Ahanix MCE301S-V (mATX, Geen PSU, Zilver) Review

mvds 3 januari 2007, 1.300 views

Ahanix MCE301S-V (mATX, Geen PSU, Zilver)

Pluspunten

• Straalt klasse uit
  • VFD is erg goed af te lezen
  • Solide gebouwd
  • Zeer goed afgewerkt
  • Voor zo'n kleine (lage) kast is de koeling toch zeer goed
  • Past een standaard ATX voeding in

Minpunten

• Doordat de kast low-profile is, is hardware soms lastig te vinden
  • VFD is parallel.

Kenmerken
Interne 3.5" Bay - 2
Expansion slots - 4 - Low Profile Type
Gewicht (Alleen kast) - 5.44Kg

Algemeen
Na een tijdje gewerkt te hebben met een standaard beige AOpen kast wilde ik toch overstappen op een kast die niet zou misstaan in de huiskamer. Na veel kasten bekeken te hebben was ik uitgekomen bij de Ahanix MCE301S-V. Wat me meteen aansprak was het VFD scherm en het gebruik van een standaard ATX voeding. Dit bied tenminste mogelijkheden want een goede mATX voeding is meestal toch duurder, luider en best lastig om te vinden.

Bouwkwaliteit / afwerking
Het eerste wat je opvalt is de massieve plaat aluminium die gebruikt is voor de voorkant van deze kast. Daar komt ook meteen een groot gedeelte van het gewicht van de kast vandaan. Het is een solide kast die lekker stevig aanvoelt en echt gewoon klasse uitstraalt!

Inbouwmogelijkheden
Een ding waar je echt rekening mee moet houden is dat dit een kast is waarvoor je low-profile / half-height kaarten moet hebben. Deze zijn vrij lastig te vinden dus kies je hardware (vooral je mobo, zoveel mogelijk onboard en op de backplate aanwezig) dus goed uit. Ook slotplaatjes voor bijvoorbeeld S/PDIF uitgangen ed moet je zelf (op maat) maken. Ook de CPU koeler moet passen, maar de Intel / AMD boxed koelers passen gewoon erin.

Koelingsmogelijkheden
Er zit standaard een 80mm fan aan de zijkant welke als outtake fan dienst doet. Ik heb deze omgedraait omdat ik een intakefan aan de voorkant meer nut vind hebben. Aan de voorkant van de kast is namelijk meer koude lucht dan achteraan, omdat de kast (bij mij) in een TV meubel staat. De 80mm fan koelt ook meteen de HD wat ook wel netjes is.

Vormgeving
Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind de kast geweldig. De drives en aansluitingen zijn netjes weggewerkt achter een klep zodat de voorkant van de kast een nette, opgeruimde uitstraling heeft. Het VFD display is ook netjes weggewerkt en is ook zeer goed af te lezen, zelfs bij veel daglicht.

VFD Display
Waar zeker rekening mee gehouden moet worden is dat het VFD via de paralelle poort moet worden aangesloten. Op zich een voordeel, omdat er heel veel (gratis)software gevonden kan worden ervoor, maar ook een nadeel, want de kabel ervoor gaat buiten de kast om, en niet alle moderne moederborden hebben nog een paralelle poort.

De drivers zijn erg makkelijk. Windows MCE kan meteen omgaan met het display en toont netjes de info op het scherm. Wat mij wel opviel is dat de drivers NIET kunnen omgaan met een softwarematige LPT poort. Dus zo'n los insteekkaartje waarbij de paralelle poort niet op het standaard adres van LPT1 terecht komt. Persoonlijk vind ik trouwens de frontview software alzo een stuk beter, aangezien deze meer info toont.

Installatiegemak
Tja, het is een HTPC kast, dus veel ruimte heb je niet. Maar de indeling van de kast is wel zo dat je zonder teveel ongemakken je hardware kan inbouwen. Wat wel vervelend is, is dat er erg veel schroeven gebruikt zijn om de kast dicht te maken. In totaal zijn het 10 schroeven. 4 Aan elke zijkant, en twee aan de achterkant. Het dichtschuiven van de bovenkant moet ook nauwkeurig gebeuren, anders komen de schroefgaten niet goed uit.

Modbaarheid / voeding
Tja, ik ga zo'n kast als dit niet modden. IMHO is dat zonde. En een voeding krijg je er niet bij, dus dat laat ik even buiten beschouwing.

Zoals bij alle HTPC behuizingen is de prijs wat aan de hoge kant, maar gezien de afwerking ed vind ik dat kwaliteit best zijn prijs mag hebben.

De kwaliteit, soliditeit en de uitstraling laten mij persoonlijk de kleine tekortkomingen vergeten. Deze kast is gewoon geweldig!

Heb jij ook een Ahanix MCE301S-V (mATX, Geen PSU, Zilver)?

Inmiddels ben ik ook op zoek naar een HTPC behuzing. Aan de hand van je review en een stel Duitse reviews (ook al is dit enkele maanden ltr) ben ik me gaan orienteren op dit merk. De Ahanix MCE 302 wordt mijn keuze.

Vergelijkbare Lian-Li / Silverstone oplossing worden wat mij betreft toch overtroffen door de Ahanix behuizingen. Uiteraard is dat persoonlijk.

De behuizing voldoet aan al mijn voorwaarden

- highend uitstraling (welke perfect bij mijn Cambridge Audio 540V2 past)
- beperkt formaat (43,5/10,5/41,0)
- ruimte voor een 80 PLUS ATX voeding. (energiezuinige / stille)
- goed leesbare (programmable) VFD
- ruimte voor een 2-tal schijven in RAID0

Nu is het alleen nog wachten op de RS780 chipset van AMD (jan. 2008) welke onboard UVD ondersteuning biedt. Hopenlijk slaagt die erin ook een 100% score te halen in HQV benchmark. Net als de ATi 2600 PRO. Uiteindelijk draait het toch om de perfect beeldkwaliteit.

[Reactie gewijzigd door et36s op 1 december 2007 21:12]

Wat betreft de inbouwmogelijkheden het is mogelijk die nog wat op te rekken. Bijv. voor het plaatsen van full height PCIe 16x grafische kaart. Of een digitale PCI tuner (floppyDTV)

Zie link