Aerocool AeroEngine Jr.-BS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window) Review

Jeroen797 21 juni 2007, laatste update op 22 juni 2007, 1.202 views

Aerocool AeroEngine Jr.-BS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window)

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Makkelijk inbouwen
  • Geen voeding inbegrepen
  • Inbouwmogelijkheden

Minpunten

• Deurtje dat verkeerd opengaat (voor mij in ieder geval)
  • De standaard fans maken te veel lawaai.
  • Frontpannel gaat er niet makkelijk af

Na 5 jaar met een DELL pc opgescheept te zitten, vond ik het 7 lmaanden geleden wel tijd voor een nieuwe pc. Ik wou de pc om lekker te gamen, en later misschien LAN-partys bezoeken, dus de kast moest er wel en beetje leuk uitzien. Na een tijd zoeken kwam ik uit op de Aerocool AeroEngine Jr.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Toen ik de kast kreeg en hem voor de eerste keer opende (4 duimschroefjes losdraaien waarvoor je geen schroevendraaier voor nodig hebt, vind ik een voordeel), viel me al op dat de zijpanelen van niet al te dik zijn.
In de kast heb ik nog geen problemen met scherpe randjes gehad, dus dat zit wel goed.Ik vind 1 ding aan de kast raar, maar daar kwam ik pas achter toen ik hem thuis had staan. Ik wou de kast rechts naast me bureau zetten, zodat ik zelf de kast in kan kijken, maar dan gat het deurtje de verkeerde kant open, waaardoor je toch weer moet opstaan om bv. te resetten, of om er een CD-ROM in de pc te doen.

Inbouw- mogelijkheden:

Aangezien dat de kast niet echt groot is, vind ik dat je er toch redelijk wat in kan bouwen. Er is plek voor:
4x 5,25' Bays (extern)
2x 3,5' Bays (extern)
6x 3,5' Bays (intern)

Ik wil binnenkort de stockkoeler van mijn AMD Athlon 64 X2 3800+ gaan vervangen, maar er is in deze kast niet zoveel ruimte voor een andere koeler, dus daarop moet je echt letten bij deze kast. Ook is het volgens mij niet mogelijk (zonder de kast heel te laten), maar als ik dit mis heb, mail me dan en vertel hoe dat moet, wat ik vind dat die standaard koelers teveel lawaai maken.
Ik vind ook dat je de kabels niet echt mooi kan wegwerken in deze kast, wan er is simpelweg gewoon niet genoeg plek voor.

Koelings- mogelijkheden:

Standaard zitten er 3 120 mm fans in. 2 vooraan voor de intake van lucht (je ziet maar 1 fan, maar dat komt omdat de voorste fan meedraait door de fan die er vlak achter zit) 1 120mm voor de outtake aan de achterkant en nog een 80 mm fan in de window die lucht in de richting van de proccesor blaast. In de 2 120 mm fans en in de 80 mm fan zitten blauwe ledjes, wat een mooi effect geeft, vooral in het donker. Wel vind ik een nadeel de hoeveelheid lawaai de standaard koeler maken, dus die worden binnenkort vervangen, maar nogmaals, weet iemand hoe die voorste fan eruit kan???? Ik heb nagedacht over waterkoeling, maar ben zelf van mening dat deze kast daar te krap voor is.

Vormgeving:

Ik heb de zwarte versie van de kast en vind hem mooi (waarom zou ik hem anders kopen :P ). Ik ga zelf alleen de binnenkant van de kast ook zwart verven, want die is nu zilver/grijs.

Installatie- gemak:

Bij azerty.nl (had ik me pc besteld) hadden ze me mobo e voeding er al in gezet, en heb deze er nog niet uitgehaald, dus weet niet of dit makkelijk gaat. De zijpanelen haal je eraf door 4 duimschroeven los te maken. Een HDD erin zetten duurde paar minuten (kwestie van hardeschijf op goede plaats schjven en vastschroeven. Ik heb wel even moeten klooien om een DVD driver erin te zetten, want nadat ik het frontje van de 5.25 inch bay had gehaald, zat er nog een metaaltje die er even niet uit wou, maar na maar minuten klooien bleek er ergens nog een schroefje te zitten. Daarnba was het weer een kwestie van driver goed erin schijven en vast schroeven. Toen geprobeert kabels weg te werken :( . in de kast is gewoon niet genoeg plek om alle kabels mooi weg te werken, dus heb nu alle kabels maar een beetje weggepropt. Een PCI(-e) kaart plaatsen gaat ook makkelijk (schroefje losmaken en plaatje weghalen). Ik ben zeer tevreden moet het instalatiegemak.

Modbaarheid:

Standaard zit er al een window in één zijpaneel. Er is plek in de kast voor neonbalkjes of ander extra verlichtig. maar echt plek voor andere dingen is er niet echt.

Kwaliteit van voeding:

Bij de kast zit geen voeding, wat ik zelf een voordeel vind, want dan kan je zelf een voeding kiezen die perfect bij jou (zelf) samengestelde pc past.

Prijs:

Ik heb 7 maanden geleden de kast voor ¤ 60 gekocht en op dit moment is de goedkoopste webwinkel volgens de Pricewatcher http://www.bg-computers.com/ waar de kast voor ¤ 52 voor jou is (exc. verzendskosten).

UPDATE 21-06-07:

Heb nu eindelijk de voorste fan vervangen en nu is hij eindelijk redelijk stil. Moest het hele frontpannel erafhalen, wat best irritant ging.
Ook heb ik nu een andere CPU koeler. Ik moest goed opletten want je hebt maat 15 cm ruimte van de cpu tot de window, dus heb ik maar een Arctic Cooling Freezer 64 Pro die het btw uitstekend zijn werk doet.
Heb ook de binnenkant van de kast een ander kleurtje gegeven, want de kast is zelf mooi zwart, maar de binnenkant was maar een rare kleur grijs, en nu ook mooi zwart.

Heb jij ook een Aerocool AeroEngine Jr.-BS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window)?

- De intake fan voorin kan er niet (of in ieder geval niet makkelijk)
eruit moet erbij lijkt me?
ik heb dat probleem ook met mijn CM centurion 5. Moet eerst het hele frontpaneel eraf "slopen" (blijft een moeilijk ding) en dan moet ik helemaal in die kast gaan vroeten en draaien eer ik die fan erin had gekregen ;)

anyway, nette survey
een arctic freezer 64 pro past in ieder geval in die kast
Heb laatst een arctic freezer 64 pro in deze kast gekregen ;)
In mijn stacker passen er wel 3 op elkaar :P
Gisteren nog even een kleine update gedaan