Asus P8P67 Deluxe (3.0) Review

SimD 13 april 2011, laatste update op 13 april 2011, 2.407 views

Asus P8P67 Deluxe (3.0)

Pluspunten

• Erg mooi;
  • Veel extra's

Minpunten

• Relatief Duur;
  • nog ontdekken

Layout Score: 4
Zoals sommige weten wachtte ik na het aanschaffen van mijn case: Cooler Master Sniper Black Edition op mijn onderdelen. Eindelijk sinds gisteren mijn onderdelen binnen. Het moederbord is hier natuurlijk één van. Mijn keuze: Asus P8P67 Deluxe. Waarom? Lees gerust verder.

Zoektocht
Bij mij begon de speurtocht bij het kiezen van een processor. AMD Phenom X6 of Intel Core i5 2500k of i7 2600k? Waarom ik voor een i5 koos kun je lezen in mijn review van de Core i5 2500k. Eenmaal gekozen voor de i5 kwam waarschijnlijk de moeilijkste stap; het moederbord.

Deze keuze was enorm lastig; er zijn zo veel smaken! Daarbij zijn er tegenwoordig amper slechte merken in de markt. Wel had ik mijzelf enkele parameters meegegeven, namelijk:

- Merk MSI of ASUS;
Hier heb ik namelijk goede ervaringen mee. Consumenten zijn meestal toch merktrouw.
- Minimaal acht SATA aansluitingen, waarvan minimaal vier SATA 600 wordt ondersteund;
Aangezien ik op korte termijn met RAID wil gaan spelen is enige ruimte wel prettig.
- Minimaal twee USB3.0 aansluitingen;
Ik wil minimaal twee a drie jaar met dit systeem kunnen doen, USB is de een vereiste.
- Minimaal SLI of CrossfireX mogelijkheden;
Zodat ik het maximale game prestaties kan halen, als ik dat zou willen (blijft toch een leuke hobby)
- Intel P67 chipset;
H67 heb ik niet nodig, aangezien dit geen home cinema pc wordt maar een allround game- en develop desktop. DVI aansluitingen komen dan ook van mijn VGA kaart.
- Geen mATX- maar gewoon ATX formaat;
Ruimte!
- B3 versie natuurlijk!

Er bleven eigenlijk twee verschillende moederborden over.
De MSI P67a- GD65 of het product waar je op dit moment de review van leest.

Na het lezen van zeer positieve reviews op verschillende websites ben ik toch maar voor dit product gegaan. Ook de extra front USB3.0 break out box en de standaard bluetooth module leken mij erg handig!

De ASUS P8P67 Deluxe
Foto's, plaatjes, afbeeldingen.. ik houd daar wel van. Dus ook hier zal ik weer veel met afbeeldingen ondersteunen. Waar beginnen we? Oke.. de doos met zijn prachtige inhoud:

De doos ziet er erg mooi uit. Stevig en je kunt het moederbord door het plastic 'ruitje' zien zitten. De verpakking spreekt mij erg aan. Even in vogelvlucht de verpakking doornemen dan maar!

Voorkant van de doos

Mooie glimmende voorkant, met alle informatie die relevant zijn. Ook de B3 stikker rechts boven.

Achterkant doos

De achterkant van de doos verteld precies wat je gekocht hebt.

Het plastic venstertje

Het prachtige moederbord ligt te wachten om ingebouwd te worden.

Inhoud
- 2 in 1 Q-connector ;
- ASUS Q-Shield;
- 1 x ASUS Front Panel USB 3.0 Box;
- 1 x ASUS SLI bridge connector;

Alles zit netjes onder het moederbord opgeborgen. Ook de boekjes.

Moederbord zelf

Het moederbord zit er super uit! Vergeet niet de anti- kras stikkertjes van de south en north bridge af te halen. (Volgens mij heeft een sandy geen south bridge meer, maar zo ziet het er nog wel uit...)

Het heeft ook enorm veel interne aansluitingen en mogelijkheden:

1 x EPU schakelaar (voor energie zuinige processor);
1 x Power-on schakelaar;
1 x Reset schakelaar;
1 x S/PDIF Out connector;
1 x USB 3.0/2.0 connectoren voor de 2 extra USB ports breack out box(19-pins);
2 x USB 2.0/1.1 connectoren voor 4 USB poorten voor de voorkant van de kast;
1 x CPU Fan connector (4-pin) aan de bovenzijde;
2 x Chassis Fan connectoren (1 x 4-pin; 1 x 3-pin);
2 x Power Fan connectoren (2 x 3-pin)
1 x MemOK! knop;
24-pin EATX Power connector;
8-pin EATX 12V Power connector;
Front panel audio connector;
System Panel (Q-Connector);

Misschien nog wel belangrijker, de aansluitingen aan de achterzijde!

8 x USB 2.0/1.1;
2 x USB 3.0/2.0 in het blauw;
2 x S/PDIF Out (1x Coaxiaal, 1x optischl)
8 kanaals audio I/O2 x Externe SATA (1 x Power eSATA);
1 x IEEE 1394a;
1 x PS/2 Toetsenbord/Muis poort;
1 x Bluetooth module;
2 x LAN(RJ45) poort (1 x Intel® LAN);
1 x Clear CMOS schakelaar

Genoeg aansluitingen dus!

De voorkant van mijn Cooler Master Sniper heeft dus vier USB2.0 aansluitingen en twee USB3.0 aansluitingen.

Installatie
Zo, dat was de inhoud. Hoe ging het installeren?

Opzich ging dit wel erg makkelijk. Alleen wat wel een belangrijk punt is, tenminste voor mijn case, is dat je de juiste 'tonnetjes' (afstand houders tussen het moederbord en je backplate) hebt. Die ik had waren eerst te lang. Het gevolg was, was dat mijn back connectoren nog goed door het I/O paste; mijn moederbord zat te 'hoog'.

Zie onderstaande foto's:

Hier boven zie je dat mijn backplate 'drempels' heeft, hierdoor dienen je tonnetjes niet te lang te zijn.

Overigens wel een erg mooie zwarte kleur. Ook is hij voorzien van dempingsmateriaal.

Dempingsmateriaal:

De processor in het moederbord zetten is altijd een spannend klusje. Toen ik hem er correct in had gelegd, wat overigens totaal geen probleem is, en de socket lever terug duwde hoorde ik hem kraken... blegh.. dat is GEEN prettig geluid. Je denkt dan: "Gaat dit wel goed?!" Maar gelukkig hoort dit er allemaal bij!

Eenmaal netjes in de kast gezet en op elk punt netjes vastgedraaid kon de standaard koeler erop.

Ja ik weet het, stock coolers zijn niet 'cool'. Alleen wist ik van Vengeance geheugen eenmaal erg hoog is. Dus ik moet nog even kijken welke cooler niet te breed is, anders past hij er namelijk niet op. Op dit moment (red.) denk ik aan een Zalman 9900 MAX. Ik moet nog heel even orienteren.

EFI
Erg leuk, het nieuwe 'BIOS'. Het is alleen erg zoeken naar alle instellingen. Iemand die gewend is aan het klassieke BIOS die zal echt even moeten zoeken waar alles zit.

Hij start wel enorm snel op!

En nu... Mijn review is nog niet af.. nog lang niet! Het lijkt mij echter netjes voor mijn mede tweakers om mijn huidige voortgang met jullie te delen.

Zoals jullie begrijpen ben ik op dit moment nog niet bezig met overklokken; hiervoor dien ik eerst een goede
koeler te bestellen. Welke het wordt? Ik weet het echt nog niet!

Ook zal ik enkele foto's van het moederbord in 'aan' stand. Tipje van de sluier: Het ziet er erg mooi uit!

Verder ga ik morgen of overmorgen nog enkele benchmarking uitvoeren. Als iemand een voorkeur heeft die hij, of zij natuurlijk ;), wilt zien, geef het even aan dan neem ik deze mee.

Ook zal ik nog reviews plaatsen van het Corsair Vengeance geheugen, i5 2500k, Asus EAH6850 DirectCU, OCZ 700W voeding, en....

Komende week wordt deze review geupdate.

Heb jij ook een Asus P8P67 Deluxe (3.0)?

Wat betreft de Mugen2. Die gaat NIET passen met je vengeance modules.
Zie hier de tekening die Marcel87 heeft gemaakt om te laten zien dat dit niet gaat werken:

Te vinden in topic:

Verder zie je ook andere koelers getekend i.c.m. de P8P67 Deluxe
Hm, ik lees de reactie net pas :9. (beter laat dan nooit)

In mijn tekening is paars de koeler zelf en de koeler past dus prima naast het 1e DIMM slot. Wil je echter fans in push-pull opstelling zetten en op normale fanhoogte i.c.m. een hoog RAM reepje in het 1e slot, dan gaat het zeker weten niet, zie de blauwe omlijning. Je kan natuurlijk bij de meeste koelers gewoon je fan wat omhoog zetten, of kiezen om niet het 1e en 3e slot te gebruiken, maar het 2e en 4e slot.

Overigens heb ik huidig, sinds juni 2011, dit bord in combinatie met Vengeance en een U12P-SE2 (incl. push-pull opstelling met 2x NF-P12). Dit gaat prima, al is het ook krap bij het eerste DIMM slot.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 12 september 2011 16:29]

Top dat je toch nog een bijdrage doet.

Ik ben zelf nogsteeds opzoek naar een mooie cooler. Ik ga eens even kijken ;)
Als je mijn post hierboven hebt gelezen zie je dat het wel kan passen. Het is hooguit alleen een lelijk gezicht.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 19 april 2011 17:33]

Wat ik mis is het verschil tussen de B3 en andere revisies.
Even makkelijk uitgelegd:
De oudere revisies hadden problemen met de SATA-300 controllers, waarmee je hardeschijf/dvd-drive moeilijk ging doen.
Bij B3 Stepping zijn deze opgelost.
zoek het nieuwsbericht over het falen van de chipsets van de nog niet b3 revisies
Hey leuk SimD,

De Cooler Master Sniper Black was ook de kast van mijn keus. Maar door het ontbreken van USB3.0 aan de voorkant viel deze af.

Maar met de USB3.0 Break-outbox is dit probleem niet meer aan de orde.
Mooie combo, dit mobo met de Sniper kast. (gaat direct in mijn wenslijst)

Prijs is stevig maar dan heb je ook ASUS kwaliteit en de Deluxe uitvoering.

Bedankt voor je uitvoerige reviews ..!
Tot nu toe al een leuke review, goed werk! Ik kijk uit naar de rest ;)

Toch zou ik je graag wat vragen, aangezien je het bord thuis hebt. Wat betreft de SATA poorten. Ikzelf ga waarschijnlijk kiezen voor een GTX460 of GTX560, ivm CUDA ondersteuning voor een workstation dat ik ga bouwen. Alleen geld speelt nog een rol ;) Maar de keuze kan altijd nog veranderen..

Aangezien ik een behoorlijk aantal van de SATA poorten zal benutten, vroeg ik mij af hoe goed deze bereikbaar zijn. Ik heb al gezien dat ze op de kopse kant zitten, maar de videokaart steekt er behoorlijk overheen. Wat is jou ervaring hiermee tot nu toe?

Wat betreft de CPU koeler en het geheugen, ben ik zelf geïnteresseerd in een Scythe Mugen 2 Rev. B. CPU koeler en ook het Vengeance geheugen van Corsair. Wat is jou inschatting, gaat deze kolossale koeler passen icm met het geheugen? Hij is namelijk 130 x 100mm groot.

[Reactie gewijzigd door Fixi0n op 14 april 2011 17:21]

Ik ben ben bang dat de Mugen 2 niet gaat passen. Of je moet de eerste geheugen bank nooit willen gebruiken.

Vengeance zijn erg hoog. Ik zal er straks even een foto van plaatsen. Op de laatste foto kan je het een beetje zien.

Je moet een ander soort geheugen kiezen, genoeg nemen met max 2 banken of een andere koeler. Vandaar dat ik hem nog niet aangeschaft heb.

Let wel op dat Sandy geheugen niet meer dan 1.5 volt dient te hebben. Vengeance voldoet hier gelukkig aan, maar veel andere types niet!

Verder je vraag over de SATA poorten. Ik had hier niet echt een probleem mee, maar helemaal handig is het idd niet! Als je video kaart erg lang is, in het geval van een GTX460, GTX560, Radeon 6970/ 6950 zou dit idd een probleem kunnen zijn.

Je kunt natuurlijk altijd eerst je harddisks- en dan pas je video kaart aansluiten.

Verder is het moederbord natuurlijk enorm belangrijk. Heb tot nu toe geen spijt! Van volledige "Off" naar Windows Internet Explorer duurt minder dan 10 sec.
Draait jouw geheugen wel gewoon netjes 1.5V op 1600MHz? Ik zie soms dat mensen beweren dat deze Vengeance geheugenstickjes meer dat 1.5V nodig hebben, maar dat is dan wel i.c.m. de MSI P67A-GD65 moederbord.

De mugen 2 kan trouwens wel passen omdat je de fan zo te zien hoger kan zetten: