Battlefield 1942 lopen als een trein.

Omdat er op Steam een leuke aanbieding voor kwam, kon ik die niet laten liggen. Battlefield 2, complete collectie voor maar 5 euro. Dat zou een leuk probeersel zijn voor mijn netbook. Na installatie alles op medium instellingen (behalve AA en vSync) en gewoon draaien op 1366x768. Loopt als een trein, iets wat ik niet verwacht had, aangezien mijn "oude" PC met Athlon XP 3000+ en een Geforce 7600GS hier al af en toe moeite mee had.

Op Steam was verder tijdens de "SummerSale" weer een aantal andere leuk games in de aanbieding. Het complete F.E.A.R. pakket en Tombraider. F.E.A.R. heb ik gespeeld en dit draait verrassend goed op 1366x768 met de settings op medium (geen Vsync). Tombraider - The Guardian Of Light werkt zelfs op 1920x1080 op mijn Samsung Full HD TV, dat had ik niet verwacht...

Na installatie van Call Of Duty 2, heb ik deze even getest op de standaard resolutie (1366x768). Alle settings op medium. Geen AA, of Vsync. In multiplayer sessie draait het spel tussen de 25 ~ 30 fps. Afhankelijk van de drukte. Single player draait ook, maar zodra het zwaar wordt, loopt het moeilijk. Al met al wel speelbaar...

3DMark06 heb ik ook even gedraaid op de standaard settings (1280*768).

3DMark06 score: 2144
CPU score: 947
SM2.0 score: 746
HDR/SM3.0 score: 941

De 3DMark06score + CPU-z + GPU-z

Windows 7 voelt net zo soepel als op mijn Phenom II X4 met SSD. Booten gaat snel, surfen gaat snel. Het voelt gewoon niet als een netbook. Verder heeft de uitbreiding van 2 GB naar 4 GB ram, Windows ook nog een kleine boost gegeven.

HP levert onzettend veel software mee, waarvan ik de meeste heb gedeinstalleerd. Zonder deze software draait de netbook nog weer soepeler. HP Cool Sense is eentje die je wel wilt houden.

Herinstallatie van Windows 7

In totaal heb ik nu twee weken gedraaid met Windows 7 Home Premium 32 bit, wat op zich prima werkt, maar om de volledige 4 GB aan ram te benutten is er toch een 64 bits OS nodig. Hiervoor heb ik een ISO gedownload van Windows 7 Home Premium 64 bit, en deze met behulp van een bootable USB stick ge´nstalleerd. De huidige 32 bit key die bijgeleverd is door HP, kan je gewoon gebruiken. Na installatie en activatie van Windows (via de telefoon, anders werkt het niet), draait voor mijn gevoel het systeem nog soepeler als dat het al deed. Dit komt deels natuurlijk ook, doordat nu alle voor ge´nstalleerde HP zooi nu ook weg is. Na de installatie van Windows heb ik via mijn tweede PC alle drivers van de HP site gehaald. Er blijft echter in de hardwarelijst een apparaat op onbekend staan, maar deze be´nvloed de werking van het apparaat niet. De enige HP software die ik wel weer ge´nstalleerd heb is de HP CoolSense.

Altec Lansing speakers, wereld van verschil?

HP adverteert er natuurlijk mee, dat deze netbook is voorzien van Altec Lansing speakers, met een Dolby keurmerk hierop. Nou heb ik ze zelf natuurlijk even aan een test onderworpen, zowel met gamen, als met Youtube en gewoon een MP3. Ik moet zeggen dat het geluid me echt verbaast heeft, ik was gewend aan de " lullige" speakertjes van mijn Asus EeePC 900HD, maar dit geluid is echt een heel stuk beter. Goed, de bass is niet echt aanwezig maar hoge tonen worden goed weergegeven. Al met al ben ik erg tevreden over de geluidskwaliteit.

Zodra je de laptop op schoot neemt, wordt het geluid wel in de kiem gesmoord, vanwege de locatie waar ze zitten.

To Skype or not to Skype?

Om de webcam van 1.3 Mpixel eens aan de tand te voelen in combinatie met de ingebouwde microfoon. De beste methode om te testen is via Skype. De camera kan qua kwaliteit zeker beter (vooral omdat je weinig kan instellen), maar voor een simpel gesprek wil het prima. De microfoon is van goede kwaliteit. Mijn tegenpartij, kon mij prima horen, zelfs als ik wat verder van de microfoon zat. Het geluid van zijn kant, stoorde niet op de microfoon. M.a.w. er zat geen echo in het geluid. Bij de software van HP zit nog wat grappig zaken voor het gebruik van je webcam (b.v. klassiek beeld en rare figuren om/en rond je hoofd).

Ergonomie

Het chicklet toetsenbord

Typen gaat heerlijk op dit toetsenbord, ik kan al mijn vingers prima kwijt op de relatief grote toetsen (deze review wordt ook op deze netbook getypt). Het touchpad, kan beter, maar voldoet in wat hij moet doen. Hij zit niet in de weg tijdens het typen, mocht dit wel zo zijn, is twee keer tikken op het puntje linksboven in en dan staat hij uit.

Warmte en geluidsproductie:

Dit is op dit moment het enige puntje van kritiek; wat opvalt is dat de CPU fan, regelmatig aanslaat, het geluidsniveau is niet hard en storend, maar wel aanwezig. Na het gebruiken van HP Coole Sense, is de fan een beetje stiller geworden. Echt warm wordt hij nog niet, maar dat zullen we komende zomer nog even verder uit testen. De hardeschijf hoor je in ieder geval niet.

Bij het kopje geluidsproductie komt nu een opmerking. Er is een nieuw bios uit (versie F12), deze lost het probleem met de fan op. In Windows tijdens Youtube, of tijdens een spel is de FAN niet meer hoorbaar (en dus stoorbaar) aanwezig. Een goeie oplossing dus!

De binnenkant van de HP DM1-3125SD

Mobiliteit & accuduur

Door het lage gewicht (1.5 KG) is deze HP DM1-3125SD prima mee te nemen op reis. Door het scherm van 11"6 inch past hij dan ook overal in. De accuduur moet ik jullie nog even schuldig blijven, hiervoor heb ik hem nog niet lang genoeg getest.

Goed even een kleine edit qua accuduur. Ik heb vandaag onder normaal surfen, Youtube kijken en een lichte game (Half-Life 2 & Alien Swarm) een accutijd gehaald van 5 uur en 12 minuten. Niet verkeerd voor een eerste keer. Maar we gaan de accu nog even wat meer stressen de komende week(en)

Een van de belangrijkste onderdelen van een review, want wat kost het nu eigenlijk? De HP is op dit moment de goedkoopste van alle E-350 netbooks. Maar dat kan ook nogal gauw, aangezien er nog bijna geen E-350 netbooks uit zijn. De MSI ligt qua prijs net 4 tientjes hoger (maar heeft ook meer geheugen en een groter scherm). De Sony is bijna 90 euro duurder, in mijn ogen een absurd bedrag. Maar de prijs kwaliteit verhouding is bij deze netbook prima in orde.

Wat wil ik verder nog doen aan/met deze notebook de komende week(en)?
  • 3DMark06 testen.
  • 3DMark Vantage testen.
  • Geheugen uitbreiden (of naar 3 of naar 4 GB).
  • UniEngine Heaven en Tropics testen.
  • Call Of Duty 2 (misschien Call Of Duty 4 MW2)
  • Clean install van Windows 7 64 bit i.p.v. de standaard Windows 7 32 bit[/li]
Voorlopige conclusie:

Een prima netbook waar ik nog jaren plezier van kan hebben. De mobiliteit, de grafisch prestaties, de prijs, en het geluid van de Altec Lansing speakers, alles spreekt in het voordeel voor de HP DM1-3125SD. Maar deze mening kan ik nog herzien als alle Fusion based netbooks eindelijk op de markt zijn. Maar voor iedereen die (nu) op zoek is naar een mooie netbook, waarop je HD films kan kijken, gewoon kan surfen of een (wat ouder) spel wil spelen, kan met deze netbook zijn hart ophalen.

[23-04-11] Nog wat spelfouten aangepast en een stuk over de Altec Lanting speakers toegevoegd.
[25-04-11] 3DMark06 score toegevoegd + een extra stuk over gamen op de HP.
[28-04-11] Geheugen uitgebreid van 2 naar 4 GB en wat spelling aangepast.
[04-05-11] Stukje over HD films kijken uitgebreid, extra foto's toegevoegd.
[05-05-11] Herinstallatie van Windows 7, van 32 bit naar 64 bit toegevoegd.
[07-05-11] Youtube & 720p film getest op Full HD TV via HDMI, toegevoegd aan review.
[09-05-11] Battlefield 2 getest, toegevoegd aan review.
[10-05-11] Tekst herschreven, teksfoutjes er uit gehaald.
[14-05-11] Nieuw bios ge´nstalleerd (F12), problemen met de FAN zijn nu een stuk minder erg.
[10-06-11] Call of Duty 2 geprobeerd, gezien de uitkomst heb ik Call of Duty 4 geschrapt.
[30-07-11] Lara Croft - Guardian Of Light & F.E.A.R. getest, spelfouten aangepast.

Heb jij ook een HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA)?

Reviews door de redactie

Ter informatie: er is een BIOS update beschikbaar op de HP website voor dit model.
De versie is F.12
  • Fix/Verbetering: - Supports new DM1 model. - Reduces the FAN noise.
link: http://h10025.www1.hp.com...&product=5075638&sw_lang=
De update is ge´nstalleerd en in Windows draait de FAN nu een stuk langzamer. Ik zal hem nog even flink stressen met games, kijken of die dan ook een stuk stiller blijft... :Y)
Thnx voor de goede review. Ik heb ondertussen ook deze netbook aangeschaft en ik moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben.

Ik heb er zonder problemen 2Gb geheugen bij geprikt (deze: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/2G)
Echter, ik zou graag wat meer geheugen toewijzen aan de GPU (is nl. shared) maar dit lukt me niet in de BIOS. Std. wordt er 384 Mb toegewezen en ik zou dat graag verhogen naar 600 Mb.

Verder heb ik de BIOS geupdate (http://h10025.www1.hp.com...&product=5075638&sw_lang=) om van de fan noise af te komen. Ook zonder de bios upgrade was het geluid acceptabel. (hopelijk pas je dit aan in de review zodat je niet onnodig mensen afschrikt; overigens vind ik dit stukje tekst een beetje onduidelijk: "HP levert onzettend veel software mee, waarvan ik de meeste heb gedeinstalleerd. HP Cool Sense is eentje die je wilt houden. Zonder deze software draait de netbook nog weer soepeler." De laatste 2 zinnen staan verkeerd om. Overigens vermeld je dit ook wel 3x in je review.)

Ik wil er nu nog een SSD in gaan zetten (huidige drive clonen met Acronis) en upgrade naar 64-bits besturing.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 20 mei 2011 17:07]

Ondertussen dit topic en deze faq gevonden; beide met veel nuttige info.

Hieruit blijkt dat de toewijzing van shared mem afhankelijk is van de hoeveelheid geinstalleerd geheugen:
upto 372MB for =1024MB system RAM
upto 948MB for >=2048MB system RAM
upto 1460MB for >=3072MB system RAM
upto 1972MB for >=4096MB system RAM
upto 3443MB for >=8192MB system RAM

Overigens heb ik ook Catalyst geupdate naar 11.5 via http://sites.amd.com/us/g...Pages/radeon_win7-32.aspx

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 25 mei 2011 16:17]

Bij deze de zinnen opgedraaid :Y) Bedankt voor het melden...

En sorry dat sommige dingen er misschien dubbel instaan :9
Sorry? thnx voor de review. :)

Overigens wat ook wel interessant is, is dat ik moeiteloos 1080P wireless stream vanaf Youtube.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 26 mei 2011 19:37]

Hier weer een bedankje voor deze mooie review! Toch nog wat vraagjes!
Ik ben er bijna zeker van om deze HP te kopen... Ik zoek namelijk een netbook, omdat ik m veel mee zal nemen naar colleges en de bieb etc. Maar ik zal m best intensief gebruiken dus moet wel ergens in de buurt komen qua prestaties van een laptop.

Ik zat ook te twijfelen tussen deze en de Asus 1215B, maar vooralsnog heb ik de Asus nergens kunnen vinden, dus dat maakt de keuze makkelijker.
Verder keek ik ook naar de Acer AO 522.. Daarom vroeg ik me af: is de E350 echt zoveel beter dan de C50? Want het zou toch ruim €100 schelen op dit moment. Wel zie ik dat de Acer maar 1GB heeft met 250GB HD. Dat scheelt nogal met de HP!

Verder hoor ik hier niemand over de andere HP dm1, namelijk de 3200SD. Deze heeft 4GB met 500GB... Enig idee waarom? Of is dat gewoon een nieuwere versie, en is dat het enige verschil?

Die Sony vind ik ook erg mooi, maar je hebt gelijk.. om zoveel meer te betalen alleen voor de looks gaat me ook te ver. En voor zover ik kan zien, is de HP niet totaal afgrijselijk ;)

Hopelijk kan iemand me hier helpen om de keuze makkelijker te maken :)
@ xxmalu,

Er is zeker een groot verschil tussen de C-50 en E-350, tussen beide CPU's zit namelijk 2x 600 Mhz verschil en dat ga je merken in Windows 7. Maar het grootste verschil zit in (zoals je zelf al aangeeft) het geheugen. 1 GB is gewoon te weinig voor Windows 7 (ook voor de starter editie). 2 GB is echt het minimum, maar ik zou gewoon voor 4 GB gaan.

Die andere HP die jij bedoelt is gewoon een luxere variant van mijne. Maar die van mij heeft nu ook 4 GB. HP heeft het meer gedaan omdat de andere aanbieders (MSI, Lenovo, Sony en Asus) ook 4 GB aan RAM en 500 GB aan HD ruimte aanbieden.

Het hangt er verder maar vanaf wat jij ermee doet. Voor mij is het een desktop vervanger tijdens vakantie of bij de familie/schoonfamilie. Gamen op een E-350 gaat gewoon aardig goed (op een C-50 kan dat ook, maar toch wel erg langzaam). Wil je alleen surfen, Youtube kijken (of een HD filmpje) dan kan een C-50 ook prima.

Asus slaat wat mij betreft de plank mis, ik wou destijds ook graag de 1215b, maar wat ben ik nu blij dat ik deze HP heb gekocht. Ik heb hem nu al ruim 2 maand en de Asus is nog steeds niet leverbaar! De Sony en MSI zijn in verhouding wat aan de dure kant.

Dus... m.a.w. ga gewoon voor de HP 3200 serie (gelijk die van 4 GB en 500 GB HD)!
Nog even een vraag: ik was vandaag bij de MM en kon daar even deze laptop bekijken. Absoluut hele mooie laptop, maar het viel me op dat het scrollen in IE8 niet echt soepel ging (dus bij scrollen met twee vingers). Komt dat door IE8? Zelfs met mijn 3 jaar oude AAO met Atom kan ik soepel sites als Engadget scrollen, maar ik gebruik FF...

Edit: ook op mijn AAO werkt scrollen in IE9 niet soepel bij zware sites... Kennelijk heeft te maken met IE.

[Reactie gewijzigd door Tweade op 3 mei 2011 22:16]

Bij mij werkt scrollen prima, ook in IE9. Geen enkele hapering. Het is alleen even wennen het scrollen met 2 vingers, misschien dat dat er ook mee te maken heeft.
Ik kan deze HP echt aanraden, ben er zeer tevreden over.
Ik heb IE9 nog niet geprobeerd, ben een groot liefhebber van FireFox en hier gaat het scrollen prima.

Kleine edit, staat nu op de laptop, maar het is met nog niet opgevallen...

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 6 mei 2011 13:00]

Thanks voor je reactie!

Ben dan niet zo handig geweest. Heb eerst alle HP-meuk eraf gegooid. Er stonden wat mij betreft veel te veel zaken van de voren geinstalleerd die ik nooit zou gebruiken. Heb dus bijna al dit soort spul eraf gegooid, niet wetende dat Cool Sense wel degelijk een handig programma is. Ik ga HP wel even contacten of het nog ergens te downloaden is.
Ik heb de overige "zooi" ook gedeinstalleerd, alleen die Cool Sense was wel handig. Misschien staat ie nog los op mijn netbook, daar zal ik even naar kijken. Als dat zo is, kan ik hem wel naar je sturen via mail.
Bedankt voor de top review! Heb op basis hiervan ook maar de Hp aangeschaft ipv de sony.

Geld het aanbod van het verzenden van Cool Sense nog steeds? Want dat is tijdens een verse instal verloren gegaan. Op internet is het nergens te downloaden dus als je dat zou willen mailen of uploaden ben je mijn held :)
Ik heb de laptop terug moeten zetten naar basisinstellingen aangezien ik de software nergens heb kunnen vinden op het internet (HP thermal / Cool sense)
Dat is nu precies het gene wat ik wil voorkomen. Dus hoop dat onze Chiel een sensationele ingeving krijgt waardoor hij de software wel beschikbaar kan stellen.
@ Aron24

Hier kun je drivers downloaden, bij deze drivers/setup zit ook het programma CoolSense.
Het aanbod staat nog steeds, ik heb hem alleen nog niet gevonden.

Maar ik zal mijn best nog even doen!
Heb inmiddels terug gezet naar fabrieksinstellingen en heb Cool-Sense er nu op staan. Dit scheelt aanzienlijk, de fan slaat nauwelijks nog aan.

@Krotwijk:
De accu van deze laptop gaat bij mij met internetten beetje tekstverwerken, af en toe een video'tje ongeveer 6,5uur mee. Dat is volgens mij een erg mooie score, bij alleen internetten haal ik zelfs 7,5uur. Er is dus weinig voordeel tussen de D525 en deze Fusion chip wat accu betreft. Ieder dus zijn eigen keuze., des te meer keuze des te meer voordeel voor ons als kopers.
Die 2,5uur van de Sony was idd echt niet goed, lijkt me zelfs een foute accu o.i.d. terrecht dat je die hebt ingeruild!
Heb em ook! Enige minpunt is idd de fan, het lijkt alsof hij nooit stil valt. Ik hoop op een bios update. Zelfs in idle haalt hij een hoog toerental, ookal voelt het toestel fris aan. 7200RPM disk is geweldig in deze netbook! ;)

Heb er ook een verse 7 op gegooid ivm de HP-overload aan tooltjes!
Als je de HP Cool Sense software gebruikt wordt het geluid van de fan een stuk beter. En de vraag is of een bios update dit zal opheffen.

Welk bios versie heb jij? Bij mij staat er geloof ik F-03.

De 7200 RPM schijf doet echt zeer stil en snel zijn werk, dus dat is zeker positief.
Prima review!
Heb toevallig dit weekend ook deze laptop aangeschaft. Kan je hele verhaal onderschrijven. Ik ben aangenaam verrast door de soepele werking van Windows en applicaties en video. Had uit voorzorg wel een extra geheugenmodule aangeschaft. Er is een lege SODIMM slot, en de module is eenvoudig te plaatsen.
Ik lees in je verhaal dat je HP cool sense hebt geinstalleerd, waar heb je dat vandaan? Kan het op de HP-site niet vinden, maar zou ook graag de fanspeed iets naar beneden brengen.
De HP Cool Sense is in het start menu te vinden bij de HP software (standaard geinstalleerd). Als je het nog niet kan vinden maak ik wel even een screenshot en plaats ik die in mijn tweakers gedeelte.

Of deze software online staat weet ik zo niet....
Klopt het dat er geen <home> en <end> key-functie op het apparaat zit, zoals in review bij laptopshop wordt gesuggereerd?
(Aangezien ik die 2 continu gebruik, zou dit voor mij nl. een reden kunnen zijn om t apparaat niet te nemen)

Okay, ik lees net dat je die functionaliteit er wel op zit (http://www.mobilityfeeds....-microsoft-windows-7.html) middels Fn + pijltjes

[Reactie gewijzigd door vladimirN op 4 mei 2011 08:51]

Dit kan je inderdaad doen door de FN + alle toetsen vanaf 1 t/m 9 te gebruiken.

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de standaard home key wel een gemis vindt, het valt me nu pas op hoe vaak ik deze toets op mijn main PC gebruik

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 4 mei 2011 14:29]

Ik ben geinteresseerd in deze laptop, maar zou ook graag 4 GB geheugen willen.
Nu zie ik op veel websites staan dat bij deze laptop de 32-bit versie wordt meegeleverd van Windows 7. Hierdoor kan dan niet de volledige 4 GB benut worden.
Is er een mogleijkheid om hier toch de 64-bit versie op te zetten?
Ik zou er wel graag Cool Sense op willen installeren om de fan problemen te voorkomen.
@ Rwissink77,

Je kan met de huidige key rustig Windows 7 Home Premium 64 bit installeren. Je krijgt alleen geen DVD bij de netbook. Dus dan zal je *kuch* een 64 bit versie moet downloaden, die je dan dus wel gewoon legaal gebruikt vanwege je key.
Ik wil Chiel340 bedanken voor de zorgvuldige en uitgebreide recensie.
Graag gedaan, zelf hecht ik ook altijd waarde aan goed uitgewerkte recensies. :Y)
Daar sluit ik me volledig bij aan!

Heb heb inmiddels ook in huis en zal er in de kleine toekomst een clean install van zowel windows 64 (of premium of ultimate) als Ubuntu op gaan zetten.

Grootste minpuntnen van het apparaat vind ik:
- Responsgedrag touchpad
- Te kleine pijltjes toetsen voor naar bovn en beneden
- Scherm niet overtuigend en nogal beperkte kijkhoeken

Overigens wordt dat meer dan ruimschoots gecompensseerd door alle pluspunten

Nog een vraagje.
Ervaren jullie ook dat brightness van het scherm soms fluctueert?
Ik zat me af te vragen of dat nu kwam door de bios update naar F.05

[Reactie gewijzigd door vladimirN op 11 mei 2011 12:16]

Vladimir, ik ervaar hetzelfde. Ik denk echter dat het komt door de energie instellingen (weet het niet 100% zeker natuurlijk) Als ik deze namelijk op hoge prestaties zet heb ik er geen last van, althans het is mij nog niet opgevallen. Als ik de instelling op ''AMD power plan'' of ''aanbevolen door HP' zet heb ik wel de fluctuaties in brightness.
1 2 3 ... 6