Nintendo Wii Sports Pack Wit Review

wiskas_1000 4 januari 2007, laatste update op 7 januari 2007, 16.267 views

Nintendo Wii Sports Pack Wit

Pluspunten

• uiterlijk van de wii (mooi, klein)
  • unieke spelervaring
  • simpel (in gebruik)

Minpunten

• Wii Sports is een verplichte aankoop
  • batterijen (afstandsbediening) na +- 25 uur op
  • dunne draad sensorbalk - Wii

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 2
Na 1 jaar wachten op 'The legend of Zelda: Twilight Princess' was het spel eindelijk uit op de Wii en de Gamecube. Samen met de nieuwe controller was dit mijn reden, om een Wii aan te schaffen. Hiervoor heb ik een Gameboy Advance en een Nintendo DS gekocht van Nintendo.

Om maar gelijk naar de conclusie te gaan... Tot op heden heb ik er geen spijt van gehad, dat ik deze apparaat heb gekocht. Het is echt zijn geld waard. Nu een uitgebreide review.

Bouwkwaliteit
Precies 1 week na de launch had ik de Wii kunnen bemachtigen (ik had de console gepre-ordered). De doos is tamelijk groot. Toen ik de doos openmaakte, verbaasde ik me over het feit, hoe klein de Wii eigenlijk is. Ik heb het apparaat op mijn PC gezet, en kwam tot de conclusie dat de Wii in de plaats van een DVD drive zou kunnen zitten. Alle onderdelen waren netjes en goed ingepakt.

Naast de console zit ook het volgende in de doos:
- WiiMote (+polsbandje) met nunchuk
- 2 AA batterijen
- kabel voor de voeding
- kabel voor de TV (composite) met omvormer (dit weet ik niet meer zeker)
- houder om de Wii rechtop te laten staan
- handleidingen
- het spel Wii Sports (een aparte DVD doos met apart Nintendo-VIP punten voor het spel; dit vond ik zeer leuk)

Persoonlijk vind ik de Wii heel mooi. De console is klein, strak en wit. Vanwege de kleur zou ik wel aanraden om de Wii via de houder op zijn zij te laten staan. Dit is, omdat wit waarschijnlijk niet mooi staat in een kast met zwarte of zilverkleurige apparaten.
Er zijn 4 ingangen Gamecube controllers n 2 ingangen voor memory kaarten verwerkt aan de linker zijkant met 2 aparte kleppen. De memory kaart heb je alleen nodig, wanneer je iets wilt opslaan bij een GameCube spel. De Wii heeft een eigen geheugen, waarop je kunt saven. Aan de voorkant zit een SYNC knop (voor een extra afstandsbediening) en een SD kaart slot in 1 klep. De achterkant heeft nog 2 USB ingangen.
De Wii heeft ventilatiegaten aan de rechterzijkant en aan de achterkant. Wanneer je de Wii staande wilt zetten, kan de Wii dus ventileren via de achterste gaten. Op de rechterzijkant is ook een barcode te vinden met het nummer van jouw Wii erop (je hebt dit nummer nodig, wanneer je beter beveiligde polsbandjes wilt aanvragen via de Nintendo site; uiteraard gratis en ook niet nodig voor nieuwere Wii's). Sommige mensen kunnen deze rechterzijkant misschien lelijk vinden, wanneer je de Wii laat liggen. De ventilatiegaten en barcode vallen mij echter nauwelijks op.
Verder is er wel iets, wat voor mij tegenviel. De mooie blauwe gloed van de gleuf krijg je alleen wanneer er een update is f wanneer je een berichtje krijgt.

De Wii is heel makkelijk in elkaar te zetten. Als je er echt niet uitkomt, dan kun je altijd nog de handleiding raadplegen. Het apparaat is vrijwel geruisloos. Je hoort het alleen opstarten of een nieuwe DVD lezen.

Handelen (menu's, WiiMote) en instellen met de Wii
Wanneer je de eerste keer jouw Wii opstart, vraagt het apparaat een aantal dingen. Het werken met de afstandsbediening werkt makkelijk, gewoon aanwijzen en drukken op de grote A knop.
Daarbij is het fijn dat de WiiMote trilt wanneer je op een knop bent. De eerste keer dat ik de WiiMote gebruikte was echter wel even wennen. Dit kwam vooral door het zwarte achtergrond, waarbij je niet wist waar je muis (= WiiMote aanwijzer) was. In het normale Wii menu kan je echter goed zien waar de aanwijzer is.

Ik had echter een ander probleem. Ik kon de WiiMote pas gebruiken, toen ik opstond. Dit had te maken met de breedte van onze huiskamer (+-5 m). De WiiMote is automatisch ingesteld op 3 meter. Na 1 potje staand Wii Sports heb ik echter in het menu gekeken of ik de WiiMote niet kon instellen, zodat ik ook zittend op de bank kon spelen. Aangezien het instellingen-menu overzichtelijk is ingedeeld, kon ik dit snel vinden. De Wii vraagt dan om met de afstandsbediening op de tv te richten en telkens op + te drukken totdat de aanwijzer gaat knipperen (dit weet ik niet meer zeker). Daarna kon ik zittend op de bank spelen.

Het aanzetten van de Wii deed ik in het begin via de knop op de console zelf. Later ben ik erachter gekomen, dat je de powerknop iets langer moet indrukken om het apparaat echt aan of uit te schakelen.

Wanneer je de Wii start, begin je niet gelijk met het spel. Net als met de Nintendo DS kun je kiezen, wat je gaat doen in een beginmenu. In jouw beginmenu kun je kiezen uit een aantal kanalen. Wanneer je iets download, kun je meer kanalen krijgen.

De kanalen waar ik nu uit kan kiezen zijn:
- spelletje spelen
- Mii personage kanaal
- foto kanaal
- Wii Winkelkanaal
- Weerkanaal (werkt)
- Nieuwskanaal (werkt nog niet)
- Internet kanaal (voorlopige versie; deze kun je downloaden)

Voor het gebruik van een aantal kanalen is het vereist, dat je een draadloze internet verbinding kan maken. Je hoeft echter geen gebruik te maken van deze kanalen. Ook voor updates en het versturen van berichtjes naar andere Wii-members heb je deze verbinding nodig. In 2007 komt een verbinding voor mensen die hun Wii met een kabel willen verbinden.
Vanwege mijn Nintendo DS had ik een Nintendo Wifi Connection USB adapter. Met deze adapter kun je ook een verbinding maken met de Wii. Dit ging, naar eigen zeggen, heel snel en simpel.

Het navigeren tussen de kanalen door werkt erg goed. Het is allemaal makkelijk in gebruik en je kan snel switchen van kanaal. Het is grappig dat de Wii woorden probeert te raden wanneer je een berichtje stuurt naar een andere Wii-member of wanneer je op internet gaat zoeken via google (wisk geeft wiskunde)

Multimediafeatures
Om eerlijk te zijn, ondersteunt de Wii bar weinig. De Wii is niet bedoeld om films af te spelen. Je kunt dus geen DVD afspelen op de Wii. Wat je wel kunt doen, is het bewerken van foto's op de fotokanaal (digitale foto's kun je via een SD kaart bekijken). Dit heb ik echter niet gebruikt.

Er zou iets mogelijk zijn met MP3, alleen kan ik hier niets over vertellen. Dit is, aangezien ik hier niets over weet. Wellicht dat dit iets te maken heeft met de USB ingangen aan de achterkant.

Multiplayer
Met de Wii is het volgens mij op 2 manieren mogelijk om multiplayer te spelen. (wanneer dit er 3 of meer zijn, verbeter me !)

De eerste manier is online spelen. Hier is echter weinig over te zeggen, aangezien er op dit moment geen spel is, die een online modus heeft. Over een internet verbinding heb ik het al eerder gehad.
De tweede manier is met meerdere controllers op n Wii spelen (maximaal 4). Hierbij heb je natuurlijk wel meerdere controllers nodig. Ik had een extra controller omdat deze bij het spel Wii Play zat. Het SYNCen van de 2e WiiMote gaat best simpel, wanneer je de handleiding leest (gewoon het SYNC knopje indrukken op de Wii en de batterij). Verrassend genoeg kon ik met deze 2e WiiMote al gelijk vanaf de bank spelen.

Spelaanbod
Gelukkig voor mij was Zelda het spel! Hier had ik al een jaar op gewacht. De gameplay van Zelda is leuk (soms te makkelijk). Grafisch gezien is Zelda het een pareltje voor mij. En dat terwijl Zelda maar een Gamecube port is.

Naast Zelda heb ik alleen Wii Sports en Wii Play. Het spelaanbod van de Wii is niet zo heel groot. Je hebt shooters, een sportspel, een racespel en verzamelingen van mini games. Liefhebbers van de RPG zullen waarschijnlijk nog even moeten wachten. Ik moet toegeven dat het spelaanbod voor de Wii niet heel groot is, maar Zelda zou ik iedereen toch aanraden. Verder heb je natuurlijk de Virtual Console games. Op dit moment heeft die lijst maar een paar goede games (sonic the hedgehog, super mario 64, donkey kong country) maar elke vrijdag wordt die lijst groter. Het apparaat slikt overigens ook alle Gamecube games. Je kunt gewoon Gamecube schijfjes in de gleuf van je Wii stoppen. Wanneer je kijkt naar de Virtual Console en Gamecube games, dan kun je wel weer zeggen, dat het aanbod toch redelijk groot is. De vraag is echter of je wel deze games wilt spelen. Dat is persoonlijk. Voor mij is het spelaanbod perfect, hoewel ik nog wel wacht op het downloaden van 'Zelda: Ocarina of Time' via de Virtual Console.

Zelf ben ik nog een tijdje bezig met Zelda. Daarna kan ik me bezighouden met Wii Sports. Ik hoop, dat er tegen die tijd wel genoeg goede games zijn (Mario Galaxy, Metroid Prime 3, Battalion Wars II, Mario Strikers Charged, Super Smash Bros. Brawl)

Randapparatuur en accessoires
Hier kan ik weinig informatie geven. Voor het spelen van N64 games via de Virtual Console kun je geen WiiMote gebruiken. De classic controller kun je ook met een Gamecube controller spelen. Dit geven ze ook bij elk spel duidelijk aan, voordat je het spel download. Er is ook een classic controller. De classic controller kan alle Virtual Console games van elk systeem aan. Deze is hier ook voor ontworpen.

Ik vraag me af of je met de WiiMote nog wel spelspecifieke controllers nodig hebt. Het enige waar ik aan kan denken, zijn Bongo's voor de Donkey Kong Jungle Beat spellen.

Kabels voor een betere aansluiting zijn waarschijnlijk wel beschikbaar. Ik heb hier echter geen informatie over.

WiiMote en nunchuk
Nog een paar dingen die ik over de WiiMote kwijt wil.
1. Het gebruik van de WiiMote met nunchuk gaat zeer goed. Je went er heel snel aan.
2. De polsbandjes zijn misschien dun. Wanneer je dit vind, dan kun je aan Nintendo vragen om dikkere polsbandjes.
3. De batterijduur van de WiiMote is ongeveer 25 uur wanneer je de WiiMote n nunchuk gebruikt. Naar mijn mening is dit kort. Hiervoor bestaan er nou oplaadbare batterijen!
4. De nunchuk heeft een bewegingssensor.
5. Voor degenen die het nog niet doorhebben. De WiiMote werkt eigenlijk als een muis (die wat meer kan).
6. De WiiMote voelt GOED aan in de hand. Nu kan ik niet zeggen of ik kleine of grote handen hebt (ik denk middelmatig). Ik heb ook geen lange Wii sessies gehad. Ik kan dus niet zeggen of je na een lange tijd RSI problemen krijgt. Hetzelfde geldt voor de nunchuk, hoewel je hier waarschijnlijk moet oppassen voor je duim (pook).
7. Het aankoppelen en ontkoppelen van de nunchuk gaat nogal klunzig bij mij. Dit komt, aangezien ik het veiligheidskabeltje ook aan de nunchuk-clip wil vastdoen zoals beschreven in de handleiding.
8. Tot mijn grote verbazing kwam er geluid uit de WiiMote. Dit is echt leuk (als je een pijl schiet hoor je een pijl weggaan).

Tot slot
Persoonlijk ben ik blij met de aankoop van mijn Wii. Het voldeed ruimschoots aan mijn verwachtingen. Ik ben zeer blij met mijn Wii. De Wii is zijn prijs waard, vooral omdat je Wii Sports er ook nog bij krijgt. Toch is het wel zo, dat je hierbij een verplichte aankoop hebt van het spel Wii Sports. Voor mij pakte dit goed uit, maar ik weet dat sommige mensen liever iets niet verplicht aankopen (ook al is Wii Sports het meest verkochte Wii spel in Japan). Als het aan mij lag, zou ik Wii Sports niet aankopen. Ik zou dan echter niet geweten hebben, dat het spel toch heel leuk is.

Het grappigste moment vond ik, toen mijn moeder aan mij vroeg om te laten zien hoe het spelletje werkte.

Wanneer er nog vragen zijn, wil ik deze graag beantwoorden.

Met dank aan:
- Lightmanone1984 voor het zeggen, dat de Wii geen Gamecube spellen kan saven. Hierbij is een memory card nodig.
- Willko voor het zeggen, dat je virtual console spellen kunt spellen met een Gamecube controlller.
- MetZyZteM voor het verbeteren van de naam van het Winkelkanaal (er stond 'Virtual Console kanaal')

Heb jij ook een Nintendo Wii Sports Pack Wit?

heeey leuke review.. :)

Wii sports is niet zozeer een verplichte aankoop maar meer een gratis spel (zeker als je de prijs van de set vergelijkt met xbox360 of ps3)

En wat ook echt leuk is, is het feit dat je al je vrienden die meespelen als mii kan maken in je wii. Daardoor krijg je wat herkenning in spellen en maakt het alleen maar leuker om te gamen. Bekijk zeker dus het mii channel!

En die nunchuk is idd beetje lomp aan te koppelen als je het volgens nintendo's instructies doet. Oplossing haal je polsbandjes eraf! Dit is een stuk relaxder (zeker als je bijv bowling met vier personen met 1 of 2 wiimotes moet doorgeven). Ik heb ook gemerkt dat mensen een stuk voorzichtiger met mijn wiimotes daardoor zijn. Wel ff vertellen dat er wereldwijd een aantal lcdtvs gesloopt zijn!

:7 thanx
Gratis bestaat niet..
Het is eigenlijk geen spel, maar een tech-demo wat Nintendo had ontwikkeld om de controller te demonstreren op diverse beursen.
Pas toen die sportspelletjes behoorlijk in de smaak vielen hebben ze besloten om deze bij de console te leveren. (althans hier in Europa). In Japan wordt Wii sports er niet bijgeleverd.
Ik zou Wii Sports toch geen tech-demo willen noemen, al geef ik toe dat het er misschien wat op lijkt. De 6 onderdelen en het onderdeel Wii-fitness zijn allemaal goed herspeelbaar en dat identificeer ik niet echt met een tech-demo. In Japan, waar men het apart moet kopen, is dit momenteel zelfs het bestverkochte Wii-spel.
"Er zijn 4 ingangen Gamecube controllers n 2 ingangen voor memory kaarten verwerkt aan de linker zijkant met 2 aparte kleppen. De memory kaart heb je overigens niet per se nodig, aangezien de Wii ook een eigen geheugen heeft."

Dit klopt dus niet he.
Als je een gamecube spel speelt en je wilt het spel opslaan heb je de memorycard dus wel nodig, dit kun je niet op de Wii opslaan, De wii is in dit geval puur een emulator die alle dingen van de gamecube gewoon gebruikt alsof het een gamecube is.
ok dit wist ik niet

thnx voor de info!

ik zal dit waarschijnlijk vanavond veranderen
Beetje vreemde minpunten:

- Je moet wel heel raar zijn als je wel een Wii wilt maar geen Wii Sports

- Batterijen kan je gewoon oplaadbare voor gebruiken met een grote capaciteit

- Als het draadje van de sensorbalk dikker was geweest had je geklaagd dat ie te opvallend en niet flexibel genoeg was geweest; De sensorbalk stel je n keer op en daarna kom je nooit meer aan dat draadje. Het is alleen om stroom te leveren en niet voor informatie door te sturen of iets; Waarom zou je dan een dikkere kabel willen hebben?

Overigens kan je via het fotokanaal ook filmpjes en MP3s afspelen.
een beetje rare vraag, maar heb je mijn review gelezen??

ik wil even wijzen op:
"De batterijduur van de WiiMote is ongeveer 25 uur wanneer je de WiiMote n nunchuk gebruikt. Naar mijn mening is dit kort. Hiervoor bestaan er nou oplaadbare batterijen!"
feitelijk zeg je toch niets anders?

" De Wii is zijn prijs waard, vooral omdat je Wii Sports er ook nog bij krijgt. Toch is het wel zo, dat je hierbij een verplichte aankoop hebt van het spel Wii Sports. Voor mij pakte dit goed uit, maar ik weet dat sommige mensen liever iets niet verplicht aankopen (ook al is Wii Sports het meest verkochte Wii spel in Japan). Als het aan mij lag, zou ik Wii Sports niet aankopen. Ik zou dan echter niet geweten hebben, dat het spel toch heel leuk is."
Wat ik hiermee bedoel, is dat niet ik warm loop voor Wii Sports. Wanneer de Wii zonder Wii Sports geleverd zou worden, dan zou ik het niet gekocht hebben. Nu ben ik wel blij met Wii Sports, omdat ik heb ervaren, dat het een leuk spelletje is.

"- sensorbalk met 3 x 2 strips plakkertjes (het draadje dat de sensorbalk en de Wii verbindt is wel HEEL dun; dus onopvallend maar zwak)"
Je kunt dit dus als een pluspunt opvatten, maar ook als een minpunt. Deze mening is persoonlijk (ik vind het een minpunt, maar anderen kunnen dit een pluspunt vinden). Ik heb geprobeerd om toch een beetje objectief te zijn in mijn review, daarom moet dit er zo in staan.

Of gaat het om het feit, dat ik deze 3 minpunten als grootste minpunten heb gezet?
- verplichte aankoop ja/nee... meningen zijn daarover verschillend...
- batterijduur vind ik toch een nadeel... ook al bestaat er een oplossing.
- dunne draad is naar mijn mening het grootste minpunt. Dit betekent, dat het snel stuk kan gaan!

nu even iets anders...
"Overigens kan je via het fotokanaal ook filmpjes en MP3s afspelen." <-- dit wist ik niet. thnx voor de info!
kun je dus mp3's afspelen via de SD kaart? waar is die usb aansluiting dan voor? En wat voor soort filmpjes... ?? welke formaten kan de Wii aan?
Nintendo komt in 2007 (dit jaar) met een Wii die wel dvd's kan afspelen, uiteraard zal deze versie wat duurder zijn.

Op zich vind ik het geen gemis, wie heeft er ondertussen nog geen dvd-speler of een andere console om dvd's af te spelen..
Ja en in eerste instantie is dat 'ding' alleen aangekondigd voor de Aziatische markt, mede omdat daar losse DVD spelers nog geen gemeengoed zijn. Vergelijk het maar met de Panasonic Q, een omgebouwde GC die ook DVD's af kon spelen, die is ook niet in EU en VS verschenen.
Ik denk dat het meeleveren van Wii Sports een meesterlijke zet van Nintendo was.

Als je op diverse forums leest hoe enthousiast vrienden en familie worden over de Wii door puur en alleen in groepsverband met het bijgeleverde Wii Sports te spelen, waarna bij velen van hen ook de behoefte komt om eeen Wii te gaan kopen, dan kun je niet anders concluderen dat Nintendo er ERG goed aan gedaan heeft om Sports mee te leveren. Het komt de verkoop en populariteit zeer zeker ten goede!
Wellicht kun je ook melden dat hij makkelijk mee te nemen is. Ik heb de Wii op de dag van de introductie gehaald en sinds die tijd is dat ding al enkele malen van huis- en slaapkamer veranderd. Door het formaat past hij makkelijk in een (laptop)rugzak en een moderne TV, video- of dvdorecorder hebben wel een aansluiting voor tulp-stekkertjes waardoor hij handig aan te sluiten is. Verder ben ik het geheel met je review eens.
De classic spellen kan je ook met de GC controller spelen :) Staat ook duidelijk bij elk spel aangegeven voordat je hem downloadt overigens.
Super Mario 64 is echt geniaal :)
Dank je voor de zeer uiteengezete survey! Hier heb ik wat aan. Zat zelf ook te denken om de Wii te gaan kopen.
Mooie review, duidelijk en compleet!

Ik als pc-gamert vind het nu duidelijk waarom ik een wii zou moeten kopen! ( ik koop er echter geen....)

Nogmaals, goede review!
Goede Review!!

(klein dingetje: virtual console kanaal = winkel kanaal)