Asus MW221U Zwart Review

Patrlck 11 januari 2007, 5.544 views

Asus MW221U Zwart

Pluspunten

• Geen ghosting
  • Inhoud van de doos
  • Kleuren (na goed ingesteld te hebben)
  • Design
  • Geen defecte pixels

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar
  • Backlight bleeding (gering)
  • Hard in te drukken knopjes op de monitor

Het vorige scherm wat ik had was een Samsung 730BF. Dit was een van de eerste snelle 4ms schermen. Ik vond het schermpie te klein worden dus ik ging op zoek naar een wat grote maar toch ook snelle ms omdat ik vaak games speel. Met de Asus heb ik volgens mij een hele goeie opvolger gevonden.
Helaas is hij in vrijwel geen enkele winkel beschikbaar. Per toeval kwam ik um tegen op Azerty.nl en daar was ie op voorraad. Na een belletje bleek dat ie ook ECHT op voorraad was. Gelijk besteld en toen stond de voorraad icoon op "niet meer op voorraad" >:)

Featureset
Dit is een van de snelste tft's op het moment op het gebied van 22". Het is jammer dat hij alleen DVI / VGA / geluid aansluitingen heeft maar dit ligt per persoon anders, voor mij is dit voldoende. Er zit dus ook geen usb hub op.
Op de poot zit kabelmanagement aan de achterkant zodat de kabels niet in zicht zijn vanaf de voorkant. Helaas is hij niet in hoogte instelbaar maar dat heb ik niet nodig, hij hangt aan een arm.
Hij zit goed verpakt in de doos met de nodige tape om de onderdelen.
In de doos zit het volgende:
vga kabel
dvi kabel
geluidskabel
stroomkabel
manual boekje wat niet veel voorstelt
cdrom met uitgebreidere manual
Ik heb nog geen voeding-piep gehoord dus dit zit ook wel goed.

Kleurweergave
Toen ik de monitor voor de eerste keer aanzette vond ik de kleuren niet mooi ingesteld. Je hebt verschillende profielen die je kan kiezen, degene die ik heb gekozen is "Landschap" met de Huidskleur "Natuurlijk" en de kleuren op "Koel" gezet.
De rest van de waarden heb ik gezet op:
Helderheid 90
Contrast 80
Scherpte 20
Kleurverzadiging 55
De scherpte moet niet te hoog gezet worden anders wordt het beeld niet mooi.
Er zit geen software bij zoals Samsung e.d. maar op het OSD is genoeg in te stellen.
Ik weet niet wat voor paneel hierin zit maar op de Asus site staat dat ie 16.7M kleuren heeft.

Contrast en helderheid
Nadat ik het een en ander heb aangepast in de osd ben ik tevreden hiermee. Het is niet te fel maar ook niet te weinig licht.
Zwart is zwart met mijn instellingen (je ziet een klein beetje backlight bleeding aan de onderkant en bovenkant maar dit is te verwaarlozen).

Ghosting
Hier kan ik heel kort over zijn: Heb Unreal Tournament zitten spelen en ik heb totaal geen ghosting kunnen waarnemen!!! Heb het scherm pas sinds gisteravond dus ik heb nog niet uitgebreid zitten gamen. Maar met 2 ms zal het wel goed zitten :*)

Pixeldefecten
Heb dit zitten testen en er is geen pixel/subpixel defect (godzijdank want ik had geen zin om um terug te sturen).

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit scherm voelt stevig en niet plastic achtig aan. Het is een grote verbetering tegenover mijn oude plastic krakende Samsung 730BF.
De buitenste randen zijn dun en glad, de poot is van glad gepollijste aluminium ofzo, het ziet er heel mooi uit. De knopjes op de grijze balk is leuk gedaan maar misschien wel wat onhandig, je moet de knopjes hard indrukken. Maar hoe vaak zit je daar nou aan? Enkel de eerste keer dat je um instelt kan je wat spierpijn krijgen :+

Vormgeving
Op de foto's vond ik het al een hele mooie monitor. Toen ik um uitpakte geloofde ik mijn ogen niet, hij is nog mooier en grooter dan ik mezelf had voorgesteld. Maarja ieder heeft zijn eigen smaak natuurlijk.
Het power ledje is blauw en zeker niet fel of storend.

Voor wat je krijgt vind ik de prijs goed. Het is een groot scherm wat kwa snelheid te vergelijken is met de NEC wx20gjf (dit stond op een review ergens ik weet alleen niet meer waar).
Ook het design van de monitor is heel strak en niet zo goedkoop plastic achtig (zoals diverse Acer's / Samsungs).

http://www.asus.com/produ...l=1382&l1=10&l2=89&l3=356 voor meer info

Heb jij ook een Asus MW221U Zwart?

Pixeldefecten
Als ik goed had, hanteert Asus een "Zero Bright Dot Policy" en een "Onsite garantie". Dat betekent als je monitor defecte [sub]pixels of andere problemen geeft, dat je asus belt, formulier invullen en terug stuurt. Dan staat de volgende dag een nieuw monitor op de vloer door tnt en natuurlijk die andere meegeven.

Daarom heb ik ook een asus monitor toendertijd gekozen. Kwaliteit en goede garantie.
Tevens is de garantie bij nieuwe monitor meestal 3 jaar. Dus je kan er mee vooruit.

Mooie review.
Ik heb het nagezocht en heb het niet op de Asus site kunnen vinden dat ze pixel garantie hebben maar volgens deze link klopt dat wat je zegt.

Ik heb het gelijk bij de pluspunten gezet, dat is een goeie service van ze!

Thnx!
Unlike other Asus monitors, this one doesn´t come with a zero dead pixel warranty.

Bron: klik
Ik heb het nog niet kunnen vinden op de Asus site zelf. Heb het toch even aangepast in de review.

Thnx!
Ik ben op zoek gegaan naar dit scherm buiten NL en in Duitsland is het in een aantal winkels volop in voorraad. Via deze sites kwam ik de garantie voorwaarden van asus tegen mbt white dot en andere pixel fouten. Helaas in het duits, maar ik kwam er wel uit

In geval van een white dot vermelding binnen 30 dagen wordt het scherm vervangen door een splinter nieuwe. Verderer uitzonderingen op de regel zelf maar uitpluizen. Dit zijn de andere pixelvoorwaarden o.a. voor die vernieuwing binnen 30 dagen:

- Helle Dots: Garantie gilt bei mehr als 3 defekten Dots.
- schwarze Dots: Garantie gilt bei mehr als 4 defekten Dots.
- Gesamtzahl Dotfehler: Garantie gilt bei mehr als 5 defekten Dots
- Eine Linie defekter Dots: Sofortige Garantie.

Site's die het scherm verkopen zijn te vinden via www.kelkoo.DE