Specificaties Actie, Puzzel-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Trine, PC (macOS / OS X, Windows) Review

David Mulder 14 april 2011, laatste update op 14 april 2011, 639 views

Trine, PC (macOS / OS X, Windows)

Pluspunten

• Humble Bundle deal
  • Spectaculaire spelwereld
  • Vrijheid in puzzels
  • Paar orginele gameplay elementen

Minpunten

• Hierboven omschreven probleem met de grappling hook.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Humble Bundle inclusion
Zoals de meesten wel zullen hebben gehoord maakte Trine dit jaar deel uit van de Humble Frozenbyte Bundle uit, wat inhoud dat het spel, samen met 4 andere, voor een zelf te verkiezen prijs kon worden gekocht. Vandaar ook dat prijs hierboven als zeer goed staat aangegeven.

Gameplay
Trine is een 2D platformer in een 3D spel wereld, wat ongelofelijk mooie spelwerelden creëert. Voor de gameplay betekend dit praktisch dat het op het eerste gezicht doet denken aan traditionele platformers, maar al snel blijkt dit niet het geval te zijn. Tijdens het spel kan de speler (na afronding van de intro) door middel van de 1,2 en 3 toetsen overschakelen tussen een thief, mage en warrior.
De thief bedient zich van een grappling hook en pijl en boog, de grappling hook kan worden gebruikt om in hout te schieten en zich daaraan op te trekken. Dit is ook één van de enigste minpunten die ik moet aanmerken, want om daarna op het platform te klimmen waar je jezelf aan hebt gehaakt verreisd een bepaalde skill waar je express verkeerd schiet om jezelf om hoog te schieten (valt niet uit te leggen maar word al gauw duidelijk tijdens het spelen). Op zich is dit niet het einde, maar het gaat relatief vaak mis wat in een paar gevallen frustrerend was.
De mage introduceert op zijn beurt één van de gaafste en origineelste elementen van de gameplay die ik heb gezien. Naast de relatief normale levitation krachten van de mage, kan hij namelijk ook - door middel van het tekenen van vierkanten of lijnen met de linker muis knop - objecten creëren. In normale gevallen houd dit in dat je soms snel even een vierkant en een plank tekent om omhoog te komen of dichterbij een bepaald punt te komen, maar in veel puzzels word dit ook op veel originelere manieren gebruikt. (Straks meer over deze puzzels)
Als laatste voegt de warrior niks nieuws toe en vecht alleen met brute kracht, maar op zich is dit niet echt erg en voegt het bijna noodzakelijk standaard element van een platformer toe.

Terug naar de beloofde puzzels, hierin bevalt mij één iets ongelofelijk erg, namelijk het feit dat de puzzels alles behalve op één manier op te lossen zijn, wat soms wel het geval is in bepaalde andere spellen die ik heb gezien. Dit houd in dat je je eigen stijl van oplossing kan creëren - ik persoonlijk begon eerst met het actieve gebruik van de thief, waarna ik later heel sterk overstapte naar de mage en op het einde ze allemaal tegelijk zo ongeveer gebruikte - , maar ik had zonder problemen veel van de puzzels ook totaal anders kunnen oplossen. Dit word nog duidelijker door het feit dat het - een uitzondering daar gelaten - geen echt probleem is als één van je teamleden ter overlijden komt (ze reviven sowieso snel, maar dat terzijde) en met een beetje creatief denken lukt het meestal wel met de andere twee.

En dan is er nog één detail wat me helemaal gek maakte; vleermuizen. Zo nu en dan komt er een groep vleermuizen aanvliegen die je onmogelijk repetief moet neerhakken/schieten en wat niet per se moeilijk is, maar wel saai genoeg om fouten te maken en je leven (en dus tijd) te kosten.

Grafisch & Spelwereld
Zoals eerder genoemd is het een vreselijk mooie spelwereld, wat word benadrukt door de felle kleuren en de aandacht die is besteed voor allemaal - technisch gezien totaal nutteloze - decoraties voor en achter de 2D laag waarin de speler speelt. Ook de misschien iets te bewegende camera benadrukt dit, want zonder dit zou de 3D wereld waarschijnlijk vaak niet tot z'n recht komen, ook al lag dit heel dicht bij de punt waar het irritant zou kunnen worden (ook al beviel het mij goed).

Het verhaal
Waar de spelwereld juist heel sterk is hoef je van het verhaal echt niks speciaals te verwachten, het is niet slecht genoeg om totaal te negeren, maar is meer een excuus voor een leuk spel als een doel an sich. Het is voornamelijk gebouwd op bekende cliches, zoals de archetype domme warrior en 'gierige' thief, maar desalniettemin past het goed bij de stijl van het spel en is dit absoluut geen minpunt.

Replay waarde
Zowel door de vrijheid van de puzzels, het vinden van schatten en xp potions en het brede assortiment van steam badges kan ik mij goed voorstellen dat ik het één of meer keer in de toekomst nog eens ga herspelen. Doordat het toch een puzzel spel is - voor een groot deel - is het natuurlijk niet het idee om het direct achter elkaar te replaye wat soms wel bij andere spellen word gedaan, maar als je het spel over een paar maandjes bent vergeten kan ik me goed voorstellen dat ik het nog wel eens zal openen.

Heb jij ook een Trine, PC (macOS / OS X, Windows)?

Paar plaatjes erbij is altijd prettig :)
je grappling hook probleem is makkelijk op te lossen. Als je spatie drukt terwijl je hangt spring je gewoon (zonder een 2e keer te schieten). 't is dan wat makkelijker om bovenop platformpjes te komen waar je aan hangt.
Hmm, typisch, ik lees echt altijd alle instructies om zo iets te voorkomen... en kan me echt niet herinneren dat spatie iets deed, hmm, zal het eens proberen later.