Asus A6JC-Q026H (T2300; 1GB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home) Review

Pingelmonster 26 juni 2007, 961 views

Asus A6JC-Q026H (T2300; 1GB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• ¤ Degelijke behuizing
  • ¤ Multitasking d.m.v Core Duo cpu (T2300)
  • ¤ Prijs

Minpunten

• ¤ RMA-afhandeling Asus (dode pixel)

In mei van 2006 heb ik deze laptop aangeschaft voor schoolwerkzaamheden. Op dat moment kostte hij 1140 euro incl. BTW en een pixelgarantie.

RMA
Vorige maand ontdekte ik vlekken op het beeldscherm en dat was voor mij een rede om hem als RMA op te sturen naar Asus. Daar is mijn scherm vervangen (helaas zit er nu een dode pixel in) en inmiddels heb ik de laptop weer in gebruik.

CPU
De Core Duo processor stelt het systeem in staat om meer zwaardere programma's tegelijk te laten draaien zonder dat er een echt verlies is van snelheid.

HDD
Er zit een 80GB 4200 rpm-harddisk van Fujitsu in, en ik denk dat dit de bottleneck is. De schijf is niet echt snel, en ik ben van plan om deze op termijn te vervangen voor een sneller model.

Geheugen
Qua geheugen heb ik (nog) niet te klagen, standaard wordt er 1GB PC4200 meegeleverd wat voor de hedendaagse toepassingen (Office, Internet) meer dan genoeg is. Mocht ik later besluiten om Windows Vista te installeren, dan zal ik het geheugen upgraden.

OS
De Windows XP Home-edition die meegeleverd werd heeft inmiddels al plaatsgemaakt voor een versie van Windows XP Professional-edition omdat ik toch wat dingetjes miste (o.a. gpedit en de wat uitgebreidere gebruikersaccount-mogelijkheden).

Geluidsproductie & ergonomie
Qua geluidsproductie en ergonomie heb ik niets te klagen; ik hoor de laptop alleen als ik er echt op let. Het toetsenbord en touchpad was even wennen omdat dit mijn eerste laptop is.

Upgrades
Afgelopen mei heb ik mijn laptop voorzien van een nieuwe snelle harde schijf en meer en sneller geheugen. Vooral de nieuwe harde schijf had veel invloed op de snelheid van het systeem, dat was voorheen dus echt een bottleneck.
De uitbreiding van het geheugen is vooral makkelijk bij toepassingen als Virtual PC, waarmee ik in een testomgeving werk.

Heb jij ook een Asus A6JC-Q026H (T2300; 1GB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)?

wat voor videokaart en welke intel core duo ziet er in? :?
Heb zelf de A6Ja en ik moet ook toegeven dat 4200RPM-schijf een duidelijke bottleneck was. Deze heb ik daarom ook vervangen naar een 5400RPM-model. De snelheidsperformance was zeer duidelijk te merken.

En de upgrade naar 2GB i.c.m. Vista is goed te merken! Alles loopt net een stukje vlotter ;)
Er zit een onboard GeForce 7300Go in (256MB + TurboCache) en een Intel Core Duo T2300E (2x 1,66Ghz)