Specificaties 15,4" (1440x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15" 2.0GHz (voorjaar 2011) Review

VroepVroep 4 februari 2013, laatste update op 12 april 2014, 4.224 views

Apple MacBook Pro 15" 2.0GHz (voorjaar 2011)

Pluspunten

• Bouwkwalitiet
  • Prestaties CPU
  • Scherm
  • Trackpad
  • Toetsenbord
  • Indruk
  • Gewicht
  • Laptop kan RAM tot 1600mhz aan i.p.v. 1333mhz zoals vermeld

Minpunten

• Maar 2 usb poorten
  • Bij zwaar gebruik soms te warm om op schoot te hebben
  • GPU prestaties doen te ver onder aan de CPU prestaties
  • Standaard 5400rpm HDD
  • Hoge instapprijs

Changelist
- Taaltechnisch verbeterd
- Plus-/minpunten bijgewerkt
- Evaringen na anderhalf jaar toegevoegd
- Update 4 januari 2012
- Update 12 april 2014

Rede van aanschaf

Na veel gerotzooi met Dell (zie review Dell Studio), eindelijk voor mekaar gekregen dat ik het volledige aankoopbedrag terug krijg.

En dan is de vraag, welke wordt het volgende slachtoffer? Zoals bij velen leek ook voor mij een Mac praktisch onbereikbaar, door de torenhoge prijs. Nu zit ik nog in de periode van "even aan mijn moeder vragen", want ja, ik ben nog steeds een simpel ziel van de middelbare school, en dan heb je te maken met de beruchte studierekening. Nu is de grap dat ik er in de toekomende tijd vrijwel geen idee van zal hebben als deze iets te snel slenkt, dus is moeders er nog verantwoordelijk over, en uiteraard heeft vaders ook zijn zegje.

Dus na honderduizenden reviews voorgeschoteld te hebben voor mijn moeder, was ze eindelijk overtuigt.
En met de tegemoetkoming van Dell ging er wel degelijk een deurtje open tot de aanschaf van een Mac.

Na een felle discussie over de keuze tussen het 13" en 15" model (zie hier: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1134776) is de keuze gevallen op het base 15" model.

De laptop wordt gebruikt voor orkestrale audioproductie.

Featureset
Over het algemeen het laagst scorende onderdeel, bij lange na niet slecht te noemen, maar er zijn hier en daar toch wel wat op- en aanmerkingen. Zo is het geringe aantal van 2 usb poorten toch wel een minpunt. Ik heb vaak én een muis, én een externe harde schijf aangesloten, en valt er met een simpel rekensommetje al gauw de conclusie te trekken dat er geen poort meer vrij is, dus een beetje geklungel wanneer men even een usb-stick nodig heeft. Ook zie ik het ontbreken van een firewire-400 poort toch wel als een klein gemis, i.v.m. de wat oudere videocamera's, en sommige externe harde schijven. Over het geheugen en de processor valt niets op te merken (respectievelijk 4GB 1333Mhz en 2.0Ghz quad-core), hoewel ik graag een 7200rpm schijf als standaard had gezien.
Daarnaast lijkt de thunderbolt-port een veelbelovende toevoeging. Hierbij zeg ik lijkt vanwege het feit dat er tot noch toe geen accessoires op de markt zijn met thunderbolt ondersteuning. Er worden zeer hoge doorvoersnelheden belooft: tot 10Gbps, en dat voor vier connecties tegelijk op één aansluiting.

Prestaties
Volledig tevreden. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de base 2.0Ghz i7 quad core, mede omdat het budget een rol heeft gespeeld, hoe goedkoper, des te beter was het motto.
Maar ik had toch wel de eis een mobiele audio-studio tot mijn beschikking te hebben, dus was de dual-core van de 13" mij toch iets te gewaagd. Het systeem moet toch minstens 4 jaar mee kunnen komen met de moderne audio-software zoals Logic en Sibelius. Het systeem reageert lekker vlot, mede door Mac os. Desondanks de 5400rpm schijf is de laptop opgestart in een wip, en staat menig veeleisend programma binnen luttele seconden voor je neus. Nu is het uiteraard geen doen om de schijf te gaan vergelijken met een SSD, maar ik betwijfel of ik bij mijn gebruik er voor dat bedrag wel zo veel profijt van zal hebben.
Hieronder de benchmarks van Xbench en Geekbench 64-bit.

Beeldkwaliteit
Niets te klagen. Ik heb gekozen voor het standaard spiegelende scherm met een resolutie van 1440x900. De kleurenweergave is buitengewoon goed, en de kijkhoek is zowel horizontaal als verticaal uitstekend te noemen; het beeld toont vrijwel geen mutatie van het beeld. Uiteraard is het spiegelende scherm voor buitengebruik minder geschikt, maar het is zeker bruikbaar in de buitenlucht, ondanks de spiegeling.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Dit vind ik één van de beste eigenschappen van het apparaat. Door de aluminium uni-body valt er vrijwel geen onderdeel af te breken, en de laptop kan zeker tegen een stootje, hoewel ik dat gelukkig nog niet heb kunnen verifiëren. Het schermscharnier ziet er uit als het laatste onderdeel wat er de brui aan zou kunnen geven, en volgens mij is dat ook het geval. De laptop voelt robuust aan, op enige plekken na, zoals het midden van het scherm in dichte toestand, en geeft ook het midden van de onderkant van de laptop iets mee. Dit is daarentegen verre van slordig.

Ergonomie
Kortom: zeer goed. Om te beginnen: het trackpad. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt, maar mede door de grootte prefereer ik het trackpad boven een normale muis. Ik heb op voorgaande laptops nooit goed om kunnen gaan met trackpad's, maar deze is toch wel heel erg goed.
Ook het toetsenbord heeft een zeer fijne aanslag, en de lay-out is niets op aan te merken. Het was zeker even wennen om van een standaard pc toetsenbord over te gaan op Apple, maar als je het eenmaal doorhebt, is het fijn werken.

Warmte- en geluidsproductie
Na vele fora te hebben doorgespit was dit toch wel het punt waar ik het meeste bang voor was, zelfs bijna zo erg dat ik de koop hier bijna op had laten afknappen. Ik las berichten over abnormale processor temperaturen, en een overweldigende fan die bij zwaarder gebruik op kwam zetten.
Tot nu toe is niets bij mij waar gebleken. In geen enkel geval wordt het gebruiksgebied rondom het toetsenbord of trackpad onaangenaam warm, en wordt praktisch niet warmer dan ca. 30 graden.
De temperatuur van de processor komt bij normaal internet gebruik niet boven de 45 graden uit, wat ik prima mag noemen.
Wel kan bij zwaar gebruik (video-bewerking) de processor de 80 graden halen, en dit is op schoot dan minder aangenaam, maar verder onderga ik hier geen problemen mee.
Over het geluid, bij normaal gebruik (internetten, muziek, chat) is de laptop praktisch onhoorbaar. Bij zwaarder gebruik kan de fan er soms even bij te pas komen, maar dit is verre van irriterend, en men zal het waarschijnlijk niet eens doorhebben.

Mobiliteit en accuduur
In eerste instantie had ik voor de 13" gekozen, vanwege het geringe gewicht van 2kg, maar toen ik zag dat de 15" slechts 0,5kg meer woog, was die optie al snel van tafel.
Ik stop de laptop met sleeve van de Hema zo tussen de rest van mijn schoolboeken (Een normale Eastpack), en het gewicht is slechts merkbaar, het is net als een extra schoolboek, jammer dat het de scoolboeken bij ons op school dan niet mag vervangen.
De batterijduur is (voor mijn doen) opmerkelijk goed. Op een normale schooldag gebruik ik het apparaat ongeveer 5 uur met audio-software als Sibelius, en nog is er rond de 10% over. Ik heb dit nog niet eerder met een laptop meegemaakt. Zeker gezien de zware processor is de batterijduur zeker goed te noemen. Dit is uiteraard ook te danken aan het automatisch switchen tussen de Intel-igp en de radeon 6470.

Een veelbesproken onderwerp als het gaat over Macs. Ik moet toegeven dat ik zelf ook altijd heb gevonden dat de prijs belachelijk hoog is. Maar nu ik er één een tijdje in bezit heb, kan ik niet anders zeggen dat het extra geld het meer dan waard is, de laptop behoud veel meer van zijn waarde dan reguliere laptops, en de bouwkwaliteit is ongekend.
Vanwege het feit dat men dezelfde specificaties kan krijgen in de vorm van een PC voor iets meer dan de helft van de prijs ben ik toch verplicht een ster achterwege te laten.

Anderhalf jaar later
Ja hoor, na anderhalf jaar staat mijn Macbookje nog altijd tevreden te snorren. Niet zo'n verassing uiteraard, ik kocht 'm om er de komende 4 jaar mee vooruit te kunnen.
Nu is het zo dat afgelopen schooljaar een lieftallig klasgenoot er toe zorgde dat de laptop behoorlijk hard op de vloer viel, op één van de hoeken. De hoek was behoorlijk gedeukt en de bodemplaat paste niet meer fatsoenlijk op de laptop. Vervolgens blijkt de Macbook nog volledig naar behoren te werken! Toch een staaltje brouwkwaliteit dat zo'n apparaat nog leeft na zo'n flinke val.
Vervolgens bij de verzekering kunnen regelen om een nieuwe behuizing te verzorgen. Hartstikke leuk zo'n nieuwe behuizing, na een aantal weken begon het scherm te knipperen. Foute boel! Ditmaal viel het zelfs nog binnen de garantie, dus werd er een nieuw moederbord geplaatst.
Wat blijkt? Dat moederbord was een OTA, tenminste, de GPU. Het scherm ging op zwart wanneer de grafische voorziening moest switchen van de Intel naar de AMD GPU. 1 keer raden, ja hoor, nogmaals een nieuw moederbord.
En sindsdien heb ik geen enkel probleem meer ondervonden. Waar menig (plastic) laptop zou zijn verbrijzeld na zo'n val lijkt er niets te zijn veranderd aan mijn trouwe Macbook.

Ook heb ik ongeveer een jaar geleden een 8GB RAM-setje geïnstalleerd van Corsair, werkt als een zonnetje!

Tevens heb ik Windows 7 door middel van Bootcamp geïnstalleerd. Gaat allemaal op rolletjes, alles werkt zoals het hoort. Enig nadeel is dat de AMD drivers exclusief van Apple gebruikt kunnen worden, waardoor het control center en dergelijke dus niet beschikbaar is.
Ook heb ik tevergeefs Windows XP geprobeerd aan de praat te krijgen. De Apple drivers (drivers van fabrikanten lijken de hardware niet te herkennen) werken exclusief op Windows 7.

Volgende week hoop ik mijn SSD binnen te krijgen (dat wordt óf de samsung 830 256GB óf de Crucial M4 512GB), om vervolgens de HHD die nu dienst doet in een zogenaamde 'Optibay' te stoppen ter vervanging van de Superdrive, en de SSD dienst te laten doen als Mac OS boot-schijf. Later meer!

Update Januari 2012

- Ik heb de 500gb hdd vervangend door een 256GB 830 Samsung SSD, en de DVD-drive vervangen door de 500GB HDD voor opslag. Hij loopt als een speer!
- Inmiddels ook mijn RAM geüpgraded naar 16GB. Het dubieuze hieraan is dat dit RAM loopt op 1600Mhz; terwijl de website van Intel vermeldt dat mijn processor maximaal 1333Mhz ondersteund (het betreft de 2635qm). Alle aanduidingen binnen mijn Mac wijzen me er op dat het geheugen vrolijk en wel op 1600Mhz loopt, leuke bijkomstigheid dus.

Update April 2014
Jawel hoor, inmiddels 3,5 jaar en een dodemansval later kan ik niet anders zeggen dan dat het trouwe beeste nog altijd zielsgelukkig staat te zoemen. Inmiddels aangevuld met 16gb geheugen, en de dvd-drive heeft plaatsgemaakt voor een 256GB SSD. Geen enkel programma valt 'm te zwaar, en geloof me, ik vraag veel van het apparaat als componist zijnde.
Het is verwonderlijk dat mijn apparaat het nog doet. De early 2011 modellen vallen al een tijdje in bosjes neer door de foutieve GPU die aanwezig is in dit model. Desondanks weigert Apple hier wat aan te doen ook al is het overduidelijk een productiefout.
Ik mag van geluk spreken dus. Het hangt ongetwijfelt samen met dat mijn moederbord 2 keer is vervangen in 2012, nadat ik (wat ik nu weet) dus 2 maal een foutief moederbord heb gehad. Mij overkwam het dus nog binnen mijn garantieperiode. Nu maar hopen dat het huidige moederbord inderdaad een vreemde eend in de bijt is en het blijft volhouden.

Hoe dan ook; ondertussen is dit apparaat 3,5 oud en hij doet me in geen enkele zin nog te kort. Zelfs de batterijduus is nog altijd exceptioneel te noemen (denk aan 4 uur bij normaal gebruik).
Snel afkloppen en hopen op nog vele jaren!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15" 2.0GHz (voorjaar 2011)?

Goede review :)

Ons pap wouw ook zo'n ding kopen maar zat te zeuren over de prijs. Hiermee haal ik hem wel over :P

Bedankt
Haha, geen probleem! Als ie nog niet toegeeft, moet hij me maar even bellen ;)
Hij heeft hem gekocht en is er blij mee :P bedankt voor de review
Leuk om te horen! Veel plezier er mee (:
en dat voor vier connecties tegelijk op één aansluiting.
correctie: zes aansluitingen, waaronder een display port beeldscherm.
verder nette review met wat plaatjes en benchmarks. had liever nog een paar foto's erbij gezien
Mooie review,

Wil zelf ook een Macbook Pro 13 of 15 inch.
En zit met hetzelfde probleem als jou.
Moeder moet ook eerst akkoord gaan, heb je tips? :)
Vooral duidelijk maken dat wanneer men er voorzichtig mee om gaat, dat zo'n ding met gemak 5-6 jaar meegaat!
nou doe maar gerust keer twee hoor. zolang je de harde schijf maar met respect behandeld gaat hij erg lang mee. dat is het voordeel van een unibody. de onderdelen zitten goed "verpakt" en kunnen moelijk met de behuizing mee buigen als je snapt wat ik bedoel. in vergelijking met het "hoge kwaliteit" plastic wat sommige fabrikanten gebruiken is dit toch echt vele malen beter.
Oke, ik zal dat ook even proberen.
M`n vader heeft in het verleden 2 Apple`s gehad op z`n werk maar waren na een jaar af. (stonden op onze kotter zaten dus 5 van de 7 dagen op zee, zoute lucht, slecht weer, veel stof)
En daarom wil hij niet echt dat ik een Apple haal, maar ik zal het nog een keer proberen.

Weet je ook of de Intel HD3000 krachtig genoeg is voor Maya?
Daar zit wel wat in ja..
Je hebt het over de 13"? aangezien deze 25" een ati 6490 bevat.
Ik heb geen ervaring met Maya, maar de intel HD chip kan prima meekomen. Het mag dan een ietwat langzamere gpu zijn, maar door de nieuwste snufjes e.d. kan hij prima meekomen. En om niet te vergeten, de hypermoderne CPU zal doorgaans het verschil ik GPU snelheid wel compenseren.
Ik zit nog te twijfelen tussen de 13 en de 15 inch, neig nu meer naar de 15 inch maar eerst m`n ouders overhalen
Op zich wel fijn om te horen waarom de review op 2/5 wordt beoordeeld, kan ik er wat aan doen..

[Reactie gewijzigd door VroepVroep op 27 april 2011 22:18]

Elke Apple review heeft dit probleem.

Apple fans = 5
Niet-Apple fans = 1
En op basis waarvan oordeel je dat ik een Apple-fan ben?
Laat ik je meteen uit de brand helpen; ik ben zeker geen Apple-fan.
Je bent toch ook geen Asus-fan als je één van hun producten erg goed vind?
Ik zeg ook niet dat jij een fanboy bent! Jij vroeg je af waarom de review met 2-sterren is beoordeeld? Dat komt omdat de Apple-fans op 5 sterren drukken en de Android/Windows fanboys op 1 ster klikken.
Aha! Sorry, dat ontging me even. Maar daar zou je wel eens gelijk aan kunnen hebben. Hoe dan ook veranderen we er niets aan :|
Dit lijkt me een heel domme veronderstelling.

Ik denk dat op tweakers er soms wel een flame war ontstaat.
Maar iemand zijn review slechte punten geven gewoon omdat het over apple gaat of niet over apple lijkt me echt te stom voor woorden.
Ik wil je een punt extra geven als je hem taal-technisch nog even doorneemt.
Denk aan: Mijn moeder is overtuigT, en grote ipv grootte...

Fijn leesbare review!
Als je toch corrigeert moet je goed corrigeren.

Het is door de grootte van het trackpad

Je schrijft een grote trackpad, maar als het een zelfstandig naamwoord is, is het grootte. Dus de grootte van het trackpad.

Capiche?
Dafuq, het is gewoon 'Mijn moeder is overtuigd', met een 'D' dus. Voltooid tegenwoordige tijd lijkt me...
Het was dus goed, nu is het fout ;-)
Dat is fijn, ik ben dyslect en dan word ik dus fout gecorrigeerd (ik had het zelfs in eerste instantie goed haha), maargoed, bedankt voor het opmerken!