Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Crysis 2, PC (Windows) Review

Cerenas 20 april 2011, laatste update op 20 april 2011, 1.114 views

Crysis 2, PC (Windows)

Pluspunten

• Speelt af in New York
  • Grafisch
  • Uitgebreide multiplayer

Minpunten

• Simplistische singleplayer
  • Cheaters in multiplayer

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Dit zal mijn eerste review zijn op Tweakers.net, ik heb deze eigenlijk gemaakt voor mijn website, maar deel hem hier ook even. Tevens is dit mijn eerste review ooit geschreven, dus niet zo kritisch hehe :P

Gameplay
De gameplay in Crysis 2 vind ik persoonlijk erg goed, zowel de singleplayer en multiplayer zijn beide erg interessant. Wel is het bij de singleplayer wat eentonig omdat het eigenlijk alleen gaat om van punt A naar punt B te komen. Onderweg kom je wat wapen/ammo crates tegen waardoor je er weer even tegen aan kan.

Bij de singleplayer gaat het erom dat je via bepaalde tactieken bij je bestemming komt en om dit makkelijk te kunnen doen pak je gewoon even je verrekijker, deze laat alle punten zien, zowel punten waar je iets moet doen om verder te kunnen, als punten waar je ammo kunt krijgen. Hierdoor word de game in sommige punten erg makkelijk. Toch zit je zelf bij het spelen diep in het verhaal waar jij als marinier strandde aan de kust van New York en waar je later opeens weer wakker word in een Nanosuit.

De tegen standers die je over het algemeen krijgt zijn de standaard bewapende personages die de infectie van de aliens binnen de perken moeten houden. Af en toe zijn er stukken waar je zelf ook aliens moet afknallen, dit maakt het spel enigszins nog afwisselend. De aliens zijn vergeleken met de bewapende mensjes een stuk sterker en moeilijker dood te krijgen. Hierdoor heb ik zelf nog wat moeite gehad om bij sommige stukken verder te komen. Maar over het algemeen kon ik aardig wat overslaan door gewoon mijn stealth aan te zetten. Toch is dit wel slim gedaan, dit omdat wanneer je gewoon loopt met stealth aan je energie erg snel op gaat.

De multiplayer is tevens ook erg interessant en bevat net zoals de nieuwere Call of Duty’s de optie om wapens te unlocken en jezelf te levelen. Het levelen is eigenlijk net zoals in Call of Duty, door punten te scoren (d.m.v. objectives behalen of gewoon anderen af te knallen) krijg je experience points waardoor je levelt. Maar ook heeft je Nanosuit leveling nodig, dit bestaat uit 3 onderdelen; Armor, Strength en Stealth. Het levelen hiervan doe je door middel van deze functies te gebruiken, dus als je constant met je stealth door een level heen rushed krijg je aan het einde van de game de verdiende experience hiervoor. Wapens unlocken kan pas als je een bepaalde level behaalt hebt en je ‘weapon unlock points’ hebt, die je om de zoveel levels krijgt. Ook heeft de multiplayer de optie om meerder classes te unlocken en kun je daarbij de classes volledig customizen.

De multiplayer bevat 6 soorten gamemodes, dit zijn; Crash Site, dit is net zoals Domination waarbij je bepaalde punten met je team moet overnemen. Instant Action, is deathmatch en is soms wat chaotisch door de niet al te grote maps. Team Instant Action, hetzelfde als team deathmatch, vind ik persoonlijk de leukste gamemode. Capture the Relay, als capture the flag, wat ook een leuke gamemode is! Bij Assault gamemode moet het ene team defenden en de andere moet objectives doen, het team wat defend heeft Nanosuit en alleen pistolen, waarbij het aanvallende team zonder Nanosuit maar wel machine geweren de objectives moet behalen. Extraction heb ik nog niet gespeeld maar ik ga ervanuit dat het gaat om het beschermen van 1 persoon die tot het eind van de game niet dood mag gaan.

Beeld en geluid
Grafisch is Crysis 2 niet de game die iedereen dacht dat het zou worden, zie Crysis (1) wat nog steeds een zware game is voor vele videokaarten. Toch vind ik Crysis 2 een mooie game, ik kan hem met mijn 4830 niet op max spelen waarbij dit wel kan met bijv. Homefront en Black Ops (wat 2 recente games zijn in hetzelfde genre). Tevens heeft Crytek kort geleden aangekondigt dat de PC versie een Direct X 11 patch krijgt waar ze sinds eind vorig jaar al aan werken en die volgens een gaming website over ongeveer 2 maanden uitkomt. Hopelijk zal dit Crysis 2 net zo goed maken als Crysis (1) toendertijd.

Het geluid is redelijk goed, zoals bij zo vele games die van grote uitgevers komen. Hier heb ik dan verder niet veel over te vertellen. Het geluid van de wapens en omgeving maken het spel erg goed en ik geniet er dan ook goed van.

Besturing
De besturing van Crysis 2 is zoals die van bijna elke andere FPS game. De Nanosuit is daarnaast op de PC makkelijk te gebruiken, Q voor maximum armor en E voor maximum stealth.

Ook heeft Crysis 2 wat unieke functies, zoals het ‘hoog springen’, dit doe je d.m.v. je spatie balk even in te houden (op de PC) en ook is de slide een prachtige skill, dit is te doen door middel van te sprinten en daarna de ‘crouch’ knop in te drukken. Terwijl je slide kun je ook nog schieten met je wapen!

Prestaties en stabiliteit
De prestaties in Crysis 2 vind ik voor mijn hardware redelijk tot goed. Ik heb met mijn ‘oude’ configuratie nog aardig wat games op hoogste settings kunnen spelen maar dit lijkt nu verleden tijd te zijn. Crysis is geen game die je op een pc kan spelen met een on-board of goedkoop videokaartje.

Ik kan met mijn dual core van 2,6Ghz en Ati 4830 de game redelijk op medium settings spelen. Wel heb ik bij veel grafisch geweld welleens last van een schok.Als ik de game vergelijk met andere games die recent uitgekomen zijn is dit een goede game, die optimaal gebruikt maakt van je hardware setup (ook met consoles).Tevens heb ik nog niet 1x last gehad van bugs of freezers in-game wat het spel toch redelijk stabiel maakt. Één keer heb ik een vastloper gehad (van mijn hele pc), maar dit was volgens mij omdat ik mijn videokaart wat te ver overgeclockt had.

Replay waarde en prijs
Replay waarde voor Crysis 2 singleplayer vind ik goed, het is heel erg interessant, dit mede omdat het in de grote stad New York afspeelt. De multiplayer vind ik daarnaast meer geschikt voor replay, maar dit is wel logisch natuurlijk. Door het grote arsenaal van unlocks en levels in de multiplayer maakt dit het voor een lange tijd interessant om te spelen.

De prijs van Crysis 2 vond ik heel erg goed! Ik heb mijn Crysis 2 Limited Edition pre-ordered bij TheHut voor 30 euro, wat ik een goede en lage prijs vind voor zo’n interessante nieuwe game.

Heb jij ook een Crysis 2, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ondanks het feit dat de graphics niet echt beter zijn dan uit Crysis 1, zijn ze ongeacht Crysis 1 voor vandaag toch erg goed te noemen. Misschien dat DirectX11 ze nog wat beter maakt maar ik denk eerlijk gezegd van niet.

Geluid 'redelijk' goed? Daar ben ik het ook niet echt mee eens. Alles klinkt heel realistisch en het spel zit vol met goede geluidseffecten ondersteund door een Soundtrack door Hans Zimmer.

Weet echter ook niet of 'speelt af in New York' nu een pluspunt moet zijn... Persoonlijk zou ik een ECHT vervolg op Crysis 1 op de Lingshan Islands in het oerwoud beter hebben gevonden.

Voor de rest is het allemaal leuk beschreven, hoewel een beetje kort, maar voldoende :)
Mee eens, maar een medewerker van Crytek heeft aangegeven dat ze het maximale eruit willen halen, maar ik weet niet precies wat ik hiervan moet denken.
Omdat dit mijn eerste review is weet ik niet goed hoe ik 'geluid' moet beoordelen, ik vind het geluid in Crysis 2 eerlijk gezegd ook gewoon goed.
Dankje! :)
Als je kijkt naar de vooruitgang van Crysis 1 tov Far Cry, had er voor Crysis 2 veel meer ingezeten. Het grafische deel vind ik dus zeker geen pluspunt, eerder een grote min.
Ik heb het grafische meer beoordeeld t.o.v. andere recente games, hierdoor vind ik Crysis 2 ook gewoon grafisch goed.
Ik draai hem zelf op full hd en moet zeggen dat ik hem grafisch erg goed vind de sfeer is duidelijk en denk dat als het duidelijker moet dat ik het met mijn compie niet meer spelen kan. (e5300,ati4850-1gb versie,4gb ram) dus vind het wel een pluspunt.

Ohja daarnaast wil ik nog zeggen leuke game review.

[Reactie gewijzigd door Read op 20 april 2011 12:34]

Ik vind dat opties zoals stealth het spel erg makkelijk maken. Je gaat er misbruik van maken. Heb nu precies hetzelfde met FEAR3 waar je constant Slowmotion energy krijgt waarmee je alles sloomt en headshots maakt. Moeilijkheid gaat ervan weg.