Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD Review

DV1DER 4 januari 2007, laatste update op 7 januari 2007, 768 views

Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD

Pluspunten

• Overklockbaarheid
  • Meegeleverde Kabels, Games, Adapters

Minpunten

• Geluid uit de Geheugenchips
  • Silencer voor Geforce 6800 (AGP) past niet
  • Betrouwbaarheid onvoldoende

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Mijn eerste indruk toen ik de doos in mijn handen had was: ''Wauw'', de videokaart word namelijk geleverd in een wat overdreven grote doos.

Na de instalatie op mijn pc, dat overigens zonder problemen verliep, natuurlijk meteen 3DMARK opgestart, Het resultaat was meer dan voldoende, de score was namelijk bijna het dubbele als die van mijn vorige kaart, de Radeon 9800 Pro van Sapphire.

Wat mij wel opviel, is dat als er beeld gerenderd moet worden, de geheugenchips een pokke herrie maken, zelfs bij het scrollen in een willekeurige toepassing zoals IE.
Na wat rond gevraagd te hebben, besloot ik een nieuwe koeling te kopen, want ik had horen zeggen dat het geluid dan weg ging.

Mijn oog viel op een Artic Cooling Silencer, de Silencer 5 Rev 3.
''Die er speciaal voor gemaakt is''...Niet dus. De stock koeling is er nog niet af of ik kom al het eerste probleem tegen: De 4-pins stroom voorziening zit in de weg, De Silencer is namelijk een grote koeling (ongeveer even groot als de kaart zelf) en de fan zit net boven de connector van de voeding, waar dus nooit iets op aangesloten kan worden.

Na veel prutsen heb ik de connector op de videokaart bewerkt zodat er losse draadjes in konden, na wat knip werk in de kabel van een oude Fan, heb ik de voeding aangesloten.

En toen het 2de probleem, de 2 stekkertjes die op de Silencer voorkomen voor de stroomvoorziening van de Fan, Passen alle 2 niet! Een herhaling van de alinea hierboven vind plaats en alles zit weer op z'n plek

3de probleem: De koeling neemt een extra slot in, dat wist ik.......maar dat ie 2 extra sloten in zou nemen had ik nooit kunnen geloven als ik het niet gezien had, als je namelijk een grote PCI, Of misschien een extra kaart in SLI hebt, dan komt de Fan van de silencer tegen die kaart en wil niet draaien, Handig !!

Goed, alles is opgelost en ik doe de PC aan, en wat denk je......het geluid is nog niet weg!!! Dus als u ditzelfde heeft bij dit type videokaart, een andere koeling helpt gewoon niet.

De overklockbaarheid (met de nieuwe silencer die heel koel is) is meer dan ik verwacht had, De core kan met behulp van Rivetuner (Nvidia zelf vind het teveel) van 320 mhz naar 405 !! en het geheugen van 700 mhz naar 820 mhz, een toename van zeker 25%, en dat scheelt !! In 3DMARK03 een 2000 extra punten waarbij het totaal op ongeveer 12000 punten uitkomt.
ik heb het getest met:

Athlon 64 3500+
1024 mb Geheugen DDR-400
SATA-hardeschijf.

Ook met de stock koeling gaat dit prima, allen word de kaart zeker warmer dan 80 graden (wat opzich geen probleem is). Met de Silencer komt het niet boven de 40 graden.

In de doos zitten nog wat Spellen uit de prehistorie met Titels waar je nog nooit van gehoord heb, met uitzondering voor een paar (bijna allemaal demo's ook) en de Volledige game: Deus EX: Invisible War.

Heb jij ook een Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD?

Helaas heb ik net een kapot exemplaar in handen, die gwoon ineens in een spel de geest gaf. Hij viel eerst al wel een paar keer uit, maar dacht dat dat door overklokt cpu/geheugen kwam. Koeler zat goed op de kaart en hij werdt ook niet warmer als een graad of 50C maximaal.
Dus wat mij betreft een minpuntje qua betrouwbaarheid (niet dat jij dat nu moet veranderen ofzo hoor :P).

Enige verander puntje vind ik de overklokbaarheid die hoort echt op maximaal te staan vooral met deze kaart.

Ik kon wel verder overklokken als jou en ook unlocken (trouwes was niet overklokt/unlockt toen ie stuk ging, omdat hij al raar deed in een pc en ik hem toen in een andere heb gezet).

Ook nooit een piepje gehoort trouwes.
Heb nog even wat veranderd in de beoordeling, maar dat probleem waar jij het over hebt is mij ook overkomen, toevallig een dag na het schrijven van deze survey. De kaart hield er midden in een game gewoon mee op, rebooten = geen beeld en piep uit de kast. Heb de kaart eruit gehaald, schoongemaakt en weer in gedaan, krijg nu blokjes in de kleuren van het beeld zoals het normaal zou moeten zijn.....

ik tevens ooit met behulp van een vriend wel wat unlock, volgensmij 2 pipelines, maar aan gebrek aan kennes durfte ik het niet aan om het nog eens te proberen.

Wat het probleem was bij mij is voor mij duidelijk. Ik heb de kaart ooit zonder goede koeling een game laten draaien....waarna ik later nog achterkwam dat ie was overgeklocked:+

Nu nieuwe kaart besteld, 7900GS PCI-e van XFX, koopje trouwens op Alternate.nl, nog nooit zo goedkoop gezien: 169 euro :9
Met nieuw moederbord uiteraard voor de PCI-e

Betrouwbaarheid = slecht
Ik heb onlangs bij Alternate de XFX 7900GT gekocht. Was ook uitermate goedkoop (¤ 189,=) relatief gezien dan :). Maar het was dan ook de 450 MHz versie, wat Alternate helemaal niet op de site vermeldde. Ik hoop dat jou zoiets ook niet overkomt.

Ik had het trouwens wel kunnen weten, omdat het op de factuur wel aangegeven stond, maar het was me toen niet opgevallen.

Al met al toch wel erg tevreden met de kaart.

Overigens leuke review, mijn complimenten.
Wel het is juist de 450 mhz versie, wat wel aangegeven staat, de andere optie was de 600 XXX ofzo, die dan meteen 219 euro koste |:(

Nee dan heb ik liever de langzamere en prak ik m'n silencer er wel weer op en klock ik hem (als het nodig is) wel over }>

Hoe dan ook, ik ga er op vooruit :Y)
Dus de geheugenchips maken dat geluid? :o

Ik heb een V9999LE, welke praktisch identiek is en mijn pc maakt ook altijd zo'n soort piep geluid met games en dergelijke. Ik heb me er nooit echt in verdiept maar dit zou zomaar eens kunnen.

En ja, die voedingsconnector heeft zijn voor en zijn nadelen. Ik kan me voorstellen dat de kaart in sommige pc's niet past als de voedingsconnector naar achteren uitsteekt. Daarbij is de standaardkoeler goed, maar wel luidruchtig.
Ik zie je nog niets zeggen over softmodden, daar al wel mee bezig geweest? (zal haast wel moeten met 12000 punten.) De mogelijkheid daar toe vind ik wel een aardige pré van de kaart.
Hmm... dat geluid is wel minder :(
Jammer dat je de kaart gemod hebt, had-ie misschien wel RMA gekund. Hoe dan ook, als GH45T hetzelfde heeft zal het wel bij deze kaart horen en lijkt me dat het voor mij dan geen 6800 wordt... (heb nu een 7300GT die voldoet). En dat zo'n Slilencer niet past... vind ik ook niet kunnen, maar ja.
Gelukkig ben je wel tevreden met de prestaties, en dat voor minder dan ¤ 100. Mooi.