Aopen AX4SG-UN, i865G (Lan, Sound, Sata) Review

_-SaVaGe-_ 27 april 2011, 569 views

Aopen AX4SG-UN, i865G (Lan, Sound, Sata)

Pluspunten

• Valt goed mee te oc'en
  • Redelijke prijs

Minpunten

• IDE controller probleem
  • Warmte Northbridge
  • Temperatuursensor Northbridge kapot

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord al heeel lang geleden gekocht, maar nog steeds in gebruik. Ik heb er een 3GHz P4 HT op zitten, die loopt met een Artic Freezer Pro 7 rev.2 (gemod zodat ie er op past met standaard S478 Rendition bracket) op 3,97GHz. Er zit 1,5GB RAM in, 2X 256MB Kingston KVR, 2X Corsair CMX512-3200XL. alles is gewoon prima compatible. Ik gebruik hem momenteel als overclock / test / reserve pc, er zit momenteel een Geforce 6600 kaart in, waar ik gewoon COD MW1 op kan spelen, 1280X1024, alles op high. Ik ben er zeer tevreden over.

Minpunt is wel, dat de IDE controller kuren heeft. ik MOET er per se 2 harde schijven aan hangen, anders wordt het niet herkend. Ondanks dat de jumpers op master en slave staan. De kabel vervangen helpt ook niet. Oplossing: ik heb er een Sata schijf ingezet. (WDC Blue Sata 160GB) haalt ruim 120mb/s met de ge"integreerde controller.

De northbridge wordt wel erg heet naar mijn mening, en de temperatuursensor van de northbridge is kapot. Opgelost door er een fannetje op te zetten.

Ik weet dat het een erg oud bordje is, maar ik maak er toch maar even een simpele korte review over, voor het geval iemand hem bijvoorbeeld in V&A op de kop tikt. en natuurlij kvoor me karma :+

Edit 27-04-2011
Nu is de onboard audio er mee opgehouden. In de bios staat hij aan, de driver is ge´nstalleerd in windows, hij wordt gevonden in apparaatbeheer, maar geeft geen geluid. Al diverse oude en nieuwe drivers geprobeerd, geen effect. Plug aan achterkant (i/O shield) is niet gescheurd oid. Op het moederbord zitten de jumpers van de AC'97 audio er ook nog gewoon op (om te overbruggen) , anders zou dat natuurlijk ook de achteraansluitng uit kunnen schakelen (hoofdtelefoonaansluiting voorpaneel dus) Nu heb ik er een simpel PCI geluidskaartje inzitten van Creative, dat nu wel uitstekend werkt.

Heb jij ook een Aopen AX4SG-UN, i865G (Lan, Sound, Sata)?

Heb je niet toevallig een WD schijf aan die PATAcontroller hangen? Die moet je namelijk als single jumperen, anders wordt het ding niet herkend.
Nee ik had er eerst een Samsung aan hangen van 40Gb (master) en een seagate (slave) van 80GB... Nu heb ik er dus gewoon een Sata schijffie aanhangen en zijn er geen problemen.