1 review

Mio Spirit 475 Live TMC (Europa) - Reviews

Specificaties 4,3" scherm met kaart van Europa en Traffic Message Channel (TMC) - Bekijk alle specificaties

Mio Spirit 475 Live TMC (Europa) Review

blobbel 9 april 2011, 847 views

Mio Spirit 475 Live TMC (Europa)

Pluspunten

• Kaartenmateriaal was up-to-date

Minpunten

• Alles.
  • verkeersinfo loopt achter, zuignap te klein, spiegelend display, brain-dead userinterface, belachelijke uitspraak, niet mogelijk om mee te wandelen, lange acquisitietijd.

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Instructies Score: 1
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 2
Features Score: 2
Nadat mijn vorige MIO (Ankie; dat was de maam van de stem) gejat was dacht ik maar weer een MIO te kopen (Carry). De spirit 475 is echter geen verbetering ten opzichte van de vorige, vijf jaar oudere.

Allereerst is het zuignapje van de houder veel kleiner. Te klein, want van tijd tot tijd valt hij gewoon van de ruit. Dan het display: bji een beetje zon wordt het snel onleesbaar. Los daarvan is breedbeeld geen pre voor routeplanners. Je ziet meer van de omgeving, maar niet meer van de route die je moet rijden.

Dan het interface. Er is alles aan gedaan om zoveel mogelijk stappen te moeten doen. Bijvoorbeeld het geluid. Op mijn vorige Mio was dat een tikje op het scherm. Nu is dat drie tikken: een tik voor menu, een tik voor geluid, een tik voor uit. Oh, ja, dan is ook de balk met verwachte aankomsttijd e.d. weer weg, dus dat is nog een tik extra. Niet handig. Ook vraagt hij elke keer als je een nieuwe route invoert of hij de vorige route moet afbreken. Ik weet het niet, maar als ik een route invoer, dan wil ik daar naar toe, en niet terug naar waar ik al ben. (weer een tik extra)

Ook de verkeersinformatie is irritant, Deze verbergt de helft van het scherm. Over tikken gesproken: het her-berekenen van de route kost zoveel tikken op het display dat het onmogelijk is om te doen als je op het verkeer moet letten. Dat haalt wel alle nut uit de verkeersinformatie. Overigens loopt de VID altijd zwaar achter bij de werkelijkheid. De VID-versie is dus volkomen nutteloos.

Ook de rijbaan aanduiding is een grote ellende. Hij geeft alleen de direct volgende afslag aan. Dus als je wil weten of je onderaan de afslag links- of rechtsaf wil, dan is de kaart waar dit op staat weg.

De stem is lachwekkend. De klemTONen liggen VERkeerd. RECHTdoorRIJden. Straat namen worden uitgesproken maar lijken nergens naar; de "van der Aa-straat" wordt de "van dEERa straat".Nutteloos dus. Daarnaast is Carry een zeurderige stem, terwijl Anky vrolijk was.

Met de vorige Mio kon ik de laatste paar honderd meter op de routeplanner lopen. De spirit kan dit niet aan. Waarom is me oduidelijk, maar het werkt gewoon niet.

De acquisitie tijd is lang. In de stad (waar je hem het meest nodig hebt) soms wel 5 minuten. Oh ja: geen externe antenne aansluiting. Ook hangt hij soms tijdens de acquisitie van de satelieten. Hij moet dan uit-en-aan.

Kortom: ik raad idereen aan een andere te kopen.

Heb jij ook een Mio Spirit 475 Live TMC (Europa)?