VIA Epia ME6000, incl VIA C3 600Mhz CPU (mITX; Sound; LAN; 1394; VGA) Review

e-Relaxed 19 april 2005, 254 views

VIA Epia ME6000, incl VIA C3 600Mhz CPU (mITX; Sound; LAN; 1394; VGA)

Pluspunten

• Zuinig, stil, klein en goed te betalen

Minpunten

• Vergeleken met het 3+ Ghz geweld van tegenwoordig natuurlijk gigantisch traag.

Layout Score: 5
Het bordje heb ik aangeschaft om te dienen als server. Grote voordeel is het compacte formaat en het ontbreken van fans. Op een stel SATA-aansluitingen na is alles wat je nodig hebt aanwezig op het bord. Voor een simpel servertje is 1 PCI-slot meer dan voldoende. Netwerk is immers al onboard aanwezig.

De Epia geeft een interessante snelheidservaring. De chipset is modern genoeg, er zit 512 MBDDR-geheugen op en er hangen twee 160GB Seagate Barracuda schijven aan. Dit houdt in dat de bottleneck van het systeem volledig bij de 600Mhz processor ligt.

Gevolg is dat je bij schijfactiviteit, netwerkactiveit of een beetje heen en weer klikken in Windows geen enkel probleem met de performance hebt, maar bij het laden van zware PHP-pagina's loopt de performance behoorlijk terug. Maar goed, het kan allemaal net en het geeft in elk geval heel duidelijk aan waar ik mijn PHP-scripts effienter moet maken!

Heb jij ook een VIA Epia ME6000, incl VIA C3 600Mhz CPU (mITX; Sound; LAN; 1394; VGA)?