Intel Desktop Board DQ57TM (box) Review

gertvdijk 21 april 2011, 605 views

Intel Desktop Board DQ57TM (box)

Pluspunten

• maakt een zeer degelijke indruk
  • veel aansluitmogelijkheden (2x DVI Ún DisplayPort bijv.)
  • Intel AMT 6 met embedded KVM-over-LAN
  • degelijke onboard Gigabit LAN
  • zeer uitgebreide technische beschrijving beschikbaar
  • enerziezuinig (vergeleken met vergelijkbare bordjes van Asus, Gigabyte, etc.)
  • no-nonsense

Minpunten

• geen S/PDIF als backplane connector
  • een minder gebruikelijke sensors chip wordt gebruikt
  • dual LAN was leuk geweest
  • AMT 6.0 KVM-over-LAN werkt niet zonder aangesloten beeldscherm

Layout Score: 4
Inmiddels ruim een half jaar in bezit en geen moment spijt van gehad. Het is een werkelijk oerdegelijk no-nonsense bord dat gewoon doet wat het moet doen. Ik gebruik hem in een goedkope, energiezuinige home-serverconfiguratie, maar de prestaties zijn geweldig!

De keuze voor een moederbord viel in september 2010 op deze omdat ik gebruik wilde maken van de AMT 6.0 features zodat ik ten alle tijden kan troubleshooten terwijl hij headless in de meterkast staat. Dat viel helaas wat tegen, want de VNC client wil niet verbinden zonder dat er een beeldscherm is aangesloten. Dat vind ik zeer frappant. Verder werken de 'gewone' AMT dingen wel goed; ik kan hem remote aan- en uitzetten zelfs als het OS niet meer reageert via een webinterface. Ook prettig is dat je geen aparte netwerkkabel nodig hebt voor het management; hij zit transparant voor het OS gewoon mee te doen op dezelfde netwerkaansluiting, alsof er een switch intern zit.

Heb jij ook een Intel Desktop Board DQ57TM (box)?