Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 205BW Zilver Review

Krikke 22 maart 2007, 2.692 views

Samsung Syncmaster 205BW Zilver

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Vormgeving
  • Hoogte, Swivel, Tilt

Minpunten

• Geen Pivot,
  • Beetje kwikkelachtig soms

Motivatie tot aankoop

Ik ben nog in het bezit van een oude Packard Bell computer en het werd tijd om eens alles te vernieuwen. Op het gebied van interne hardware kijk ik nog even de kat uit de boom (DX10 etc..), maar aangezien mijn 17" CRT ondertussen al 6 jaar oud is en daarenboven geen hoge refreshrates aankan op hogere resoluties, besloot ik alvast een nieuw scherm aan te schaffen. Samsung heeft ook nog eens een goede reputatie in mijn ogen: een van de grootste LCD fabrikanten ter wereld, schappelijke prijzen en de LCD's die ik heb aangekocht voor mijn zus en ouders zijn zeer goed bevallen (en zonder dode pixels).
Bij de collega's van HWI staat deze samsung ook al enkele maanden in hun High End Game systeem en ik zie vandaag dat hij er eindelijk bij Tweakers ook bijstaat. Deze en andere reviews vormden toch wel de doorslag om voor de samsung te gaan.

Reviews:

Verpakking

- Scherm
- VGA kabel
- DVI kabel
- Power kabel
- CD met handleiding, drivers
- Garantiekaart

Alles zat netjes verpakt, scherm was reeds gemonteerd dus gewoon insteken en aanzetten, gemakkelijker kan niet (wel die powerknop op de achterkant niet vergeten aan te zetten).

Algemene vormgeving

Ik vind het scherm heel mooi afgewerkt, dunne randen, sobere knoppen in zilvergrijs en zwart.Ik hou niet van modellen met geïntegreerde speakers en andere fratsen. Het 20" breedbeeldformaat is ook een leuk formaat om mee te werken, vooral omdat 2 programma's comfortabel naast elkaar passen. En ideaal voor films!!!
Het hele scherm staat op een stevige voet, maar het scherm kan toch een beetje kwikkelen bij een stoot tegen de tafel bvb.
Sommige mensen vielen in andere reviews over het te sterke bleuwe ledje in de powerknop, maar ik vind het helemaal niet storend. Wat wel storend is, is het feit dat het ledje knippert van zodra de monitor in standby springt, vooral 's nachts vervelend. Langs de andere kant, het moedigt dan aan om uw scherm af te zetten en zo wat energie uit te sparen.

Features

Dit scherm is in de hoogte verstelbaar, heel handig al mocht het geheel hoger staan, het scherm staat nu al op zijn hoogste en het mocht net iets meer. Desondanks is er op de voet net genoeg plaats onder het scherm om mijn frontspeaker te plaatsen.
Swivel en tilt zijn vooral handig wanneer ik film wil kijken vanuit mijn bed of zetel: even scherm juist draaien en ik hoef er niet meer schuin op te zien.
Het enige minpunt is dat het scherm niet kan pivoteren, maar je kan ook niet alles verwachten voor die prijs.
Met een duw op de knop kan je ook switchen tussen de analoge en digitale ingang, wat voor mij vooral in de toekomst handig zal zijn wanneer ik een nieuwe pc heb.

Beeld & Kleuren

Ik kom van een aftandse CRT en ik moet zeggen, dit is een zegen. Haarscherp beeld, mooie kleuren en geen vermoeide ogen na een uurtje achter de pc. Kleuren zijn zo wat op alle mogelijke manieren aan te passen en de snelknoppen om te switchen tussen text, internet, movie, etc. zijn zeer handig. De helderheid stond standaard heel hoog en die heb ik dus ook wat aangepast, maar zoals gezegd alles is aanpasbaar.
Ook geen enkele dode of luie pixel gevonden, wat zeer mooi meegenomen is.
Zwart is natuurlijk niet echt zwart, maar toch aanzienlijk veel beter dan mijn huisgenoten hun lcd's (BenQ en Medion), dat geldt ook voor back light bleeding. Maar dit zie je echt alleen maar als je er echt op gaat letten, bij gewoon gebruik merk je hier niets van.
Over ghosting kan ik (nog) niks zeggen omdat ik bitter weinig spellen speel.
De kijkhoek dan is meer dan genoeg, ik kijk sowieso niet graag op een schuin scherm, ook al is het beeld goed. En daarbij het scherm even draaien en tilten is ook zo gebeurd.

Tot Slot

Samsung heeft er alvast een tevreden klant bij! Het model 215 TW van samsung, eigenlijk de grote broer van dit scherm, is zowel qua features als beeld beter (in de winkel vergeleken), maar je betaalt er ook voor. Voor iemand die zoals ik enkel surft en wat muziek en films afspeelt een paar uurtjes per dag is dit scherm zeker aan te raden, zowel qua kwaliteit als prijs!

UPDATE:
Ondertussen enkele maanden in bezit, nog geen enkel probleem tegengekomen, alsook geen dode pixels! Tijdens het gamen is er ook geen enkele vorm van ghosting zichbaar!

Foto's bijgezet!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 205BW Zilver?

Mooie review, minstens zo mooie monitor ;)

Je schrijft bij de negatieve punten dat er geen Pivot beschikbaar is, maar in de eerste review waarnaar je linkt staat: 'Samsung heeft de monitor verder erg kaal gehouden om de prijs te drukken, luidsprekers en extra's als een USB hub komen we dan ook niet tegen. Wél is de monitor in hoogte verstelbaar en in portretmodus te gebruiken.'

Zit 't er nu wel of niet op?
Neen, het zit er niet op!!! Jammer uiteraard, maar zoals ik al zei, voor die prijs kan je niet alles hebben hé ;-)
Leuke review.

Ik wilde aanvankelijk ook voor dit scherm gaan, maar kon geen 2 monitoren vinden bij Samsung (17" sqaure en 20" WD) die hetzelfde uiterlijk hadden, of genoeg instelmogelijkheden voor hoogte e.d.

Sterk punt van deze monitor is dat hij geschikt is voor HDCP. Wonderlijk genoeg zijn er maar een klein percentage van de monitoren geschikt voor.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor twee Dell monitoren de 1707FP TCO99 en 2007FP TCO99 omdat hier alles inzat wat ik zocht (Ultrasharp, hoogte. pivot, DVI + VGA, kabels, enz.) Moest hier wel bij voor de duurdere S-PVA schermen kiezen (de TN schermen van Dell vind ik maar matig). Het prijskaartje is er ook naar, maar met met resp. 15% en 20% korting ging het nog wel. Ik hoop ze de komende weken binnen te krijgen en dan zal ik wel een review schrijven.

Had ik maar één scherm gekozen, dan zou ik zeker voor jouw keuze gegaan zijn.

Vreemd overigens dan de test iets anders zegt over pivot dan jouw ervaring..... Zie je hoe belangrijk deze reviews zijn :).
Wel ik ben sowieso geen fanboy van Dell, maar volgens mij kopen zij hun LCD-panelen bij Samsung aan. Daarom vind ik het vreemd dat je de TN schermen maar niks vindt, of is dit puur uiterlijk?
Daarom heb ik ook bij Samsung gekocht, één tussenhandelaar en verscheping minder ;-)
:) Ben ook de gelukkige eigenaar van een 205BW en wat je hierboven hebt staan verwoordt precies wat ik erover denk... mooie survey