Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm Multioption (120x120x25mm), 120mm Review

jbkappirossi 8 juni 2011, 1.440 views

Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm Multioption (120x120x25mm), 120mm

Pluspunten

• zien er qualitatief uit, duur plastic:)

Minpunten

• eigenlijk geen

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Eindelijk mooie fans die ook nog eens goed presteren.

Tegenwoordig wil het oog ook wat als het om ventilators van 10,- euro of meer gaat, dan wil je ook dat ze mooi zijn. De Phobya Nano-G is visueel een van de mooiere fans in mijn oppinie. Met een elegant zwart frame en lichtelijk doorzichtige zoete rode fan blades. Deze fans zullen in elke behuizing staan, want het geheel heeft een qualitatief hoog glans uitziende finnish.

Bij een hogere CFM hoeft het niet altijd zo te zijn dat een fan een hogere geluids emmissie te heeft.
Dit komt door het 'speciale' fan blade design. Wat door een combinatie van een hoge fan dichtheid/oppervlak en special gevormde opstand (aan het uiteinde van elke fan blade) gecreerd word.
Verder is de luchtverplaatsing meer dan goed te noemen voor zo ver ik ze zelf getest heb en zijn met 64cfm aardig goed gespect dwz dat de fabrieks specificaties redelijk kloppen.
Het zijn geen high performance fans met 1500rpm. Maar in vergelijking met mijn andere
Scythe Slip stream 1900rpm zijn de Phobya's veruit beter.
Met de dezelfde rpm en cfm hebben de Phobya's een veel lagere geluids druk.

Zo worden ze gelevert. In een simpel doosje met daar in 4 schroefjes. En 2 bijgeleverde verloop adaptors.
Van 12volt naar 7volt en van 12volt naar 5volt. Ik vind dit iets wat absoluut bij elke fan moet zitten.
Want iedereen heeft andere needs en vind een hogere geluids druk meer storend dan zijn mede mens.
Want als je ze los moet kopen 'die verloopjes' ben je al gouw 3/4 euro per stuk kwijt en dat is ex verzendkosten. Dat is grote klasse van Phobya.

Ook zijn de ventilator erg variabel.
Door een laag start voltage van 5volt, waardoor ze goed te combineren zijn met fan controllers.
Bij mijn zelf zijn ze aangesloten op de cpu fan connector op het moederbord.
Dus ze worden automatische geregelt. Idle draaien ze zelfs op +- 400rpm wat krankzinnig laag is.
Als ze in combinatie met een Heatsink (luchtkoeler) gebuikt worden halen ze op 12volt zelfs speeds van 1600+ rpm. veel hoger dan rated. Nu weet ik wel hoe dat komt, doordat een heatsink/luchtkoeler een lagere vin dichtheid heeft dan bijvoorbeeld een radiateur. Ze draaien bijvoorbeeld op mijn Prolimatech Megahalems 1600rpm. En op mijn HW laps Black ice GT Stealth Radiateur 1500rpm en dat is puur en alleen door de hogere restrictie van de vinnen in de radiateur. Dit is iets wat je ook niet vaak ziet tegenwoordig, want bijna alles is overrated.

Het schoonmaken gaat ook super makkelijk, want je kunt letterlijk de rotor (het rode gedeelt) los halen. Dit komt ook door het Nano lager, want dit zijn de enigste 'soort' lagers waarbij dit kan.
Je kan ze ook schoon maken in water. huh wat? Ja..zwak stroom geleid niet en omdat het lager volledig afgesloten is kan deze ook gewoon nat worden. Handig? maar niet nodig als je het mij vraagt.

Conclusie; Om het nog even te benadrukken zijn dit de beste fans die ik in mijn vingers gehad heb. Ik heb namelijk veel van de duurdere fans gehad denk aan: zalman, Ixetrema pro fan, Tacens Ventus, zon beetje alle scythe fans. maar kwa CFM per DB wint de Nano-G het. Ik heb er daarom ook maar gelijk 7 gekocht :9 .

Er zijn verschillende modellen van. Dit is de multi option fan (deze heeft geen leds).
Maar je hebt hier ook een 4pin PWM versie van (met Leds).
Je kunt ze gewoon los vinden bij de shops, omdat deze fans recentelijk zijn toegevoegt in de PW.
Ik noem even een paar shops welke deze kunnen leveren;

aquatuning
highflow
freezinghardware
IT-service.BE

Technical specificaties:
Dimensions: 120x120x25mm
Color: Black frame, red fan blades
Weight: 119g
Nominal voltage: 12V
Starting voltage: 5V
Current draw: 0,22A
Nominal speed: 1500rpm (+/- 10%)
Airflow: 107,76m/h / 63,44CFM
Noise emission: 25 dB(A)
MTBF (25C): 100.000hrs
Connector: 3Pin

Extra:
1x 20cm kable adaptor 12V > 7V (black sleeved)
1x 20cm kable adaptor 12V > 5V (black sleeved)

hoop dat jullie deze korte samenvatting kunnen waarderen, gr johan

Heb jij ook een Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm Multioption (120x120x25mm), 120mm?

Wellicht wel intressant om te weten: Gelid Solutions zijn dezelfde fans, dan wel andere rpm en andere propeller kleur, maar hetzelfde frame en lager. :)
klopt, maar phobya heeft er ook nog wel meer. Zoals de net verschenen Double blades.
Dus ik houd het alleen bij de Nano-G, want tot voor gister avond heb ik dit product zelf opgegeven in de PW, anders was deze fan waarschijnlijk nooit in de PW gekomen.
Dus als ik tijd heb voeg ik de anderen ook toe en de Gelit ''Wing'' bedoel je. http://www.aquatuning.nl/index.php/cat/c852_Phobya.html

[Reactie gewijzigd door jbkappirossi op 22 april 2011 00:50]

De stroom is zo zwak dat het meer feedback dan kortsluiting is, want deze fans kunnen volledig onder water functioneren.
Op de foto zeker de PWM versie.
Heb er zelf ook Phobya fans bevallen priema..
En scyte komt hier echt niet meer binnen....
Alles wat ik van hun heb is overleden binnen een jaar...
Nanoxia is ook zeer goed maar eh gif groene fans in mijn kassie nee dank je :P

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 8 juni 2011 11:03]

zwakstroom geleid niet? leg dat eens uit.