Merkloos HDMI - HDMI kabel (10m) Review

Xthemes.us 10 april 2011, laatste update op 17 november 2015, 2.202 views

Merkloos HDMI - HDMI kabel (10m)

Pluspunten

• 10m, 10,-. Dat is goedkoper dan als ik hier lokaal 2m haal!

Minpunten

• Zilverkleurig (zwart of wit zou minder opvallen/beter bij normale bekabeling passen)
  • Voelt goedkoop aan (maar hoe vaak zit je nou aan 10m HDMI kabel )

Ik weet niet zeker of alle shops vermeld onder het prijzen tabje hetzelfde product aanbieden, mijn exemplaar is afkomstig van Azerty en is zilverkleurig. Sommige webshops hebben een zwarte versie op de site staan waarvan ik niet weet of deze van gelijkwaardige kwaliteit is.

10m HDMI kabel voor een tientje, te goed om waar te zijn? Blijkbaar niet.

Ik gebruik deze kabel zonder problemen, en niet bepaald onder ideale omstandigheden. Er zitten 4 knikken in die een 90 graden bocht maken in slechts 3-4 centimeter. Daarnaast ligt de kabel in een kabelgoot welke die moet delen met: een Coax kabel, een normale elektriciteitskabel, Cat 5e netwerk kabel, en slotte nog een kabeltje van de rear speaker van de Logitech Z-5500 geluidsset.

Alsof die omstandigheden nog niet erg genoeg zijn is de kabel ook nog eens aan beide kanten aangesloten met een HDMI -> DVI verloopstukje, desondanks perfect beeld op mijn Samsung SyncMaster 206bw.

Ik gebruik deze kabel om mijn 'homeserver' met het beeldscherm van mijn desktop te verbinden. Samsung monitoren met meerdere beeld input mogelijkheden hebben namelijk zo'n handig knopje om van input te switchen.

Ik weet zo niet waar al deze opgedrukte tekst voor staat, maar voor potentieele kopers die het wel moeten weten is het uiteraard altijd handig. Vandaar dat ik er een foto van heb genomen, neem aan dat de 80c in ieder geval voor niemand een probleem vormt.

De kabel voelt wel een beetje goedkoop plastic aan maar goed voor 10 euro waar klagen we dan over? Als je 10m HDMI kabel nodig hebt dan kan ik je deze kabel aanraden. Voor mij persoonlijk is het puur uit gemakzucht, zag de kabel toevallig bij Azerty staan voor 10,- en dacht dat is het proberen wel waard.

Heb jij ook een Merkloos HDMI - HDMI kabel (10m)?

Misschien ben ik een zeur, maar misschien is een foto van je scherm met testbeeldje leuk ;) Verder mooi review. Niet omdat ik zoveel info in staat, maar wel (voor mij iig) waardevolle info.
Als je een beter idee hebt dan een screenshot of een foto van een mobiele telefoon dan voeg ik deze graag toe.

Niet gedaan omdat:
1) Een screenshot het gewone beeld weergeeft waaraan niks bijzonders valt te zien.
2) Foto's afkomstig van een digitale camera van beeldschermen er vrijwel altijd zeer slecht uitzien en een verkeerd beeld zouden geven.

Overige foto's zijn trouwens ook genomen door een mobiele telefoon (Nokia N900), maar foto's van lichtbronnen (zoals een monitor) zien er niet uit.

De review is zoals je al aangeeft vooral geschreven om wat waardevolle info te geven aan die wie nog twijfelen. Heb de kabel zelf gekocht met het idee 'niet goed, geld weg' (voor €10,- heb ik geen zin aan RMA procedures). Met de review hoop ik de twijfelaars over de streep trekken en de twijfel weg te nemen, voor €10,- mag je blijkbaar wel een deugdelijk product verwachten.

Wel bedankt voor je feedback, beter dan de '1 ster rating' van een anonieme bezoeker want daar kan ik niks mee. Ik realiseer me dat er niet bijzonder veel informatie in staat, maar hoeveel valt er nou ook daadwerkelijk te vertellen over een HDMI kabel, ik ben jammer genoeg niet in het bezit van de kennis/meetapparatuur om afwijkingen en ruis en dergelijke te meten om de kwaliteit met getallen te staven.
Goede review, veel meer valt er niet te vertellen naar mijn mening!
Ik denk dat ik hem ook maar eens ga aanschaffen.
Ik merkte net toen ik de overige shops doorklikte wel dat niet alle pricewatch vermeldingen over dezelfde kabel lijken te gaan. Sommige shops hebben namelijk een zwarte kabel op de site staan - heb hem zelf van Azerty (die de goedkoopste had/heeft).

Zal de review updaten om hier nog even de nadruk op te leggen.
Kwaliteit van HDMI kabels is een broodje aap verhaal.

HDMI kabels versturen een digitaal signaal en geen analoog signaal, dit betekent dat er heel wat verkeerds moet zijn met je kabel wil een 0-waarde in een 1-waarde veranderen en vica versa, en als dat nou een keer gebeurd heeft zou dat geen grote impact hebben op het kwaliteit wat je ontvangt op je scherm.

Het is dus niet nodig om een HDMI-Kabel met een duur merkje aan te schaffen =].

Verder een goeie review =].
Was het maar zo simpel.
Een broodje aap verhaal is het niet, je hebt wel degelijk te maken met dispersie van die eenen en nullen zoals jij ze noemt.

Een 1 betekent gewoon een piekje in de spanning en een nul geen piekje (afhankelijk van de codering)
Wanneer er dispersie optreedt, betekent dit dat het piekje in de spanning uitgesmeerd wordt, en dus breder wordt. Hierdoor kan een daaropvolgende nul gezien worden als een 1, hetgeen fouten oplevert.

Maar ik ben met je eens dat een goedkope hdmi-kabel niet altijd slecht hoeft te zijn :)

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 31 juli 2011 09:43]

Doet deze kabel het ook nog goed als je full hd 1920x1080 32 bits @ 60 fps draait?

Wil namelijk m'n pc tower in de berging langs m'n woonkamer zetten, en dan deze kabel door de muur om het beeld materiaal over te krijgen. Punt is dat ik nog wel een beetje erop wil gamen zonder packetloss en haperent beeld.

[Reactie gewijzigd door Engineer op 9 juni 2011 17:30]

Mijn 'bron' heeft helaas altijd al erg traag beeld gehad (780GM chipset met de Linux drivers presteert grafisch niet echt geweldig) dus dat kan ik helaas niet testen. Ik heb al wel mijn 1920x1200 monitor er aan gehad en daar werkte ook alles naar behoren.
Dus je hebt een HDMI-kabel gekocht en daar aan twee kanten een HDMI-DVI-verloopje opgezet?

Ehm... waarom dan geen DVI-kabel?
Die zijn dikker, en de ruimte in de kabelgoot is beperkt ;). Heeft de nodige moeite gekost om alle kabels er doorheen te wurmen.