Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart) Review

YopY 22 april 2011, laatste update op 22 april 2011, 2.070 views

Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart)

Pluspunten

• Ruime keuze in dopjes - drie maten enkelvoudig, drie maten 'double flanged'
  • Sennheiser is een goed merk
  • Enkele kabel, veel beter dan een korte-met-verlengstuk

Minpunten

• Afgezien van de extra dopjes en mogelijk het frequentiebereik, weinig veranderingen tov zijn voorganger

Ik heb ongeveer twee jaar een setje witte CX-400s gehad, die qua geluid (in mijn, barbaarse en onaudiofiele mening) zeer goed waren, echter hadden deze twee grote nadelen:

* Korte kabel, die je met een verlengstuk naar een normale lengte kon brengen. Ideaal voor normaal gebruik (MP3 speler in borstzak), maar voor bijvoorbeeld in de zomer niet - het koppelstuk is zodanig zwaar dat je de clip er wel bij moet gebruiken, en het blijft een geklooi met kabels en dergelijke.
* Hij werd heel snel heel erg vies, dus vies bruin ipv wit. Waarschijnlijk komt ditzelfde probleem voor bij alle witte oordopjes.

In ieder geval, na twee jaar trouwe dienst werd dat setje wel heel erg vies en stuk (de omkapseling van de plug begon te rafelen en liet los), dus ik dacht, ik koop eens een nieuw setje.

Ik zocht eerst of er ondertussen al goede, betaalbare draadloze oordopjes zijn, aangezien kabels gewoon niet handig zijn, maar helaas beginnen die pas bij een prijs vanaf 200 euro, ver boven mijn budget.

Dus gewoon verder gezocht. Sennheiser is een zeer goed merk, goede geluidskwaliteit voor een goede prijs, dus ik ben daar verder niet van afgeweken. De CX-400 II Precision staat bovenaan in de lijst, net onder de CX-300 II, en net 5 of 6 euro duurder dan de 300. De verschillen tussen de twee is, volgens de specificaties, 'passieve noise cancelling' in de CX-300 wat waarschijnlijk gewoon betekent dat de oordopjes geluid van buitenaf tegenhouden. Dit zit ook in de 400, dus ik neem maar aan dat dat een slordigheidje is.

Het enige andere verschil dat ik kon zien in de specs alleen is dat de 400 een net iets groter bereik heeft qua frequenties - 19hz tot 20 khz voor de 300, tegenover 17 hz tot 22 khz voor de 400. Ik ben geen audiofiel, dus ik ga niet doen alsof ik het verschil kan horen, maar we gaan er maar voor.

In ieder geval, besteld en vandaag ontvangen in een veel te grote doos (Redcoon heeft de goedkoopste prijs, maar hoge verzendkosten (7 euro), waarschijnlijk omdat ze niet berekend zijn op kleine bestellingen). De review gaat voornamelijk om de eerste indrukken.

De oordopjes lijken - op de kleur en de kabel na - als twee druppels water op mijn bestaande CX-400's. Ook de dopjes (de officiŽle term ben ik even kwijt maar het gedeelte dat in je oor gaat) die er standaard op zit zijn dezelfde als die ik nu heb (ook qua maat).

Wat er eigenlijk extra is bij de CX-400 tegenover de CX-400 II zijn een extra set dopjes - er zijn 'enkele' dopjes in drie maten, maar ook drie sets met dubbele flenzen ('double flanged'). Deze moeten in theorie voro een betere geluidsisolatie en afsluiting zorgen.

Ik heb ze nog maar net, dus uitgebreid kon ik het nog niet testen (ook niet ivm inspeeltijd), maar ik had eerst de 'medium' set geprobeerd en kon weinig verschil ontwaren. Toen de 'grote' set, en toen kon ik wťl wat merken - vooral de basweergave was hoorbaar beter. Ik ga dus de grote 'double flange' dopjes een tijd uitproberen.

Als ik nog spannende zaken weet, of bijvoorbeeld mijn oude met mijn nieuwe dopjes vergelijk qua geluid (als de nieuwen eenmaal ingespeeld zijn), zal ik de review nog bijwerken.

Heb jij ook een Sennheiser CX 400-II Precision (Zwart)?

Mooi geschreven, ik ben een ex eigenaar van de cx 300-II Deze hadden een super geluid, zeker de moeite waard. voor 30euro nieuw kunnen kopen,

Hier zat echt het mooiste geluid in die ik gehoort heb qua in ears (voor die prijs)

ik kan je wel vast zeggen:

Bij die senheisers kwam niet voor niets een 2jarige gerantie, ze zijn bij mij tot 3x toe op dezelfde plek stuk gegaan, wat heel jammer is!

Hopelijk is dat verholpen bij de 400 van jou!