Pentax *ist DL Kit Review

Mei 31 december 2006, 550 views

Pentax *ist DL Kit

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk ingedeeld.
  • Prijs/kwaliteitverhouding is erg goed. Voor minder dan 500 Euro heb je een instapDSLR.

Minpunten

• Pentax levert minder accesoires (lenzen voornamelijk) dan Canon en Nikon. Het verschil wordt nu echter steeds kleiner.

Snelheid en automatiek Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 2
Dit is eigenlijk een perfecte instapDSLR. Hij voelt robuust aan en kan tegen een stootje. Ik heb hem laatst per ongeluk laten vallen op een stenen vloer, maar behalve een barst in de zonnekap (die eenvoudig gelijmd kon worden) was er niets aan de hand. De grip houdt lekker vast. Hij is flink groter dan die van de Canons 350D en 400D (die vond ik erg iel) en net ietsje kleiner dan de Nikon D50. Alle knoppen zitten onder handbereik en zijn logisch gerangschikt. Alleen de knop om de flitser uit te klappen had op een handigere plek gekund. Nu moet ik (en ik denk de meeste mensen wel) een hand verplaatsen om op de knop te kunnen drukken. Nou zit de knop bij Canon en Nikon op ongeveer dezelfde plek, dus echt een minpunt t.o.v. de rest kan je het niet noemen.

Het standaard 18-55 objectief is een lekker dingetje. Hij ziet er leuk uit en voelt goed aan. De ringen kunnen bij mij heel ietsje wiebelen, maar storend is het niet en ik verwacht dat het een standaard afwijking aan objectieven is.

De meegeleverde strap vind ik iets te kort. Ik ben zelf 1,85m lang en de strap komt ongeveer 10cm te kort. Als hij over je schouder en onder je arm langs hangt, dan is het een beetje worstelen om de cam er onder vandaan te krijgen. Voor kleinere mensen zal deze (denk ik) wel voldoen.

Verder zijn een USB en videokabel meegeleverd. USB werkt naar behoren en videokabel heb ik nog niet gebruikt.

Ook zitten er vier AA batterijen in het pakket. Persoonlijk vind ik het zonde, je gooit die dingen toch weg, maar om even te beginnen kan het handig zijn.

De onvoldoende voor de uitbreidingsmogelijkheden komt omdat Pentax relatief nieuw is in de markt voor DSLR's. Ze hebben veel ervaring met SLR's, maar omdat ze later dan Canon en Nikon begonnen zijn, is er momenteel nog niet veel uitbreidingsmateriaal beschikbaar. Pentax heeft een tweetal flitsers, er is geen batterygrip voor de *ist DL (Ook voor de D50 heeft Nikon er geen). en er zijn nog niet zo heel veel lenzen. Pentax is echter langzaam maar zeker aan het uitbreiden. Er komen in 2007 weer een aantal dingen bij en ook merken als Tamron en Sigma maken lenzen voor de K-mount van Pentax. Voor mezelf kan ik zeggen dat als ik toe ben aan een betere camera, er ook wel betere lenzen zijn. Ik denk dat dit voor de meesten die een *ist DL willen van toepassing is.

Heb jij ook een Pentax *ist DL Kit?